Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2019

"ΟΙ ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ", Μ.ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

"ΟΙ ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ "Μ.ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,    ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ
ΟΙ ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ,Μ.ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ

                                    ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ
                                          ΣΤΗ  ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

«ΟΙ ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ»:ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ,ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ: «ΤΑ ΨΑΘΙΝΑ ΚΑΠΕΛΑ».


                                          Οι Κυριακές στη θάλασσα,Μ.Λυμπεράκη

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε το εισαγωγικό σημείωμα και το κείμενο στο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1685,5379/   ή στις σελίδες 52-55 του βιβλίου σας της νεοελληνικής λογοτεχνίας.

2)Μ.Λυμπεράκη: Η συγγραφέας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε νομικάΕζησε στην Γαλλία και στην Ελλάδα, έγραψε ελληνικά και γαλλικά.΄Εχει γράψει πολλά θεατρικά έργα, σενάρια και μυθιστορήματα, όπως: «Τα ψάθινα καπέλα»(1946), «Ο άλλος Αλέξανδρος»(1950), «Σπαραγμός»(1967), «Ο άγιος πρίγκιψ»(1964).Στο τέλος του  φύλλου εργασίας διαβάστε σύντομη αναφορά στο μυθιστόρημα: «Τα ψάθινα καπέλα».

3)Δείτε το βίντεο από την ομότιτλη τηλεοπτική σειρά: https://youtu.be/MO3LDfn5s3g   .Σχολιάστε το σε σχέση με το κείμενο.

4)Να συζητήσετε στην τάξη με τους συμμαθητές σας εμπειρίες σας με την οικογένειά σας ανάλογες με αυτές της αφηγήτριας, της Κατερίνας.

5)Από τη Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας θυμηθείτε τα σχήματα λόγου στις σελίδες: 181-182 και στο:https://filologikaek.blogspot.com/2019/11/blog-post_25.html . Για τους τρόπους αφήγησης διαβάζουμε  ΕΔΩ  . 

ΚΑΤΕΡΙΝΑ-----------ΙΝΦΑΝΤΑ---------ΜΑΡΙΑ(οι πρωταγωνίστριες)

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:

1)α)Ποια είναι τα πρόσωπα που αναφέρονται στο απόσπασμα; β)Ποια είναι η σχέση τους με την αφηγήτρια, την Κατερίνα; Να γράψετε φράσεις από το κείμενο που  δείχνουν αυτή τη σχέση. γ)Κατερίνα και ΄Ελλη: ποια ιδιαίτερη σχέση έχουν τα δύο κορίτσια με βάση το κείμενο;

2)α)Ποια η σχέση των τριών κοριτσιών-αδελφών με τη θάλασσα;β)Ποια συναισθήματά της εκφράζει η αφηγήτρια για τις «Κυριακές στη θάλασσα»; Να τα εντοπίσετε σε συγκεκριμένα σημεία του κειμένου.

3)Να  δώσετε από έναν πλαγιότιτλο στην 3η, 4η και 7η παράγραφο του αποσπάσματος.

4)α)Να εντοπίσετε ένα σημείο του κειμένου ,όπου υπάρχει αφήγηση και ένα με περιγραφή.Τι περιγράφεται σ’ αυτό; β)Υπάρχουν άλλοι αφηγηματικοί  τρόποι στο απόσπασμα;

Από την ταινία :"Οι Κυριακές στη θάλασσα"

5)Να βρείτε δύο σχήματα λόγου που υπάρχουν στο κείμενο και να σχολιάσετε τον λειτουργικό τους ρόλο.

6)α)ατόφιες, ανόητα, περιττές: να βρείτε τις λέξεις στο κείμενο και να γράψετε ένα συνώνυμο για την καθεμία.β)Να δημιουργήσετε από το θέμα της λέξης ανόητος την οικογένεια λέξεων στην οποία αυτή ανήκει (αφού γράψετε παράγωγά του).

7)Ποια συναισθήματα σάς δημιουργεί η παρακολούθηση του βίντεο από την τηλεοπτική σειρά: « Τα ψάθινα καπέλα»; Να συζητήσετε στην τάξη γι’ αυτά.

 Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ :

1) «Οι Κυριακές στη θάλασσα»: να εμπνευστείτε δικούς σας τίτλους με ανάλογο περιεχόμενο και να αναφερθείτε με αυτούς σε παρόμοιες δραστηριότητες που προκαλούν ευχαρίστηση.

2)Με αφορμή έναν από τους τίτλους που δημιουργήσατε στην προηγούμενη άσκηση να γράψετε ένα δικό σας σύντομο διήγημα ή ποίημα ή να φτιάξετε μια ζωγραφιά ,στα οποία να «ταιριάζει» ο τίτλος αυτός. Παρουσιάστε τα στην τάξη.


3)Να αναλάβετε «ρόλους» από το απόσπασμα (Κατερίνα,΄Ελλη, πατέρας..) και να φτιάξετε σύντομους διαλόγους ανάμεσα στα πρόσωπα που αντιπροσωπεύουν οι ρόλοι. Το περιεχόμενο των διαλόγων να είναι σχετικό με το θέμα του κειμένου.

4)Δείτε και άλλα  αποσπάσματα από την τηλεοπτική σειρά «Τα ψάθινα καπέλα» και παρουσιάστε προφορικά σκηνές από αυτά στην τάξη.

5)Σήμερα,οι οικογένειες «λειτουργούν» με τρόπο ανάλογο μ’αυτόν που παρουσιάζεται στο απόσπασμα;Βρίσκετε διαφορές;

«Τα ψάθινα καπέλα»:

Στο μυθιστόρημα αυτό η αφηγήτρια,η Κατερίνα ,ενήλικη πια γυναίκα,νοσταλγεί το ευτυχισμένο οικογενειακό παρελθόν.Αναφέρεται στις στιγμές μιας άλλης εποχής,στα γεγονότα από τρία καλοκαίρια που πέρασαν ξέγνοιαστα για εκείνη και τις αδελφές της,που βρίσκονταν στο μεταίχμιο ανάμεσα στην εφηβεία και την ενηλικίωση.Μαρία,Ινφάντα,΄Αννα,η μητέρα,Μίλτος,ο πατέρας,Μάριος, Νικήτας,Αγησίλαος,Ελμίνα,,ο κύριος Λούζης,η θεία Τερέζα.Πολλά πρόσωπα,γεγονότα.Γεμάτο ζωντάνια,δράση,σκέψεις,συναισθήματα.

Η φύση παρούσα διαρκώς, κυρίαρχη.Ξεγνοιασιά και εφηβικοί έρωτες,αγωνία,αμφιβολίες.Κάθε πρόσωπο είναι διαφορετικό με τα  «άσχημα» και τα «καλά» του. Ευχάριστο μυθιστόρημα , με μικρές δόσεις αγωνίας.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ  ΕΔΩ



ΚΑΙ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ:https://www.slideshare.net/mrsevi/ss-79394567





ΥΠΕΡΟΧΗ ΖΩΓΡΑΦΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΤΗΣ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΓΙΑΝΝΗ Κ. 2019-2020


 ΔΕΙΤΕ ΚΑΤΙ ΣΧΕΤΙΚΟ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΚΑΙ ΠΑΤΗΣΤΕ "ΠΑΙΖΩ"(PLAY):


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ:
ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου