Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2023

Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα, ασκήσεις επανάληψης ,Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου

Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα, εισαγωγικό μάθημα με επανάληψη, ενότητα 1η,  Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου 

Α. Κείμενο :      Τουρίστας ή ταξιδιώτης;                   

  Προτού ξεκινήσει κανείς το ταξίδι του για κάποιον προορισμό, μπορεί να επιλέξει αν του ταιριάζει να ταξιδέψει ως τουρίστας ή ως ταξιδιώτης. Μερικοί ίσως πουν ότι η όλη διαφορά είναι απλώς ένα παιχνίδι με τις λέξεις και τίποτε περισσότερο. Κι όμως… Από τη μια υπάρχει ο τουρίστας, αυτός, δηλαδή που, σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, «γυρίζει» και επισκέπτεται διάφορα μέρη με σκοπό τις διακοπές, και από την άλλη ο ταξιδιώτης ο οποίος επιλέγει συνειδητά, από αγάπη για τα ίδια τα ταξίδια, την περιήγησή του σε νέους τόπους.

  Ο τουρίστας είναι ο γραφικός τύπος με το κοντό σορτσάκι και τη φωτογραφική μηχανή κρεμασμένη στο λαιμό, που κυνηγάει πακέτα διακοπών σε ξενοδοχεία πολλών αστέρων. Αυτός που αγχώνεται αν εξαιτίας μιας πτήσης αλλάξει το πρόγραμμά του και δεν πρόκειται να φύγει ταξίδι, αν προηγουμένως δεν έχει πάρει μαζί του όλες τις πιστωτικές κάρτες του, προκειμένου να επιδοθεί στο αγαπημένο του καταναλωτικό σπορ, αυτό των αγορών. Το ταξίδι γι’ αυτόν είναι σαν το ταχυφαγείο – όλα πρέπει να γίνονται γρήγορα – για να μπορεί μετά να πει ότι πήγε σε περισσότερα μέρη και ότι τα πρόλαβε όλα σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτή η νοοτροπία του γρήγορου ,όμως, καταστρέφει τη μαγεία του ταξιδιού. Ο τουρίστας μένει προσκολλημένος σε ό,τι του σερβίρουν τα πρακτορεία και οι τουριστικοί οδηγοί. Έτσι και ο ίδιος πέφτει στην παγίδα να χρησιμοποιεί το ταξίδι ως μέσο επίδειξης στο κοινωνικό του περιβάλλον είτε ως διέξοδο από τα προβλήματά του, με αποτέλεσμα, όταν επιστρέφει στον τόπο του, να του φαίνεται σαν να μην έχει πάει πουθενά.

   Αντιθέτως, ο ταξιδιώτης είναι ο τύπος που αφήνει πίσω το σπίτι του και ξεκινάει το ταξίδι του με μόνο σκοπό να χαθεί σε μονοπάτια κρυμμένα, σε σοκάκια που οδηγούν σε αδιέξοδο, για να καταλήξει στο τέλος σε γνώριμους δρόμους με «άλλα μάτια». Η επιθυμία του είναι να γνωρίσει το άγνωστο, γι’ αυτόν τον λόγο δεν φοβάται το τυχαίο και το απρόβλεπτο στις διαδρομές του και πάντα επιλέγει τους δρόμους τους λιγότερο ταξιδεμένους. Γι’ αυτόν σημασία έχει «το ταξίδι για το ταξίδι», με στόχο να ζήσει περιπέτειες, να περιπλανηθεί όπως οι Τσιγγάνοι και να ξεχάσει την καταγωγή και την ταυτότητά του. Κατά αυτόν τον τρόπο, όλες οι εικόνες και οι εμπειρίες από τα μέρη που επισκέπτεται τον σημαδεύουν και γίνονται κομμάτια της ζωής του. Αλλά και πέρα από τα ταξίδια, ο γνήσιος ταξιδιώτης, και στην ίδια του την πόλη να βρίσκεται, θα εξακολουθεί να ταξιδεύει με όλα τα μέσα, διακινδυνεύοντας την ασφάλεια της συνήθειας με την ομορφιά του απροσδόκητου. Γι’ αυτό πριν από ένα ταξίδι το θέμα δεν είναι το πόσο μακριά θα πάει κανείς ή το πόσα χιλιόμετρα θα κάνει, αλλά χρειάζεται να είναι δεκτικός σε νέα ερεθίσματα και έτοιμος να βιώσει νέες εμπειρίες.

  ( Άρθρο της Μαρίας-Αγγελικής Παπαδοπούλου,(διασκευή), ΒΗΜΑGAΖΙΝΟ, Βήμα της Κυριακής, 23 Νοεμβρίου 2003, τ.163 ,σελ.154-155).

Β.Ασκήσεις:

1)Ποιο είναι το θέμα του παραπάνω άρθρου; Να το αποδώσετε με δικά σας λόγια προφορικά και στη συνέχεια γραπτά  σε 5-6 σειρές.

2)Να δώσετε έναν σύντομο πλαγιότιτλο σε καθεμία από τις παραγράφους του κειμένου.

3)Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τους υπογραμμισμένους όρους του κειμένου.

4)  επισκέπτεται     ,αγχώνεται   , πέφτει , θα εξακολουθεί: ποια είναι η χρονική βαθμίδα και το ποιόν ενέργειας των παραπάνω ρημάτων του κειμένου;

5)Σε μια παράγραφο 100-120 λέξεων να εκφράσετε τη γνώμη σας για τη σημασία των ταξιδιών στη ζωή μας.

6)Συμπληρώστε      τον παρακάτω  εννοιολογικό χάρτη με τις λέξεις που σας έρχονται στο μυαλό ,όταν ακούτε τη λέξη:     Ελλάδα.                

                  

ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου