Κυριακή 7 Μαρτίου 2021

Οι συνδετικές /διαρθρωτικές λέξεις προτάσεων και παραγράφων,Γλώσσα Β΄Γυμνασίου

ΟΙ ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ-ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ,ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ-ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ,ΣΥΝΟΧΗ,ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ,ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



Για να εξασφαλιστεί σε  ένα κείμενο η  αλληλουχία και  η συνοχή είναι απαραίτητο  τα  νοήματά του, οι παράγραφοί του και οι φράσεις του να συνδέονται μεταξύ τους με ορισμένες λέξεις ή φράσεις, οι οποίες να δείχνουν το είδος της σχέσης που υπάρχει ανάμεσα στα δύο μέρη που συνδέονται.     
 (συνοχή: Το να μην υπάρχουν λογικά κενά κατά τη μετάβαση από τη μία ιδέα στην άλλη. Η μία ιδέα  “χτίζεται” πάνω ή δίπλα στην άλλη δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό ένα ενιαίο σύνολο. Η συνοχή των επιμέρους ιδεών επιτυγχάνεται μέσα από τη χρήση συγκεκριμένων λέξεων ή εκφράσεων (π.χ. επιπλέον, επίσης, αντίθετα, ωστόσο, επομένως κ.λπ.). 
Οι διαρθρωτικές αυτές λέξεις εκφράζουν προεκτάσεις των νοημάτων, επεξηγήσεις, διασαφήσεις, αιτιολογήσεις, προσθήκες, αντιθέσεις και αποτελούν αναγκαία συνθήκη για την αλληλουχία .

 αλληλουχία: Είναι η σύνδεση των ιδεών κατά τέτοιο τρόπο, ώστε η μία να απορρέει από την άλλη ή να οδηγεί στην άλλη. Οι βασικές λεπτομέρειες συνδέονται μεταξύ τους με σχέσεις αιτίου – αποτελέσματος, προηγουμένου - επομένου και κατατάσσονται με μία λογική σειρά. Αποτελεί το λογικό επακόλουθο της συνοχής. ) 

(πηγή: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣΚΑΡΕΜΦΥΛΛΗΣ,  ΛΟΥΠΑΣΗΣ   )


Βοηθητικό υλικό για τη σύνδεση των προτάσεων και των παραγράφων 

 Ενδεικτικές διαρθρωτικές / συνδετικές λέξεις-φράσεις 

Είναι οι λέξεις που συνδέουν µικρότερα ή µεγαλύτερα µέρη του λόγου και δηλώνουν: 

Αίτιο – αποτέλεσµα: επειδή, γιατί, διότι, γι’ αυτό, για τους πιο πάνω λόγους, λόγω του ότι, ως εκ τούτου, κατά συνέπεια, όπως ήταν αναµενόµενο, ως αποτέλεσµα, ως επακόλουθο, εποµένως, ....

Αντίθεση – εναντίωση: αντίθετα ,όµως, εν αντιθέσει, ωστόσο, αλλά, από την άλλη, εξάλλου, αντί τούτου, παρόλο που, αν και, τουναντίον ...

Επεξήγηση: δηλαδή, µε άλλα λόγια, για να γίνω πιο σαφής, διευκρινιστικά ...

Χρονική σχέση / ακολουθία: αρχικά, καταρχάς, πρώτα-πρώτα,ύστερα. έπειτα, στη συνέχεια, το επόµενο, προηγουµένως,από τότε που, ταυτόχρονα, στο µεταξύ, τελικά, τότε... 

 Όρο – προϋπόθεση: αν, εκτός αν, σε περίπτωση που, µε την προϋπόθεση ότι, λαµβάνοντας υπόψη πως ...

 Βεβαιότητα: αναµφισβήτητα, αναντίρρητα, αναµφίβολα, οπωσδήποτε, πράγµατι, είναι ολοφάνερο, είναι κοινή διαπίστωση, είναι γενικά παραδεκτό, γεγονός είναι ότι, είναι κοινός τόπος, δεν αµφισβητεί κανείς ...

 Οµοιότητα / αναλογία: επίσης, παράλληλα, αναλογικά, παρόµοια, όπως ακριβώς-έτσι και, κατά τον ίδιο τρόπο, σύµφωνα µε τα παραπάνω ...

Σύγκριση: συγκριτικά µε, αντιπαραβάλλοντας, αντιδιαστέλλοντας, αν κρίνει κανείς σε σχέση µε ... 

 Συµπλήρωση: επιπλέον, εκτός απ’ αυτό, επιπρόσθετα, συµπληρωµατικά, ακόµα ένα σηµείο, όλο και περισσότερο, θα µπορούσε να προσθέσει κανείς, µ’ αυτόν τον τρόπο ...

 Έµφαση: πρέπει να τονιστεί, είναι αξιοπρόσεκτο, είναι χαρακτηριστικό ότι, ας µην παραβλέψουµε, ιδιαίτερα σηµαντικό είναι, αξιοσηµείωτο είναι, δεν µπορούµε να αγνοήσουµε ..

 Παράδειγµα: για παράδειγµα, χαρακτηριστικό παράδειγµα, λόγου χάρη, ενδεικτικά ...

Συµπέρασµα: συµπερασµατικά, συνοψίζοντας, ανακεφαλαιώνοντας, εν κατακλείδι, άρα λοιπόν, εποµένως, συνεπώς, αβίαστα συµπεραίνει κανείς, είναι ευλογοφανές, αποδεικνύεται άρα ...

 Προτροπή: επιβάλλεται, πρέπει, οφείλουµε, είναι υποχρέωση όλων, είναι ευθύνη µας, είναι χρέος µας...
                                                                      (Πηγή : Υπ. Παιδείας και Πολιτισµού Κύπρου)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΧΗ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου