Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018

ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ, ΔΟΜΗ -ΣΥΝΟΧΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ,ΤΡΟΠΟΙ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ,ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ,ΔΟΜΗ - ΣΥΝΟΧΗ  ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΟΥ     ΚΕΙΜΕΝΟΥ,ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ,ΔΟΜΗ,ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


α) Ορισμός του επιχειρήματος

Το επιχείρημα ορίζεται ως το «υλικό» με το οποίο υποστηρίζουμε τις θέσεις μας και πείθουμε τους άλλους για την ορθότητά τους.(δηλαδή,στόχος του επιχειρήματος είναι η πειθώ.)


β) Δομή / οργάνωση ενός επιχειρηματολογικού κειμένου

Μέσα από τα παραδείγματα, οι μαθητές κατανοούν ότι η παράθεση της επιχειρηματολογίας θα πρέπει να έχει λογική συγκρότηση, σύμφωνα με το παρακάτω διάγραμμα:
Εισαγωγή / Πρόλογος: προαναγγελία / παρουσίαση της θέσης ή του προβλήματος
Δεδομένα: χρήση παραδειγμάτων και τεκμηρίων
Αιτιολόγηση/ ανασκευή: χρήση επιχειρημάτων / αντίκρουση αντίθετων θέσεων
Συμπέρασμα / Επίλογος: Κατάληξη / προτάσεις

γ) Συνοχή του επιχειρηματολογικού κειμένου

 Η συνοχή επιτυγχάνεται με τη χρήση συνδετικών λέξεων-φράσεων:Λέξεις που δηλώνουν ομοιότητα, ανάλογη σημασία (επίσης, βέβαια, φυσικά)Λέξεις που εκφράζουν πιθανότητα (πιθανόν, ενδέχεται, είναι δυνατόν)Λέξεις που εκφράζουν δεοντολογία (πρέπει, χρειάζεται, κρίνεται απαραίτητο)
Οι μαθητές ασκούνται:Να εντοπίζουν σε ένα κείμενο τα επιχειρήματαΝα κατανοούν τον στόχο τουςΝα χρησιμοποιούν ανάλογα επιχειρήματα για να πείσουν υποδυόμενοι ρόλουςΝα γράφουν τα επιχειρήματά τους σε μια παράγραφο με συγκεκριμένη θεματική πρόταση.Να επισημαίνουν το ειδικό λεξιλόγιο της επιχειρηματολογίας.
Οι μαθητές να μάθουν να:
  • εφαρμόζουν κριτήρια ποιότητας στο λόγο τους
  • αποδέχονται την πολλαπλότητα των απόψεων
  • κρίνουν, εγκρίνουν ή απορρίπτουν επιχειρήματα
  • χρησιμοποιούν επαρκές αιτιολογικό υλικό
  • επιλέγουν το κατάλληλο πειστικό λεξιλόγιο
  • προσαρμόζουν το ύφος τους στην ανάλογη περίσταση κ.ά.
 Τέλος, θα μάθουν να αξιολογούν:
  • την οργάνωση των επιχειρημάτων τους στον προφορικό ή γραπτό λόγο
  • την ποιότητα, συνοχή και αλληλουχία των ιδεών που εκφράζουν και
  • την πρωτοτυπία των επιχειρημάτων τους.

Πώς σχηματίζεται ένα επιχείρημα:

  • αιτιολόγηση:π.χ.γυμνάζεται καθημερινά,επειδή θέλει να διατηρήσει την καλή φυσική του κατάσταση.
  • υπόθεση:π.χ.αν λειτουργήσει το αερόθερμο,θα ζεσταθούμε.
  • διαφορά:π.χ.η προσφυγιά από τον πόλεμο δεν είναι ίδια με αυτή που δημιουργείται στην περίπτωση των οικονομικών μεταναστών.
  • ομοιότητες-αναλογίες:π.χ.οι υπάλληλοι μιας εταιρείας είναι όπως τα εξαρτήματα μιας μηχανής.
  • αντίθεση:π.χ.η αμάθεια σκλαβώνει τον άνθρωπο,αντίθετα η γνώση τον ελευθερώνει από προκαταλήψεις...
  • παραδείγματα:π.χ.οι γυναίκες έχουν έντονη παρουσία στον χώρο της πολιτικής.Δες το παράδειγμα της Θάτσερ...
    ΠΩΣ ΣΧΗΜΑΤΙΖΩ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ(ΜΕΓΕΘΥΝΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ)
                      (
ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ)


ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΕΔΩ



ΠΗΓΗ:α)ΑΓΑΘΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ:Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ,β)ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟ κ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ.


Σύμφωνα με τον Toulmin (1958,Βρετανός φιλόσοφος, συγγραφέας, εκπαιδευτικός) τα επιχειρηματολογικά κείμενα έχουν μία τυπική οργανωτική δομή που περιέχει έξι δομικά συστατικά:

Ισχυρισμός (claim): Πρόκειται για μία σαφώς διατυπωμένη θέση την οποία ο πομπός επιχειρεί να αποδείξει, η κατευθυντήρια ιδέα του επιχειρήματος. Όταν αποδειχθεί η αλήθεια της, αποτελεί και το συμπέρασμα του επιχειρήματος.
Βαθμός βεβαιότητας (qualifiers): Είναι ο δείκτης που καθορίζει τη θέση του ισχυρισμού στο συνεχές με ακρότατα όρια την απόλυτη και την ελάχιστη ισχύ.
Δεδομένα (data - grounds): Πρόκειται για τα στοιχεία (παραδείγματα, στατιστικά δεδομένα,πορίσματα ερευνών, εμπειρικές αλήθειες, λογικά επιχειρήματα, αποδείξεις κ.τ.λ.) στα οποία ο πομπός βασίζει την αλήθεια του ισχυρισμού του.
Εγγυήσεις (warrants): Είναι οι απόψεις (γενικά αποδεκτές αλήθειες / αρχές / κανόνες / αξίες του πολιτισμού μας κ.τ.λ.) που συνδέουν τα Δεδομένα με τον Ισχυρισμό.
Υποστήριξη (backing): Ο πομπός χρησιμοποιεί στοιχεία (παραδείγματα, στατιστικά δεδομένα,πορίσματα ερευνών, εμπειρικές αλήθειες, λογικά επιχειρήματα, αποδείξεις κ.τ.λ.) για να αποδείξει την ισχύ των Εγγυήσεων.
Αντίκρουση (rebuttal): Ο πομπός καταγράφει (ή και αντικρούει) τον αντίλογο στο επιχείρημά του.
(πηγή: "ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ" -Σ.ΖΑΝΕΚΑ, ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ-ΠΕ02)


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΚΑΙ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου