ΠΡΩΤΕΣ ΕΝΘΥΜΗΣΕΙΣ,ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΔΕΛΤΑ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΔΕΛΤΑ |
ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΔΕΛΤΑ: «ΠΡΩΤΕΣ ΕΝΘΥΜΗΣΕΙΣ»(αυτοβιογραφία),1932
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Ενώ διαβάζουμε το κείμενο(http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2367,9011/ ) συμπληρώνετε τον εννοιολογικό χάρτη:
2) ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΔΕΛΤΑ (1874 - 1941): Η Πηνελόπη Δέλτα γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, παιδί του Εμμανουήλ Μπενάκη, μεγαλεμπόρου βαμβακιού. Τα παιδικά της χρόνια τα πέρασε στο αυστηρό αρχοντικό περιβάλλον του σπιτιού της και τα καλοκαίρια ταξίδεψε στην Ελλάδα και την Ευρώπη . Η σύγκριση των ελληνικών μαθητικών βιβλίων με τα αντίστοιχα ξενόγλωσσα την έκανε να συνειδητοποιήσει την ανάγκη για συγγραφή παιδικών βιβλίων γραμμένων σε απλή γλώσσα. Μετά την αγγλική κατάκτηση της Αιγύπτου (1882), η οικογένεια έφυγε για την Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στην Κηφισιά. Το 1895 η Πηνελόπη παντρεύτηκε το Φαναριώτη επιχειρηματία Στέφανο Δέλτα.Ο Δέλτας ήταν φιλοδημοτικιστής και η Πηνελόπη επηρεάστηκε κυρίως από τον αδερφό του Κωνσταντίνο και τη γνωριμία και σχέση της με τον Ίωνα Δραγούμη, που υπηρετούσε την περίοδο εκείνη στο προξενείο της Αλεξάνδρειας .Παράλληλα με τη λογοτεχνία η Δέλτα ασχολήθηκε και με τις παιδαγωγικές μελέτες και το 1910 εξέδωσε το βιβλίο Στοχασμοί περί της ανατροφής των παιδιών μας. Το 1916 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Οι πολιτικές εξελίξεις που ακολούθησαν ως τη Μικρασιατική καταστροφή επηρέασαν και τραυμάτισαν την ψυχοσύνθεση της Δέλτα, που αντιμετώπιζε περισσότερο συναισθηματικά παρά εγκεφαλικά τα γεγονότα. Παρά την άσχημη κατάσταση της υγείας της (προϊούσα παράλυση των άκρων), ήδη από το 1925 ανέλαβε σημαντικές πρωτοβουλίες για περίθαλψη και οικονομική ενίσχυση των προσφύγων από τη Βουλγαρία και τη Μικρασία. Ανάλογη πρωτοβουλία ανέλαβε και κατά τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου, η είδηση ωστόσο της εισόδου των Γερμανών στην Αθήνα την οδήγησε στην αυτοκτονία. Η Πηνελόπη Δέλτα υπήρξε μια από τις πιο σημαντικές φυσιογνωμίες στην Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα.(πηγή:Ε.ΚΕ.ΒΙ).΄Εργα της: «Για την Πατρίδα» (ιστορικό μυθιστόρημα), «Η καρδιά της βασιλοπούλας» (διήγημα-παραμύθι ) ,«Παραμύθι χωρίς όνομα» , «Τον καιρό του Βουλγαροκτόνου» (ιστορικό διήγημα), «Παραμύθια και άλλα», «Τ' Ανεύθυνα» (Διηγήματα), «Η ζωή του Χριστού» - (δίτομο), «Το γκρέμισμα», (ιστορικό μυθιστόρημα, ανολοκλήρωτο), «Τρελαντώνης» (μυθιστόρημα), «Μάγκας» (μυθιστόρημα), «Στα μυστικά του βάλτου» (μυθιστόρημα), «Οι Ρωμιοπούλες» (μυθιστόρημα για ενήλικες).
3)Με τον όρο «αυτοβιογραφία» χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής του (ή ενός μέρους της). Η αυτοβιογραφία πρέπει να διακρίνεται απ’ τα «απομνημονεύματα», όπου πάνω απ’ όλα δίνεται έμφαση στη συμμετοχή του συγγραφικού υποκειμένου σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα της εποχής του. Αυτοβιογραφία και κεντρικός ήρωας ταυτίζονται — πρόκειται δηλαδή για το ίδιο πρόσωπο.
4) Δείτε το βίντεο για την Πηνελόπη Δέλτα: https://youtu.be/V0H5pQ7ChmY
5)αμφίθυμος= αυτός
που συνυπάρχουν μέσα του δύο αντίθετα συναισθήματα.
1)Χωρίστε το κείμενο σε ενότητες και δώστε τίτλο στην καθεμιά.
2)α)Πώς περιγράφει η αφηγήτρια τα φυσικά χαρακτηριστικά του πατέρα της; β)Πώς παρουσιάζει τον χαρακτήρα του;
3)Ποιο περιστατικό θεώρησε η συγγραφέας σημαντικό για τη ζωή της; Γιατί;
4)Ποια τα συναισθήματα
του κοριτσιού για τον πατέρα; Να υπογραμμίσετε στο κείμενο τα χωρία ,όπου
φαίνονται αυτά.
5)α)Ποιο είναι το είδος της αφήγησης και ο τύπος του αφηγητή; β)Να βρείτε τους τρόπους αφήγησης που χρησιμοποιούνται στο κείμενο και ένα παράδειγμα για τον καθένα.
6)Να εντοπίσετε στο κείμενο
τα εκφραστικά μέσα(σχήματα λόγου) και τον λειτουργικό τους ρόλο.
1)Να γράψετε τα θεματικά κέντρα του κειμένου.
2)Συγκρίνετε τις σχέσεις
γονιών-παιδιών κατά την εποχή που
αναφέρεται το κείμενο και στη σύγχρονη εποχή.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΟΥ
19ου αι. |
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΟΝ 21ο
αι. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)Παράλληλο κείμενο: ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ(Μελισσάνθη , 1907-1990)
Όταν
κοιτάζω τα παιδάκια κάθε μέρα
στους δρόμους, το πρωί, με του σχολείου την τσάντα
φτωχοντυμένη μια μικρούλα βλέπω πάντα,
με την παλιά της σάκα, δίπλα στον πατέρα.
Απ’
το χεράκι με στοργή τηνε κρατάει –
τόσο κ’ οι δυο είναι ευτυχισμένοι, καθώς πάνε…
Με πόση αθώα σοβαρότητα μιλάνε!
Το κοριτσάκι ολοένα τον ρωτάει,
και
κείνος, σοβαρά, της λέει, της διηγάται…
(Πόσο σοφός ειν’ ο πατέρας! Πόσα ξέρει!
Πόσην ασφάλεια νιώθει στο μεγάλο χέρι!
Τίποτε, αν το κρατεί, στον κόσμο δε φοβάται!..)
Ξάφνου,
του λέει εκείνο: « – Σαν θα μεγαλώσω…»
« – Τότε εγώ πια ένας φτωχός γεράκος θα ‘μαι…
Δε θα μπορώ στα χέρια μου να σε σηκώσω,
και θα μου λες: ακούμπα πάνω μου να πάμε…
Σαν
θα ‘ρχονται για να σε παίρνουν έξω οι ξένοι,
μόνος στη σκοτεινή γωνίτσα μου θα μένω…»
« – Εγώ στην άμαξά μου πάντα θα σε παίρνω!»
λέει, έτοιμη η μικρή να κλάψει, κ’ επιμένει…
Νιώθει
μια τέτοια ανυπομονησία, σκάει,
θέλει μεγάλη, τώρα, γρήγορα να γίνει,
αν είναι δυνατόν την ώρα αμέσως κείνη,
για να του δείξει πόσο θα τον αγαπάει!..
Κι
όπως θερμά τον σφίγγει το λιγνό χεράκι
ο κουρασμένος νιώθει τόση εμπιστοσύνη!..
(Έγινε εκείνος τώρα το μικρό παιδάκι,
και ο προστατευτικός πατέρας είναι εκείνη…)
Ποια εικόνα του πατέρα δίνει η ποιήτρια Μελισσάνθη ; Να τη συγκρίνετε με αυτή που δίνει η Πηνελόπη Δέλτα.
4)Σ’ ένα
κείμενο 80-100 λέξεων μιλήστε για τις αναμνήσεις σας από κάποιο αγαπημένο
σας πρόσωπο.
5)Εκφράστε σε μια σύντομη φράση κάτι σημαντικό που έχετε μάθει από τους γονείς σας και θα το θυμάστε πάντα.
6)Αναζητήστε ένα μουσικό κομμάτι και αφιερώστε το στους γονείς σας.
https://drive.google.com/file/d/1idQffei-wBnMsI3_3keOuXrPxLNCg8W2/view?usp=sharing
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου