Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις, Ασκήσεις ,Ενότητα 2η, Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου

ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, ΑΣΚΗΣΕΙΣ,ΠΟΛΥΣΗΜΙΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ , ΕΝΟΤΗΤΑ 2η,  ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

εικόνα με ai
εικόνα με ai

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ  ,ΕΝΟΤΗΤΑ 2η   ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ(ΕΙΔΙΚΕΣ,ΒΟΥΛΗΤΙΚΕΣ ,ΕΝΔΟΙΑΣΤΙΚΕΣ)-ΠΟΛΥΣΗΜΙΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ



Στη συνέχεια εξασκηθείτε:

1)Διορθώνω το Λάθος, όπου υπάρχει στη στήλη Α ,γράφοντας το Σωστό στη στήλη Γ και βάζω στη στήλη Β ,όταν η πρόταση στη στήλη Α είναι Σωστή:

Α

Β

Γ

1.Πρέπει να φύγεις ,πριν έρθουν τα παιδιά. Δευτερ. βουλητική πρόταση, αντικείμενο στο ρήμα: πρέπει.

 

 

2.Δεν ήθελα να καταλάβει ότι ήμουν αδιάβαστος.          Δευτερ. βουλητική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα: καταλάβει

 

 

3.Πρόσεξε μη σε ξεγελάσει.            Δευτερ. ενδοιαστική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα: πρόσεξε

 

 

4.Αυτό με βάζει σε υποψίες, ότι ήταν παρών στο συμβάν.   Δευτερ. ειδική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα της κύριας πρότασης. 

 

 

5.Απαγορεύεται να καπνίζεις σε δημόσιους χώρους.   Δευτερ. βουλητική πρόταση ,υποκείμενο στο απρόσωπο ρήμα: απαγορεύεται.

 

 

6. Ήθελα ν’ανοίξει η γη να με καταπιεί.  Δευτερ. βουλητική πρόταση, αντικείμενο στο ρήμα :ήθελα.

 

 

7.Διαδόθηκε ότι έφυγες από την ομάδα.   Δευτερ. ειδική πρόταση ,αντικείμενο στο ρήμα της κύριας.

 

 

8.Δεν είναι ανάγκη να κουράζεσαι τόσο πολύ.                              Δευτερ.ειδική πρόταση, αντικείμενο στην έκφραση :δεν είναι ανάγκη.

 

 

 

2)α)Χρησιμοποιήστε τη λέξη βγάζω με πολλές διαφορετικές σημασίες μέσα σε προτάσεις.( Η λέξη βγάζω μπορεί να έχει τις παρακάτω σημασίες: εξουδετερώνω, αποβιβάζω, εξαντλώ, κερδίζω, καταφέρνω, φανερώνω, ξεπουλώ, αυθαδιάζω…..) Π.χ. μη μου βγάζεις γλώσσα, θα τιμωρηθείς(μην αυθαδιάζεις).       Κάνε το ίδιο για τις λέξεις δίνω και κάνω.                                                                                                                                                  https://www.greek-language.gr/digitalResources/modern_greek/tools/lexica/glossology_edu/lemma.html?id=118&ur=0

Δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο τις σημασίες που μπορεί να έχει η λέξη δύναμη: https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6997

β)Χρησιμοποιήστε τις παρακάτω λέξεις με διαφορετικό κάθε φορά περιεχόμενο :

      γλώσσα  ,    λόγος  ,    τύπος

3)Αντιστοιχίστε τις  δευτερεύουσες προτάσεις της στήλης Α με τους χαρακτηρισμούς που τους ταιριάζουν στη στήλη Β:

Α

Β

1.Φοβήθηκε μήπως δεν τα καταφέρει στο διαγώνισμα.

Α. δευτερεύουσα βουλητική πρόταση, υποκείμενο .

2.Πρέπει  να τα καταφέρω στις εξετάσεις για το δίπλωμα στην αγγλική γλώσσα.

Β.  δευτερ. ειδική πρόταση, αντικείμενο

3.Είναι σίγουρο ότι θα περάσει  με επιτυχία τις εξετάσεις.

Γ.  δευτερ. ειδική πρόταση, επεξήγηση.

4.Επιδίωκε να κάνει πόλεμο με τη γειτονική χώρα.

Δ.  δευτερ. ενδοιαστική πρόταση, αντικείμενο

5.Σου είπε πως φοβάται για το μέλλον.

Ε. δευτ. βουλητική πρόταση, επεξήγηση

6.Αυτό φώναζε, ότι με αγαπάει.

Στ. δευτερεύουσα  βουλητική πρόταση, αντικείμενο

7.΄Εκανε μια ευχή,να πετύχει τον στόχο της.

Ζ. δευτ.ειδική πρόταση, υποκείμενο

 

Μελετήστε και τις παρακάτω προτάσεις

  • Η φήμη ότι θα γίνει απεργία αποδείχτηκε αληθινή [Προσδιορισμός Ονοματικής φράσης.          Εδώ, προσδιορίζεται η φράση :η φήμη]
  • Φημολογείται ότι θα μειωθεί η φορολογία στα καύσιμα [Υποκείμενο ρήματος παθητικής διάθεσης].
  • Θέλω να μ’ αγαπάς όπως και πρώτα [Αντικείμενο ρήματος].

[Οι τελευταίες προτάσεις από:https://www.arisgiavris.gr/giavris-grammar-8-1-deuter-onomatikes-protaseis.php]


ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου