Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2022

"Η ομορφιά δεν είναι το παν",Ενότητα 6η ,Αρχαία Α΄Γυμνασίου,Βίντεο

"Η ομορφιά δεν είναι το παν", Ενότητα 6η ,Αρχαία Α΄ Γυμνασίου, Βίντεο ,Κείμενο, ανάλυση, ασκήσεις


ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 6,ΚΕΙΜΕΝΟ -ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 6

 TA ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΤΗΣ Α΄ΚΛΙΣΗΣ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 6

1)Ανάγνωση του κειμένου από μαθητή/τρια μετά από την πρώτη ανάγνωση από την καθηγήτρια(διαβάστε το εισαγωγικό σημείωμα και τον πίνακα των γλωσσικών σχολίων του βιβλίου).

Ἔλαφος εὐμεγέθης ὥρᾳ θέρους διψῶν παραγίνεται ἐπί τινα πηγὴν διαυγῆ καὶ βαθεῖαν καὶ πιὼν ὅσον ἤθελεν προσεῖχεν τῇ τοῦ σώματος ἰδέᾳ. Καὶ μάλιστα μὲν ἐπῄνει τὴν φύσιν τῶν κεράτων ὡς κόσμος εἴη παντὶ τῷ σώματι. Ἔψεγεν δὲ τὴν τῶν σκελῶν λεπτότητα ὡς οὐχ οἵων τε ὄντων φέρειν πᾶν τὸ βάρος. Ἐν ᾧ δὲ πρὸς τούτοις ἦν, ὑλακή τε κυνῶν αἰφνιδίως ἀκούεται καὶ κυνηγέται πλησίον. Ὁ δὲ πρὸς φυγὴν ὥρμα καὶ μέχρις ὅπου διὰ πεδίου ἐποιεῖτο τὸν δρόμον, ἐσῴζετο ὑπὸ τῆς ὠκύτητος τῶν σκελῶν. Ἐπεὶ δὲ εἰς πυκνὴν καὶ δασεῖαν ὕλην ἐνέπεσεν, ἐμπλακέντων αὐτῷ τῶν κεράτων ἑάλω, πείρᾳ μαθὼν ὅτι ἄρα ἄδικος ἦν τῶν ἰδίων κριτὴς ψέγων μὲν τὰ σῲζοντα, ἐπαινῶν δὲ τὰ προδόντα αὑτόν.

Μύθος του Αισώπου (διασκευή)

2)ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ 6

Συμπληρώστε τα κενά με την σωστή απόδοση των λέξεων που λείπουν στα νέα ελληνικά(προσοχή στους χρόνους των ρημάτων). Στη συνέχεια διαβάστε προσεκτικά την νεοελληνική απόδοση :

Ένα …………………. ελάφι διψώντας το καλοκαίρι φτάνει κοντά σε μια…… .  καθαρή και ………………και, αφού ήπιε όσο ήθελε, παρατηρούσε τη μορφή του σώματός του.  Κυρίως επαινούσε τη μορφή των κεράτων με την ιδέα ότι ήταν στολίδι για όλο  …………………του.

……………………,όμως, τα λεπτά του πόδια, επειδή, κατά τη γνώμη του, δεν μπορούσαν να αντέξουν όλο ……………(του σώματος) του.

Κι ενώ ασχολούνταν με αυτά, …………….   .........…………. γάβγισμα σκύλων και ……………..κοντά του . Άρχισε, λοιπόν, να τρέχει ορμητικά, για να ξεφύγει, και, όσο έτρεχε σε ομαλό έδαφος, ………………από την ταχύτητα των ποδιών του.

Όταν ,όμως, έπεσε σε  πυκνό δάσος, επειδή του μπλέχτηκαν τα κέρατα, παγιδεύτηκε και έμαθε εξ ιδίας πείρας, ότι, πράγματι, ήταν …………… κριτής του εαυτού του, επειδή  κατηγορούσε αυτά που……………… , ενώ επαινούσε αυτά που το πρόδωσαν.

 

3)Σας δίνονται λέξεις στα νέα ελληνικά. Να αναζητήσετε  στο αρχαίο κείμενο τις αντίστοιχές τους και να τις γράψετε στη β΄ στήλη. Στην γ΄ στήλη να γράψετε για την καθεμία αρχαία λέξη μία άλλη λέξη  με το ίδιο θέμα (ομόρριζη) στα νέα ελληνικά:

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

βαθιά

βαθεῖαν

βάθος

επαινούσε

 

 

κατηγορούσε

 

 

ακούγεται

 

 

Κυνηγοί

 

 

φυγή

 

 

των ποδιών

τῶν σκελῶν

Ισοσκελές(τρίγωνο)

σωζόταν

 

 

άδικος

 

 

Συζητήστε στην τάξη τα συμπεράσματά σας για την ενότητα και τη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας.

4)Αντιστοιχίστε το αρχαίο κείμενο με την απόδοσή του στα νέα ελληνικά:

Α                                                                       Β

1.παραγίνεται ἐπί τινα πηγὴν διαυγῆ         α. έπεσε σε πυκνό δάσος

2. Ἔψεγεν δὲ τὴν τῶν σκελῶν λεπτότητα  β. έτρεχε σε ομαλό έδαφος  

3. διὰ πεδίου ἐποιεῖτο τὸν δρόμον              γ κατηγορούσε τα λεπτά του  πόδια 

4. εἰς πυκνὴν ὕλην ἐνέπεσεν                        δ. και ακούγεται ξαφνικά  γάβγισμα σκύλων

5. ὑλακή τε κυνῶν αἰφνιδίως ἀκούεται        ε. φτάνει κοντά σε μια καθαρή πηγή

                                                                                                                            

5)Συζητήστε στην τάξη για το περιεχόμενο του κειμένου και το δίδαγμα του μύθου(επιμύθιο).

Στον πίνακα ένας μαθητής δημιουργεί το σχεδιάγραμμα του κειμένου για την κατανόηση του μύθου.(το ελάφι και οι ενέργειες που αναφέρονται σε αυτό) 

Άσκηση για το επόμενο μάθημα: δημιουργήστε τον δικό σας εννοιολογικό χάρτη στην η τάξη.. Δείτε το παράδειγμα



 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου