Τρίτη 5 Μαρτίου 2019

"Ο δρόμος για τον Παράδεισο είναι μακρύς", Μ. Κλιάφα, Λογοτεχνία A΄Γυμνασίου

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: "Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΥΣ", ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ

                         ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
                       ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

                              


Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ: «Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΥΣ»(2003)
Μια αγγελία για αλληλογραφία σε ένα περιοδικό γίνεται η αφορμή για τη δημιουργία μιας ζεστής φιλίας ανάμεσα σε δύο δεκαπεντάχρονα κορίτσια που ανήκουν σε δυο διαφορετικούς κόσμους: τη Βερόνικα, που έρχεται από την Αλβανία κουβαλώντας τις τραυματικές εμπειρίες του ξεριζωμού, και την Ελένη, κόρη αστικής αθηναϊκής οικογένειας, που κανένα πρόβλημα δε φαίνεται να σκιάζει τη ζωή της. Επί οχτώ ολόκληρους μήνες οι δυο φίλες  αλληλογραφούν και εκμυστηρεύονται η μία στην άλλη τις ενδόμυχες σκέψεις και τα όνειρά τους. Περιγράφουν με χιούμορ τη ζωή τους στο σχολείο, σχολιάζουν τα όσα παράλογα συμβαίνουν γύρω τους, ερωτεύονται, απογοητεύονται, αλλά και ελπίζουν.
Και ξαφνικά... Ξαφνικά όλα ανατρέπονται. Η γέφυρα επικοινωνίας που έχουν στήσει ανάμεσά τους κλονίζεται. Ένα μυστικό σκιάζει τη σχέση τους. Θα σταθεί άραγε αυτό αφορμή για να χαλάσει η φιλία τους;

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε το κείμενο στις σελίδες 144-146 του σχολικού βιβλίου ή ΕΔΩ:



2)Το κείμενο είναι απόσπασμα από το ομότιτλο  επιστολικό μυθιστόρημα που κυκλοφόρησε το 2003. Υπάρχει μια ολόκληρη κατηγορία μυθιστορημάτων στα οποία η επιστολή χρησιμοποιείται ως αφηγηματικό μέσο ή παίζει ουσιαστικό ρόλο στην εξέλιξη της πλοκής. Πρόκειται για τα λεγόμενα επιστολικά ή επιστολογραφικά μυθιστορήματα, τα οποία έχουν τη μορφή αλληλογραφίας ανάμεσα στους διάφορους ήρωες της δράσης, με κάθε επιστολή να αντιστοιχεί σε ένα κεφάλαιο. Έργα που χρησιμοποιούν τον επιστολικό λόγο υπάρχουν και στη νεοελληνική λογοτεχνία.



3)Η συγγραφέας Μαρούλα Κλιάφα γεννήθηκε το 1937 στα Τρίκαλα, όπου και ζει μόνιμα με την οικογένειά της. Έχει σπουδάσει δημοσιογραφία και από το 1972 ασχολείται με τη λογοτεχνία, τη μελέτη της τοπικής ιστορίας, τη συλλογή λαϊκών παραμυθιών, παραδοσιακών παιχνιδιών και παλαιών φωτογραφιών. Τα μυθιστορήματά της για εφήβους έχουν κάνει πολλές επανεκδόσεις, δύο βιβλία της έχουν μεταφραστεί στα ρωσικά και στα γερμανικά, ενώ αποσπάσματα των έργων της έχουν συμπεριληφθεί σε σχολικά βιβλία του δημοτικού σχολείου και στα «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» του γυμνασίου. Έχει τιμηθεί από την Ακαδημία Αθηνών, την Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, τον Κύκλο Παιδικού Βιβλίου και τη Γυναικεία Συντροφιά. Το 2010 το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας της απένειμε τον τίτλο της επιτίμου διδάκτορος.    

4) Ρατσισμός είναι η αντίληψη ότι οι άνθρωποι δεν είναι όλοι ίσοι μεταξύ τους, αλλά διαχωρίζονται σε ανώτερους και κατώτερους, διακρινόμενοι από το χρώμα του δέρματος, την εθνικότητα, τη θρησκεία, το φύλο, κλπ. Το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, και αυτό που έχει δώσει την αρχική ονομασία στην λέξη, ιταλ.(ράτσα/ razza = φυλή), είναι ο φυλετικός ρατσισμός.(πηγή:βικιπαίδεια)

5)Δείτε τα βίντεο: https://youtu.be/IaW8e9uNDsM 
Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΥΣ
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ: (χωριστείτε σε ομάδες)
1)Διπλό πρόβλημα στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία: ρατσιστική αντιμετώπιση των οικονομικών μεταναστών και προσφύγων και των ατόμων με κάποια αναπηρία. Σε ποια ομάδα από αυτές ανήκουν η Ελένη και η Βερόνικα;
2)Πώς βιώνει η Βερόνικα  την άσχημη συμπεριφορά των γειτόνων της;
3)Ποια τα συναισθήματα της Βερόνικας από τη συμπεριφορά των γύρω της; Με ποιο τρόπο τα εκφράζει στην Αθηναία φίλη της;
4)Ποια η στάση της Ελένης απέναντι στο προσωπικό της πρόβλημα και ποια απέναντι στο πρόβλημα της Βερόνικας;
5)Με ποιο τρόπο βοηθά η αλληλογραφία τα δύο κορίτσια; Πιστεύετε ότι η επικοινωνία αυτού του είδους βελτιώνει τις ανθρώπινες σχέσεις και βοηθά να αντιμετωπίσουμε καλύτερα τα προβλήματά μας; Αν όχι, ποιον τρόπο επικοινωνίας θεωρείτε καλύτερο;
6)Να εξηγήσετε το  νόημα του τίτλου του κειμένου. Είναι κυριολεκτικό;
7)Να αποδώσετε με κυριολεξία το μεταφορικό νόημα των παρακάτω φράσεων: από πού κρατάει η σκούφια τους, τι καπνό φουμάρουν , η ζωή έγινε κόλαση,  με πνίγει ένας κόμπος,
8)Να εντοπίσετε στο κείμενο πέντε σχήματα λόγου και τον λειτουργικό τους ρόλο.Να βρείτε τους αφηγηματικούς τρόπους που χρησιμοποιεί η συγγραφέας με παραδείγματα.(διαβάστε για τα σχήματα λόγου ΕΔΩ και για τους τρόπους αφήγησης ΕΔΩ  ).
9)Να σχολιάσετε γραπτά το περιεχόμενο των βίντεο που παρακολουθήσατε.

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1) Αφηγηθείτε  γραπτά σ’ έναν φίλο το περιεχόμενο του κειμένου σε 10-12 σειρές.
2)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο κείμενο.
3)Ζωγραφίστε μια εικόνα ή γράψτε ένα ποίημα ή σύντομο κείμενο εμπνευσμένοι από το θέμα που προβάλλεται στο απόσπασμα.
4)Είσαι η Ελένη: Γράψε επιστολή στη Βερόνικα μιλώντας της για σένα με ειλικρίνεια.(σε 80 λέξεις περίπου)
5)Πιστεύετε ότι είναι απαραίτητο  να αναπτύξουμε αισθήματα κατανόησης και αποδοχής απέναντι στον ξένο, τον πρόσφυγα, τον Άλλο ( τον διαφορετικό από εμάς);Γιατί;
6)Θεωρείτε δύσκολο το να αντιστραφούν οι ρόλοι και να βρεθούμε εμείς στη θέση του ΄Αλλου; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. Αναζητήστε παραδείγματα από την ιστορία μας αλλά και από τη σύγχρονη ζωή.  ( https://youtu.be/qcXpc9F7oD0 )



ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ PDF:
https://drive.google.com/file/d/1cW-W8UoU6oVOY5BHjm2QlMwGd8ZP4tg9/view?usp=sharing




                                                                          

2 σχόλια: