Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2023

"Γιατί;", Γ. Μαγκλής, Λογοτεχνία Β΄ Γυμνασίου

 «ΓΙΑΤΙ;», Γ.ΜΑΓΚΛΗ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

                                               
                                

                            

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε το κείμενο από τη συλλογή διηγημάτων:"Δεν υπάρχουν αμαρτωλοί" στις σελίδες 170-172 του σχολικού βιβλίου ή στο  :http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1692,5420/

2)Ο Γιάννης Μαγκλής γεννήθηκε στην Κάλυμνο της Δωδεκανήσου(1909) όταν το νησί ήταν μέρος του Οθωμανικού Κράτους. Παρακολούθησε και τελείωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στο νησί, με Ιταλοκρατία. Δούλεψε σε επιχείρηση σφουγγαριών και ύστερα πήγε στο Κολλέγιο της Χάβρης,στη Γαλλία. Συνέχισε την εργασία του στην ίδια σπογγεμπορική επιχείρηση για είκοσι τρία χρόνια. Ταξίδεψε πολύ στην Ευρώπη και λίγο στην Αφρική.Είναι ο μοναδικός Έλληνας λογοτέχνης που ανέδειξε τη ζωή των Ελλήνων σφουγγαράδων.(πηγή :biblionet);΄Εργα του: Οι κολασμένοι της θάλασσας 1940, Οι βάρβαροι. 1944,Δεν υπάρχουν αμαρτωλοί,1956, Τ’ αδέρφια μου οι άνθρωποι,1953, Ο άρχοντας, 1971. Ο κύριος κόμης,1974.Το στοίχημα·, 1982,Το τραγούδι της ζωής και του θανάτου,1983, Ταξιδιώτες της ζωής, 1989 κ.α. Πέθανε το 2006. (πηγή:ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ).

3)Γιατί οι άνθρωποι καταφεύγουν στον πόλεμο ;Τι σημαίνει η φράση «ο παραλογισμός του πολέμου»;


4)Δείτε το βίντεο στο:https://youtu.be/3jGkr0C5hiY

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:(χωριστείτε σε ομάδες)
1)α)Ποιος είναι  ο χώρος,ο χρόνος,τα πρόσωπα του διηγήματος και ποιο είναι το πρόβλημα που κατευθύνει τη δράση των ηρώων; β)Γιατί δεν αναφέρονται τα ονόματα και η εθνικότητα των στρατιωτών;

2)Πώς δρουν οι δύο ήρωες; Παρακολουθήστε τις ενέργειές τους υπογραμμίζοντας τα ρήματα του κειμένου που αναφέρονται σ’ αυτές.

3)Ποιος είναι ο αφηγητής; Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί;

4)α)Εξηγήστε τον τίτλο του διηγήματος και συμπληρώστε το ερώτημα «γιατί;» με σκέψεις σας που προκύπτουν από τη μελέτη του κειμένου. β)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο διήγημα.

5)α)Βρείτε δύο εικόνες του κειμένου που θεωρείτε ξεχωριστές και εντοπίστε τα  επίθετα, τα ουσιαστικά και τα ρήματα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας ,για να τις περιγράψει.Ποιος είναι ο λειτουργικός τους ρόλος;β)Αναζητήστε δύο ακόμα εκφραστικά μέσα (προσωποποίηση, αντίθεση, μεταφορά…)και μιλήστε για τον τρόπο που τα αξιοποιεί ο  συγγραφέας(τι θέλει να δηλώσει με αυτά;).

6)α)Με ποιες λέξεις που χρησιμοποιεί ο Μαγκλής ξεχωρίζει τον καθένα από τους δύο στρατιώτες; β)Βρείτε ιδιωματικές λέξεις στο κείμενο.(λέξεις που συναντάμε σε μια  τοπική ή κοινωνική γλωσσική ποικιλία και όχι στην κοινή γλώσσα).

7)Διαβάστε δυνατά μέσα στην τάξη το απόσπασμα: «Αδελφέ μου….. μούσκευαν». Εκφράστε ,αρχικά ,προφορικά και μετά γραπτά τα συμπεράσματά σας.

8)Δείτε τους παρακάτω πίνακες ζωγραφικής. Πώς συνδέονται με το κείμενο;

ΣΚΗΝΗ ΠΟΛΕΜΟΥ,1914-18,M.Luce
ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ,L.S.CANZIANI,1900 (πηγή:antikleidi.com)

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Πείτε σ’έναν φίλο σας που έλειπε από το μάθημα τα θεματικά κέντρα του διηγήματος.

2)Σήμερα ,ακούμε, βλέπουμε, ζούμε ανάλογα προβλήματα με αυτό που παρουσιάζεται στο διήγημα; Μιλήστε γι’ αυτά.

3)Εκφράστε τα συναισθήματά σας από την ανάγνωση του διηγήματος.

4)Δημιουργική γραφή:α)Συναντάτε τους δύο πρωταγωνιστές της σκηνής που διαβάσαμε στο διήγημα. Τι θα τους πείτε; β)Αλλάξτε  την ιστορία ,ώστε να έχει διαφορετική εξέλιξη. γ)Να μετατρέψετε το πεζό κείμενο σε ποίημα με κεντρικό θέμα αυτό που προβάλει ο συγγραφέας.

5)Με ένα σύνθημα ή μια ζωγραφιά εκφράστε το αντιπολεμικό μήνυμα του κειμένου.

6)Διαβάστε το κείμενο του Σαμαράκη : «Το ποτάμι» στο :http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C131/595/3929,17351/ 

και το απόσπασμα από το έργο του Μυριβήλη «Η ζωή εν τάφω»: Ο λόφος με τις παπαρούνες που ακολουθεί.
  
 Βρείτε ομοιότητες και διαφορές από το κείμενο του Μαγκλή.

Ήταν ένας λόφος άλικος από τις παπαρούνες. Ξεκουραζόταν ένα Ρούσικο Σύνταγμα, που τραβούσε κι αυτό για το μέτωπο. Εκεί μας σταματήσανε κ' εμάς. Είχε νερό μπόλικο και πρασινάδα εκεί δίπλα. Στήσαμε πυραμίδες τα όπλα και φάγαμε κοντά τους. Μας σίμωσαν κάτι μεγαλόσωμα παλικάρια με τριανταφυλλιά μάγουλα, με χοντρές μπότες και μπλούζες παιδιάτικες δίχως κουμπιά. Τα πηλίκιά τους είχαν κεραμίδι στενούτσικο.
— Γκίρτς;                   
 — Γκίρτς.
— Κριστιάν;            
 — Κριστιάν.
— Ορτοντόξ                 
— Ορτοντόξ.
Μας δεχτήκανε με χαρές σχεδόν παιδιάτικες. Γελούσανε, και μεις γελούσαμε, μας χάριζαν κονσέρβες, σουγιάδες. Με τα μεγάλα τους χέρια μάς χτυπούσανε στην πλάτη. Τραβούσανε και μας δείχναν από την τραχηλιά τους χρυσά, σιντεφένια σταυρουδάκια και φυλαχτάρια κρεμασμένα με αλυσιδίτσες. Σταυροκοπιόντανε με τον ορθόδοξο τρόπο.
— Κριστιάν! Κριστιάν!
Φάγαμε μαζί, κουβεντιάσαμε ώρες δίχως να καταλαβαίνει γρι ο ένας απ' τη γλώσσα τ' αλλουνού. Όμως συνεννοηθήκαμε περίφημα. Η αγάπη κ’ η όχτρα έχουνε διεθνή γλώσσα.



ΔΕΙΤΕ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΣΤΟ:http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6523?locale=el



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου