"Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά", Ν.Καζαντζάκης, Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας , Κρυπτόλεξο
ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
«Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» Ν. Καζαντζάκης, απόσπασμα
1)Διαβάστε στο σχολικό βιβλίο το κείμενο-απόσπασμα από το μυθιστόρημα που εκδόθηκε το 1946 .Για το λογοτεχνικό είδος του μυθιστορήματος διαβάστε ΕΔΩ
2)Η υπόθεση του μυθιστορήματος: Το χρονικό της φιλίας του Καζαντζάκη και του Ζορμπά και της επιχείρησης λιγνίτη που οργάνωσαν στην Πραστοβά της Μάνης. Στο μυθιστόρημα, ο Γιώργης Ζορμπάς μετονομάζεται σε Αλέξη Ζορμπά και η δράση μεταφέρεται στην Κρήτη. Οι δυο τους συναντιούνται στον Πειραιά· εντυπωσιασμένος από το πάθος και τον αντισυμβατικό χαρακτήρα του Ζορμπά, ο αφηγητής τον προσλαμβάνει ως επιστάτη.
Δείτε τα βίντεο: https://youtu.be/_sM2ZFm13Yg
4) Το σαντούρι είναι
έγχορδο κρουστό επίπεδο μουσικό όργανο.
5)Συζητήστε στην τάξη για τις
πρώτες σας εντυπώσεις
από τον ήρωα του μυθιστορήματος.Τι σας εντυπωσιάζει στη συμπεριφορά και τη
στάση του απέναντι στη ζωή;
1η ενότητα: «Τον πρωτογνώρισα………. κατά διαόλου οι ζυγαριές»
|
|
2η ενότητα: «Στέκουνταν από πάνω
μου………… Παναΐτ Ιστράτη»
|
|
3η ενότητα: «-Και τι έχεις στον
μπόγο;……………………..-Ε,σεβντάς!»
|
|
4η ενότητα: «Η πόρτα
άνοιξε……………………….μη μας κρυώσει.»
|
4)Να
σχολιάσετε νοηματικά τις παρακάτω φράσεις
από το κείμενο: α)«Κρατάς και του λόγου
σου ζυγαριά, ε; Ζυγιάζεις με το δράμι, ε; Μωρέ, πάρε απόφαση, κατά διαόλου οι ζυγαριές»
β) « Όλες
τις δουλειές· του ποδαριού, του χεριού, του κεφαλιού, όλες. Αυτό μας έλειπε
τώρα και να διαλέγουμε».γ) «Τι θα πει τέχνη, έρωτας της ομορφιάς,
αγνότητα, πάθος – ο εργάτης ετούτος μού το ξεδιάλυνε με τα πιο απλά ανθρώπινα
λόγια».
5)Ποιο είναι το πάθος του Ζορμπά; Εσείς έχετε ανάλογο ενδιαφέρον για κάποιο
μουσικό όργανο, άθλημα ή άλλη ενασχόληση; Να συζητήσετε τις εμπειρίες σας στην
τάξη.Αν όχι, θα θέλατε να έχετε και
γιατί;
6)Να χαρακτηρίσετε
τον Ζορμπά από το απόσπασμα. Ποιες διαφορές
έχουν ο Ζορμπάς και ο συγγραφέας; Υπάρχουν κοινά
σημεία σε αυτούς;
7)Να γράψετε συνώνυμα των παρακάτω λέξεων από το κείμενο :είχαν παχνιστεί , παραδάκια , τουρτούρισαν , ευδαιμονία.
8)α)Ποιος είναι ο αφηγητής στο απόσπασμα; β)Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο
συγγραφέας ,για να μας γνωρίσει τον Ζορμπά; γ)Να βρείτε τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ,για να κάνει το κείμενο
ενδιαφέρον και κατανοητό.(θυμηθείτε τα σχετικά με την αφήγηση και τα σχήματα λόγου).
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Είσαι
ο Ζορμπάς: μίλα στον
συγγραφέα –φίλο σου για τις απόψεις που έχεις για τη ζωή σε μια παράγραφο 15
σειρών.
2)Να γράψετε στο τετράδιό σας τέσσερεις
φράσεις από το κείμενο που ξεχωρίσατε και σας άρεσαν και να εξηγήσετε την
επιλογή σας.
3)Να εξηγήσετε τη σημασία του
τίτλου του μυθιστορήματος και να δώσετε έναν δικό σας τίτλο στο απόσπασμα.
4)Φανταστείτε τη συνέχεια της
υπόθεσης του
αποσπάσματος και γράψτε την με συντομία. Πώς θα εξελιχθεί η γνωριμία του
συγγραφέα με τον Ζορμπά;
5)Συμπληρώστε την ακροστιχίδα με λέξεις που ταιριάζουν στον χαρακτήρα και τη νοοτροπία του Ζορμπά:
Συναίσθημα
Α
Ν
Τ
Ο
Υ
Ρ
Ι
6) ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟ ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕ ΜΕ ΤΙΚ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΣΕ ΚΑΘΕ ΛΕΞΗ ΕΙΚΟΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου