ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, ΑΣΚΗΣΕΙΣ,ΠΟΛΥΣΗΜΙΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ , ΕΝΟΤΗΤΑ 2η, ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
εικόνα με ai |
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΕΝΟΤΗΤΑ 2η ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ(ΕΙΔΙΚΕΣ,ΒΟΥΛΗΤΙΚΕΣ ,ΕΝΔΟΙΑΣΤΙΚΕΣ)-ΠΟΛΥΣΗΜΙΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
1)Διορθώνω το Λάθος,
όπου υπάρχει στη στήλη Α ,γράφοντας το Σωστό
στη στήλη Γ και βάζω √ στη στήλη Β ,όταν η
πρόταση στη στήλη Α είναι Σωστή:
Α |
Β |
Γ |
1.Πρέπει να φύγεις ,πριν έρθουν τα παιδιά. Δευτερ. βουλητική πρόταση, αντικείμενο στο ρήμα: πρέπει. |
|
|
2.Δεν ήθελα να καταλάβει ότι ήμουν αδιάβαστος. Δευτερ. βουλητική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα: καταλάβει |
|
|
3.Πρόσεξε μη σε ξεγελάσει. Δευτερ. ενδοιαστική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα: πρόσεξε |
|
|
4.Αυτό με βάζει σε υποψίες, ότι ήταν παρών στο συμβάν. Δευτερ. ειδική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα της κύριας πρότασης. |
|
|
5.Απαγορεύεται να καπνίζεις σε δημόσιους χώρους. Δευτερ. βουλητική πρόταση ,υποκείμενο στο απρόσωπο ρήμα: απαγορεύεται. |
|
|
6. Ήθελα ν’ανοίξει η γη να με καταπιεί. Δευτερ. βουλητική πρόταση, αντικείμενο στο ρήμα :ήθελα. |
|
|
7.Διαδόθηκε ότι έφυγες από την ομάδα. Δευτερ. ειδική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα της κύριας. |
|
|
8.Δεν είναι ανάγκη
να κουράζεσαι τόσο πολύ. Δευτερ.ειδική πρόταση, αντικείμενο στην έκφραση :δεν είναι
ανάγκη. |
|
|
2)α)Χρησιμοποιήστε τη λέξη βγάζω
με πολλές διαφορετικές σημασίες μέσα σε προτάσεις.( Η
λέξη βγάζω μπορεί να έχει τις παρακάτω σημασίες: εξουδετερώνω,
αποβιβάζω, εξαντλώ, κερδίζω, καταφέρνω, φανερώνω, ξεπουλώ, αυθαδιάζω…..) Π.χ. μη μου βγάζεις γλώσσα, θα τιμωρηθείς(μην
αυθαδιάζεις). Κάνε το ίδιο για τις
λέξεις δίνω και κάνω. https://www.greek-language.gr/digitalResources/modern_greek/tools/lexica/glossology_edu/lemma.html?id=118&ur=0
Δείτε στον παρακάτω
σύνδεσμο τις σημασίες που μπορεί να έχει η λέξη δύναμη: https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6997
β)Χρησιμοποιήστε τις παρακάτω λέξεις με
διαφορετικό κάθε φορά περιεχόμενο :
γλώσσα
, λόγος , τύπος
3)Αντιστοιχίστε τις δευτερεύουσες προτάσεις της στήλης Α με τους
χαρακτηρισμούς που τους ταιριάζουν στη στήλη Β:
Α |
Β |
1.Φοβήθηκε
μήπως δεν τα καταφέρει στο διαγώνισμα. |
Α. δευτερεύουσα βουλητική πρόταση, υποκείμενο . |
2.Πρέπει να
τα καταφέρω στις εξετάσεις για το δίπλωμα στην αγγλική γλώσσα. |
Β. δευτερ.
ειδική πρόταση, αντικείμενο |
3.Είναι σίγουρο
ότι θα περάσει με επιτυχία τις εξετάσεις. |
Γ. δευτερ. ειδική
πρόταση, επεξήγηση. |
4.Επιδίωκε να κάνει πόλεμο με τη γειτονική χώρα. |
Δ. δευτερ.
ενδοιαστική πρόταση, αντικείμενο |
5.Σου είπε πως φοβάται για το μέλλον. |
Ε. δευτ. βουλητική πρόταση, επεξήγηση |
6.Αυτό
φώναζε, ότι με αγαπάει. |
Στ. δευτερεύουσα
βουλητική πρόταση, αντικείμενο |
7.΄Εκανε
μια ευχή,να πετύχει τον στόχο της. |
Ζ. δευτ.ειδική πρόταση, υποκείμενο |
Μελετήστε και τις παρακάτω προτάσεις
- Η
φήμη ότι θα γίνει απεργία αποδείχτηκε αληθινή
[Προσδιορισμός Ονοματικής φράσης. Εδώ,
προσδιορίζεται η φράση :η φήμη]
- Φημολογείται ότι θα μειωθεί η φορολογία στα καύσιμα
[Υποκείμενο ρήματος παθητικής διάθεσης].
- Θέλω να μ’ αγαπάς όπως και πρώτα [Αντικείμενο ρήματος].
[Οι τελευταίες προτάσεις από:https://www.arisgiavris.gr/giavris-grammar-8-1-deuter-onomatikes-protaseis.php]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου