Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019

" ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ ,ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ " , ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ,ΕΝΟΤΗΤΑ 3η ,ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ,ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, Ο ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ, ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 3η ,ΦΥΛΛΟ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ


Ρατσισμός,γλώσσα γ΄γυμνασίου,ενότητα 3


            ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

            ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ 3: «ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ,ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ»


Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε τα κείμενα του σχολικού βιβλίου και ξεχωρίστε δύο από αυτά που σας φαίνονται σημαντικά ως προς το περιεχόμενο. Δικαιολογήστε με επιχειρήματα την επιλογή σας. http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2413,9249/ και στο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2413,9250/  .

2)Διαβάστε για:  α) τις δευτερεύουσες πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις και για τον ευθύ και πλάγιο λόγο:https://filologikaek.blogspot.com/2022/02/blog-post.html#more , στη Γραμματική της Νέας Ελληνικής γλώσσας: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/621/4007,17985/ και στο σχολικό βιβλίο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2413,9250/ .β)την χρήση της κυριολεξίας και της  μεταφοράς στον λόγο μας : http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2413,9252/(και ΕΔΩ  ).

3)Ρατσισμός=Ο όρος αυτός στην κυριολεκτική του χρήση σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική ή και υποτιμητική στάση απέναντί τους, τους συστηματικούς περιορισμούς και τις διακρίσεις εις βάρος τους. Τα παραπάνω συνδέονται με την πεποίθηση ότι οι φυλές από τις οποίες προέρχονται είναι κατώτερες από τη δική μας. Ο όρος ρατσισμός χρησιμοποιείται κατ’ επέκταση και για τις ανάλογες αντιλήψεις και συμπεριφορές προς άτομα διαφορετικά από εμάς, όσον αφορά άλλα διακριτικά γνωρίσματα πέρα από τη φυλή, π.χ. το φύλο, την εθνική/τοπική καταγωγή, την κοινωνική θέση, την κατάσταση της υγείας.

Απαρτχάιντ σημαίνει «διαχωρισμός» στην ολλανδική διάλεκτο της Ν. Αφρικής. Ο όρος δηλώνει το σύστημα διακρίσεων, που θεσμοθέτησε την ανώτερη θέση των λευκών σε όλους τους τομείς (οικονομικοκοινωνικό και πολιτικό) και το  οποίο εξασφάλισε την κυριαρχία των λευκών επί των μαύρων στη Ν. Αφρική. Σε αυτό το σύμπλεγμα των ρατσιστικών νόμων αντιπαρατέθηκε το «Νοτιοαφρικανικό Κογκρέσο Εργατικών Συνδικάτων», το οποίο, μετά από δεκαετίες αγώνων, επέτυχε το 1990 την απελευθέρωση του ηγέτη του, Νέλσον Μαντέλα, και στη συνέχεια την κατάργηση του απαρτχάιντ.    

Σεξισμός θεωρείται η διάκριση μεταξύ ανθρώπων εξαιτίας του φύλου τους (στην αγγλική γλώσσα φύλο=sex), πρόκειται δηλαδή για τον ρατσισμό εναντίον των γυναικών.   (ΙΔΡΥΜΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ).

Για τις μορφές ρατσισμού αλλά και προτάσεις για την αντιμετώπισή του διαβάστε στο τέλος του φύλλου εργασίαςΕΔΩ.

4)Δείτε τα βίντεο που ακολουθούν:  https://youtu.be/sSBa57RFI0U     https://youtu.be/cY7gyEdk76o    https://player.vimeo.com/video/37169808    . Πώς σχετίζονται με το θέμα που εξετάζουμε; Καταγράψτε τις εντυπώσεις σας από αυτά. Πώς θα αντιμετωπίζατε εσείς παρόμοια περιστατικά με αυτά που είδατε; (Δείτε και την ταινία «Το αγόρι με τις ριγέ πυτζάμες»).

5)ξενοφοβία, φυλετισμός, σεξισμός: συνδέστε καθεμία λέξη με μία από τις εικόνες που ακολουθούν :                    
 Markus Spiske / unsplash.com
         

                                    
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ(χωριστείτε σε ομάδες):

1)Ο ρατσισμός στα σχολεία

Α. Ο ρατσισμός είναι ένα φαινόμενο που το συναντάμε όχι μόνο στους ενήλικες, αλλά στα παιδιά και στους εφήβους. Στα σχολεία εκδηλώνεται με τη μορφή διακρίσεων που αφορούν στην εξωτερική εμφάνιση, στο επίπεδο των σχολικών επιδόσεων, στο βάρος του σώματος, στην κοινωνική θέση, στην καταγωγή, στην εθνικότητα και σε οποιαδήποτε έκφραση της διαφορετικότητας.

Β. Σίγουρα, σε όλα τα σχολεία βρίσκονται παιδιά με διαφορετικότητες, που προσδιορίζονται από τη γλώσσα, τα ήθη και έθιμα, από τις αξίες, τις ιδέες, την αναπηρία, τις μαθησιακές δυσκολίες και άλλα. Η διαφορετικότητα αποτελεί απαραίτητο στοιχείο σε ένα κοινωνικό σύνολο, για να δώσει χρώμα, νόημα και σκοπό στη ζωή μας και την ύπαρξή μας.

Γ. Όλοι μας, φυσικά, ανεξαρτήτως ηλικίας υπήρξαμε μάρτυρες ή θύματα κοινωνικού ή φυλετικού ρατσισμού που εκδηλώνεται στα προαύλια, κυρίως των σχολείων, με σωματική βία, απειλές, ύβρεις και λεκτική βία. Συμβαίνει όμως και μέσα στις σχολικές τάξεις, που εστιάζεται κυρίως στην επίδοση των μαθητών. Η κακή επίδοση ή μια λαθεμένη απάντηση σε ένα ερώτημα προκαλεί το χλευασμό, δυσμενή σχόλια, την αρνητική κριτική και την απόρριψη της διαφορετικότητας. Το ίδιο συμβαίνει και με τους επιμελείς μαθητές που είναι πάντα συνεπείς στις υποχρεώσεις και έχουν πολύ καλή επίδοση. Το ένα ή δύο παιδιά που διακρίνονται στην τάξη, τα αποκαλούν «φυτά» και τα σχολιάζουν δυσμενώς. Ρατσιστική αντιμετώπιση, επίσης, μπορεί να προκαλέσει η πολιτισμική κουλτούρα που έχουν τα παιδιά τα προερχόμενα από άλλες χώρες.

Δ. Ο ρατσισμός, με οποιανδήποτε μορφή, όταν εκδηλώνεται, πλήττει όλους, ανεξαρτήτως, θύτες, θύματα και κοινωνικό σύνολο. Δημιουργεί αίσθημα κατωτερότητας, κυρίως, στα θύματα και αναταραχή στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και κινητικά προβλήματα αποτελούν στόχο του σχολικού ρατσισμού, που τις περισσότερες φορές οδηγεί στη σχολική βία (Bulling).

Ε. Το γεγονός αυτό ,βέβαια, αλλά και πολλά άλλα της καθημερινής σχολικής ζωής επιβάλουν αναζήτηση και ανεύρεση λύσεων για την αντιμετώπιση του σοβαρού αυτού προβλήματος του ρατσισμού στα σχολεία. Τον πρώτο λόγο τον έχουν οι εκπαιδευτικοί, που ζουν μαζί με τα παιδιά και γνωρίζουν καλά την ψυχολογία τους. Έχοντας ως βασικό εφόδιο την αγάπη, το σεβασμό και το ενδιαφέρον τους προς τα παιδιά μπορούν να προλάβουν ή να θεραπεύσουν πολλές δυσάρεστες καταστάσεις. Να μην είναι μέλημά τους μόνο η μετάδοση γνώσεων, αλλά και η εμβάθυνση στην πολύπλευρη εκπαίδευση των μαθητών που θα βασίζεται στις ανθρωπιστικές αρχές. Κύρια επιδίωξή τους να είναι η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης, και του σεβασμού στο συνάνθρωπό τους και στην προκειμένη περίπτωση στο συμμαθητή τους. Επιπλέον, να καταστήσουν σαφές πως ο κάθε μαθητής έχει τη δική του αξία και μοναδικότητα. Να καλλιεργήσουν ένα τέτοιο κλίμα, ώστε τα παιδιά να νιώθουν άνετα, ασφαλή και προστατευμένα.

Πασχάλης Πούλος,  28-9-2017(από ηλεκτρονική εφημερίδα,διασκευή)filologika.gr


1)Ποιο είναι το είδος του παραπάνω κειμένου; 2)Να δώσετε  σύντομο πλαγιότιτλο στις παραγράφους του.3)Ποιο είναι το θέμα του; 4)Ποιες προτάσεις κάνει ο συντάκτης του για την αντιμετώπιση του φαινομένου από τους εκπαιδευτικούς;5)Να βρείτε ένα   αντώνυμο για κάθε υπογραμμισμένη λέξη. 6)Να βρείτε το είδος των υπογραμμισμένων δευτερευουσών προτάσεων.7)Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται η τελευταία παράγραφος του κειμένου;8)Βρείτε δύο μεταφορές που υπάρχουν στο κείμενο.9)Μπορείτε να αναφέρετε  σε μια παράγραφό σας μερικά παραδείγματα ρατσιστικής συμπεριφοράς στα οποία έχετε γίνει μάρτυρες ή έχετε ακούσει στο σχολείο σας; Η παράγραφός σας να έχει δομή ,θεματική πρόταση – λεπτομέρειες – κατακλείδα, και να είναι από 50-70 λέξεις.


                                        ΕΙΜΑΣΤΕ ΙΔΙΟΙ,ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ,ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 3

 2)«Λευκή Γυναίκα εθεάθη με Έλληνα!» Ρατσισμός στο πρόσωπο των Ελλήνων μεταναστών ,Μ.Παναγιωτάκη,(από ηλεκτρονική εφημερίδα)Μια αρκετά ενδιαφέρουσα έρευνα για το ρατσισμό που δέχθηκαν οι Έλληνες μετανάστες στην Αμερική έκανε ο Γιώργος Θαλασσινός(διασκευή).  

Διάχυτη στη συντηρητική κοινωνία των ΗΠΑ ήταν η άποψη ότι οι Έλληνες είναι ανάξιοι των προγόνων τους. Φτωχοί συγγενείς της δοξασμένης κληρονομιάς. Ανατολίτες, όχι Ευρωπαίοι, άξεστοι και αδύναμοι να σηκώσουν το βάρος του κλέους του αρχαίου πολιτισμού.Αν πάρουμε, όμως, τα πράγματα απ’ την αρχή θα δούμε ότι οι άνθρωποι που πήραν τον δρόμο της ξενιτιάς άφηναν πίσω μια πατρίδα που η γη της είχε «ζήσει» την εξευτελιστική ήττα από τους Τούρκους (1897), τον Εθνικό Διχασμό, τους δύο Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, την αποτυχία της εκστρατείας κατάληψης της Άγκυρας (με συνέπεια τη Μικρασιατική Καταστροφή) και δύο Χρεοκοπίες (1893 & 1932).

Την πείνα της περιόδου και την ανάγκη για εργασία εκμεταλλεύτηκαν οι «ευαγγελιστές» της Γης της Επαγγελίας. Άνθρωποι περιέγραφαν με λαμπρούς και γεμάτους μέλι χαρακτηρισμούς τη ζωή στις ΗΠΑ και τον Καναδά.. «Στο ψωμί τους βάζουν βούτυρο!» έλεγαν στο ξυπόλητο 15χρονο και η οικογένεια αποχωρίζονταν τους άντρες της. Τα ναύλα είτε τα πλήρωναν κανονικά, είτε τα χρωστούσαν στον μεταφορέα με υποθήκη περιουσία τους (σπίτια ή κτήματα). Αν δεν είχαν περιουσία, τότε υπέγραφαν «σύμβαση εκμετάλλευσης» γινόμενοι πια δούλοι υπό ενοικίαση ή πώληση.

Στο ταξίδι τους  κοιμόντουσαν στο κατάστρωμα. Συνωστισμένοι, άπλυτοι επί 30 σχεδόν μέρες ταξίδευαν στη θάλασσα που πολλοί από αυτούς πρώτη φορά έβλεπαν (με αποτέλεσμα πολλούς εμέτους και αρρώστιες). Φθάνοντας στον κόλπο που στέκει το «νεανικό» τότε Άγαλμα της Ελευθερίας, κοίταζαν και χαιρετούσαν τους πελώριους ουρανοξύστες. Η Α’ και Β’ Θέση αποβιβάζονταν για έλεγχο χαρτιών ενώ η Θέση Deck έμπαινε σε πλοιάριο για το… Έλλις Άιλαντ.

Το Έλλις Άιλαντ ήταν το νησί στο οποίο στεγαζόταν οι εγκαταστάσεις υποδοχής των μεταναστών. Ιατρικός έλεγχος. Έλεγχος πολιτικών φρονημάτων. Οι άρρωστοι επέστρεφαν «με το ίδιο εισιτήριο», ενώ το ίδιο γινόταν και σε εκείνους για τους οποίους αντιλαμβάνονταν ότι ήταν θύματα δουλεμπόρου. Οδυρμοί, αυτοκτονίες αλλά και δάκρυα χαράς στα μάτια των Ελλήνων, Ιταλών, Πολωνών κ.ο.κ. μεταναστών.

«Λευκή Γυναίκα εθεάθη με Έλληνα!» Σοκαριστικός ο τίτλος του άρθρου εφημερίδας της εποχής, όπως μας μεταφέρει ο Έλληνας ομογενής από το Ντιτρόιτ κος Dan Georgakas. Προκαλεί η άποψη ότι στα τέλη του 19ου και στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα, οι Έλληνες δεν κατατάσσονταν στους «λευκούς»! Θεωρούνταν, όπως προκύπτει απ’ τα δημοσιεύματα και τις μαρτυρίες της περιόδου, Ανατολίτες και μη Ευρωπαίοι. Αυτό μη σας λυπεί διότι την ίδια αντιμετώπιση επιφύλασσαν οι Αμερικάνοι για όλους τους νοτιοευρωπαίους. Σε πολλές περιοχές επιβάλλονταν οι «κανόνες» που εφήρμοζαν στους αφροαμερικάνους ή αλλιώς τους «νέγρους», όπως επιτιμητικά τους αποκαλούσαν. Στους κινηματογράφους η πλατεία ανήκε στους λευκούς, ενώ ο «γυναικωνίτης» (το πατάρι) στους νέγρους και στους μη λευκούς (Έλληνες, Ιταλούς κ.ο.κ.).

1)Ποιο είναι το θέμα του κειμένου; Ποια  από τα στοιχεία που δίνει είναι ενδιαφέροντα (μορφές ρατσισμού); 2)Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις υπογραμμισμένες δευτερεύουσες προτάσεις.

3)Να εντοπίσετε τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις και τον συντακτικό τους ρόλο στις περιόδους που ακολουθούν:

α) Με ρώτησες ποιες διακοπές θα μου μείνουν αξέχαστες.

β) Αυτή την απορία είχα πάντα, πώς καταφέρνεις να τα βγάζεις πέρα με 35 παιδιά στην τάξη.

γ) Είναι άξιο απορίας τι σκαρφίζεται το μυαλό του για να λείψει από τη δουλειά.

δ) Υπολογίζει καθημερινά πόση βενζίνη χαλάει με το αυτοκίνητο.

ε) Καταλάβαμε  πού θα πήγαινε το βράδυ.

στ)Αυτό δεν καταλαβαίνω, γιατί συμπεριφέρονται τόσο απερίσκεπτα.

4) «Μισώ που είμαι Ιταλός» του εξομολογήθηκα θυμωμένα, «θα ήθελα να είμαι οτιδήποτε άλλο!»Ο πατέρας μου με κράτησε σφιχτά κι η φωνή του τώρα ήταν δυνατή κι απειλητική. «Να μη σε ξανακούσω να το λες αυτό ποτέ! Έπρεπε να είσαι περήφανος γι’ αυτό που είσαι. Σκέψου λιγάκι ότι η Αμερική ανακαλύφθηκε και πήρε το όνομά της από έναν Ιταλό! Οι Ιταλοί κάνουν γλυκιά μουσική, τραγουδούν υπέροχα, ζωγραφίζουν τους ωραιότερους πίνακες, γράφουν αριστουργήματα και χτίζουν όμορφα κτήρια. Πώς μπορεί να μην είσαι περήφανος που είσαι Ιταλός;». Να μεταφέρετε τον διάλογο σε πλάγιο λόγο.

5)Παρουσιάστε στην τάξη  με τον διπλανό σας έναν σύντομο διάλογο ανάμεσα σε: α)έναν άντρα και μια γυναίκα που αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο ένα θέμα της οικογένειας. β)έναν ΄Ελληνα και έναν μετανάστη που βλέπουν διαφορετικά το θέμα της εγκατάστασης του ξένου στην Ελλάδα γ)ένα παιδί με αναπηρία και έναν συμμαθητή του που του δημιουργεί προβλήματα. Ο διάλογος να διεξαχθεί με τη μορφή αντιλογίας(αγώνας λόγων). Οι συμμετέχοντες στον διάλογο να έχουν σκεφτεί και καταγράψει τα βασικά επιχειρήματά τους.

6)Ποιος είναι ο ρόλος των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας  και ιδιαίτερα της τηλεόρασης στην καλλιέργεια προκαταλήψεων; Να εντοπίσετε τέτοια φαινόμενα  είτε σε διάφορα έντυπα είτε στην τηλεόραση (π.χ. στις διαφημίσεις) και να τα παρουσιάσετε στην τάξη.            
                              

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Να αναφέρετε στον διπλανό σας που έλειπε από το μάθημα τα θέματα με τα οποία ασχοληθήκαμε στην ενότητα 3 .

2)Να σχολιάσετε τις αφίσες και να βρείτε πού υπάρχει μεταφορά και πού κυριολεξία σε αυτές.


3)Να αναπτύξετε με αιτιολόγηση μια παράγραφο με θεματική περίοδο: «Οι μαθητές είμαστε ίσοι μεταξύ μας αν και έχουμε πολλές διαφορές».(θυμηθείτε τους τρόπους ανάπτυξης παραγράφου)

4)Είμαστε όλοι ίσοι-είμαστε όλοι διαφορετικοί: ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές-ιδιαιτερότητες πιστεύετε ότι έχετε σε σχέση με τον(την) καλύτερό (-ή) σας φίλο(-η);

 

5)Γράψε ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα(150 λέξεις) με θέμα: «Ρατσιστές γεννιόμαστε ή γινόμαστε;»

 

6)Να φιλοτεχνήσετε ένα σκίτσο με θέμα τον σχολικό ρατσισμό ή να γράψετε ένα ποίημα με ανάλογο περιεχόμενο.

 

7) «Όλοι μας λίγο έως πολύ έχουμε γίνει μάρτυρες ρατσιστικής αντιμετώπισης συνανθρώπων μας στο στενότερο ή το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Να καταγράψετε ένα τέτοιο περιστατικό περιγράφοντας ταυτόχρονα και τα συναισθήματα που σας προκάλεσε ο εχθρικός και σκληρός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίστηκε κάποιος ή κάποιοι συνάνθρωποί μας.». Να αναπτύξετε το θέμα σε 200 λέξεις περίπου.



Οι μορφές και τα είδη του ρατσισμού ποικίλουν

Φυλετικός: με κριτήριο διάκρισης των ατόμων το χρώμα του δέρματος (λευκοί, μαύροι, ερυθρόδερμοι, κιτρινόχρωμοι) είτε με βάση διαχωρισμού τη φυλετική καταγωγή .

Για παράδειγμα οι ινδιάνοι, είναι μία φυλή, διαφορετική από τους άλλους. 
Έχουν δέρμα πιο κίτρινο και κάποια άλλα τέτοια χαρακτηριστικά, που τους κάνουν να διαφέρουν από τους άλλους. Εξαιτίας αυτού, πχ θεωρούνται κατώτεροι άνθρωποι βάσει του φυλετικού ρατσισμού. 
Αλλά οι ίδιοι, αν είναι ρατσιστές, μπορεί να πιστεύουν ότι είναι ανώτεροι από τους υπόλοιπους ανθρώπους. Στην ουσία όμως, αν και υπάρχουν "επιφανειακές" διαφορές, όλοι οι άνθρωποι είναι απλά άνθρωποι. Αυτού του τύπου ο ρατσισμός αντλείται από τον εθνικισμό και το ναζισμό και έχει διαφορετική ιδεολογία από τον εθνικό ρατσισμό που μπορεί να ακούγονται έννοιες παραπλήσιες.

Εθνικός: διαφοροποίηση των ανθρώπων με γνώμονα την εθνική τους καταγωγή (στον Β΄Παγκόσμιο πόλεμο το γερμανικό έθνος θεωρούσε ότι ήταν ανώτερο από τα άλλα).

Θρησκευτικός: η διάκριση των ατόμων εστιάζεται στις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους (Χριστιανοί, Μουσουλμάνοι, Ορθόδοξοι, Καθολικοί, Προτεστάντες). Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν σε διάφορες θρησκείες. Αυτό φυσικά δεν τους κάνει ανώτερους ή κατώτερους από κάποιους άλλους, μιας και όλοι είναι απλά άνθρωποι, ίδιοι, απλά με διαφορετικά πιστεύω και χαρακτηριστικά. Η αντίληψη ότι ο τάδε πιστεύει σε διαφορετική θρησκεία από εμάς, άρα είναι κατώτερος, ονομάζεται ρατσισμός και πιο συγκεκριμένα για αυτήν την περίπτωση, θρησκευτικός ρατσισμός.

Πολιτισμικός: οι λαοί διαιρούνται με κριτήριο το πολιτιστικό τους επίπεδο (πολιτιστική ανωτερότητα του δυτικού κόσμου σε σχέση με τον υπανάπτυκτο Τρίτο Κόσμο). Ο «πολιτισμικός» ρατσισμός θεμελιώνεται βασικά σε δύο θέσεις: πρώτον, στην υπόθεση του ασυμβίβαστου των πολιτισμικών διαφορών, που καθιστά αντικειμενικώς αδύνατη τόσο την πολιτιστική ενσωμάτωση (ή αφομοίωση) των ξένων μεταναστών όσο και την προοπτική μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας, και δεύτερον, στην επίκληση ενός υποτιθέμενου «φυσικού» (ή και συνταγματικού) δικαιώματος κάθε εθνικής ομάδας στη διατήρηση της ταυτότητάς της, στο όνομα του οποίου δικαιολογείται κάθε είδους μεροληπτική μεταχείριση σε βάρος των ξένων μεταναστών, που αποτρέπει την ανάμειξή τους με τους αυτόχθονες.

Κοινωνικοοικονομικός: με κριτήριο την κοινωνική και οικονομική κατάσταση των ατόμων (πλούσιοι-φτωχοί), το μορφωτικό τους επίπεδο (μορφωμένοι-αμόρφωτοι), το φύλο (γυναίκες-άνδρες), το επάγγελμα (πνευματικοί άνθρωποι-χειρώνακτες), τη σωματική ή νοητική ικανότητα (αρτιμελείς-άνθρωποι με αναπηρίες), την υγεία, τις συνήθειες, τη σεξουαλική συμπεριφορά (φορείς του AIDS, εξαρτημένοι σε εθιστικές ουσίες, ομοφυλόφιλοι), την εμφάνιση.

Πολιτικός: διάκριση των ατόμων με κριτήριο την πολιτική τους ιδεολογία και την κομματική τους ένταξη (δημοκράτες, συντηρητικοί, φιλοβασιλικοί).

( Πηγή: http://www.koinosnous.com)

              Τρόποι αντιμετώπισης:

Τα άτομα οφείλουν να είναι σε θέση εγρήγορσης και ευαισθητοποίησης απέναντι σε απόλυτες νοοτροπίες και να αντιμετωπίζουν με κριτική οξυδέρκεια τις προκατειλημμένες θεωρίες.

Είναι απαραίτητη η συνδρομή της ανθρωπιστικής παιδείας για να θεμελιωθούν στη συνείδηση των νέων  οι αξίες των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Η πολυπολιτισμική αγωγή μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία θα ωθήσει τους νέους στην αποδοχή και στο σεβασμό της διαφορετικότητας και θα προάγει την ανεκτικότητα..

Τα ΜΜΕ και οι πνευματικοί άνθρωποι πρέπει να προάγουν αντιρατσιστικά πρότυπα και να συνδράμουν στην εξάλειψη των προκαταλήψεων και των στερεότυπων.

Οι πολίτες οφείλουν να ενεργοποιούνται και να δρουν με πνεύμα συλλογικής σύμπνοιας για την καταγγελία και την καταπολέμηση κρουσμάτων ρατσιστικών φαινομένων.

Η πολιτεία απαιτείται να περιφρουρεί με οργανωμένο και συγκροτημένο νομοθετικό πλαίσιο τα δικαιώματα των μειονοτήτων και να ενισχύει την κοινωνική ενσωμάτωση και τη αξιοπρεπή διαβίωση όλων των ανθρώπων.

Η εθελοντική δράση των πολιτών, των μαθητών και η προσφορά προς τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρατσιστικών συμπεριφορών θα ενισχύσει βιωματικά την ιδέα της αλληλεγγύης και του αλληλοσεβασμού.

Οι Διεθνείς οργανισμοί του ΟΗΕ, του Συμβουλίου της Ευρώπης, της Διεθνούς Αμνηστίας και της UNESCO, οφείλουν με τη δράση τους να προασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και να επιβάλλουν σοβαρές κυρώσεις όταν παρατηρούνται φαινόμενα καταπάτησής τους.




ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ  και ΕΔΩ:  
Διαβάστε τις σημειώσεις για τον ρατσισμό και ΕΔΩ












4 σχόλια: