Τρίτη 30 Μαρτίου 2021

"Ελεύθεροι Πολιορκημένοι",Δ.Σολωμός,Δημιουργική γραφή,Λογοτεχνία Γ΄Γυμνασίου

"Ελεύθεροι Πολιορκημένοι", Δ. Σολωμός, Ασκήσεις Δημιουργικής γραφής, Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ,ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Άλμπερτ ΄Ανκερ,1875

                            ΑΣΚΗΣΕΙΣ    Δ Η Μ Ι Ο Υ Ρ Γ Ι Κ Η Σ  Γ Ρ Α Φ Η Σ
ΜΕ ΤΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ «ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ» Δ.ΣΟΛΩΜΟΥ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

B΄σχεδίασμα           

I

Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·

λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει.

Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει·

στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:

«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω 'γώ στο χέρι;

οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει».

1)Προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα καινούργιο ποίημα αντικαθιστώντας όσα ρήματα είναι δυνατόν από αυτά που χρησιμοποιεί ο ποιητής με δικά σας συνώνυμα. Πώς σας φαίνεται το δημιούργημά σας;  ΄Αλλαξε το ύφος του ποιήματος;(για το Ύφος διαβάστε εδώ)

2)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο ποίημα

3)Συμπληρώστε την ακροστιχίδα με λέξεις που ταιριάζουν στο περιεχόμενο του ποιήματος:

Ε

Λ

Ε

Υ

Θ

Ε

Ρ

Ο

Ι

4)Να μετατρέψετε το ποίημα σε πεζό κείμενο 10-15 σειρών, αφού ολοκληρώσετε την ανάλυσή του. 

5)Συμπληρώστε τα κενά με τις σωστές λέξεις:

Ο Σολωμός γράφει το ποίημα «Ελεύθεροι πολιορκημένοι» για τους κατοίκους του …………………….Η  δεύτερη πολιορκία της πόλης από Οθωμανούς και Αιγύπτιους  είχε διάρκεια ……  χρόν     .

Οι πολεμιστές δεν είχαν πια ………………….. να αντιμετωπίσουν τις κακουχίες. ΄Ετσι αποφάσισαν να κάνουν ηρωική……………..

II

O Απρίλης με τον Έρωτα …………και…………,
κι όσ' άνθια βγαίνουν και καρποί τόσ' άρματα σε κλειούνε.
.......................................................................................
Λευκό βουνάκι πρόβατα κινούμενο βελάζει,
και μες στη θάλασσα βαθιά …………… πάλι,
π' ολονυχτίς εσύσμιξε με τ' ουρανού τα κάλλη.
Και μες στης λίμνης τα νερά, όπ' έφθασε μ’ ασπούδα,
έπαιξε με τον ίσκιο της γαλάζια πεταλούδα,
που ευώδιασε τον ύπνο της μέσα στον άγριο κρίνο·
το σκουληκάκι βρίσκεται σ' ώρα γλυκιά κι εκείνο.
Μάγεμα η φύσις κι όνειρο στην ομορφιά και χάρη·
η μαύρη πέτρα ολόχρυση και το ξερό χορτάρι.
Με χίλιες βρύσες χύνεται, με χίλιες γλώσσες κρένει:
«Όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει».

Potthast,Άνοιξη

1)Περιγράψτε με δικά σας λόγια τις εικόνες από τη φύση που χρησιμοποιεί ο ποιητής.

2)Συμπληρώστε τα κενά του β΄ αποσπάσματος με δικά σας ρήματα .Σχολιάστε τις αλλαγές.

3)Ο τελευταίος στίχος τονίζει την αξία της ζωής ,που γίνεται ακόμα μεγαλύτερη ,όταν η ΄Ανοιξη ομορφαίνει τα πάντα γύρω μας. ΄Ετσι, ο θάνατος γίνεται ακόμα πιο σκληρός.

Γράψτε δικές σας φράσεις που να αναφέρονται στην ομορφιά της ζωής και την ασχήμια του θανάτου.


 ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΔΩ ΤΗΝ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ .ΠΑΙΞΤΕ ΜΕ ΤΟ ΚΟΥΙΖ!

 

2 σχόλια: