Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019

Ρατσισμός-οι μορφές του και οι τρόποι αντιμετώπισης ,η ΄Εκθεση στο Γυμνάσιο,Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου

Ρατσισμός-οι μορφές του και οι τρόποι αντιμετώπισης ,η ΄Εκθεση στο Γυμνάσιο, ενότητα 3η ,Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου




Οι μορφές και τα είδη του ρατσισμού :

1)Φυλετικός: με κριτήριο διάκρισης των ατόμων το χρώμα του δέρματος (λευκοί, μαύροι, ερυθρόδερμοι, κιτρινόχρωμοι) είτε με βάση διαχωρισμού τη φυλετική καταγωγή .

Για παράδειγμα οι Ινδιάνοι, είναι μία φυλή, διαφορετική από τους άλλους. 
Έχουν δέρμα πιο κίτρινο και κάποια άλλα χαρακτηριστικά, που τους κάνουν να διαφέρουν από τους άλλους. Εξαιτίας αυτού, πχ θεωρούνται κατώτεροι άνθρωποι βάσει του φυλετικού ρατσισμού. 
Αλλά και οκ οι ίδιοι, αν είναι ρατσιστές, μπορεί να πιστεύουν ότι είναι ανώτεροι από τους υπόλοιπους ανθρώπους. Στην ουσία όμως, αν και υπάρχουν "επιφανειακές" διαφορές, όλοι οι άνθρωποι είναι απλά άνθρωποι. Αυτού του τύπου ο ρατσισμός αντλείται από τον εθνικισμό και το ναζισμό και έχει διαφορετική ιδεολογία από τον εθνικό ρατσισμό που μπορεί να ακούγονται έννοιες παραπλήσιες.

2)Εθνικός: διαφοροποίηση των ανθρώπων με γνώμονα την εθνική τους καταγωγή (στον Β΄Παγκόσμιο πόλεμο το γερμανικό έθνος θεωρούσε ότι ήταν ανώτερο από τα άλλα).

3)Θρησκευτικός: η διάκριση των ατόμων στηρίζεται στις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους (Χριστιανοί, Μουσουλμάνοι, Ορθόδοξοι, Καθολικοί, Προτεστάντες). Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν σε διάφορες θρησκείες. Αυτό, φυσικά, δεν τους κάνει ανώτερους ή κατώτερους από κάποιους άλλους, μιας και όλοι είναι απλά άνθρωποι, ίδιοι, με διαφορετικές αντιλήψεις  και χαρακτηριστικά. Η αντίληψη ότι ο τάδε πιστεύει σε διαφορετική θρησκεία από εμάς, άρα είναι κατώτερος, ονομάζεται ρατσισμός και πιο συγκεκριμένα γι ' αυτήν την περίπτωση, θρησκευτικός ρατσισμός.

4)Πολιτισμικός: οι λαοί διαιρούνται με κριτήριο το πολιτιστικό τους επίπεδο (πολιτιστική ανωτερότητα του δυτικού κόσμου σε σχέση με τον υπανάπτυκτο Τρίτο Κόσμο). Ο «πολιτισμικός» ρατσισμός θεμελιώνεται βασικά σε δύο θέσεις: πρώτον, στην υπόθεση ότι δεν μπορεί να υπάρχουν πολιτισμικές διαφορές με  αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πολιτιστική ενσωμάτωση (ή αφομοίωση) των ξένων μεταναστών όσο και η προοπτική μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας, και δεύτερον, στην επίκληση ενός  «φυσικού» (ή και συνταγματικού) δικαιώματος κάθε εθνικής ομάδας στη διατήρηση της ταυτότητάς της, στο όνομα του οποίου δικαιολογείται κάθε είδους μεροληπτική μεταχείριση σε βάρος των ξένων μεταναστών, που αποτρέπει την ανάμειξή τους με τους αυτόχθονες.

5)Κοινωνικοοικονομικός: υπάρχει με κριτήρια την κοινωνική και οικονομική κατάσταση των ατόμων (πλούσιοι-φτωχοί), το μορφωτικό τους επίπεδο (μορφωμένοι-αμόρφωτοι), το φύλο (γυναίκες-άνδρες), το επάγγελμα (πνευματικοί άνθρωποι-χειρώνακτες), τη σωματική ή νοητική ικανότητα (αρτιμελείς-άνθρωποι με αναπηρίες), την υγεία, τις συνήθειες, τη σεξουαλική συμπεριφορά (φορείς του AIDS, εξαρτημένοι από εθιστικές ουσίες, ομοφυλόφιλοι), την εμφάνιση.

6)Πολιτικός: διάκριση των ατόμων με κριτήριο την πολιτική τους ιδεολογία και την κομματική τους ένταξη (δημοκράτες, συντηρητικοί, κομμουνιστές......).

( Πηγή: http://www.koinosnous.com)

Τρόποι αντιμετώπισης του ρατσισμού:

α)Τα άτομα οφείλουν να είναι σε θέση εγρήγορσης και ευαισθητοποίησης απέναντι σε απόλυτες νοοτροπίες και να αντιμετωπίζουν με κριτική σκέψη τις προκατειλημμένες θεωρίες.

β)Είναι απαραίτητη η βοήθεια  της ανθρωπιστικής παιδείας, για να θεμελιωθούν στη συνείδηση των νέων  οι αξίες των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

γ)Η πολυπολιτισμική αγωγή μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία θα ωθήσει τους νέους στην αποδοχή και στο σεβασμό της διαφορετικότητας και θα προάγει την ανεκτικότητα..

δ)Τα ΜΜΕ και οι πνευματικοί άνθρωποι πρέπει να προάγουν αντιρατσιστικά πρότυπα και να βοηθήσουν στην εξάλειψη των προκαταλήψεων και των στερεότυπων.

ε)Οι πολίτες οφείλουν να ενεργοποιούνται και να δρουν με πνεύμα συλλογικής σύμπνοιας για  την καταπολέμηση κρουσμάτων ρατσιστικών φαινομένων.

στ)Η πολιτεία απαιτείται να περιφρουρεί με οργανωμένο και συγκροτημένο νομοθετικό πλαίσιο τα δικαιώματα των μειονοτήτων και να ενισχύει την κοινωνική ενσωμάτωση και των αξιοπρεπή διαβίωση όλων των ανθρώπων.

ζ)Η εθελοντική δράση των πολιτών, των μαθητών και η προσφορά προς τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρατσιστικών συμπεριφορών θα ενισχύσει την ιδέα της αλληλεγγύης και του αλληλοσεβασμού.

η)Οι Διεθνείς οργανισμοί του ΟΗΕ, του Συμβουλίου της Ευρώπης, της Διεθνούς Αμνηστίας και της UNESCO, οφείλουν με τη δράση τους να προασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και να επιβάλλουν σοβαρές κυρώσεις όταν παρατηρούνται φαινόμενα καταπάτησής τους.

ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 3 ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου