Σάββατο 1 Απριλίου 2023

Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου, Ασκήσεις ενοτήτων 4 και 8,Διατροφή -Αθλητισμός-Υγεία.

Ασκήσεις στη Νεοελληνική γλώσσα Α΄ Γυμνασίου, ενότητες 4 και 8,Διατροφή-Αθλητισμός-Υγεία .

          Ασκήσεις στη Νεοελληνική γλώσσα Α΄Γυμνασίου - Ενότητες 4 και 8

                                        Διατροφή- Αθλητισμός –Υγεία

Κείμενο: [O τόπος επηρεάζει το σώμα και τον χαρακτήρα μας]

   Εύκολα κανείς μπορεί να κάνει τη διαπίστωση ότι στον ιδιαίτερο χαρακτήρα ενός τόπου αντιστοιχεί κατά κανόνα και η σωματική κατασκευή και ο χαρακτήρας των κατοίκων του… Όπου ο τόπος είναι φαλακρός, άνυδρος και τραχύς, που τη μια φορά τον δέρνει ο χειμώνας και την άλλη τον καίει ο ήλιος, εκεί θα δεις ανθρώπους στεγνούς, ισχνούς, με ευδιάκριτες τις αρθρώσεις του σώματός τους, ρωμαλέους και δασύτριχους. Μια άγρυπνη φιλεργία είναι ευδιάκριτη σ’ αυτούς τους ανθρώπους, ενώ στον χαρακτήρα και στα φυσικά τους είναι άνθρωποι με αυτοπεποίθηση και ανεξαρτησία γνώμης, μάλλον άγριοι παρά ήμεροι, στις τέχνες και στα επαγγέλματα θα τους βρεις πολύ έξυπνους και πολύ εύστροφους και στα πολεμικά ανώτερους. Άλλωστε, και όλα τα προϊόντα που παράγει η γη θα τα βρεις να έχουν ιδιότητες αντίστοιχες με τις ιδιότητες της γης.          ( Ιπποκράτης, «Περί ανέμων, υδάτων και τόπων», μτφρ. Δ. Λυπουρλής,  Ανθολογία Aρχαίας Eλληνικής Γραμματείας, OΕΔΒ, 1999-από το Τετράδιο εργασιών του μαθητή))

Ασκήσεις:

1)Να χαρακτηρίσετε τις υπογραμμισμένες φράσεις του κειμένου  ως ονοματικές ή ρηματικές και να βρείτε τη λειτουργία των ονοματικών φράσεων μέσα στις προτάσεις που βρίσκονται.

2)Να γράψετε την ίδια πτώση του αντίθετου αριθμού στα παρακάτω ονοματικά σύνολα:

ιδιαίτερο χαρακτήρα

ιδιαίτερους χαρακτήρες

στεγνούς ανθρώπους

 

ευδιάκριτες αρθρώσεις

 

επιμελή μαθητή

 

επικερδές επάγγελμα

 

 μακρύς δρόμος

 

 βαθιά λίμνη

 

επιεικούς ανθρώπου

 

ελαφρύ φαγητό

 

3)Να αναλύσετε τις παρακάτω λέξεις στα συνθετικά τους:

ευδιάκριτες

 

δασύτριχους

 

φιλεργία

 

εύστροφους

 

μηχανοδηγός

 

κατοίκων

 

4)Στις παρακάτω παράγωγες λέξεις να εντοπίσετε τα επιθήματα: Γυναικούλα   διωγμός  τρυφερότητα    ελαιώνας    εξυπνάδα    .Στη συνέχεια να δημιουργήσετε από  μια καινούργια λέξη χρησιμοποιώντας τα επιθήματα αυτά.

5)Να βρείτε τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται μεταξύ τους  οι προτάσεις στην πρώτη περίοδο του κειμένου.

6) Ο αθλητής έτρεξε ,αγωνίστηκε, προσπάθησε, κέρδισε.  Με ποιον τρόπο συνδέονται μεταξύ τους οι προτάσεις στην παραπάνω περίοδο;

7)Να αναζητήσετε τα αντώνυμα των επιθέτων του κειμένου:

Τραχύς (τόπος)

 

ευδιάκριτη

 

άγριοι

 

εύστροφοι

 

στεγνός (άνθρωπος)

 

8) Να δημιουργήσετε ένα σχεδιάγραμμα(εννοιολογικό χάρτη) με τις βασικές έννοιες του κειμένου. Στη συνέχεια σε τρεις σειρές να αποδώσετε το κεντρικό νόημά του (25-30 λέξεις). 

9)Δείτε το βίντεο: https://youtu.be/iQiuJWKxJ7Q    για τους Ολυμπιακούς αγώνες στην αρχαιότητα και στη συνέχεια  σε συνεργασία με τον διπλανό σας γράψτε έναν σύντομο υποθετικό διάλογο ανάμεσα σε έναν αθλητή της αρχαίας Ελλάδας και έναν αθλητή της σύγχρονης εποχής  για τους λόγους που τους οδήγησαν στον αθλητισμό και για τους στόχους τους. «Ζωντανέψτε» τον διάλογο μέσα στην τάξη.(δραματοποίηση).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου