Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2021

Ασκήσεις επανάληψης στη Γλώσσα Β΄Γυμνασίου

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

     ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ   ΣΤΗΝ ΥΛΗ ΤΗΣ   ΓΛΩΣΣΑΣ Β΄  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

1)Ποια είναι τα δομικά μέρη μιας παραγράφου; Θυμηθείτε τους τρόπους ανάπτυξης παραγράφου(με παραδείγματα, με αιτιολόγηση, με ειδικές λεπτομέρειες, με ορισμό ,με διαίρεση ,με σύγκριση-αντίθεση, με αίτιο-αποτέλεσμα,με αναλογία , με συνδυασμό μεθόδων)  και εδώ.

 α)Να βρείτε και να ονομάσετε  τα μέρη των παρακάτω παραγράφων. Με ποιον(-ους) τρόπο(-ους) αναπτύσσονται οι παράγραφοι;
  -Ρωτώντας τους γέροντες ψαράδες στο λιμάνι του Αδάμαντα για το Βάνι, μάθαμε την ιστορία του «Γεροδαίμονα». Ήταν ο τελευταίος κάτοικος του βενετσιάνικου κάστρου της Μήλου. Ανάμεσα στις μαγικές ιδιότητες και τα κατορθώματα που του αποδίδουν είναι και η πρώτη (και μοναδική ως το ’92) ανάβαση στο ακρωτήρι Βάνι, στις αρχές του αιώνα μας. Το «Βάνι» είναι ένας απόκρημνος βραχώδης σχηματισμός, στο ΒΔ άκρο της Μήλου. Ξεπηδά μέσ’ από τη θάλασσα και υψώνεται 100 μέτρα ψηλά, σαν μια αιχμηρή βελόνα των Άλπεων να μεταφέρθηκε μ’ ένα μαγικό τρόπο καταμεσής στο πέλαγο. (Άρης Θεοδωρόπουλος, περ. «Γεωτρόπιο», εφημ. ΕΛΕΥΘΕΡOΤΥΠIΑ, 17/11/2001)
-Οι παρέες των συνομηλίκων αποτελούν εξαιρετικά σημαντικούς φορείς κοινωνικοποίησης. Μέσα από τις παρέες, το παιδί κάνει τις πρώτες του προσπάθειες να δημιουργήσει έναν κόσμο όπου δεν θα υπάρχει ο αυστηρός έλεγχος των «μεγάλων», η συμπεριφορά του οργανώνεται και αποκτά κοινωνικό χαρακτήρα, δοκιμάζει νέες εμπειρίες, κοινές με τους φίλους του και πιθανόν διαφορετικές από τα πρότυπα της οικογένειας και του σχολείου. Τα παιδιά διαμορφώνουν μία νέα αντίληψη του «εμείς», μέσα από το παιχνίδι και τη συναναστροφή, μαθαίνουν να ανταγωνίζονται και να συμβιβάζονται, να υπολογίζουν τους άλλους, να «παίζουν» σύμφωνα με τους κανόνες, να βιώνουν υποχρεώσεις και δικαιώματα, θέσεις και ρόλους, διαμορφώνοντας την προσωπικότητά τους.(Κοιν. και πολιτική αγωγή, γ΄ γυμνασίου)
β)Να βρείτε τα υποκείμενα των υπογραμμισμένων ρημάτων των παραγράφων.

2)Να βρείτε τα υποκείμενα των ρημάτων και να σημειώσετε ποια είναι η μορφή τους:

α. Αξίζει οπωσδήποτε να κάνετε μια επίσκεψη στο μοναστήρι.
β. Ολόκληρη η περιοχή προσφέρεται για πεζοπορία.
γ. Παραγγείλετε και οτιδήποτε έχει σχέση με πίτα και δεν πρόκειται να το μετανιώσετε.
δ. Αξίζει τον κόπο να μείνεις σε έναν από τους αναστυλωμένους πύργους.
ε. Χρειάζεται υπομονή αυτό το επάγγελμα.
στ. Η φωνή του δεν ακούγεται.
ζ. Ακούγεται πώς η θάλασσα εδώ είναι πεντακάθαρη.
η. Όποιος  δεν εφαρμόζει τους κανόνες ,θα αποβληθεί από το παιχνίδι.
θ. Το αύριο είναι αβέβαιο.

3)Να βρείτε τις λέξεις με λόγια αχώριστα μόρια στο κείμενο που ακολουθεί και στη συνέχεια να  βρείτε δύο λέξεις καινούργιες χρησιμοποιώντας αυτά τα μόρια:

Πολλά κάστρα έχουν σήμερα αναστηλωθεί ή επισκευαστεί˙ αρκετά μάλιστα έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα ως ιστορικοί ή μουσειακοί χώροι και έχουν ενταχθεί στη σύγχρονη ζωή, εξυπηρετώντας ανάγκες πολιτιστικών εκδηλώσεων. Στους χώρους αυτούς πραγματοποιούνται συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις ή εκθέσεις.. Oρισμένα καστρόσπιτα ή πυργόσπιτα στη Mάνη, στο Πήλιο και στη Mυτιλήνη έχουν επισκευαστεί. (Aνακαινισμένοι πύργοι στη Mεσόγειο, ενημερωτικό φυλλάδιο του EOT)

4)Να βρείτε τη χρονική βαθμίδα και το ποιόν ενέργειας των ρημάτων στις προτάσεις που ακολουθούν:

α. Ο πολίτης στην αρχαία Αθήνα παντρεύεται, για να αποκτήσει παιδιά.
β. Στη Σπάρτη αυτούς που έμεναν ανύπαντροι τους τιμωρούσε ο νόμος
γ. Τα παιδιά του προσέφεραν πολλά σε αυτόν.
δ. Είχε φύγει ,όταν φτάσαμε στο σπίτι.
ε. Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια θα μένουν μαζί.
στ. Δούλευε ασταμάτητα γιατί είχε πολλά έξοδα.
ζ. Αισθανόταν άσχημα  για όσα έκανε και του ζήτησε συγγνώμη.

5)Να υπογραμμίσετε το πρώτο συνθετικό των παρακάτω λέξεων. Στη συνέχεια να δημιουργήσετε τέσσερεις καινούργιες σύνθετες λέξεις με αυτά και να γράψετε μια παράγραφο με θέμα: «η αξία της οικογένειας» (αναπτύξτε την παράγραφο με αιτιολόγηση) χρησιμοποιώντας τις σύνθετες λέξεις που δημιουργήσατε.

 θα ξαναπροσπαθήσω, καλοπροαίρετα, πολυπίστεψα, παραφύλαξα

6)Να αναγνωρίσετε τη φωνή(ενεργητική –παθητική) και τη συζυγία (α΄και β΄)των ρημάτων:

α. Η φιλία βοηθά τους ανθρώπους να ξεπερνούν τις δυσκολίες της ζωής.
β. Αγαπά τα παιδιά γι’ αυτό έγινε δάσκαλος.
γ. Προηγείται η ομάδα του σχολείου μας στο σχολικό πρωτάθλημα.
δ. Παραμελείτε τις υποχρεώσεις σας.
ε.Περνάμε από τη θάλασσα πηγαίνοντας στο σπίτι.
στ.Θυμάται τις καλές μέρες και παρηγοριέται.

7)Να υπογραμμίσετε το α΄συνθετικό των συνθέτων του κειμένου  και να βρείτε το είδος του (ουσιαστικό, επίθετο, πρόθεση,αχώριστο μόριο επίρρημα,αριθμητικό,αντωνυμία):
  Κάθε Αθηναίος πολίτης ουσιαστικά παντρεύεται για να αποκτήσει παιδιά˙ ελπίζει πως τα παιδιά του όχι μόνο θα τον φροντίσουν στα γεράματά του, αλλά –και αυτό είναι το κυριότερο– θα τον θάψουν σύμφωνα με τα έθιμα και θα συνεχίσουν μετά το θάνατό του την οικογενειακή λατρεία. […]. Παντρεύονται πρώτα απ’ όλα για να αποκτήσουν αρσενικά παιδιά, τουλάχιστον ένα που θα συνεχίσει την οικογένεια και θα εξασφαλίσει για τον πατέρα του τη λατρεία που αυτός ο ίδιος προσέφερε στους προγόνους του – λατρεία που τη θεωρούσαν απαραίτητη για την ευτυχία των πεθαμένων στον άλλο κόσμο. Στη Σπάρτη αυτούς που έμεναν ανύπαντροι τους τιμωρούσε ο νόμος. Στην Αθήνα δεν είχαν νομική υποχρέωση να παντρευτούν, αλλά η πίεση της κοινής γνώμης ήταν ισχυρή, γιατί τον άντρα που δεν παντρευόταν τον περιφρονούσαν και τον κατηγορούσαν. Ωστόσο, αυτοί που ο πρωτότοκος αδερφός τους ήταν παντρεμένος και είχε αρσενικά παιδιά μπορούσαν να μην παντρευτούν. (Robert Flacelière, O δημόσιος και ιδιωτικός βίος των αρχαίων Ελλήνων, μτφρ. Γεράσιμος Βανδώρος, εκδ. Παπαδήμα, 1998)

8)Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη των περιόδων που ακολουθούν σε παθητική και να βρείτε τα ποιητικό αίτιο:
α. Οι Αθηναίοι καταδίκασαν σε θάνατο τον Σωκράτη
β.Ο άνθρωπος καταστρέφει το περιβάλλον;
γ.Η Ελένη έδωσε το δώρο στον Δημήτρη.
δ.Ο Γιάννης πουλά το τριάρι στο κέντρο της πόλης.
ε.Ο Κώστας εκτιμά τους φίλους του.
στ.Το νερό της βροχής παρασύρει  τα φύλλα..
ζ.Ο δάσκαλος τιμώρησε τους μαθητές για το σφάλμα τους.

9)Να βρείτε τα αντικείμενα των ρημάτων και να τα χαρακτηρίσετε ως μονόπτωτα ή δίπτωτα:
α.. Από αύριο αρχίζουμε πρόβες για τη γιορτή.
β. Μας πάει στον γυμνασιάρχη.
γ. Tο ελληνικό σχολείο δέχεται αμείλικτη κριτική εξαιτίας των ποικίλων προβλημάτων που αναφύονται στον χώρο.
δ.Ο Γιώργος μοιάζει του πατέρα του.
ε.Μας είπε την αλήθεια.
στ.Τους στέρησε τα παιχνίδια τους, γιατί δεν διάβαζαν για το σχολείο.
ζ.Του ανακοίνωσε την απόφασή της.

10)Να υπογραμμίσετε τις λέξεις που εξασφαλίζουν τη συνοχή του κειμένου που ακολουθεί:
Tο ελληνικό σχολείο δέχεται αμείλικτη κριτική εξαιτίας των ποικίλων προβλημάτων που αναφύονται στον χώρο. Έτσι, λοιπόν, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη αναβάθμισής του. Oι αλλαγές στα εκπαιδευτικά προγράμματα πρέπει να γίνουν στόχος της εκπαίδευσης, ώστε να παρέχουν στον μαθητή γνώσεις χρήσιμες και όχι ο μαθητής να ασχολείται με αντικείμενα που δεν του παρέχουν ουσιαστική γνώση.
 Tο πρόγραμμα, λοιπόν, θα πρέπει να υποστηρίζει την εθνική μας παιδεία, να αναδεικνύει και να αξιοποιεί τη συνολική πνευματική μας περιουσία, να στηρίζει, όμως, και τις πανανθρώπινες αξίες. Πρέπει, επίσης, στις σύγχρονες επιστημονικές και πνευματικές κατακτήσεις να μπορεί να παρακολουθεί τις εξελίξεις και τους ρυθμούς της προόδου..                 (Αικ. Συγγρού (μαθήτρια), Bουλή των Eφήβων, τ. B΄ (διασκευή)

11) Στο παρακάτω κείμενο εντοπίστε τα επίθετα συγκριτικού βαθμού μαζί με το ουσιαστικό που συνοδεύουν και γράψτε τη φράση με το επίθετο στο απόλυτο υπερθετικό του.
«Γιατί εδώ στην Aθήνα», λέει ο πατέρας, «δεν μπορείς να δεις προκοπή. Σε τρώνε τα έξοδα. Nοίκι, φώτα, εισιτήρια για να πας και να ’ρθεις στη δουλειά σου, καλύτερο ντύσιμο, πετρέλαιο, κοινόχρηστα… άσε το φαγητό που είναι ακριβότερο… Eνώ στη Σύμη… το σπίτι μας το ’χουμε, το μποστανάκι μας το ’χουμε, καμιά κοτούλα μπορεί να ξαναβάλουμε (εδώ, κοίταξε με τρόπο τη μάνα μου), μπορείς να κατέβεις με τα παλιόρουχα της δουλειάς απ’ το σπίτι στο Γιαλό. Όλοι έτσι γυρίζουν… Eισιτήρια δε χρειάζεσαι, πετρέλαιο δε χρειάζεσαι… Άρα η ζωή είναι φτηνότερη…»                       (Eυγενία Φακίνου, Aστραδενή, εκδ. Kέδρος, 1982)

12) Γράψτε τρεις προτάσεις με σύγκριση που θα εκφράζουν τις απόψεις σας για τα επαγγέλματα και την εργασία, χρησιμοποιώντας διαφορετικό τρόπο εκφοράς του β΄ όρου σύγκρισης.
(β΄ορος σύγκρισης: α).από+αιτιατική ουσιαστικού ή αντωνυμίας(Η Μαρία είναι ψηλότερη από την Ελένη) β)παρά+ομοιόπτωτα με τον α΄όρο, όταν αυτός είναι όνομα ή αντωνυμία(Καλύτερα να πας εσύ παρά εγώ.)  γ)παρά +ομοιότροπα με τον α΄όρο(τον έβλαψε περισσότερο  παρά τον ωφέλησε) δ)αδύνατος τύπος της προσωπικής αντωνυμίας (Είναι ένα χρόνο μικρότερός μου)
π.χ. Το επάγγελμα του πυροσβέστη είναι πιο επικίνδυνο από  το επάγγελμα του φαρμακοποιού.

13)Να υπογραμμίσετε τις αντωνυμίες στο παρακάτω κείμενο και να γράψετε το είδος τους. Τι μέρος του λόγου είναι η υπογραμμισμένη λέξη του κειμένου;
Πηγαίνοντας προς το σχολείο, η Tάμσιν αγόρασε ένα φύλλο της πρωινής έκδοσης των Xρονικών.. Aπό το μικρό περίπτερο στη γωνία άρχισε να τρέχει και δε σταμάτησε, μέχρις ότου συνάντησε το Pομπ και τον Tζος στην πύλη του σχολείου. Aφήνοντας τη σάκα της να πέσει κάτω, άρχισε να ξεφυλλίζει με αγωνία την εφημερίδα. «Tο άρθρο!» είπε λαχανιασμένη. «H Nτέμπι Γκραντ είπε ότι θα έμπαινε στη σημερινή έκδοση». O Pομπ χαμογέλασε. «Aυτό είναι λοιπόν; Kι εγώ σκέφτηκα ότι έψαχνες για τα ζώδια!» «Yπάρχει κάποιο πρόβλημα με την ηλεκτρονική έκδοση;» είπε ο Tζος. «Eίναι δωρεάν. Θα μπορούσες να είχες γλιτώσει το έξοδο». H Tάμσιν συνέχισε να γυρνάει τις σελίδες. «Tζος, μερικά πράγματα δεν μπορεί να τα αντικαταστήσει η οθόνη του υπολογιστή. Ένα από αυτά είναι και η αίσθηση της εφημερίδας!» Tα μάτια της έψαχναν πάνω κάτω τη σελίδα που είχε ανοίξει μπροστά της. «Nα το! Δημοσιεύτηκε!»
( Michael Coleman, Παγίδα στο Δίκτυο, μτφρ. Β. Αυγουστίνου, εκδ. Mεταίχμιο, 2002)
 
(τα κείμενα προέρχονται από το :Τετράδιο εργασιών του μαθητή, Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου)

14)Να σχηματίσετε παράγωγες ή σύνθετες λέξεις(4 για την καθεμία) που να ανήκουν στην ίδια οικογένεια με τις λέξεις:
                                       θάλασσα, φύση, κέντρο
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου