Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2017

'"Ελένη" Του Ευριπίδη , Πρόλογος , 1η σκηνή, στίχοι 1-82 , Γ΄ Γυμνασίου

«ΕΛΕΝΗ» ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ,ΠΡΟΛΟΓΟΣ -1η ΣΚΗΝΗ:ΣΤΙΧΟΙ 1-82,ΦΥΛΛΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ   ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ   ΜΟΡΦΗΣ ,Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ  
ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ,ΠΡΟΛΟΓΟΣ

   Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ: 
1)Διαβάστε το κείμενο από το σχολικό βιβλίο ή από το : http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2318,8865/   
2)Δείτε το βίντεο με ακουστικό υλικό από  παράσταση της «Ελένης» του Ευριπίδη στο: https://youtu.be/i4cV1e10c_Y και ΕΔΩ  .Αναζητήστε  και άλλα σχετικά βίντεο.
3)Ποιον μύθο αξιοποιεί ο Ευριπίδης στην «Ελένη» του; Γιατί επιλέγει αυτόν τον μύθο, σύμφωνα με όσα μάθαμε στην εισαγωγή για τον ποιητή; Ποιος άλλος ποιητής χρησιμοποίησε τον ίδιο μύθο;(διαβάστε ΕΔΩ  ).
4)Θυμηθείτε τα κατά ποσόν  και τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας.
5)Διαβάστε στη σελίδα 144 του σχολικού βιβλίου για τον ρόλο του Προλόγου στην τραγωδία και ΕΔΩ . Ποια στοιχεία από όσα αναφέρονται  εκεί συναντάμε στην 1η σκηνή του Προλόγου της «Ελένης»;
6)Το «είναι» και το «φαίνεσθαι» (πραγματικότητα-φαινόμενα) στην  «Ελένη» του Ευριπίδη αφορά την Ελένη στην Αίγυπτο και το είδωλό της στην Τροία(διαβάστε και ΕΔΩ ).
7)Θυμηθείτε το ιστορικό πλαίσιο της εποχής που «διδάχτηκε» η τραγωδία.(412 π.Χ.-έναν χρόνο μετά την ήττα των Αθηναίων στη Σικελική εκστρατεία-πόλεμος).΄Εχετε στη σκέψη σας την ψυχολογία των Αθηναίων, ενώ παρακολουθούν την παράσταση. Συζητήστε το στην τάξη.


Β.ΔΡΑΣΕΙΣ (χωριζόμαστε σε ομάδες):

1)Μια γυναίκα εμφανίζεται στη σκηνή του αρχαίου θεάτρου. Ποια είναι; Από ποια στοιχεία της σκηνής αυτής μαθαίνουμε ως θεατές την ταυτότητά της; Να τα υπογραμμίσετε στο κείμενο. Συμπληρώστε το σχεδιάγραμμα ΕΔΩ                             
2)Χωρίστε με την ομάδα σας σε νοηματικές ενότητες τη σκηνή αυτή και δώστε έναν τίτλο σε καθεμία.  
 
                                      θέατρο του Ελευθερέως Διονύσου
3)Για ποια πρόσωπα μας ενημερώνει η 1η σκηνή του Προλόγου;
4)Η Ελένη ξεκινά στον Πρόλογο μ’ έναν εκτενή μονόλογό της. Από τον ορισμό του Αριστοτέλη μάθαμε ότι χαρακτηριστικό της τραγωδίας είναι η δράση και όχι η απαγγελία(δρώντων και ου δι’ απαγγελίας).Πώς θα βοηθήσει σ’ αυτό ο υποκριτής που παίζει τον ρόλο της Ελένης, ώστε να προκαλέσει το ενδιαφέρον των θεατών; Φανταστείτε τον στη σκηνή.
5)Η πρώτη σκηνή του Προλόγου βοηθά να αντιληφθούμε ως θεατές τον όρο «καινή» Ελένη του Ευριπίδη; Ποια χαρακτηριστικά της φαίνονται εδώ, σε αντίθεση με την «παραδοσιακή» Ελένη; Ποιο είναι, δηλαδή, το ήθος της, σύμφωνα με όσα λέει;
6)Να εντοπίσετε στο κείμενο και να σχολιάσετε τα σημεία όπου φαίνονται οι αντιλήψεις του Ευριπίδη για τους θεούς. Διαφέρουν αυτές από τις παραδοσιακές αντιλήψεις; Πώς δικαιολογείται αυτό; Από ποιους δέχτηκε επιρροή ο ποιητής;
7)Αφού διαβάσετε στη σελίδα 144 του σχολικού βιβλίου και ΕΔΩ τη σημασία του όρου τραγικός ήρωας και  πότε δημιουργείται η τραγικότητα να τα γράψετε στο τετράδιό σας και να πείτε αν είναι η Ελένη τραγικό πρόσωπο απ’ όσα  λέει στη σκηνή αυτή .
8)Ποια στοιχεία όψης(σκηνοθετικές πληροφορίες) δίνονται εδώ από τον ποιητή;
9)Να σχολιάσετε τους στίχους:40-41 ,50-52 ,6068-6977 ,79-80 ,81-82.
   
Η ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ Ο ΠΑΡΗΣ
                                        
          
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

1)Δημιουργική γραφή: Ξαναγράψτε τις πληροφορίες που μας έδωσε ο Ευριπίδης στη σκηνή αυτή του Προλόγου δημιουργώντας μια νέα σύνθεση, όπως ένα παραμύθι, που θα διηγηθείτε σ’ έναν φίλο σας.
2)Επιλέξτε 10 στίχους από τη σκηνή αυτή που σας φαίνονται πιο σημαντικοί και δραματοποιήστε τους(γίνετε εσείς η Ελένη) μέσα στην τάξη. Δικαιολογήστε αυτήν την επιλογή σας.
3)Ζωγραφίστε ή γράψτε ποίημα για την Ελένη εκφράζοντας τις εντυπώσεις σας ή μέσα στον κύκλο γράψτε με διαφορετικά χρώματα επίθετα που τη χαρακτηρίζουν ,σύμφωνα με όσα διαβάσατε, εκφράζοντας με αυτά και  τα συναισθήματά σας γι’ αυτήν.

4)Ποια θα ήταν τα συναισθήματα των θεατών της Αθήνας του 412 π.Χ. ,κατά τη γνώμη σας, βλέποντας την Ελένη και ακούγοντας τον μονόλογό της; Πώς δικαιολογείτε αυτά τα συναισθήματα;(Ο πόλεμος αποτελεί κοινό στοιχείο που προκαλεί βάσανα και στους δύο;)



ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΚΟΥΙΖ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ ΕΔΩ
                  



ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ, https://filologikaek.blogspot.gr/2017/10/blog-post_3.html  -ΦΙΛΟΛΟΓΟ-ΠΟΡΕΙΑ-ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2017

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου