- εφαρμόζουν κριτήρια ποιότητας στο λόγο τους
- αποδέχονται την πολλαπλότητα των απόψεων
- κρίνουν, εγκρίνουν ή απορρίπτουν επιχειρήματα
- χρησιμοποιούν επαρκές αιτιολογικό υλικό
- επιλέγουν το κατάλληλο πειστικό λεξιλόγιο
- προσαρμόζουν το ύφος τους στην ανάλογη περίσταση κ.ά.
- την οργάνωση των επιχειρημάτων τους στον προφορικό ή γραπτό λόγο
- την ποιότητα, συνοχή και αλληλουχία των ιδεών που εκφράζουν και
- την πρωτοτυπία των επιχειρημάτων τους.
Πώς σχηματίζεται ένα επιχείρημα:
- αιτιολόγηση:π.χ.γυμνάζεται καθημερινά,επειδή θέλει να διατηρήσει την καλή φυσική του κατάσταση.
- υπόθεση:π.χ.αν λειτουργήσει το αερόθερμο,θα ζεσταθούμε.
- διαφορά:π.χ.η προσφυγιά από τον πόλεμο δεν είναι ίδια με αυτή που δημιουργείται στην περίπτωση των οικονομικών μεταναστών.
- ομοιότητες-αναλογίες:π.χ.οι υπάλληλοι μιας εταιρείας είναι όπως τα εξαρτήματα μιας μηχανής.
- αντίθεση:π.χ.η αμάθεια σκλαβώνει τον άνθρωπο,αντίθετα η γνώση τον ελευθερώνει από προκαταλήψεις...
- παραδείγματα:π.χ.οι γυναίκες έχουν έντονη παρουσία στον χώρο της πολιτικής.Δες το παράδειγμα της Θάτσερ...
ΠΩΣ ΣΧΗΜΑΤΙΖΩ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ(ΜΕΓΕΘΥΝΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ) (ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ) ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΕΔΩ |
Σύμφωνα με τον Toulmin (1958,Βρετανός φιλόσοφος, συγγραφέας, εκπαιδευτικός) τα επιχειρηματολογικά κείμενα έχουν μία τυπική οργανωτική δομή που περιέχει έξι δομικά συστατικά:
•Ισχυρισμός (claim): Πρόκειται για μία σαφώς διατυπωμένη θέση την οποία ο πομπός επιχειρεί να αποδείξει, η κατευθυντήρια ιδέα του επιχειρήματος. Όταν αποδειχθεί η αλήθεια της, αποτελεί και το συμπέρασμα του επιχειρήματος.
•Βαθμός βεβαιότητας (qualifiers): Είναι ο δείκτης που καθορίζει τη θέση του ισχυρισμού στο συνεχές με ακρότατα όρια την απόλυτη και την ελάχιστη ισχύ.
•Δεδομένα (data - grounds): Πρόκειται για τα στοιχεία (παραδείγματα, στατιστικά δεδομένα,πορίσματα ερευνών, εμπειρικές αλήθειες, λογικά επιχειρήματα, αποδείξεις κ.τ.λ.) στα οποία ο πομπός βασίζει την αλήθεια του ισχυρισμού του.
•Εγγυήσεις (warrants): Είναι οι απόψεις (γενικά αποδεκτές αλήθειες / αρχές / κανόνες / αξίες του πολιτισμού μας κ.τ.λ.) που συνδέουν τα Δεδομένα με τον Ισχυρισμό.
•Υποστήριξη (backing): Ο πομπός χρησιμοποιεί στοιχεία (παραδείγματα, στατιστικά δεδομένα,πορίσματα ερευνών, εμπειρικές αλήθειες, λογικά επιχειρήματα, αποδείξεις κ.τ.λ.) για να αποδείξει την ισχύ των Εγγυήσεων.
• Αντίκρουση (rebuttal): Ο πομπός καταγράφει (ή και αντικρούει) τον αντίλογο στο επιχείρημά του.
(πηγή: "ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ" -Σ.ΖΑΝΕΚΑ, ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ-ΠΕ02)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΚΑΙ ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου