Δευτέρα 18 Μαρτίου 2024

"ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ"ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ,ΒΙΝΤΕΟ,ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 8η :"ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ",ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ,ΚΑΤΑ ΛΕΩΚΡΑΤΟΥΣ,ΒΙΝΤΕΟ και ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ

ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ
                

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ: 

https://youtu.be/mFbiY9gKsZw?si=yApy3LwDnwSFPthU                                          


  
                          ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

                            ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΕΝΟΤΗΤΑ 8: «ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ» (Λυκοῦργος, Κατὰ Λεωκράτους 95-96)

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε το αρχαίο κείμενο και τα γλωσσικά και ερμηνευτικά του σχόλια από το σχολικό βιβλίο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C106/502/3268,13330/ .

2)Μελετήστε την απόδοση του κειμένου στα νέα ελληνικά: Λέγεται, πράγματι, ότι στη Σικελία (γιατί ,αν και μοιάζει πιο πολύ με μύθο, αλλά ταιριάζει και σε εσάς όλους τους νεώτερους να το ακούσετε) δημιουργήθηκε ρυάκι φωτιάς από την Αίτνα· αυτό, λοιπόν, λένε ότι έρρεε προς την υπόλοιπη χώρα, και μάλιστα και προς κάποια πόλη από αυτές που κατοικούνταν εκεί. (Λέγεται) ότι άλλοι μεν άνθρωποι όρμησαν να ξεφύγουν αναζητώντας τη δική  τους σωτηρία κάποιος ,όμως, από τους νεώτερους, βλέποντας τον πατέρα του να είναι γέρος και να μην μπορεί να φύγει, και να παγιδεύεται από τη λάβα, αφού τον πήρε στους ώμους του, τον μετέφερε. Επειδή όμως, νομίζω, του προστέθηκε φορτίο και ο ίδιος παγιδεύτηκε. Από αυτό το γεγονός αξίζει να παρατηρήσουμε το θείο, ότι δηλαδή ευνοεί τους αγαθούς άνδρες. Γιατί, λέγεται ότι κύλησε ολόγυρα και περικύκλωσε το μέρος εκείνο η φωτιά και σώθηκαν μόνο αυτοί, από τους οποίους και η περιοχή ακόμη και σήμερα αποκαλείται «χώρος των ευσεβών»· και ότι, όσοι έφυγαν γρήγορα εγκαταλείποντας τους γονείς τους, όλοι ανεξαιρέτως χάθηκαν.

Κυριακή 10 Μαρτίου 2024

"Ελένη",Ευριπίδη, Β Έπεισόδιο ,στίχοι 1140-1152,Νέα Προγράμματα σπουδών

"Ελένη", Ευριπίδη, Β΄ Επεισόδιο, στίχοι 1140-1152,  ,Αντιπαραβολική διδασκαλία 

η φωτογραφία από το σχολικό βιβλίο

Το αρχαίο κείμενο

ΕΛ. Μενέλαε, πρὸς μὲν παρθένου σεσώμεθα· 1032       
τοὐνθένδε δ᾽ εἰς ἓν τοὺς λόγους φέροντε χρὴ
κοινὴν ξυνάπτειν μηχανὴν σωτηρίας.
ΜΕ. ἄκουε δή νυν· χρόνιος εἶ κατὰ στέγας
καὶ συντέθραψαι προσπόλοισι βασιλέως.
ΕΛ. τί τοῦτἔλεξας; ἐσφέρεις γὰρ ἐλπίδας
ὡς δή τι δράσων χρηστὸν ἐς κοινόν γε νῶιν.
ΜΕ. πείσειας ἄν τιν᾽ οἵτινες τετραζύγων
ὄχων ἀνάσσουσ᾽ ὥστε νῶιν δοῦναι δίφρους;
ΕΛ. πείσαιμ᾽ ‹ἄν›· ἀλλὰ τίνα φυγὴν φευξούμεθα
πεδίων ἄπειροι βαρβάρου γ᾽ ὄντες χθονός;
ΜΕ. ἀδύνατον εἶπας. φέρε, τί δ᾽ εἰ κρυφθεὶς δόμοις
κτάνοιμ᾽ ἄνακτα τῶιδε διστόμωι ξίφει;              1044


 Η νεοελληνική απόδοση του  σχολικού βιβλίου

1140 ΕΛΕ: Όσο περνά απ' το χέρι της Θεονόης,

 Μενέλαε, γλιτώσαμε· μα πρέπει 
τον τρόπο να μου πεις που θα σωθούμε.
ΜΕΝ: Άκουσε· με του βασιλιά τους δούλους  
πολύν καιρό έχεις ζήσει στο παλάτι.                

 ΕΛΕ: Τι θες να πεις; Ελπίδες με γεμίζεις
πως κάτι το καλό για μας θα κάνεις.
ΜΕΝ: Μπορείς να πείσεις κάποιον από κείνους 

που 'χουν τ' αμάξια να μας δώσουν ένα;
ΕΛΕ: Μπορώ· πώς θα ξεφύγουμε όμως, όταν
 δεν ξέρουμε τον βάρβαρο αυτόν τόπο;
ΜΕΝ: Δε γίνεται. Αν κρυφτώ εκεί μέσα κι έτσι
με το σπαθί τον άρχοντα σκοτώσω;

Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024

"Ελένη" του Ευριπίδη ,Β Έπεισόδιο,4η σκηνή, Ασκήσεις, Νέα Προγράμματα σπουδών

"Ελένη" του Ευριπίδη ,Β Έπεισόδιο,4η σκηνή,Ασκήσεις,Νέα Προγράμματα σπουδών

ΕΛΕΝΗ ΕΥΡΙΠΙΔΗ,Β΄ΕΠΙΣΟΔΙΟ,4η ΣΚΗΝΗ,ΑΣΚΗΣΕΙΣ


Συνεχίστε με τις ασκήσεις:

ΦΥΛΛΟ ΔΡΑΣΕΩΝ –ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ,B΄Επεισόδιο -4η σκηνή, στίχοι 942-1139

Ασκήσεις:       

1)Διορθώστε το Λάθος ,όπου υπάρχει ,στη στήλη Α και γράψτε το Σωστό στη στήλη Γ. Αν η πρόταση της στήλης Α είναι Σωστή ,βάζετε √ στήλη Β:

Α

Β

Γ

1.Η Θεονόη είναι μάγισσα.

 

 

2.Η Ελένη τρομάζει με την εμφάνιση της Θεονόης.

 

 

3.Η Ήρα είναι με το μέρος του Μενέλαου και της Ελένης.

 

 

4.Στην αρχή η Θεονόη βρίσκεται σε δίλημμα.

 

 

5.Η Ελένη γίνεται ικέτισσα στη Θεονόη.

 

 

6.Η Ελένη παρακαλά τη Θεονόη να είναι δίκαιη.

 

 

7.Η Θεονόη θα διαλέξει ανάμεσα στην κακία και την καλοσύνη.

 

 

8.Η κόρη της Ελένης,η Ερμιόνη,παντρεύτηκε.

 

 

9.Ο Πρωτέας ήταν άδικος.

 

 

10.Ο Χορός δεν λυπάται την Ελένη.

 

 

11.Ο Μενέλαος είναι ικέτης στη Θεονόη.

 

 

12.Ο Μενέλαος συνεχίζει να δειλιάζει μπροστά στον κίνδυνο.

 

 

13.Ο Μενέλαος ζητά τη γυναίκα του από τον Πρωτέα.

 

 

14.Η Θεονόη δεν θα βοηθήσει την Ελένη.

 

 

15.Η Θεονόη συμβουλεύει την Ελένη και τον Μενέλαο να παρακαλέσουν τον Θεοκλύμενο.

 

 

16.Στο τέλος του μονολόγου της Θεονόης οι ήρωες είναι λυπημένοι.

 

 

Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2024

Κουίζ επανάληψης στη Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου, ενότητες 1-3

Ασκήσεις επανάληψης Γλώσσας Β΄ Γυμνασίου ,ενότητες 1-3, Κουίζ

Αφού μελετήσετε τις ενότητες 1-3 στη Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου (ΕΔΩ,ΕΔΩ και ΕΔΩ)    

 δοκιμάστε τις γνώσεις σας με το κουίζ επανάληψης       

και δείτε αμέσως τη βαθμολογία σας!

Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2024

"Ο Κάσπαρ Χάουζερ στην έρημη χώρα"",Δ.Χατζής,Φύλλο εργασίας,Λογοτεχνία Β΄Γυμνασίου

"Ο Κάσπαρ Χάουζερ στην έρημη χώρα",Δημήτρης Χατζής,Φύλλο εργασίας ,διαδραστικό παιχνίδι,(wordwall)Λογοτεχνία Β΄Γυμνασίου


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ  ΠΡΟΣ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
                                        

           ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

"Ο Κάσπαρ Χάουζερ στην έρημη χώρα".Δ.Χατζή

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε το εισαγωγικό σημείωμα και το κείμενο στις σελίδες 129-131 του σχολικού βιβλίου ή στο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1690,5407/  .

2)ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ (1913-1981): γεννήθηκε στα Γιάννενα, γιος του Γεώργιου Χατζή, ποιητή και εκδότη της εφημερίδας Ήπειρος .Μετά τον θάνατο του πατέρα του ανέλαβε τη συνέχιση της έκδοσης της εφημερίδας και τη συντήρηση της οικογένειάς του. Εκεί τέλειωσε το Γυμνάσιο (Ζωσιμαία Σχολή) και στη συνέχεια γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, χωρίς να μπορέσει να ολοκληρώσει τις σπουδές του για οικονομικούς λόγους. Μετά την είσοδο των Γερμανών στη χώρα έφυγε για την Αθήνα. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής εντάχτηκε στο ΕΑΜ και συνεργάστηκε με τον αντιστασιακό τύπο και στη συνέχεια με την εφημερίδα Ελεύθερη Ελλάδα. Μετά το τέλος του εμφυλίου κατέφυγε ως πολιτικός πρόσφυγας αρχικά στη Ρουμανία και στη συνέχεια στην Ουγγαρία.Εκεί έμεινε για τριάντα χρόνια, όπου μελέτησε βυζαντινή και μεταβυζαντινή ιστορία και λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της. Το 1973 εργάστηκε ως καθηγητής νεοελληνικής λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης και στην Ελλάδα επέστρεψε οριστικά το καλοκαίρι του 1975.Το 1975 δίδαξε νεοελληνική λογοτεχνία στη Σχολή Μηχανολόγων του Πανεπιστημίου Πατρών με μεγάλη επιτυχία.Από το 1975 ως το 1980 ανέπτυξε έντονη πολιτιστική δραστηριότητα δίνοντας διαλέξεις και συμμετέχοντας σε συζητήσεις σε σχολεία και πανεπιστήμια. Το 1947 εκδόθηκε το μυθιστόρημά του Η Φωτιά. Ακολούθησαν τέσσερις συλλογές διηγημάτων και ένα ακόμη μυθιστόρημα, καθώς επίσης πολλά δημοσιεύματά του σε εφημερίδες και περιοδικά, που παρέμειναν ανέκδοτα. Ανήκει στους ανανεωτές ρεαλιστές συγγραφείς της μεταπολεμικής ελληνικής πεζογραφίας με κυρίαρχο στοιχείο της γραφής του τον κοινωνικό προβληματισμό(από το Εθνικό Κέντρο  βιβλίου) . Έργα του:     Πεζογραφία    - Η φωτιά. Αθήνα, 1946.              -Το τέλος της μικρής μας πόλης, 1953.       - Ανυπεράσπιστοι. 1965.   -Διηγήματα,Κείμενα, 1971.   -Το διπλό βιβλίο. 1976        -Σπουδές · Διηγήματα ξανατυπωμένα και άλλα, 1976.      -Θητεία · (αγωνιστικά κείμενα 1940-1950), 1979        και άλλα.

Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ :Το απόσπασμα που αναλύουμε είναι από το μυθιστόρημά του Δ.Χατζή,  «Το διπλό βιβλίο» στο οποίο ο συγγραφέας  με ρεαλισμό παρουσιάζει τον λόγο ενός λαϊκού προσώπου, του Κώστα, που, ως μετανάστης στη Γερμανία ,διαπιστώνει την απώλεια της ταυτότητάς του, προσωπικής και εθνικής. Κατάγεται  από ένα χωριό του νομού Μαγνησίας, τη Σούρπη. Ο Κώστας αδυνατεί να προσαρμοστεί στον καινούργιο κόσμο. Νιώθει ότι η ύπαρξή του εξισώνεται στις διαστάσεις  με ένα μικρόβιο. Το απόσπασμα επικεντρώνεται στο αίσθημα της αποξένωσης του ΄Ελληνα μετανάστη. Στόχος του είναι να εκφραστεί ο καημός του Έλληνα και η αίσθηση ότι οι μεταπολεμικές γενιές διαψεύσθηκαν και ηττήθηκαν  μέσα στην αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής σε έναν δικαιότερο κόσμο.(πληροφορίες από το βιβλίο του καθηγητή)