Τρίτη 10 Μαρτίου 2020

ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΑΡΘΡΟ-ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ,ΒΙΝΤΕΟ, ΓΛΩΣΣΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΠΩΣ ΣΥΝΤΑΣΣΩ ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (Βίντεο),ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ (Βίντεο),ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ(Βίντεο), ΓΛΩΣΣΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ,ΑΡΘΡΟ,ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ,ΓΛΩΣΣΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
 ,

1.Πώς γράφουμε μια   επιστολή

α) Δεξιά και επάνω σημειώνουμε τον χρόνο και τον τόπο  π.χ.  Αθήνα 15-09-2022

β) Ξεκινάμε με την προσφώνηση του τύπου «Αξιότιμε κύριε», όταν η επιστολή
είναι επίσημη, και με την προσφώνηση «Αγαπητέ…», όταν η επιστολή είναι φιλική.

γ) Η αφορμή, το θέμα και ο σκοπός πρέπει να αναφερθούν στον πρόλογο.


δ) Το γραμματικό πρόσωπο είναι συνήθως το β΄ πληθυντικό ή το β΄ ενικό (εάν απευθυνόμαστε σε φιλικό πρόσωπο), ενώ η γλώσσα και το ύφος πρέπει να αρμόζουν στο είδος του θέματος και στον παραλήπτη.

 Το ύφος είναι σοβαρό, όταν η επιστολή είναι επίσημη, και οικείο, όταν είναι φιλική.

ε) Κλείνουμε με αποφώνηση δεξιά και κάτω από το κείμενο της επιστολής μας.

Όταν η επιστολή είναι επίσημη, χρησιμοποιούμε συνήθως την έκφραση «Με εκτίμηση» ή «Μετά τιμής» και, όταν είναι φιλική, την έκφραση «Φιλικά». Στη συνέχεια γράφουμε το όνομά μας.

στ) Στη δομή ακολουθείται η τριμερής ανάπτυξη: πρόλογος, κύριο μέρος και επίλογος.

Παράδειγμα  επιστολής από το σχολικό βιβλίο της Νεοελληνικής Γλώσσας Α΄Γυμνασίου,ενότητα 1:


 [Γράμμα σ' έναν φίλο μου που είναι μακριά]
Aθήνα, 10-12-71
Αγαπητέ μου Πωλ,
 Μου γράφεις πως το Παρίσι είναι χιονισμένο, κι εδώ έχουμε σωστό ανοιξιάτικο καιρό. Κι ας είναι Δεκέμβρης. Πόσο γρήγορα κυλάνε οι μέρες του χρόνου! Τελειώνουμε και τους διαγωνισμούς του πρώτου τριμήνου. Σήμερα Μαθηματικά, αύριο Χημεία και τέρμα. Μεθαύριο θα κάνουμε τη δεύτερη μεγάλη σχολική εκδρομή. Θα πάμε στους Δελφούς. Θυμάσαι που είχαμε πάει μαζί, με τους γονείς μου, πριν από δύο χρόνια; Αλλά τι τα θέλεις, μια εκδρομή με το σχολείο είναι άλλο πράμα. Όλα τα χαίρεσαι πιο έντονα. Θα επισκεφτούμε πρώτα το Mουσείο και τα Aρχαία, κι ύστερα θα ξεχυθούμε για παιχνίδι. Θα φάμε σε εστιατόριο. Έχει το γλέντι του κι αυτό. Οι καθηγητές μας πετάνε την αυστηρή μάσκα που φοράνε στο σχολείο και γίνονται άλλοι άνθρωποι. Έχουμε φτιάξει για τον καθένα σατιρικούς* στίχους. Ο Πέτρος βοήθησε πολύ με το χιούμορ του. Ελπίζω να δω τον κύριο Ευαγγέλου να χαμογελάει, επιτέλους.
  Η Σόφη είναι ενθουσιασμένη με το σχολείο μας. Έχουμε φτιάξει μια καλή παρέα, τους ξέρεις πάνω κάτω όλους. Μόνο η Χριστίνα σού είναι άγνωστη, μια καινούρια από τη Θεσσαλονίκη. Ξέρεις, είναι σπουδαίο κορίτσι. Έξυπνη, τρώει την Τάνια στους βαθμούς και είναι όμορφη. Έχει κάτι τεράστια μάτια. Μόνο που συχνά φέρεται παράξενα, με ξαφνιάζουν οι τρόποι της. Στις αρχές νομίζαμε πως ήταν περήφανη κι ακατάδεχτη. Τώρα όμως που τη γνώρισα καλύτερα, ξέρω πόσο απλή είναι. Η Λίνα ψήλωσε, έγινε σωστή δεσποινίς. Για σκέψου: το μωρό μας πάει Πρώτη Γυμνασίου. Πώς περνάει ο καιρός!
    Φίλησέ μου τη Νικόλ και τη μαμά σου. Μην αργήσεις να μου γράψεις.
Με πολλή αγάπη,
Αλέξης
* σατιρικός: σκωπτικός, κοροϊδευτικός.
Zωρζ Σαρή, Το Ψέμα, εκδ. Πατάκη, 1996 (διασκευή)
Ποιος έχει γράψει αυτή την επιστολή (είναι δηλαδή ο αποστολέας); Σε ποιον την απευθύνει (ποιος είναι ο παραλήπτης);

ΔΕΙΤΕ  ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ

2.Το άρθρο

Τα χαρακτηριστικά του άρθρου είναι τα εξής:

 α) Δημοσιεύεται σε εφημερίδα ή περιοδικό και πραγματεύεται ένα ειδικό, επίκαιρο θέμα πολιτικού, κοινωνικού, οικονομικού ή επιστημονικού περιεχομένου. Σκοπός του είναι η πειθώ και η πληροφόρηση. Η καταλληλότερη τεχνική πειθούς είναι η επίκληση στη λογική (χρησιμοποιούμε λογικά επιχειρήματα ,για να πείσουμε).

 β) Έχει απαραιτήτως τίτλο.

 γ) Το θέμα δηλώνεται σαφώς  στον πρόλογο και  ακολουθεί η ανάλυση της κύριας ιδέας.

 δ) Γίνεται χρήση ενεστώτα ή μέλλοντα χρόνου και χρησιμοποιείται συνήθως γ' πρόσωπο.
Στο τέλος του άρθρου δηλώνεται το όνομα του συντάκτη του.

 Το ύφος που ταιριάζει στο επικοινωνιακό περιβάλλον του είναι το σοβαρό, αν και περισσότερο εξαρτάται από το επίπεδο του αναγνωστικού κοινού στο οποίο υποθετικά απευθύνεται ο αρθρογράφος (διαφορετικός ο τρόπος γραφής άρθρου που προορίζεται να δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα από εκείνον ενός άρθρου που προορίζεται για την εφημερίδα της πόλης).
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Δείτε περισσότερα για το άρθρο στις σημειώσεις για την γ΄γυμ νασίου:https://filologikaek.blogspot.com/2018/10/blog-post_8.html

Το ημερολόγιο(Παρακολουθήστε και το βίντεο για το ημερολόγιο)

Αναφέρεται σε προσωπικά βιώματα ή σε  προβλήματα της εποχής αυτού που γράφει.

Ακολουθούμε χρονολογική σειρά σ' αυτά που γράφουμε. Οι ειδήσεις που περιέχει είναι σύντομες.

Γράφουμε σε α ́ πρόσωπο(συνήθως).

Ο προσδιορισμός του χρόνου (ημερομηνία) και του τόπου είναι ακριβής και γράφεται  στην αρχή  της σελίδας πάνω δεξιά.  π.χ  Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020

Αριστερά πάνω γράφουμε την προσφώνηση (π.χ. αγαπητό μου ημερολόγιο, αλλά μπορεί να λείπει).

Στο κυρίως θέμα  γίνεται ανάπτυξη των σκέψεων αυτού που γράφει.

Ο λόγος  είναι αυθόρμητος, απλός , καθημερινός , επιγραμματικός .

Το ύφος είναι   απλό, προσωπικό, εξομολογητικό, πολλές φορές και  λογοτεχνικό.


Δείτε παραδείγματα από ημερολόγια   .





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου