Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023

Μανιτάρια στην πόλη, Ίταλο Καλβίνο, Λογοτεχνία Α΄ Γυμνασίου

"Μανιτάρια στην πόλη", Ι.Καλβίνο, Φύλλο εργασίας, Λογοτεχνία Α΄ Γυμνασίου 


ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ,ΙΤΑΛΟ ΚΑΛΒΙΝΟ
ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ


    ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ στο διήγημα:"Μανιτάρια στην πόλη"


ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:


1)Ο ΄Ιταλο Καλβίνο‎,(1923- 1985) ήταν Ιταλός πεζογράφος, δοκιμιογράφος και δημοσιογράφος. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Ιταλούς λογοτέχνες του 20ου αιώνα (πηγή: βικιπαίδεια.). Το κείμενό του «Μανιτάρια στην πόλη» αποτελεί μια από τις είκοσι ιστορίες του βιβλίου Μαρκοβάλντο  ή  Οι εποχές στην πόλη(1963). Στα διηγήματα αυτά παρακολουθούμε τις περιπέτειες του  Μαρκοβάλντο,  ενός αστείου και μελαγχολικού ανθρωπάκου, συγγενική μορφή του Τσάρλυ Τσάπλιν, που παρουσιάζεται εξόριστος σε ένα εχθρικό περιβάλλον, αυτό της σύγχρονης βιομηχανικής πόλης, να αναζητεί επίμονα τα ελάχιστα εναπομείναντα ίχνη της φύσης. Οδηγείται ,όμως, αναπόφευκτα σε απογοήτευση, καθώς η φύση που ανακαλύπτει είναι παραμορφωμένη.                                           (πηγή: Γεωργία Δράκου,komvos.edu.gr  ).
ΙΤΑΛΟ ΚΑΛΒΙΝΟ,ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


2)Διαβάστε το κείμενο από το σχολικό βιβλίο σελίδες 12-15. (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A107/392/2597,10135/) .

3)Δείτε το σχετικό βίντεο :   https://youtu.be/ML9xYZ5gOVo   .

ΔΡΑΣΕΙΣ(χωριστείτε σε ομάδες):

1)Σύμφωνα με τον πρόλογο του βιβλίου  από το οποίο προέρχεται το διήγημα: «Ο Μαρκοβάλντο στη μεγαλούπολη α)παρακολουθεί την εξέλιξη των εποχών στα ελάχιστα ίχνη ζωής των φυτών και των ζώων,β)ονειρεύεται την επιστροφή στη φύση,γ)καταλήγει αναπόφευκτα σε απογοήτευση.Τα διηγήματα ακολουθούν αυτό το διάγραμμα…..».Να βρείτε στοιχεία στο κείμενο που συμφωνούν με τις παραπάνω πληροφορίες για τη δομή της ιστορίας.

2)Τα θεματικά κέντρα του κειμένου είναι:α)προβλήματα της διαβίωσης στα αστικά κέντρα β)ζωή στην πόλη και ανθρώπινες σχέσεις γ)ο ρόλος της φύσης στη ζωή του ανθρώπου.Να βρείτε στοιχεία από το κείμενο που συνθέτουν αυτά  τα θεματικά κέντρα.

3)Συγκέντρωση των πληθυσμών στα αστικά κέντρα:ποιες οι συνέπειες του φαινομένου για την ποιότητα ζωής των ανθρώπων,σύμφωνα με το κείμενο;Σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα;Να τα σχολιάσετε σε συνεργασία με τα μέλη της ομάδας σας.  

                                            
4)Ποια τα συναισθήματα του Μαρκοβάλντο: α)όταν πρωτοβλέπει τα μανιτάρια β)στη συνέχεια του διηγήματος.Πώς τα εξηγείτε;

5)Να εντοπίσετε δύο σημεία στο κείμενο που να δείχνουν τη δύσκολη οικονομικά ζωή του ήρωα.


6)Υπάρχουν σημεία του διηγήματος που σας έκαναν να γελάσετε; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
                              
7)Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο συγγραφέας; Ποιος αφηγείται;

8)Να βρείτε τρία σχήματα λόγου και να σχολιάσετε τον λειτουργικό τους ρόλο μέσα στο κείμενο (γιατί τα χρησιμοποιεί ο συγγραφέας;).

9)Δώστε έναν πλαγιότιτλο στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

1)Να αφηγηθείτε τηλεφωνικά με συντομία το περιεχόμενο του κειμένου σ’ έναν συμμαθητή σας που έλειπε από το μάθημα.

2)Εκφράστε τα συναισθήματά σας για τον ήρωα και τη ζωή του προφορικά στην τάξη.

3)Δώστε ένα διαφορετικό τέλος στο διήγημα σε 8-10 σειρές.

4) «Η ζωή στην πόλη είναι ανυπόφορη»φτιάξτε δύο ομάδες των τριών ατόμων η καθεμιά και βρείτε επιχειρήματα  για να στηρίξετε(η μία ομάδα) ή να αντικρούσετε(η δεύτερη ομάδα) την παραπάνω άποψη(με την καθοδήγηση της καθηγήτριάς σας).


5)Δραματοποιήστε μέσα στην τάξη με τον(την) διπλανό(-ή) σας μία σκηνή που σας άρεσε από το κείμενο.

6)Με αφορμή το περιεχόμενο του διηγήματος γράψτε ένα δικό σας σύντομο διήγημα ή ποίημα ή ζωγραφίστε μια εικόνα.

7)Διαβάστε το κείμενο «Η ζωή στη Σύμη» της Ευγ.Φακίνου (σελίδες 100-101 του σχολικού βιβλίου).α)Βρίσκετε κοινά στοιχεία ανάμεσα στους ήρωες των δύο αποσπασμάτων (Μαρκοβάλντο-Αστραδενή) ; β)Ποιες οι διαφορές στις σχέσεις των ανθρώπων, όπως αυτές περιγράφονται στα δύο αποσπάσματα;


 8)Πώς συνδέεται η λογοτεχνία με τη ζωή;(παρατηρήστε τις φωτογραφίες και συνδυάστε τις με το κείμενο). 










Ι ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΜΠΝΕΟΝΤΑΙ:

ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΧΡΗΣΤΟΥ Π.,ΤΟΥ Α2,2016-2017,"ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ"
ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ Κ.,ΤΟΥ Α2,2016-17,ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ.
ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΡΕΒΕΚΚΑΣ Σ.,Α3,2016-17,ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ.
ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ Κ.,Α2,2016-17.


ΜΠΡΑΒΟ,ΠΑΙΔΙΑ!

















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου