Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί. Ερωτηματικές αντωνυμίες. Ασκήσεις. Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίουεικόνα από το bing image creator
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 3η
Ερωτηματικές
αντωνυμίες (από τη
Γραμματική της Νέας ελληνικής γλώσσας)
Oρισμός – Λειτουργία – Χρήση:
Ερωτηματικές ονομάζονται οι αντωνυμίες που χρησιμοποιούνται, όταν θέλουμε να
ρωτήσουμε κάτι. Η χρήση τους είναι πολύ συχνή στον προφορικό λόγο, κυρίως σε κειμενικά
είδη που περιέχουν πολλές ερωτήσεις (συνεντεύξεις, ερωταποκρίσεις κτλ.).
Ερωτηματικές
αντωνυμίες είναι οι εξής:
α) Τι (άκλιτο): π.χ. Τι κάνεις;
β) Ποιος, ποια, ποιο: π.χ. Ποια άσκηση έχουμε σήμερα; Κλίνεται
όπως το επίθετο γλυκός, -ιά, -ό (βλ. σ.51). Παρουσιάζει
δεύτερους τύπους στη γενική ενικού και πληθυντικού και στην αιτιατική
πληθυντικού: ποιου / ποιανού,
ποιας / ποιανής, ποιων / ποιανών, ποιους / ποιανούς. Aυτοί
οι δεύτεροι τύποι είναι πολύ συχνοί στον προφορικό λόγο, σε οικείο ύφος, καθώς
και στη λογοτεχνία.
Ενικός
αριθμός |
Πληθυντικός
αριθμός |
|||||
Αρσενικό |
Θηλυκό |
Ουδέτερο |
Αρσενικό |
Θηλυκό |
Ουδέτερο |
|
Ονομ. |
ποιος |
ποια |
ποιο |
ποιοι |
ποιες |
ποια |
Γεν. |
ποιου |
ποιας |
ποιου |
ποιων |
ποιων |
ποιων |
Αιτ. |
ποιον |
ποια(ν) |
ποιο |
ποιους |
ποιες |
ποια |
Στη γενική ενικού χρησιμοποιείται συχνά σε τυπικό και σε ουδέτερο ύφος, αντί για το αρσενικό και ουδέτερο ποιου/ποιανού, ο τύπος τίνος, π.χ. Tίνος παιδιού είναι το βιβλίο; Aντίστοιχα, στη γενική πληθυντικού μπορεί να εμφανίζεται σε όλα τα γένη, αντί για το ποιων/ποιανών, ο τύπος τίνων, π.χ. Tίνων είναι η σειρά;
ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
Το ουδέτερο της ερωτηματικής
αντωνυμίας ποιος, ποια, ποιο γράφεται με οι (ποιο), ενώ το
ποσοτικό επίρρημα πιο με ι, π.χ. – Ποιο τραγούδι ακούς; –
Το πιο ωραίο.
ΑΣΚΗΣΗ
1)Να δημιουργήσετε σε συνεργασία με τον/την διπλανό/ή σας
ερωτήσεις που να σχετίζονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Αναφερθείτε σε θέματα
όπως: ισότητα, διαφορετικότητα, φύλα, προκαταλήψεις, φυλές, θρησκείες, στερεότυπα...
2)Στη συνέχεια να
φτιάξετε «συνθήματα» που να συνδέονται με αυτά τα δικαιώματα και να τα
διαβάσετε στην τάξη.
3)Δημιουργήστε
εννοιολογικό χάρτη με τις έννοιες που αφορούν το περιεχόμενο της ενότητας.
ΜΕΛΕΤΗΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου