ΔΙΑΤΡΟΦΗ ,ΥΓΕΙΑ ,ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ,ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΕΣ 4 και 8 , ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΑΣΚΗΣΗ - ΔΙΑΤΡΟΦΗ- ΥΓΕΙΑ (ΕΝΟΤΗΤΕΣ 4 και 8)
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Παρατηρήστε τις
παρακάτω εικόνες. Τι παρουσιάζει η καθεμιά; Ποιο είναι το μήνυμά της; Να δώσετε
τίτλο στην κάθε εικόνα χωριστά.
2)Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί:
Μεσογειακή διατροφή: Πιο ευεργετική
για την καρδιά ακόμα και από τη γυμναστική
Οι άνθρωποι που
ακολουθούν πιστά την μεσογειακή διατροφή, έχουν κατά μέσο όρο 47% μικρότερη
πιθανότητα να εμφανίσουν καρδιοπάθεια μέσα στην επόμενη δεκαετία, σε σχέση με
τους συνομηλίκους τους που δεν ακολουθούν τις ίδιες διατροφικές συνήθειες.
Αυτό συμπεραίνει μια νέα ελληνική
επιστημονική έρευνα, που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο του Αμερικανικού
Κολλεγίου Καρδιολογίας στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια. Μάλιστα, οι ερευνητές
συμπέραναν ότι η Μεσογειακή διατροφή λειτουργεί πιο προστατευτικά για την
καρδιά από ό,τι η σωματική άσκηση.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον
καθηγητή του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Αθηνών Δημοσθένη Παναγιωτάκο και την
Εκάβη Γεωργουσοπούλου, ανέλυσαν δειγματοληπτικά στοιχεία για πάνω από 2.500
Έλληνες ηλικίας 18 έως 89 ετών. Η έρευνα συσχέτισε, σε βάθος δεκαετίας, τις
διατροφικές συνήθειες καθενός ατόμου με την κατάσταση της υγείας του.
Όσοι ήσαν οι πιο «πιστοί» στην
Μεσογειακή διατροφή, είχαν τον μικρότερο κίνδυνο καρδιοπάθειας. Η μελέτη
διαπίστωσε ότι ο καρδιαγγειακός κίνδυνος ήταν μικρότερος κατ’ αναλογία με το
πόσο συστηματικά ακολουθούσε κάποιος τη συγκεκριμένη δίαιτα.
Οι ερευνητές επεσήμαναν πως η
Μεσογειακή διατροφή ωφελεί τους πάντες: άνδρες και γυναίκες, μικρούς και
μεγάλους, υγιείς και ασθενείς. Τα οφέλη για την καρδιά είναι άμεσα, πέρα από τα
έμμεσα οφέλη για τον διαβήτη, την υπέρταση και τη χρόνια φλεγμονή.
Αν και δεν υπάρχουν συγκεκριμένες
προδιαγραφές για την παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή, αυτή περιλαμβάνει φρέσκα
φρούτα, λαχανικά, πλήρη δημητριακά, ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο, ψάρια και
κόκκινο κρασί.
Ποια επιστημονικά συμπεράσματα παρουσιάζει;
3)Ποια η σχέση σας
με τη γυμναστική και τον αθλητισμό ,γενικότερα; Πιστεύετε ότι βοηθούν στη
διατήρηση της καλής υγείας του ανθρώπου; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
4)Θυμηθείτε την κλίση των ουσιαστικών και των επιθέτων
στις σελίδες 31-47 και 48-57 της Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας.
5)Διαβάστε από το
σχολικό βιβλίο της Νεοελληνικής Γλώσσας για τον ρόλο της ονοματικής φράσης στην πρόταση μέσα από τα παραδείγματα στη
σελίδα 65.
6)α)Περίοδος είναι
το τμήμα λόγου που εκτείνεται από τελεία σε τελεία. Μπορεί να αποτελείται από
μία ή περισσότερες προτάσεις .β)Κύρια πρόταση είναι αυτή που δεν
εξαρτάται από άλλη. Δευτερεύουσα είναι αυτή που συμπληρώνει το νόημα
μιας άλλης πρότασης και εξαρτάται από αυτήν. γ)Σύνδεσμοι είναι οι λέξεις
που συνδέουν κύριες ή δευτερεύουσες προτάσεις μεταξύ τους.(Διαβάστε τους συνδέσμους ΕΔΩ και στη σελίδα 104 της Γραμματικής). δ)Παρατακτικά
συνδέονται όμοιες προτάσεις, δηλαδή κύριες με κύριες ή δευτερεύουσες με
δευτερεύουσες π.χ. Ο Γιάννης έφυγε αλλά
γύρισε αμέσως.(Διαβάστε τους συνδέσμους
που συνδέουν παρατακτικά τις προτάσεις στις σελίδες 145-146 της Γραμματικής).
7)Διαβάστε
το παρακάτω κείμενο για τον αθλητισμό και σχολιάστε τις υπογραμμισμένες
με έντονα γράμματα προτάσεις του:
Η αξία του αθλητισµού εκτιµήθηκε πολύ νωρίς και µάλιστα, επειδή
συνδέεται µε τον ίδιο τον άνθρωπο και τη ζωή του, από κοινωνίες και πολιτισµούς
που έδωσαν έµπρακτα δείγµατα σεβασµού προς
την ανθρώπινη ζωή. Και τέτοιος υπήρξε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισµός. Για τους αρχαίους Έλληνες ο αθλητισµός
ήταν µέρος της αγωγής τους και καθιερωµένος θεσµός που σχετιζόταν µε ό,τι πιο
ιερό είχαν, τη λατρεία των θεών. Οι αθλητικοί αγώνες, που τελούνταν στην
αρχαία Ελλάδα σε τακτά χρονικά διαστήµατα, είχαν σχέση µε µεγάλες θρησκευτικές
γιορτές. Η πιο γνωστή ήταν τα Ολύµπια
προς τιµήν του Δία, απ’ όπου προήλθε και το Ολυµπιακό (αθλητικό) Ιδεώδες ως
έκφραση σεβασµού προς την ανθρώπινη ζωή,
το σωµατικό κάλλος, την ευγενή άµιλλα και την ειρήνη ανάµεσα στις πόλεις-κράτη,
αφού είναι γνωστό ότι κατά τη διάρκεια των Ολυµπιακών αγώνων επικρατούσε
«εκεχειρία», διακοπή των εχθροπραξιών. Το
αθλητικό ιδεώδες όχι µόνο αναβίωσε στη σύγχρονη εποχή, αλλά είναι και παγκόσµια
αποδεκτό. Οι Ολυµπιακοί αγώνες, τα Παγκόσµια πρωταθλήµατα, οι αγώνες µε τη
συµµετοχή όλων των χωρών µιας ηπείρου, για παράδειγµα οι Πανευρωπαϊκοί αγώνες,
αλλά και το ενδιαφέρον µε το οποίο παρακολουθούν τις διοργανώσεις αυτές
εκατοµµύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσµο είναι αναµφισβήτητη επιβεβαίωση της
εκτίµησης αυτής.
Δώστε τίτλο στο παραπάνω κείμενο.
Αυτό συμπεραίνει μια νέα ελληνική επιστημονική έρευνα, που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο του Αμερικανικού Κολλεγίου Καρδιολογίας στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια. Μάλιστα, οι ερευνητές συμπέραναν ότι η Μεσογειακή διατροφή λειτουργεί πιο προστατευτικά για την καρδιά από ό,τι η σωματική άσκηση.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Αθηνών Δημοσθένη Παναγιωτάκο και την Εκάβη Γεωργουσοπούλου, ανέλυσαν δειγματοληπτικά στοιχεία για πάνω από 2.500 Έλληνες ηλικίας 18 έως 89 ετών. Η έρευνα συσχέτισε, σε βάθος δεκαετίας, τις διατροφικές συνήθειες καθενός ατόμου με την κατάσταση της υγείας του.
Όσοι ήσαν οι πιο «πιστοί» στην Μεσογειακή διατροφή, είχαν τον μικρότερο κίνδυνο καρδιοπάθειας. Η μελέτη διαπίστωσε ότι ο καρδιαγγειακός κίνδυνος ήταν μικρότερος κατ’ αναλογία με το πόσο συστηματικά ακολουθούσε κάποιος τη συγκεκριμένη δίαιτα.
Οι ερευνητές επεσήμαναν πως η Μεσογειακή διατροφή ωφελεί τους πάντες: άνδρες και γυναίκες, μικρούς και μεγάλους, υγιείς και ασθενείς. Τα οφέλη για την καρδιά είναι άμεσα, πέρα από τα έμμεσα οφέλη για τον διαβήτη, την υπέρταση και τη χρόνια φλεγμονή.
Αν και δεν υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές για την παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή, αυτή περιλαμβάνει φρέσκα φρούτα, λαχανικά, πλήρη δημητριακά, ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο, ψάρια και κόκκινο κρασί.
Ποια επιστημονικά συμπεράσματα παρουσιάζει;
8)Δώστε με μία μόνο λέξη το μήνυμα των παρακάτω εικόνων:
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ(χωριστείτε σε ομάδες και αναλάβετε δύο ερωτήσεις η καθεμία ομάδα):
1)Να κλίνετε στο τετράδιό σας τα παρακάτω ουσιαστικά μαζί με τα επίθετα
που τα συνοδεύουν: το μικρό παιδί, η
διαρκής ειρήνη, ο παχύς άνθρωπος.
2)Αποφεύγω-διαφεύγω-καταφεύγω: ποιες είναι οι διαφορετικές
σημασίες του ρήματος φεύγω με την αλλαγή
των προθημάτων-προθέσεων στα παραπάνω ρήματα;
3) «Το κάπνισμα είναι
βλαβερό για την υγεία.Οι περισσότεροι άνθρωποι το ξέρουν αυτό, αλλά λίγοι
γνωρίζουν πως το κάπνισμα επηρεάζει την εικόνα τους και τη στάση που άλλοι
άνθρωποι κρατάνε απέναντί τους. Το κάπνισμα προκαλεί δύσοσμη αναπνοή και
κίτρινα δόντια..»(από το κείμενο 10,σελίδα 76 του σχολικού βιβλίου).Στις υπογραμμισμένες περιόδους να βρείτε
τις ονοματικές φράσεις. Ποια είναι η
λειτουργία τους ;
4)Να σχολιάσετε σε 5-7 σειρές
τη σχέση της παρακάτω εικόνας με το κείμενο της προηγούμενης άσκησης.
5) «Στην παραδοσιακή ελληνική
διατροφή η πρόσληψη γάλακτος είναι μέτρια αλλά η κατανάλωση τυριού είναι υψηλή.
Το τυράκι μας, η φέτα, προστίθεται ,συνήθως ,στις περισσότερες σαλάτες». Να
βρείτε μια παράγωγη και μια σύνθετη λέξη στο παραπάνω απόσπασμα .
6)Σκίτσο ΄Ελληνα Ολυμπιονίκη: να περιγράψετε σε 5-7 σειρές το σκίτσο αυτό.
7)Διαβάστε το κείμενο 7 της ενότητας 8 του σχολικού βιβλίου
σας, σελίδα 131.Σε ποιο είδος κειμένων
ανήκει; Γράψτε τα στοιχεία που αποδεικνύουν την άποψή σας.
8) «Φάγαμε πολύ χθες το βράδυ αλλά μετά το φαγητό βγήκαμε στο
πάρκο και περπατούσαμε για μισή ώρα»:χωρίστε
την παραπάνω περίοδο σε προτάσεις.Τι είδους πρόταση είναι η καθεμιά, κύρια ή
δευτερεύουσα; Με ποιους συνδέσμους συνδέονται οι προτάσεις μεταξύ τους;
9)Ποια η σχέση της εικόνας με το κείμενο που ακολουθεί;
«Η σωματική άσκηση πρέπει να
γίνει συνήθεια, τρόπος ζωής και αυτό πρέπει να ενθαρρύνεται από τους γονείς,
από την ηλικία των 3 ετών. Η άσκηση είναι αναγκαία όσο το φαγητό, ο ύπνος και η μόρφωση. Το ιδανικό παιδί, ο
ιδανικός ενήλικος είναι αυτός/ή που κάνει σωστή κατανομή του χρόνου του.
Με πρώτο το ελεύθερο παιχνίδι, το
ποδήλατο, το γρήγορο περπάτημα, το τρέξιμο, ο χορός, η αεροβική γυμναστική, το
ποδόσφαιρο, η καλαθοσφαίριση, το βόλεϋ, η κολύμβηση, η ενόργανη γυμναστική,
αποτελούν λύσεις που προάγουν τη φυσική υγεία».(από κείμενο του καθηγητή
παιδιατρικής Π.Σπυρίδη).
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Πείτε
με συντομία σ’ έναν συμμαθητή σας που
έλειπε από το μάθημα για την αξία της σωστής διατροφής και της αθλητικής
δραστηριότητας.
2)Ζωγραφίζω μια εικόνα που μου φέρνει στο μυαλό το θέμα της
ενότητας 4(διατροφή και υγεία) και άλλη μία για το θέμα της
ενότητας8(αθλητισμός και Ολυμπιακοί αγώνες).
3)Διαβάστε
την πρώτη παράγραφο του κειμένου 2 της ενότητας 8 στο βιβλίο της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ποιο είναι το θέμα της; Δώστε της έναν πλαγιότιτλο.
4)Σε μία παράγραφο(ακολουθώντας την τυπική δομή της παραγράφου και
λαμβάνοντας υπ’ όψιν το περιεχόμενο των ενοτήτων 4 και 8) προτείνω τρόπους με τους οποίους ο άνθρωπος μπορεί να προλάβει προβλήματα
υγείας: σε 100 λέξεις περίπου.
5)Αφηγούμαι σε 6-8 σειρές μια σκηνή από οικογενειακό τραπέζι.
Προσέχω
τον χρόνο της αφήγησης, τις συνδετικές λέξεις των προτάσεων.
6)Σε
5 σειρές περιγράφω την εικόνα:
7)Να
δώσετε τίτλο σε καθεμιά από τις
παρακάτω εικόνες:
Ποιο από τα πρόσωπα των δύο
εικόνων θα θέλατε να είστε; Γιατί; Αιτιολογήστε την απάντησή σας με
επιχειρήματα.
8)
Ποιες
σκέψεις σας γεννούν οι εικόνες για τις προσπάθειες που χρειάζεται να καταβάλλουν οι αθλητές; Τι νομίζετε ότι τους
κάνει να προσπαθούν σκληρά; Εσείς θα αποφασίζατε να ασχοληθείτε με κάποιο
άθλημα; Γιατί;
9)Συμπληρώστε
τις ακροστιχίδες με λέξεις σχετικές με τα θέματα των ενοτήτων που εξετάζουμε:
Α Δ Υ
Θ Ι Γ
Λ Α Ε
Η Τ Ι
Τ Ρ Α
Η Ο
Σ Φ
Η
10)΄Ενας
αθλητής της αρχαίας Ελλάδας συζητά με
έναν αθλητή της σύγχρονης εποχής για
τους λόγους που τους οδήγησαν στον αθλητισμό και για τους στόχους τους.
α)Γράψτε
έναν σύντομο υποθετικό διάλογο μεταξύ τους. β) «Ζωντανέψτε» τον διάλογο μέσα
στην τάξη.(δραματοποίηση).
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ :ΔΙΑΤΡΟΦΗ ,ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ,ΥΓΕΙΑ
Ποιες σκέψεις σας γεννούν οι εικόνες για τις προσπάθειες που χρειάζεται να καταβάλλουν οι αθλητές; Τι νομίζετε ότι τους κάνει να προσπαθούν σκληρά; Εσείς θα αποφασίζατε να ασχοληθείτε με κάποιο άθλημα; Γιατί;
Συγχαρητήρια για τη δουλειά σας!ευχαριστούμε που τη μοιράζεστε μαζί μας.Κάποια βιντεάκια από την "Πολίτικη κουζίνα" και ένα βιντεάκι κινούμενων σχεδίων, όπου ένας αλλαζονικός άνθρωπος καταστρέφει τον πλανήτη, πιστεύω ότι μιλούσαν στην καρδιά των μαθητών.Αυτά τα έχετε αποσύρει;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια! Το βίντεο με τον άνθρωπο που καταστρέφει τον πλανήτη θα το βρείτε στην ενότητα 3 της Γλώσσας για το περιβάλλον(https://filologikaek.blogspot.com/2016/11/3.html).Το βίντεο από την "Πολίτικη κουζίνα" πιθανόν να το κατέβασε το youtube.Και πάλι ευχαριστώ για το ενδιαφέρον. Δείτε και το βίντεο που θα ανεβάσω τώρα για το ημερολόγιο ,τη δομή και τα χαρακτηριστικά του στη Γλώσσα για το γυμνάσιο.
Διαγραφή