Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020

Η ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ,ΘΕΩΡΙΑ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ,ΑΡΧΑΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ-ΘΕΩΡΙΑ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ,ΑΡΧΑΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΟ-ΠΟΡΕΙΑ  blogspot.com

Η υποτακτική παρουσιάζει αυτό που σημαίνει το ρήμα σαν κάτι επιθυμητό ή ενδεχόμενο: τὸ σῶμα γυμνάζωμεν (= ας γυμνάζομε) - ἐὰν ἔλθῃς (= αν υποθέσουμε πως θα έρθεις, όπως είναι ενδεχόμενο).



Η υποτακτική έγκλιση χρησιμοποιείται κυρίως στον υποτεταγμένο λόγο (δηλαδή σε δευτερεύουσες προτάσεις) και δείχνει κάτι προσδοκώμενο, δηλαδή κάτι που περιμένουμε να γίνει (π.χ. Λέγω ταῦτα, ἵνα μάθητε), ή κάτι που επαναλαμβάνεται συνεχώς στο παρόν και στο μέλλον (π.χ. Ἐπειδὰν ἢ πονῶσιν γυμνάζωνται, γάλακτι πᾶν τὸ σῶμα ἱδροῦσιν).

Υποτακτική συναντάται και σε κύριες προτάσεις και τότε μπορεί να δηλώνει:
προτροπή (= εμπρός / ας...), π.χ. Ἴωμεν ἐπὶ τοὺς πολεμίους (= Ας βαδίσουμε εναντίον των εχθρών / ας επιτεθούμε),
απαγόρευση (= μην...), π.χ. Μὴ ἄλλως (= διαφορετικά) ποιήσῃς.
απορία (= άραγε να...), π.χ. Εἴπω τὴν ἀλήθειαν;

Υποτακτική έγκλιση διαθέτουν μόνο ο ενεστώτας, ο αόριστος και ο παρακείμενος. Η υποτακτική στις καταλήξεις παρουσιάζει -η-, -ῃ- και -ω- εκεί όπου η οριστική έγκλιση εμφανίζει -ε-, -ει- και -ο- αντίστοιχα,   π.χ. λύωμεν (λύομεν στην οριστική), λύητε (λύετε στην οριστική). Παίρνει άρνηση μή, π.χ. Λέγω ταῦτα, ἵνα μὴ ἀδικηθῇς.

Υποτακτική ενεστώτα και αορίστου ενεργητικής φωνής των βαρύτονων ρημάτων

Υποτακτική
ενεστώτα
λύ-ω
λύ--ῃς
λύ-ῃ
λύ-ωμεν
λύ-ητε
λύ-ωσι(ν)
Υποτακτική
αορίστου
λύ-σ-ω
λύ-σ-ῃς
λύ-σ-ῃ
λύ-σ-ωμεν
λύσ-ητε
λύ-σ-ωσι(ν)

Η υποτακτική του αορίστου δεν δέχεται
αύξηση.
Κλίση υποτακτικής ενεστώτα ρ. εἰμί

ᾖς
ὦμεν
ἦ-τε
ὦσι(ν)

Η υποτακτική του παρακειμένου των βαρύτονων ρημάτων σχηματίζεται τόσο περιφραστικά (πιο εύχρηστος τύπος) από την ενεργητική μετοχή παρακειμένου του ρήματος και την υποτακτική ενεστώτα του ρ. εἰμί, π.χ. λε-λυκώς, -υῖα, -ὸς ὦ, όσο και μονολεκτικά (σπάνια), π.χ. λελύκ-ω, λελύκ-ῃς κτλ. 


Κλίση υποτακτικής παρακειμένου

λελυκώς, λελυκυῖα, λελυκὸς
λελυκώς, λελυκυῖα, λελυκός
λελυκώς, λελυκυῖα, λελυκός


__________
ᾖς _______________
______________
λελυκότες,      λελυκυῖαι  ὦμεν
λελυκότα
λελυκότες λελυκυῖαι 
λελυκότα
λελυκότες λελυκυῖαι 
λελυκότα

                                                            ἦ-τε

ὦσι(ν)



Διαβάστε και στο βιβλίο της Γραμματικής σας και ΕΔΩ για την κλίση της υποτακτικής.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ:


1)Να μεταφέρετε τους ρηματικούς τύπους στον αόριστο διατηρώντας ίδια την έγκλιση, τον αριθμό και το πρόσωπο:
Ὅστις μὴ πιστεύῃ _______________, ἡμεῖς βλάπτωμεν _______________, οὗτοι ἱκετεύωσιν _______________, σὺ ἑρμηνεύης _______________, ἡμεῖς κελεύωμεν _______________, ὑμεῖς θεραπεύητε   
                         --------------------------

2) Να τοποθετήσετε τα ρήματα στο κατάλληλο πρόσωπο της υποτακτικής του χρόνου που ζητείται:  

        α.  Ἐὰν ἡμεῖς _____________ (φονεύω, αόρ.) αὐτόν, ἄδικοι ἐσόμεθα.
β. Ἐὰν ὑμεῖς _____________ (λύω, αόρ.) τὰς σπονδάς, ἐπίορκοι ἔσεσθε.
γ. Ἤν τις _____________ (παραβαίνω, ενεστ.) τι τούτων, ζημίαν ἐπέθεσαν (= επιβάλλουν τιμωρία).
δ. Ἡ μὲν φύσις, ἂν ____________ (εἰμί, υποτ. ενεστ.) πονηρά, πολλάκις φαῦλα βούλεται.
ε.
Ἐὰν σὺ ____________ (ἀριστεύω, αορ.), ὑπισχνοῦμαί σοι δέκα τάλαντα.
στ.
Ἐὰν ὑμεῖς ταῦτα ____________ (πράττω, αορ.), εὐθὺς ὑμῖν στρατιώτας πέμψομεν.
ζ. ____________   (
παιδεύω, α΄ πληθ. αορ.) τὸν ἀπαίδευτον.


3) Να μεταφέρετε τις παρακάτω υποτακτικές αορίστου και ενεστώτα στον παρακείμενο (περιφραστικά στο θηλυκό γένος) στον ίδιο αριθμό και στο ίδιο πρόσωπο: 
γράψητε _________________________
τάττῃ _____________________________
βλάψωσιν __________________________
κρύψῃς _____________________________
πείθῃ _____________________________
ἐρμηνεύωμεν _________________________


4)Να αντιστοιχίσετε τους τύπους της  πρώτης στήλης με τη σωστή απάντηση από τη δεύτερη στήλη:       
   ὦσιν                                α΄ πληθ. υποτ. αορ
πράξωμεν                         
γ΄ πληθ. υποτ. ενεστ
παραμεμενηκὼς ᾖ
              γ΄ εν. υποτ. παρακ.
                                                               

ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;ΛΥΣΕ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ!! ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου