Κυριακή 29 Μαρτίου 2020

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ -Ν.ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ "ΜΕ ΠΛΟΙΟ"-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ  - ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ "ΜΕ ΠΛΟΙΟ" - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ,ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ
                      ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ,ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ
                                  Βαν Γκογκ, Βάρκες στο Aux Saintes-Maries



1)Διαβάστε το ποίημα στο σχολικό βιβλίο της Λογοτεχνίας, σελίδες 112-113 ή στο: 



ή εδώ:  

Νάνος Βαλαωρίτης

«Με πλοίο»

Εκ πρώτης όψεως τα μακρινά θαλασσινά                                           
ταξίδια δε μου πάνε. Κι όμως κι όμως

να που αισθάνομαι κιόλας πολύ καλύτερα

από την ώρα που βρέθηκα στη γέφυρα

του πλοίου άλλαξε ριζικά η διάθεσή μου

και τώρα έχω μεγάλη όρεξη να παίξω

ξερή με κάποιον ή με κάποιαν να μιλήσω

να τρέξω απ’ την καμπίνα στο κατάστρωμα

ή να χορέψω στο σαλόνι με γυναίκες

να κρεμαστώ σαν πίθηκος απ’ τα κατάρτια

να ξαπλώσω σε μια σεζ λογκ να βγάλω

φωτογραφίες — να κοιταχτώ στον καθρέφτη

να παρατηρήσω αν στη θάλασσα που διασχίζουμε

υπάρχουν διάσελα ή κοιλάδες φάλαινες ή δελφίνια

να εξετάσω με πόσες νόστιμες συνταξιδιώτισσες

συνυπάρχω εν πλω να πιω μπύρα κόκα-κόλα

και να φάω ένα βραστό αυγό με σαλάτα

να πιω έναν καφέ ελληνικό στο μπαρ

και μια μακαρονάδα στην τραπεζαρία

να ’χω το νου μου για καρχαρίες και σκυλόψαρα

όταν θα μπαίνουμε στα επικίνδυνα νερά

σε περιοχή με θαλασσοταραχή και ανεμοστρόβιλους

κι άλλα πολλά που πάνε με μια ανοιχτόκαρδη

διάθεση —ν’ ακούσω το τρανζιστοράκι μου

να δω κάτι στην τηλεόραση— να παραστώ
σε καμιά ταινία, αν παίζουνε, να συμμε-
τάσχω σε λοταρία ή παιχνίδι ομαδικό
να παίξω πιγκ πογκ μπιλιάρδο ή σκουός
μα πάνω απ’ όλα να κρατήσω ημερολόγιο
των μικροσυμβάντων στο ταξίδι
συναντήσεων ερωτικών και συζητήσεων
με ξένους και συμπατριώτες — ώστε
να δημοσιευτούν οι εντυπώσεις μου
σε περιοδικό ή εφημερίδα ή βιβλίο
μόλις πατήσω στην ξηρά κι έρθω
σ’ επαφή μ’ έναν εκδότη.


Η ξερή είναι παιχνίδι που παίζεται με τράπουλα, μπορούν να το παίξουν παιδιά από 5 ετών μέχρι 105 ετών, είναι απλό παιχνίδι και βασίζεται 50% στην τύχη και 50% στην μνήμη.-




2)Διαβάστε ένα σύντομο βιογραφικό του ποιητή στο τέλος των ασκήσεων.                          Το ποίημα προέρχεται από το περιοδικό «Το Δέντρο» (τεύχος 31-32) ,καλοκαίρι του 1987.Ο ποιητής σε αυτό εκφράζει αισθήματα χαράς, αναμονής και ονειροπολεί    ( =πλάθει όνειρα ,ενώ είναι ξύπνιος ) κατά τη διάρκεια του θαλασσινού ταξιδιού του. Το ταξίδι του είναι μια εμπειρία, περιπέτεια, χαρά, γνώση αλλά και πηγή έμπνευσης γι’ αυτόν. Το πραγματικό και το φανταστικό ενώνονται μέσα στο ποίημα .

3)Μπορείτε να μετατρέψετε το ποίημα σε πεζό κείμενο;(να αποδώσετε το περιεχόμενό του σε 10-15 σειρές)

4)Γίνε εσύ ο αφηγητής και μίλα για ένα ταξίδι που θέλεις να πραγματοποιήσεις(με πλοίο ή αυτοκίνητο ή αεροπλάνο…) και γι’ αυτά που περιμένεις να ζήσεις σε αυτό το ταξίδι σου (εμπειρίες, συγκινήσεις) σε 15-30 σειρές (δύο-τρεις παραγράφους).

5)Με πέντε (5) λέξεις να αποδώσετε το περιεχόμενο του ποιήματος (θάλασσα…ταξίδι…).

6)Τις ημέρες που δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε, έχουμε τη δυνατότητα να «ξεναγηθούμε» σε ένα μουσείο ή να «ταξιδέψουμε» με ένα βιβλίο ή μια ταινία ή ένα παιχνίδι με τη βοήθεια του Διαδικτύου. Γράψτε τις εμπειρίες σας από ένα τέτοιο «ταξίδι» (τι είδατε,πώς σας φάνηκε αυτό,ποιες οι εντυπώσεις σας,τι θα θυμάστε από αυτό το "ταξίδι";) σε  είκοσι έως τριάντα (20-30) σειρές.(δύο-τρεις παραγράφους)

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ,ΜΕ ΠΛΟΙΟ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Σας δίνω κάποιες ηλεκτρονικές διευθύνσεις που θα σας βοηθήσουν στην αναζήτηση του «προορισμού» σας. Μπορείτε να βρείτε ό,τι άλλο θέλετε (μουσείο, βιβλίο, ταινία…) και να γράψετε τις εντυπώσεις σας από αυτό:

 https://www.namuseum.gr/collections/  ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

 http://www.ebyzantinemuseum.gr ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

http://www.theacropolismuseum.gr/el/content/ekpaideftiko-yliko ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ




http://ancienttheater.culture.gr/el/anakaluptoume-to-arxaio-theatro ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ




Ο Νάνος Βαλαωρίτης (1921-2019) γεννήθηκε στη Λωζάνη της Ελβετίας. Σπούδασε φιλολογία και νομικά στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Λονδίνου και Σορβόνης. Δημοσίευσε άρθρα και μετέφρασε πρώτος στο Λονδίνο εκτενώς Έλληνες ποιητές του 1930 – Σεφέρη, Ελύτη, Εμπειρίκο, Εγγονόπουλο, Γκάτσο. Από το 1968 έως το 1993 δίδαξε συγκριτική λογοτεχνία και δημιουργική γραφή στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο. Διηύθυνε από το 1989 έως το 1995 με τον ποιητή Αντρέα Παγουλάτο το περιοδικό Συντέλεια, το οποίο επανεκδόθηκε το 2004 με τίτλο Νέα Συντέλεια. Το 1959 βραβεύτηκε με το Β΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης. Πήρε το Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1982) και το Κρατικό Βραβείο Χρονικού-Μαρτυρίας (1998). Επίσης έλαβε ένα βραβείο της Ν.Ρ.Α. (National Poetry Association [Αμερικανική Εταιρεία Ποίησης]) το 1996 – βραβείο που είχε δοθεί προηγουμένως στους Φερλινγκέτι, Γκίνσμπεργκ και άλλους. Έχει λάβει το Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών για το ποιητικό του έργο (2006). Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τού απένειμε τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος της Τιμής (2006). Το 2009 τιμήθηκε με το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του. Βιβλία του έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό, σε αγγλικές και γαλλικές μεταφράσεις. Στην Ελλάδα επέστρεψε μόνιμα το 2004. Ήταν μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. (ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ)

ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ-ΜΑΡΤΙΟΣ 2020

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου