Από τις πιο σημαντικές μορφές της φιλοσοφικής σκέψης του αρχαίου κόσμου. Η διδασκαλία του διαπερνούσε βαθύτατα τη δυτική φιλοσοφική και επιστημονική σκέψη μέχρι και την Επιστημονική Επανάσταση του 17ου αιώνα. Θεωρείται πάντα από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους όλων των εποχών. Υπήρξε φυσιοδίφης*, φιλόσοφος, δημιουργός της λογικής και ο σημαντικότερος από τους διαλεκτικούς** της αρχαιότητας. Από το τεράστιο έργο του (400 βιβλία, κυρίως σε μορφή διαλόγων) τελικά σώθηκαν 47 βιβλία και μερικά αποσπάσματα από τα άλλα.
- [* φυσιοδίφης < φυσιο- + -δίφης < αρχαία ελληνική διφάω-ῶ (ψάχνω καλά), αυτός που ερευνά λεπτομερειακά τη φύση, κυρίως τα ζώα, τα φυτά και τα ορυκτά.(wiki λεξικό).
- **Η λέξη διαλεκτική προέρχεται από την ελληνική λέξη διαλέγομαι, που σημαίνει διεξάγω συζήτηση. Στην αρχαιότητα με τη διαλεκτική εννοούσαν την τέχνη να φτάνει κανείς στην αλήθεια μέσω της σύγκρουσης αντιθέτων απόψεων.(βικιπαίδεια) .]
Τα αγαθά κόποις κτώνται.
Η πενία πολλών εστιν ενδεής, η δ’ απληστία πάντων.
μτφρ: η φτώχεια είναι έλλειψη πολλών πραγμάτων και η απληστία όλων.
"Ἔστιν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας, μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ, χωρὶς ἑκάστῳ τῶν εἰδὼν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων καὶ οὐ δι' ἀπαγγελίας, δι' ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν"
(ο ορισμός της τραγωδίας).
"Ἔστιν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας, μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ, χωρὶς ἑκάστῳ τῶν εἰδὼν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων καὶ οὐ δι' ἀπαγγελίας, δι' ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν"
(ο ορισμός της τραγωδίας).
Ουδείς γαρ ον φοβείται φιλεί.
— Ρητορική 2
μτφρ: κανένας δεν αγαπάει αυτόν που φοβάται.
Πλάτων ( 427-347 π.Χ. , Φιλόσοφος)
Ο Πλάτων ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος από την Αθήνα, ο πιο γνωστός μαθητής του Σωκράτη και δάσκαλος του Αριστοτέλη. Το έργο του με τη μορφή φιλοσοφικών διαλόγων έχει σωθεί ολόκληρο και άσκησε τεράστια επιρροή στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και γενικότερα στη δυτική φιλοσοφική παράδοση μέχρι τις ημέρες μας.
Ο Πλάτων, μεταξύ άλλων, έγραψε την Απολογία του Σωκράτους, το Συμπόσιο όπου μιλά για την φύση του έρωτα, ενώ σε δύο μακρούς διαλόγους, την Πολιτεία και τουςΝόμους, περιέγραψε την ιδανική πολιτεία.Τα έργα του Πλάτωνα είναι 36 και όλα, εκτός από την Απολογία, διαλογικά. Μεταξύ των άλλων υπήρξε και ο ιδρυτής της Ακαδημίας.(πηγή:ΓΝΩΜΙΚΟΛΟΓΙΚΟΝ).
Στην Πολιτεία, ο Σωκράτης και άλλοι εξέχοντες Αθηναίοι και ξένοι συζητούν τη σημασία της δικαιοσύνης και εξετάζουν κατά πόσο είναι πιο ευτυχισμένος ένας δίκαιος άνθρωπος από έναν άδικο, κατασκευάζοντας μια φανταστική πολιτεία, την Καλλίπολη, με φιλόσοφους-βασιλείς.(πηγή:βικιπαίδεια)
Επιστήμη ποιητική ευδαιμονίας.
μτφρ: η γνώση δημιουργεί ευημερία.
Ου δει ένεκα του κινδύνου πράττειν τι ανελεύθερον.
μτφρ: δεν πρέπει λόγω [επικείμενου] κινδύνου να κάνει κανείς κάτι δουλοπρεπές (να υποκύπτει).
Ο Πλάτων, μεταξύ άλλων, έγραψε την Απολογία του Σωκράτους, το Συμπόσιο όπου μιλά για την φύση του έρωτα, ενώ σε δύο μακρούς διαλόγους, την Πολιτεία και τουςΝόμους, περιέγραψε την ιδανική πολιτεία.Τα έργα του Πλάτωνα είναι 36 και όλα, εκτός από την Απολογία, διαλογικά. Μεταξύ των άλλων υπήρξε και ο ιδρυτής της Ακαδημίας.(πηγή:ΓΝΩΜΙΚΟΛΟΓΙΚΟΝ).
Στην Πολιτεία, ο Σωκράτης και άλλοι εξέχοντες Αθηναίοι και ξένοι συζητούν τη σημασία της δικαιοσύνης και εξετάζουν κατά πόσο είναι πιο ευτυχισμένος ένας δίκαιος άνθρωπος από έναν άδικο, κατασκευάζοντας μια φανταστική πολιτεία, την Καλλίπολη, με φιλόσοφους-βασιλείς.(πηγή:βικιπαίδεια)
Επιστήμη ποιητική ευδαιμονίας.
μτφρ: η γνώση δημιουργεί ευημερία.
Ου δει ένεκα του κινδύνου πράττειν τι ανελεύθερον.
μτφρ: δεν πρέπει λόγω [επικείμενου] κινδύνου να κάνει κανείς κάτι δουλοπρεπές (να υποκύπτει).
Ου το ζην περί πλείστου ποιητέον, αλλά το ευ ζην.
— Κριτίας
Σωκράτης ( 469-399 π.Χ. , Φιλόσοφος)
Ο Σωκράτης ήταν Αθηναίος φιλόσοφος και μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ελληνικού και παγκόσμιου πολιτισμού.
Στα 17 του χρόνια γνώρισε το φιλόσοφο Αρχέλαο, που του μετέδωσε το πάθος για τη φιλοσοφία.
Στις φιλοσοφικές του έρευνες τον παρακολουθούσαν πολλοί, ιδιαίτερα νέοι, που ένιωθαν ευχαρίστηση ακούγοντας τον να μιλάει και να συζητάει για θέματα κοινωνικά, πολιτικά, ηθικά και θρησκευτικά. Έτσι σχηματίστηκε γύρω του ένας όμιλος, που δεν αποτελούσε όμως σχολή, γιατί ο Σωκράτης δεν δίδαξε συστηματικά, αλλά διαλεγόταν σε κάθε σημείο της πόλης, με ανθρώπους κάθε κοινωνικής τάξης και σε αντίθεση με τους σοφιστές δεν έπαιρνε χρήματα από τους μαθητές του.Το 399 π.Χ. διατυπώθηκε εναντίον του κατηγορία για ασέβεια προς τους θεούς και για διαφθορά των νέων και καταδικάστηκε σε θάνατο. Παρόλο που είχε τη δυνατότητα να δραπετεύσει, προτίμησε να υπακούσει στους νόμους και να πιεί το κώνειο.
O Σωκράτης δεν άφησε κανένα σύγγραμμα.
Εν οίδα ότι ουδέν οίδα.
απόδοση:ένα πράγμα γνωρίζω,ότι δεν γνωρίζω τίποτα.
Η παιδεία, καθάπερ ευδαίμων χώρα, πάντα τ’ αγαθά φέρει.
μτφρ: η μόρφωση, όπως ακριβώς μια εύφορη γη, φέρνει όλα τα καλά.
Κρείττον οψιμαθή είναι ή αμαθή.
μτφρ: καλύτερα να έχεις μάθει πρόσφατα, παρά να μην έχεις μάθει καθόλου
Σόλων ( 630-560 π.χ., αρχαίος Αθηναίος νομοθέτης & φιλόσοφος).
Μηδένα προ του τέλους μακάριζε.
απόδοση:κανένα να μη θεωρείς ευτυχισμένο,πριν φτάσει το τέλος του.
Μηδέν Άγαν.
καθόλου να μην υπερβάλλεις.
(ΠΗΓΗ:ΓΝΩΜΙΚΟΛΟΓΙΚΟΝ).
Ας σκεφτούμε παραδείγματα από την καθημερινή μας ζωή ,που αποδεικνύουν την ισχύ των παραπάνω απόψεων.
Μηδέν Άγαν.
καθόλου να μην υπερβάλλεις.
(ΠΗΓΗ:ΓΝΩΜΙΚΟΛΟΓΙΚΟΝ).
Ας σκεφτούμε παραδείγματα από την καθημερινή μας ζωή ,που αποδεικνύουν την ισχύ των παραπάνω απόψεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου