Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Ιλιάδα,Ραψωδία Α 1-53,Το προοίμιο-Η ικεσία του Χρύση ,Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής

Ιλιάδα, Ραψωδία Α  στίχοι 1-53,Το προοίμιο-Η ικεσία του Χρύση, Φύλλο εργασίας, Σταυρόλεξο


ΜΟΥΣΑ ΚΑΛΛΙΟΠΗ
1η μέρα της Ιλιάδας
ΙΛΙΑΔΑ,Α 1-53
ΟΜΗΡΟΣ
ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ:
https://issuu.com/742381/docs/-------------------------------.pptx

                          ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
                                                                                                                                 
 ΡΑΨΩΔΙΑ Α  , ΣΤΙΧΟΙ 1-53:Το προοίμιο-Η ικεσία του Χρύση  
     
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε προσεκτικά τους στίχους από το σχολικό βιβλίο ή από το : http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B108/208/1442,4843/. Μελετήστε και τα σχόλια του βιβλίου σας.
2)΄Ιλιον=η Τροία. Ιλιάδα=το επικό ποίημα ,ιστόρημα του αγώνα που έκαναν κάποτε (12ος αιώνας π.Χ.) ενωμένα τα παλικάρια της Ελλάδας γύρω από το κάστρο της Τροίας και που διήρκεσε δέκα χρόνια. Αυτός ο αγώνας κινείται στο πλαίσιο της μήνιδας(=της οργής).Δεν είναι ο πόλεμος το θέμα του έπους, είναι ο θυμός του Αχιλλέα. Ο ποιητής της, ο ΄Ομηρος ,έζησε τον 8ο αιώνα π.Χ.
3)Αφηγηματική πρωτοτυπία του ποιητή: διηγείται τα γεγονότα του δεκάχρονου πολέμου τοποθετώντας ως πυρήνα του έργου του την μῆνιν του κεντρικού ήρωα. Αυτή είναι το θέμα της Ιλιάδας.Ο ΄Ομηρος καινοτομεί δίνοντας τα γεγονότα όχι με τη χρονολογική τους σειρά ,αλλά παίρνοντας ως κέντρο της πλοκής ένα γεγονός, τη σύγκρουση Αχιλλέα-Αγαμέμνονα και τον θυμό του πρώτου, μας παρουσιάζει όλον τον πόλεμο μέσα από το πρίσμα αυτού του γεγονότος.

4)Τα δομικά στοιχεία του επικού προοιμίου είναι τα εξής: α)επίκληση στη Μούσα, προστάτιδα της επικής ποίησης, ώστε το έργο να θεωρείται θεόπνευστο. β)διήγηση με συντομία της υπόθεσης του έπους. γ)παράκληση στη Μούσα να αρχίσει το ποίημα από συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
5)Ανθρωπομορφισμός των θεών: οι θεοί έχουν ανθρώπινες ιδιότητες ,επεμβαίνουν και διαμορφώνουν τις εξελίξεις. Θαυμαστό στοιχείο = είναι στοιχείο των  ομηρικών επών, το υπερφυσικό, αυτό δηλαδή που υπερβαίνει τους λογικούς και φυσικούς νόμους και συνδέεται με τον ανθρωπομορφισμό της θρησκείας των αρχαίων Ελλήνων Προοικονομία=είναι η αφηγηματική τεχνική με την οποία ο ποιητής προετοιμάζει τα επεισόδια που θα ακολουθήσουν στην εξέλιξη της πλοκής του έργου. Αναχρονισμός= προβολή μιας συνήθειας της εποχής του ποιητή (8ος αι.) σαν να υπήρχε σε  παλαιότερη εποχή.(12ος αι.).
6)Ομηρική προσευχή-τα τυπικά στοιχεία της: α)επίκληση β)προσφώνηση του θεού γ)υπενθύμιση των προσφορών δ)παρουσίαση του αιτήματος ως ανταπόδοση των προσφορών και ε)το αίτημα επιγραμματικά.
7) «Νόμος των τριών»: η τεχνική κατά την οποία ο ποιητής κλιμακώνει την αφήγηση προχωρώντας από το πρώτο και  λιγότερο σημαντικό θέμα  στο τρίτο και πιο σπουδαίο.                                              

ΙΛΙΑΔΑ,Α 1-53,Ο ΘΥΜΟΣ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ
Ο ΘΥΜΟΣ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ,ΖΑΚ ΛΟΥΙ ΝΤΑΒΙΝΤ
     Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:
1)Να χωρίσετε σε νοηματικές ενότητες τους στίχους και να δώσετε πλαγιότιτλο στην καθεμία.  
2)Ποια είναι το θέμα της Ιλιάδας ,όπως φαίνεται στο προοίμιό της;
3)Στο έπος η λέξη   μῆνις  χρησιμοποιείται  μόνο για  τους θεούς .Η μοναδική φορά που χρησιμοποιείται για άνθρωπο είναι η περίπτωση του Αχιλλέα. Τι επιδιώκει  να δείξει με αυτό ο ποιητής; Ποια συναισθήματα προκαλεί στους ακροατές του έπους με αυτήν την πρωτοτυπία του; 
4)Στο προοίμιο (στίχοι 1-7) κυριαρχεί το όνομα του Αχιλλέα(1ος και 7ος στίχος).Ποια άλλα πρόσωπα αναφέρονται σε αυτό και ποια η σχέση τους με τον θυμό του ήρωα; 
5)α)Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της ενότητας(στίχοι 1-53) ,άνθρωποι και θεοί ,και ποιος ο ρόλος τους; β)Τι γνωρίζετε για τους ικέτες και τον τρόπο που αντιμετωπίζονταν στην αρχαία εποχή;                                               
                                                                                                   
ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ-ΧΡΥΣΗΣ
ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ-ΧΡΥΣΗΣ

6)α)Τι ζητά ο Χρύσης και από ποιον;(ικεσία)   β)Να υπογραμμίσετε λέξεις και φράσεις που δείχνουν τη συμπεριφορά του Αγαμέμνονα απέναντι στον Χρύση. γ) Προσευχή του  Χρύση :σε ποιον απευθύνεται και τι ζητά ο ιερέας του Απόλλωνα; Να εντοπίσετε τα στοιχεία της δομής της προσευχής του. δ)Ποια εικόνα του Απόλλωνα δίνει ο ποιητής; Με ποιες λέξεις αποδίδει την ψυχική κατάσταση  και τις ενέργειες του θεού;              
7)Να αναζητήσετε στοιχεία της τεχνικής του Ομήρου ( προοικονομία, ανθρωπομορφισμός  των θεών, αναχρονισμός,…)στους στίχους που εξετάζουμε.   
8)Να γράψετε στο τετράδιο πέντε επίθετα από τους στίχους 1-53,να τα σχολιάσετε  και να δικαιολογήσετε τη χρήση τους από τον ποιητή.                                                    
9)Να αναφέρετε δύο συνήθειες της εποχής του Τρωικού πολέμου που αναφέρονται σ’ αυτούς τους στίχους .                                                                                                                                             
Ο ΧΡΥΣΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΕΤΑΙ

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:       

1)Να γράψετε περίληψη των στίχων σε 8-10 σειρές και να τη διαβάσετε σε συμμαθητή σας που έλειπε από το μάθημα.                                                                                  
2) Να αναζητήσετε το «θαυμαστό» στοιχείο στην τελευταία ενότητα των στίχων.        
3)Να ξεχωρίσετε μία από τις εικόνες που σας εντυπωσίασαν στους στίχους 1-53 και να την περιγράψετε σε 5-7 σειρές.                                                                                       
4) Βρείτε πέντε σύνθετες λέξεις από τους στίχους αυτούς και  γράψτε τα συνθετικά τους μέρη.                                                                                                                           
5) Διαβάστε τις παρακάτω στροφές από τον «΄Υμνο εις την Ελευθερίαν» του Διονυσίου Σολωμού (στροφές 144-147) και αναζητήστε τις συνέπειες της φιλονικίας(διχόνοιας),όπως τις δίνει ο εθνικός μας ποιητής. Υπάρχουν κοινά νοηματικά στοιχεία με την Ιλιάδα;

144

»Η Διχόνοια, που βαστάει
ένα σκήπτρο η δολερή
καθενός χαμογελάει,
πάρ’ το, λέγοντας, κι εσύ.

145
»Κειό το σκήπτρο
που σας δείχνει,
έχει αλήθεια ωραία θωριά
μην το πιάστε, γιατί ρίχνει
εισέ δάκρυα θλιβερά.

146
»Από στόμα όπου φθονάει,
παλικάρια, ας μην ‘πωθή,
πως το χέρι σας κτυπάει
του αδελφού την κεφαλή.

147
»Μην ειπούν στο στοχασμό τους
τα ξένη έθνη αληθινά:
«Εάν μισούνται ανάμεσό τους
δεν τους πρέπει ελευθεριά».

6)΄Ενας μαθητής να απαγγείλει το προοίμιο!(γίνε ραψωδός)  Ποια τα συναισθήματα των συμμαθητών σας μετά την απαγγελία;

ΛΥΣΤΕ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ:https://crosswordlabs.com/view/1-53-3

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου