Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

«Ελένη» του Ευριπίδη, Β Έπεισόδιο, Επιπάροδος,1η σκηνή,στίχοι 576-658,2η σκηνή ,στίχοι 659-730

«Ελένη» του Ευριπίδη, Β Έπεισόδιο, Επιπάροδος,1η σκηνή, στίχοι 576-658,2η σκηνή στίχοι 659-730 .Φύλλο εργασίας

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
    Δομημένης μορφής φύλλο εργασίας  στην  «Ελένη» του Ευριπίδη, Β Έπεισόδιο, Επιπάροδος,1η σκηνή,  στίχοι 576-658

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε τους στίχους στις σελίδες 49-52 του σχολικού βιβλίου ή ΕΔΩ  .

2)Στους στίχους 576-587 ,η επιπάροδος (επί= επιπλέον, νέα +πάροδος) είναι  το τραγούδι που τραγουδά ο Χορός στη δεύτερη είσοδό του στην ορχήστρα ,όταν επανέρχεται μετά τη μετάστασή του(=την αποχώρηση του χορού από την ορχήστρα κατά τη διάρκεια του έργου).Ο Μενέλαος βρίσκεται έξω από το ανάκτορο και η Ελένη ακολουθεί τις γυναίκες του Χορού.

                                                                                                                                   

  

Η Ελένη και ο Μενέλαος βρίσκονται πολύ κοντά αλλά δυσκολεύονται να αναγνωριστούν. Αυτή η καθυστέρηση στην αναγνώρισή τους, η επιβράδυνση (δραματική),που είναι στοιχείο τεχνικής στην τραγωδία, δημιουργεί αγωνία στους θεατές. Εκείνη τρομαγμένη από την όψη του δεν τον αναγνωρίζει κι έτσι η αναγνώριση αναβάλλεται (επιβραδύνεται).Οι ήρωες είναι προσκολλημένοι στο φαίνεσθαι.  Εσείς τι σκέφτεσθε τώρα που η Ελένη βρίσκεται μπροστά στον Μενέλαο; Γράψτε τις σκέψεις ,τις ελπίδες, τα συναισθήματά σας στα πινακάκια που βρίσκονται στο τέλος του Φύλλου εργασίας.

Αναγνώριση: Στοιχείο του μύθου της τραγωδίας· η μεταβολή, το πέρασμα από την άγνοια στη γνώση. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη η αναγνώριση ενός προσώπου μπορεί να γίνει: α) με σημάδια β) από τα ίδια τα γεγονότα  γ) με ανάμνηση δ) με συλλογισμούς .Στην περίπτωση της «Ελένης» αυτό θα συμβεί, όταν οι ήρωες  υπάρχουν με την πραγματική τους ταυτότητα και  ξεπερνούν το φαίνεσθαι.

Μαινάδες ή Βάκχες: Γυναίκες, συνοδοί του θεού Διονύσου. Φορούσαν δέρματα από ελάφια ή πάνθηρες, στο κεφάλι τους είχαν στεφάνι από κισσό και στο χέρι τους κρατούσαν θύρσο, δηλ. μια ράβδο τυλιγμένη με κισσό, φύλλα αμπελιού και κουκουνάρες πεύκου.Τριγύριζαν στα βουνά με μουσική και χορό και, όταν ενθουσιασμένες καταλαμβάνονταν από ιερή μανία, εκτελούσαν υπερφυσικά κατορθώματα, ξερίζωναν δέντρα και ξέσκιζαν άγρια θηρία.

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:

1)Ποια πληροφορία δίνει ο Χορός στην επιπάροδο; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..Είναι έγκυρη αυτή η πληροφορία; Γιατί;…………………………………………………………………………………………….

2)Ποια είναι η αντίδραση της Ελένης μετά από αυτήν την είδηση; Ποια είναι τα συναισθήματά της; ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3)Πώς αντιδρά η Ελένη, όταν βλέπει μπροστά της τον Μενέλαο; Δικαιολογήστε την αντίδρασή της; Ποια είναι  η αντίδραση του Μενέλαου; .…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4)Σχολιάστε τους στίχους:615,616,618,625,629,633,635,642,644,650,655.

5)Αφού διαβάσετε στις Υπομνήσεις παραπάνω τον ορισμό της αναγνώρισης ,να σκεφτείτε πώς η Ελένη αναγνώρισε τον Μενέλαο (η απάντηση  σύμφωνα με τους τρόπους του Αριστοτέλη).

6)Γιατί ο Μενέλαος είναι προσκολλημένος στα φαινόμενα; Είναι δικαιολογημένος; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7)Τραγική ειρωνεία: να σχολιάσετε δύο χωρία της 1ης σκηνής ,όπου εντοπίζετε αυτήν την κατάσταση για τους ήρωες.

8)Σχεδιάστε στον πίνακα τη διακύμανση των συναισθημάτων της Ελένης στη διάρκεια της σκηνής αυτής:

Συναισθήματα της Ελένης

ως τον στίχο 601: ειδήσεις Θεονόης

Στ.602-616: δεν αναγνωρίζει τον Μενέλαο

Στ.617-628: Η Ελένη αναγνωρίζει τον Μενέλ.

Στ.629-653: ο Μεν. αρνείται την αναγνώριση

656-658

χαρά

 

 

 

 

έκπληξη

 

 

 

 

 

φόβος

 

 

 

 

 

απόγνωση

 

 

 

 

 

 

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

1) Στίχοι 588-658:να αφηγηθείτε σ΄ έναν φίλο σας την υπόθεση της 1ης σκηνής του Β΄ επεισοδίου σε 100 λέξεις περίπου.

2)Συγκρίνετε τη στάση του Τεύκρου(στίχοι 83-191) απέναντι στην Ελένη με τη στάση του Μενέλαου.

3)Γίνε ο Μενέλαος: μίλα για τη συνάντησή σου με την Ελένη σ΄ έναν φίλο μετά την επιστροφή σου στη Σπάρτη.

4)Ποιος ο ρόλος της Θεονόης στην εξέλιξη του μύθου(=υπόθεσης) μέχρι τώρα;

5)Να συμπληρώσετε τον πίνακα που ακολουθεί με στίχους της σκηνής αυτής που αναφέρονται σε καθεμία έννοια:

Είναι(σώμα)της Ελένης

Φαίνεσθαι (όνομα)

636

644

Συμπληρώστε τα πινακάκια που ακολουθούν με τα συναισθήματά σας από τη συνάντηση Ελένης-Μενέλαου:

ΘΕΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ 




                     






 ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ



2η σκηνή,σίχοι 659-730:

1)Να χωρίσετε τους στίχους 659-730 σε δύο ενότητες. Δώστε έναν δικό σας πλαγιότιτλο στην καθεμία.                   

2)Ποια είναι τα πρόσωπα που μιλούν και ποια αυτά που αναφέρονται στους στίχους 659-730;Να τα γράψετε στο τετράδιό σας μαζί με μία χαρακτηριστική φράση τους.                                                                                               

3)Διαβάστε τα στοιχεία που σας δίνονται για τους αγγελιαφόρους στους όρους της τραγωδίας και στη σελίδα 142 του σχολικού βιβλίου και στους όρους της τραγωδίας

4)Ποιες πληροφορίες μεταφέρει ο αγγελιαφόρος; Πόσο σημαντικές είναι αυτές για τη δραματική οικονομία;

 5)Ποια είναι η αντίδραση του Μενέλαου στα λόγια του αγγελιαφόρου; 

6)Να σχολιάσετε γραπτά τους στίχους 690-730  σε 8-10 σειρές.

7)Ποια συναισθήματα γεννά στους ήρωες η μετάβαση από την άγνοια στη γνώση μετά την αναγνώρισή τους;

 

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ  ΤΗΣ 2ης ΣΚΗΝΗΣ ΕΔΩ



                                             



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου