Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2020

"ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ",ΑΡΧΑΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 3, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

"ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ", ΑΡΧΑΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 3,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ,ΒΙΝΤΕΟ



ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
"ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ",ΕΝΟΤΗΤΑ 3

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε το κείμενο  ΕΔΩ και την απόδοσή του στη νέα ελληνική γλώσσα:
«Στην υπόλοιπη ζωή, λοιπόν, ίσως δεν θα µπορούσε κανείς να αποβάλει αυτού του είδους την εύνοια προς γνωστούς και φίλους. Γιατί πράγµατι, ο ενάρετος άντρας πρέπει να αγαπά τους φίλους και να είναι φιλόπατρις και να µισεί τους ίδιους εχθρούς που µισούν και οι φίλοι του και να αγαπά τους ίδιους φίλους που αγαπούν και οι φίλοι του. Όταν, όµως, επωµίζεται (αναλαμβάνει) κανείς τον χαρακτήρα του ιστορικού, πρέπει να ξεχάσει όλα αυτά τα παρόµοια πράγµατα, και πολλές φορές να επαινεί και να τιµά τους εχθρούς µε τους µεγαλύτερους επαίνους, όταν οι πράξεις το επιβάλλουν, πολλές φορές, όµως, να ελέγχει και να κατηγορεί κατά τρόπο αισχρό τους στενούς συγγενείς, όταν τα σφάλµατα στις πράξεις τους το υπαγορεύουν. Γιατί, όπως ακριβώς, όταν ένας ζωντανός οργανισµός χάσει τα µάτια του, αχρηστεύεται ολόκληρος, έτσι, αν λείψει η αλήθεια από την ιστορία, ό, τι αποµένει από αυτήν καταντά ανώφελη διήγηση».

2)Ο Πολύβιος ο Μεγαλοπολίτης ( γεννήθηκε περί το 200 π.Χ. στη Μεγαλόπολη της Αρκαδίας)) είναι ο σημαντικότερος ιστορικός της ελληνιστικής εποχής. Από το σπουδαιότερο έργο του, που επιγράφεται Ἱστορίαι, έχουν σωθεί τα πέντε πρώτα βιβλία και εκτεταμένα αποσπάσματα ή επιτομές (περιλήψεις) από τα υπόλοιπα τριάντα πέντε.(σε αυτό το έργο ασχολείται με την αύξηση της δύναμης της Ρώμης από το 221π.Χ. εως το 146π.Χ. που έγινε η τελική υποταγή της Ελλάδας). Είναι ο πρώτος ιστορικός που δηλώνει ότι γράφει καθολικήν (δηλ. παγκόσμια) ιστορία. Πρότυπό του από την άποψη της αντικειμενικότητας υπήρξε ο Θουκυδίδης. Χρησιμοποίησε μεθόδους παρόμοιες με αυτόν, δηλαδή την αυτοψία, τον έλεγχο και τη μελέτη των πηγών  Θέλοντας να τονίσει πόσο αντικειμενικός πρέπει να είναι ο ιστορικός κατά την παρουσίαση των γεγονότων, γράφει στην αρχή του έργου του όσα εξετάζουμε στο κείμενο της ενότητας αυτής.


Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΠΟΛΥΒΙΟΣ
Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ

     
3)Βασικές ιδέες του κειμένου: α)ο ιστορικός πρέπει να διαθέτει αντικειμενικότητα και άλλες αρετές. β)Είναι δύσκολο το έργο του, γιατί οφείλει να τηρεί αποστάσεις  από  ανθρώπους και γεγονότα. γ)Η αλήθεια είναι η μεγαλύτερη αρετή ενός ιστορικού έργου και αυτή καθορίζει την αξία του ,εφόσον στηρίζεται σε τεκμήρια(=αποδείξεις).

4)Διαβάστε από το σχολικό βιβλίο για την  γ΄ κλίση των ουσιαστικών(και άλλες κατηγορίες ουσιαστικών της γ΄κλίσης ΕΔΩ )  και από το βιβλίο της Γραμματικής ή ΕΔΩ την κλίση του ρήματος λύομαι στην οριστική όλων των χρόνων και τα απαρέμφατα, τις μετοχές στη Μέση Φωνή.
5)Διαβάστε από τις σημειώσεις σας για την σύνταξη του απαρεμφάτου και στον σύνδεσμο:http://filologikaek.blogspot.com/2019/11/blog-post_0.html

6)Διαβάστε τη σημασία βασικών λέξεων του λεξιλογίου της ενότητας:      
 Λεξιλόγιο :   η κόσµησις = η διακόσµηση, κοσµητικός = αυτός που χρησιµεύει ως διακοσµητικό στοιχείο, η κοσµιότης (-τητα) = φρονιµάδα, ευπρέπεια, σεµνότητα ,η κοσµογονία = η δηµιουργία του κόσµου, κάθε γεγονός που αλλάζει µια κατάσταση ριζικά,κοσµογραφία = σύνολο περιγραφών που αφορούν τον κόσµο, βασικές γνώσεις  αστρονοµίας ,ο κοσµοκράτωρ (-τορας) = αυτός που κυριαρχεί στον κόσµο  η ακοσµία = έλλειψη κοσµιότητας, απρέπεια, αταξία, έλλειψη πειθαρχίας, ο υπόκοσµος = οι άνθρωποι που ανήκουν στα κατώτατα στρώµατα της κοινωνίας,  κυρίως από ηθική άποψη   κοσµικότητα =  η ιδιότητα του κοσµικού τύπου, η αγάπη για κοσµική ζωή  ,κοσµοθεωρία = θεωρία ή στάση που υιοθετεί κάποιος απέναντι στη ζωή ,κοσµοσωτήριος = ο σωτήριος για όλο τον κόσµο κοσµοκαλόγερος = µοναχός που δε ζει σε µοναστήρι, αλλά σε όλο τον κόσµο, ο χωρίς φίλους και συγγενείς      ,απόκοσµος = αυτός που αποτραβήχτηκε και ζει µακριά από τον κόσµο .

7)Γιατί ο ιστορικός οφείλει να είναι αντικειμενικός, κατά τη γνώμη σας; Σε ποιους απευθύνεται, όταν «γράφει την ιστορία»; Σκεφτείτε πόσο σημαντική είναι  αυτή για  έναν λαό. 


 Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:

1)Να επιλέξετε από τον παρακάτω πίνακα  τη σωστή απόδοση στα νέα ελληνικά των φράσεων της αρχαίας ελληνικής που  τον ακολουθούν :

α)πρέπει ο ενάρετος άνδρας να μισεί μαζί με τους φίλους τους εχθρούς (τους)     
β)πρέπει να ξεχάσει όλα τα τέτοιου είδους           
γ)πρέπει ο ενάρετος άνδρας να αγαπά τους φίλους                                                       
δ)από την ιστορία αν αφαιρεθεί η αλήθεια, αυτό που μένει είναι μια ανώφελη διήγηση. 
ε) πρέπει να επαινεί και να τιμά με τους μεγαλύτερους επαίνους   τους εχθρούς            

1)φιλόφιλον εἶναι  δεῖ  τὸν ἀγαθὸν ἄνδρα     
                                                                             
2)δεῖ τὸν ἀγαθὸν  ἄνδρα  συμμισεῖν  τοῖς φίλοις  τοὺς ἐχθροὺς  

3)ἐπιλαθέσθαι χρὴ πάντων τῶν τοιούτων   
                                                                                                      
4)χρὴ εὐλογεῖν καὶ κοσμεῖν τοῖς μεγίστοις ἐπαίνοις τοὺς ἐχθρούς
                                                         
5)ἐξ ἱστορίας ἀναιρεθείσης τῆς ἀληθείας τὸ καταλειπόμενον αὐτῆς ἀνωφελὲς γίνεται διήγημα.  
    
2)α)Ποιες αρετές πρέπει να έχει ένας άνθρωπος, κατά τον ιστορικό Πολύβιο;   β)Ποιες αρετές πρέπει να έχει ο ιστορικός;  γ)Πότε η ιστορία γίνεται «ανωφελές διήγημα»; δ)Είναι τα σύγχρονα μέσα μαζικής ενημέρωσης (ο γραπτός και ηλεκτρονικός τύπος) πηγή αξιόπιστων ιστορικών στοιχείων, που θα αξιοποιήσει ο ιστορικός της εποχής μας; Πιστεύετε ότι πληρούν τις προϋποθέσεις που θέτει ο Πολύβιος; Να αναφέρετε συγκεκριμένα παραδείγματα από την εμπειρία σας.

3)α) τόν ἄνδρα , τό ἦθος, αἱ πράξεις,  ἁμαρτίαι , βίῳ, τῶν ὄψεων,τούς γέροντας: να γράψετε την ίδια πτώση στον άλλο αριθμό των παραπάνω ουσιαστικών. β) τὸ καταλειπόμενον: να κλίνετε την οριστική Ενεστώτα, Παρατατικού και Μέλλοντα   του ρήματος στην ίδια φωνή και να σχηματίσετε τα απαρέμφατα και τις μετοχές τους. γ) εἶναι: να αναγνωρίσετε γραμματικά τον τύπο και να κλίνετε την οριστική μέλλοντα του ρήματος.

4)α)κοσμοκράτωρ ,κοσμηματοπώλης, λαμπαδηφόρος, ὑλοτόμος: να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους και να τα χρησιμοποιήσετε σε προτάσεις.
β)να δημιουργήσετε σύνθετες λέξεις:
μῦθος
+
λέγω=
νίκη
+
Φέρω=
νόμος
+
τίθημι (θε-)=
κτῆνος
+
τρέφω=
 λόγος    + τέχνη=

5)α) τις, ἦθος ,αἱ πράξεις ,τοῦτο, διήγημα: να χαρακτηριστούν συντακτικά οι λέξεις του κειμένου.       β)- Οὐδεὶς τῶν πολιτῶν ἤθελεν ἀπειθεῖν.   Λέγομεν τὸν Σωκράτην σοφὸν εἶναι :  να συντάξετε αναλυτικά τις δύο προτάσεις.


Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Να αναδιηγηθείτε το περιεχόμενο του κειμένου σε συμμαθητή σας που έλειπε από το μάθημα.

2)Εξηγήστε με δικά σας λόγια την έννοια της αντικειμενικότητας στην ιστορία και τη σημασία της, όπως την καταλάβατε από το κείμενο σε 4-5 σειρές:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3)Να αποδώσετε με μια ζωγραφιά  ή με σύντομο κείμενο  ό,τι θα θυμάστε από το περιεχόμενο της ενότητας.

4)Λύστε το σταυρόλεξο:https://crosswordlabs.com/view/2020-01-26-85


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου