"Το μαύρο κύμα",Λουίς Σεπούλβεδα, Λογοτεχνία Α΄ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας ,Κουίζ
ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: «Το μαύρο κύμα»,
Λουίς Σεπούλβεδα
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε το κείμενο από το σχολικό βιβλίο ,σελίδες 203-206 ή ΕΔΩ.
2)α)Δείτε τη βιογραφία του συγγραφέα Λουίς Σεπούλβεδα που δημιουργήθηκε ΕΔΩ με τη χρονογραμμή της πλατφόρμας e-me.edu.gr.
β)Το
κείμενο είναι απόσπασμα από το μυθιστόρημα:
«Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ΄ ένα γλάρο να πετάει». Το
μυθιστόρημα είναι μια
εκτεταμένη (πολυσέλιδη) αφήγηση. Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του μυθιστορήματος
είναι: 1)Ο μύθος, το αφηγημένο δηλαδή υλικό, στα μυθιστορήματα είναι
εκτεταμένος, και πολύπλοκος .2) τα
γεγονότα και τα περιστατικά που συνθέτουν και συγκροτούν το αφηγηματικό υλικό,
σπάνια (ή σχεδόν ποτέ) παρουσιάζονται με σειρά χρονική. 3) τα μυθιστορήματα
κανονικά είναι πολυπρόσωπα. Η ύπαρξη πολλών προσώπων δημιουργεί πλουσιότερες,
συχνότερες και εντονότερες καταστάσεις συγκρούσεων. 4)ο μύθος κανονικά
αναπτύσσεται και εξελίσσεται σε πολλά επίπεδα χώρου και χρόνου. Διαβάστε
περισσότερα ΕΔΩ
.
3)α)Η οικολογία θεωρείται
κλάδος της βιολογίας, της επιστήμης που μελετά τους ζωντανούς οργανισμούς.
Είναι η μελέτη του μεγέθους και της διάδοσης των ζωντανών οργανισμών ,
καθώς και του τρόπου με τον οποίο οι ιδιότητες αυτές επηρεάζονται από την
αλληλεπίδραση μεταξύ των οργανισμών και του περιβάλλοντός τους.(βικιπαίδεια)
β)Η τεχνική του ανιμισμού χρησιμοποιείται
συχνά στην παιδική λογοτεχνία. Σύμφωνα με αυτήν ζώα ή φυτά αποκτούν «ψυχή» και
μιλούν για τα προβλήματά τους. Στα παραμύθια χρησιμοποιείται πολύ αυτή η
τεχνική.
4)Δείτε τα βίντεο:https://youtu.be/Y8Y_vapM_8E
, https://youtu.be/FbKv9E2Djso
(θαλάσσια ρύπανση) ,https://youtu.be/47ghVWNv2Uo
(η ταινία, ολόκληρο το
βιβλίο)
5)΄Εχετε αντιμετωπίσει παρόμοιο ζήτημα στην περιοχή σας ή στον τόπο καταγωγής σας; Να το σχολιάσετε στην τάξη σε συνεργασία με τους συμμαθητές σας
Το λιμάνι του Αμβούργου |
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:
1)Τα θεματικά κέντρα του αποσπάσματος :
α)καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος
:μόλυνση των θαλασσών και διατάραξη της οικολογικής ισορροπίας.
β)Οικολογικά κινήματα και οργανώσεις.
γ)Περιβαλλοντική εκπαίδευση και καλλιέργεια
οικολογικής συνείδησης.
2)Να δώσετε έναν σύντομο τίτλο
σε καθεμία ενότητα του κειμένου:
α)Η Κενγκά ……… κάποιου
κήτους……………………………………………………..
β)Η
μαύρη κηλίδα…….. θαλασσών…………………………………………………………
γ)Η
Κενγκά………έπεσε………………………………………………………………………
δ)Η
Κενγκά………ούτε να τις κουνήσει…………………………………………………..
3)Να γράψετε στον παρακάτω πίνακα λέξεις και φράσεις με τις οποίες ο συγγραφέας
παρουσιάζει τις πετρελαιοκηλίδες που μολύνουν
τις θάλασσες:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4)Να εντοπίσετε δύο χωρία(σημεία)του κειμένου που δείχνουν το ένα τον τρόπο που μολύνουν τη θάλασσα τα πετρελαιοφόρα και το άλλο το πώς και γιατί πεθαίνουν οι γλάροι σε περίπτωση επαφής με το πετρέλαιο:
Πώς
πεθαίνουν οι γλάροι |
|
Πώς
μολύνεται η θάλασσα |
|
5)Να συμπληρώσετε τα κενά με προτάσεις που δείχνουν τις βασανιστικές φάσεις της αγωνίας μέχρι τον θάνατο της Κενγκά:
α)Η
παχύρρευστη κηλίδα ……………………………………………………………………...
β)Με όλους
τους μυς της πιασμένους
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
γ)Η Κενγκά
πέρασε ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
δ)Ξαναβούτηξε
κι έπιασε
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ε)Φτεροκοπούσε
απεγνωσμένα …………………………………………………………………………………………………..
στ)Το
φτερούγισμά της γινόταν ……………………………………………………………..
ζ)Τις φτερούγες της……………………………………………………………………………
6)α)Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο
συγγραφέας;(διαβάστε ΕΔΩ) β)να βρείτε τρία σχήματα λόγου
και εκφραστικά μέσα με τα οποία παρουσιάζεται το πρόβλημα της ρύπανσης των
θαλασσών.(διαβάστε ΕΔΩ):
μεταφορά |
προσωποποίηση |
εικόνα |
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Να μιλήσετε σ’ έναν φίλο σας για τις εντυπώσεις και τις σκέψεις σας από το
απόσπασμα που αναλύσαμε(σε 10-15 σειρές).
2)Να
ερμηνεύσετε τον τίτλο του αποσπάσματος (μεταφορά)
και να του δώσετε έναν δικό σας τίτλο.
3)Γίνε ο αφηγητής: δώσε ένα δικό σου τέλος στην ιστορία.
4)Γράψε ένα σύντομο ποίημα ή ζωγράφισε με αφορμή το κείμενο που
αναλύσαμε.
5)Γράψε ένα σύνθημα, μια ιδέα σου για το περιβάλλον και την ανάγκη προστασίας του.
6)Με αφορμή το θέμα της μόλυνσης των
θαλασσών και της εξαφάνισης ειδών του θαλάσσιου κόσμου να αναζητήσετε
περιπτώσεις άλλων θαλάσσιων (και όχι μόνο) ειδών που απειλούνται ή
εξαφανίζονται από την περιβαλλοντική καταστροφή και την αλόγιστη συμπεριφορά
του ανθρώπου (κυνήγι φαλαινών, εξαφάνιση ψαριών σε λίμνες και θάλασσες, μείωση
χελώνων καρέτα-καρέτα….)
7)Συμπληρώστε την
ακροστιχίδα με λέξεις σχετικές με το θέμα του κειμένου:
Π
Ε
Ρ
Ι
Β
Α
Λ
Λ
Ο
Ν
Η Κενγκά |
Διαβάστε την
κριτική για το μυθιστόρημα :
(https://www.fractalart.gr/i-istoria-enos-gatou-pou-emathe-se-enan-glaro-na-petaei/ κριτική για το βιβλίο)
ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΔΩ
ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ
Μπράβο Εύη μου!! Ωραία δουλειά!!!🌹
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ,Μαρία μου!Παίρνουμε ιδέες!🌼📚
ΔιαγραφήΠολύ ωραία δουλειά! Εξαιρετική η χρονογραμμή!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!🌷Ιδέες που ανταλλάσσουμε και μας δίνουν έμπνευση!🙂
ΑπάντησηΔιαγραφή