Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2022

Ιλιάδα ,ραψωδία Α ,Προοίμιο, στίχοι 1-7 ,αντιπαραβολική διδασκαλία ,Νέα Προγράμματα Σπουδών

 Το προίμιο της Ιλιάδας ,στίχοι 1-7 ,αντιπαραβολική διδασκαλία /Πρωτότυπο κείμενο - Νεοελληνική απόδοση, Ιλιάδα Β΄Γυμνασίου

Μῆνιν ἄειδε, θεά, Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος                                       
οὐλομένην, ἣ μυρί᾽ Ἀχαιοῖς
ἄλγε᾽ ἔθηκε,     
πολλὰς δ᾽
ἰφθίμους ψυχὰς Ἄϊδι προΐαψεν
ἡρώων, αὐτοὺς δὲ ἑλώρια τεῦχε κύνεσσιν
οἰωνοῖσί τε πᾶσι, Διὸς δ᾽ ἐτελείετο βουλή,    5
ἐξ οὗ δὴ τὰ πρῶτα διαστήτην ἐρίσαντε
Ἀτρεΐδης τε
άναξ ἀνδρῶν καὶ δῖος
Ἀχιλλεύς.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

1.Τη μάνητα, θεά, τραγούδα μας του ξακουστού Αχιλλέα,

ανάθεμά τη, πίκρες που ᾽δωκε στους Αχαιούς περίσσιες

και πλήθος αντρειωμένες έστειλε ψυχές στον Άδη κάτω

παλικαριών, στους σκύλους ρίχνοντας να φάνε τα κορμιά τους

και στα όρνια ολούθε -έτσι το θέλησε να γίνει τότε ο Δίας        5

απ᾽ τη στιγμή που πρωτοπιάστηκαν και χώρισαν οι δυο τους,

του Ατρέα ο γιος ο στρατοκράτορας κι ο μέγας Αχιλλέας.

 (απόδοση :Ν. Καζαντζάκης - Ι. Θ. Κακριδής)

 ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.Ψάλλε, θεάτον τρομερόν θυμόν του Αχιλλέως,
πώς έγινε στους Αχαιούς αρχή πολλών δακρύων·
που ανδράγαθες 
ροβόλησε πολλές ψυχές στον Άδη
ηρώων, κι έδωκεν 
αυτούς αρπάγματα των σκύλων
και των ορνέων
— και η βουλή γενόνταν του Κρονίδη,     5
απ' ότ' εφιλονίκησαν κι εχωριστήκαν πρώτα
ο Ατρείδης, άρχων των ανδρών, και ο
 θείος Αχιλλέας.
(απόδοση:  Ι.Πολυλάς)

Ασκήσεις:

1)Πώς αποδίδεται στο πρωτότυπο ποιητικό κείμενο και πώς στις νεοελληνικές  αποδόσεις του  η έννοια της οργής;  Γράψτε τις λέξεις στο τετράδιό σας.

2)Να αναζητήσετε στις νεοελληνικές αποδόσεις (1,2) τη σημασία των υπογραμμισμένων λέξεων(bold γραφή) του πρωτότυπου κειμένου και να τις υπογραμμίσετε στα κείμενα 1 και 2. Στη συνέχεια να τις μεταφέρετε στο τετράδιο.

3)Να βρείτε πέντε λέξεις από το ομηρικό κείμενο που δεν διαφέρουν από τη νεοελληνική τους απόδοση.

4)Ποια από τις νεοελληνικές αποδόσεις σας φαίνεται ευκολότερη και  ποια πιο επιτυχημένη; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

5)Πώς αποδίδεται στο κείμενο 1 η μετοχή ουλομένην;

6)Να αναζητήσετε  στο λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας  τη σημασία των λέξεων  βουλή,   ἄναξ   ,  δῖος ,   ἔρις               :  

   https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/tools/liddell-scott/search.html?lq=%CE%BF%E1%BC%B0%CF%89%CE%BD%CF%8C%CF%82

 7)Να βρείτε στο λεξικό της νέας ελληνικής τις σημασίες των λέξεων βουλή   και ροβολώhttps://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html


ΔΕΙΤΕ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου