ΙΛΙΑΔΑ,ΡΑΨΩΔΙΑ Α 54-130,Συνέλευση των Αχαιών -Οι αποκαλύψεις του Κάλχα, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ
Ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ |
ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ
ΡΑΨΩΔΙΑ Α στίχοι 54-130:ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΧΑΙΩΝ,ΟΙ
ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΛΧΑ
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε τους στίχους 54-130 από το σχολικό βιβλίο ή από το : http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B108/208/1443,4844/ και τις υποσημειώσεις σε αυτούς.
2)Αφού ο λοιμός που έφερε ο Απόλλωνας
εξοντώνει τους Αχαιούς για πολλές μέρες, ο Αχιλλέας συγκαλεί σε συνέλευση
τον στρατό τους, για να αναζητήσουν την αιτία του κακού. Οι θεϊκές
επεμβάσεις στα ανθρώπινα πράγματα συνεχίζονται. Μία μορφή θεϊκής παρέμβασης
έχουμε στον ΄Ομηρο, όταν ο θεός φωτίζει τον νου του ήρωα και αυτός
προβαίνει σε κάποιες ενέργειες(ως η θεά τον δίδαξεν η ΄Ηρα η λευκοχέρα,στίχος
56).
3)Οιωνοσκόπος ή ορνεοσκόπος: αυτός που εξηγούσε το πέταγμα των
πουλιών, μάντης με την ευρύτερη έννοια.(ο Κάλχας εδώ).΄Οφειλε την
μαντική του ικανότητα στον Απόλλωνα.
4)Τεχνική της
επιβράδυνσης(καθυστέρησης):είναι
μια τεχνική αφήγησης που έχει σκοπό :α)να ξεκουράσει τον αναγνώστη β)να μας
προετοιμάσει ,ώστε να παρακολουθήσουμε πιο εύκολα τη συνέχεια της ιστορίας γ)να
αυξήσει την αγωνία δ) να κάνει πιο ενδιαφέρουσα την πλοκή του έπους. Ο ποιητής
με διηγήσεις που παρεμβάλλει μεταβαίνει από το κύριο θέμα σε άλλο.
5)Το τυπικό μοτίβο των λόγων που προηγούνται μιας σύγκρουσης μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε
«μονομαχία με λόγια» (αγώνα λόγων).Ο αγώνας λόγων σκιαγραφεί τον
χαρακτήρα των προσώπων που συμμετέχουν σε αυτόν.
Ο ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ |
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ(χωριστείτε σε ομάδες και απαντήστε
στις ερωτήσεις):
1)Χωρίστε το απόσπασμα σε νοηματικές ενότητες.
Δώστε πλαγιότιτλους.
2)Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές σε αυτήν
την ενότητα;( Α 54-130) Ποιες είναι οι ενέργειές τους;
3)Να σχολιάσετε νοηματικά τους
στίχους:56-57,63-64 ,66-68 ,70-71.Πώς συνδέονται αυτοί με τη θρησκεία των
αρχαίων Ελλήνων;
4)α)Στίχος 66:τα άστοχα ερωτήματα που υποβάλλει ο Αχιλλέας διαζευκτικά
(μη..μη..) και τα οποία απαντώνται (στίχος 94) από τον Κάλχα με έμφαση και β) ο
δισταγμός του Κάλχα να αποκαλύψει την αλήθεια: καθυστερούν την εξέλιξη (τεχνική της επιβράδυνσης)και οδηγούν
σιγά-σιγά στην αποκάλυψη της αιτίας του κακού. Να υπογραμμίσετε τα παραπάνω
στοιχεία μέσα στο έπος.
Ο ΜΑΝΤΗΣ ΚΑΛΧΑΣ |
5)α)Πού οφείλεται ο δισταγμός του μάντη
Κάλχα; Τι ζητά από τον Αχιλλέα και για τι μάς προετοιμάζει (στίχοι 75-81); β)Πώς
τον καθησυχάζει ο Αχιλλέας;
6)α)Τι αποκαλύπτει ο μάντης; β) Ποια η
αντίδραση του Αγαμέμνονα; Με ποια σχήματα λόγου την παρουσιάζει ο ποιητής;
7)Ποιος ο ιδανικός τύπος γυναίκας στην
ομηρική κοινωνία, σύμφωνα με τα λόγια του Αγαμέμνονα;
Η ΧΡΥΣΗΙΔΑ |
8)Στίχοι 119-121 :ποιον όρο θέτει ο Αγαμέμνονας ,για να δώσει τη Χρυσηίδα στον πατέρα της και ποια συναισθήματα προκαλεί στη συνέλευση των Αχαιών;
9)Πώς ξεκινά τον λόγο του ο Αχιλλέας
(στ.123);Ποια η ψυχική του κατάσταση και ποια τα επιχειρήματά του; Σου
φαίνονται λογικά; Να αιτιολογήσεις την άποψή σου.
10)Να βρείτε τυπικές επαναλαμβανόμενες
φράσεις και επίθετα και να συζητήσετε τη σημασία τους στο έπος.
11)ονειροκρίτης,εκατόμβη,ορνεοσκόπος,διίφιλε,μακροβόλου,ακατάκριτος:να
βρείτε τα συνθετικά των παραπάνω λέξεων και τη σημασία τους.Με ένα από τα
συνθετικά της καθεμιάς να δημιουργήσετε μια καινούργια σύνθετη λέξη.
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Να αφηγηθείτε με συντομία σ’ έναν φίλο σας που έλειπε από
την τάξη το περιεχόμενο αυτών των στίχων.
2) Η ΕΙΚΟΝΑ ΠΟΥ ΕΧΩ ΓΙΑ ΤΟΝ
ΑΧΙΛΛΕΑ Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ3)Κατάγραψε στοιχεία για την οργάνωση, τις αξίες και τις αρχές της ηρωικής κοινωνίας που φαίνονται μέσα από το κείμενο της ενότητας.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
ΤΗΣ ΗΡΩΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΞΙΕΣ
ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΒΡΙΣΗΙΔΑ |
5)Οργανώστε στην τάξη έναν «αγώνα λόγων» μεταξύ δύο ομάδων μαθητών(δύο μαθητές-τριες
σε κάθε ομάδα) στον οποίο θα υπερασπιστεί η μία ομάδα τον Αχιλλέα και η άλλη
τον Αγαμέμνονα στηριζόμενοι σε όσα γνωρίζετε έως τώρα γι΄αυτούς.Χρησιμοποιήστε
επιχειρήματα ,για να στηρίξετε την άποψή σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου