Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024

Κι έχουμε πόλεμο! ,Κ.Ταχτσής, Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου

Κι έχουμε πόλεμο! ,Κ.Ταχτσής, Φύλλο εργασίας Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου


       ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 
                                                 «ΚΙ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΕΜΟ!»,Κ.ΤΑΧΤΣΗΣ

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ

1)Διαβάστε το κείμενο από το σχολικό βιβλίο ,σελ.239-243.

2)Μελετήστε προσεκτικά το κεφάλαιο 47 από το βιβλίο της Ιστορίας σας: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index10_47.html

3)Μυθιστόρημα: Το μυθιστόρημα είναι ένα απ' τα τρία βασικά είδη του πεζού έντεχνου λόγου. Τα άλλα δύο είδη είναι το διήγημα και η νουβέλα. Και τα τρία αυτά είδη ανήκουν στο ευρύτερο γένος της αφηγηματικής πεζογραφίας. Το κοινό δηλαδή γνώρισμα που τα κάνει να συγγενεύουν είναι ότι και τα τρία αυτά είδη περιέχουν το στοιχείο της αφήγησης. Το μυθιστόρημα κανονικά είναι μια εκτεταμένη (πολυσέλιδη) αφήγηση. Η νουβέλα είναι πάντοτε εκτενέστερη από το διήγημα αλλά συντομότερη από ένα μυθιστόρημα. Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του μυθιστορήματος είναι: α)Ο μύθος, το αφηγημένο δηλαδή υλικό, στα μυθιστορήματα είναι εκτεταμένος, και  πολύπλοκος .β) τα γεγονότα και τα περιστατικά που συνθέτουν και συγκροτούν το αφηγηματικό υλικό, σπάνια (ή σχεδόν ποτέ) παρουσιάζονται με σειρά χρονική-εξελικτική. γ) τα μυθιστορήματα κανονικά είναι πολυπρόσωπα. Η ύπαρξη πολλών προσώπων δημιουργεί πλουσιότερες, συχνότερες και εντονότερες καταστάσεις συγκρούσεων. δ) ο μύθος κανονικά αναπτύσσεται και εξελίσσεται σε πολλά επίπεδα χώρου και χρόνου( https://filologikaek.blogspot.com/2020/11/blog-post_21.html   ).

4)Ταχτσής Κ.: Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα πέρασε τα μαθητικά και εφηβικά του χρόνια και γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου φοίτησε για δυο χρόνια. Το 1951 εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Ποιήματα. Ακολούθησαν τέσσερις ακόμη συλλογές ως το 1956. Την ίδια περίοδο συνδέθηκε φιλικά με τους Οδυσσέα Ελύτη, Νίκο Γκάτσο, Αντρέα Εμπειρίκο. Το 1960 ξεκίνησε για τον γύρο της Ευρώπης με βέσπα. Στις χώρες που επισκέφτηκε έγραψε το Τρίτο στεφάνι, το οποίο ολοκλήρωσε στην Αυστραλία, και έστειλε στην Ελλάδα για εκτύπωση. Μετά την οριστική επιστροφή του στην Αθήνα συνεργάστηκε με το περιοδικό Πάλι και εργάστηκε ως ξεναγός και μεταφραστής. Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Παπαδόπουλου διώχτηκε από την Ασφάλεια. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του σχεδόν εγκατέλειψε το γράψιμο. Το ποιητικό έργο του Κώστα Ταχτσή κινείται στα πλαίσια της θεματολογίας της καθημερινής ζωής και χαρακτηρίζεται από έντονα λυρική διάθεση, η οποία μεταφέρθηκε και στα πεζά του. Το έργο που τον καθιέρωσε στον χώρο της μεταπολεμικής ελληνικής λογοτεχνίας είναι το μυθιστόρημα Το τρίτο στεφάνι, μια ευφυής ρεαλιστική και ταυτόχρονα λυρική απεικόνιση της ζωής και της κοσμοθεωρίας των Ελλήνων μικροαστών, που καλύπτει την περίοδο από τις αρχές του αιώνα μας ως τη σύγχρονη του συγγραφέα εποχή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ψυχογραφική ικανότητά του, ιδιαίτερα στους γυναικείους χαρακτήρες του και η εξαιρετική φροντίδα της γλωσσικής του έκφρασης.( https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/logotexnia/Biografies/tachtsis.htm)

5)Παρακολουθήστε το βίντεο: https://youtu.be/ohbSbNMCg_U?si=GKN634TTVSeH08_W

και  https://youtu.be/7By6o0Kg-6c?si=b5dGXkrupcjnsgtK        και

                                                 https://youtu.be/4B7vIL6eRG0?si=WWvCqIIUE2LrfZFY

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:

1)Ενώ διαβάζουμε το κείμενο εσείς σημειώνετε στο βιβλίο σας : Τα πρόσωπα, τα συναισθήματα, τις απόψεις τους, τα ιστορικά στοιχεία. Μεταφέρετε τα σημαντικότερα στον παρακάτω πίνακα:

ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

ΣΚΕΨΕΙΣ-ΑΠΟΨΕΙΣ

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Λέων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2)

ΙΣΤΟΡΙΑ=προσπάθεια αντικειμενικότητας

ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ=υποκειμενική παρουσίαση των γεγονότων

Βρείτε στοιχεία στο κείμενο που αποδεικνύουν αυτή την άποψη.  

 

3)Χωρίστε το κείμενο σε τρεις ενότητες και δώστε τίτλο στην καθεμία. Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο απόσπασμα που διαβάσαμε.

4)Χαρακτηρίστε ως Σωστές ή Λανθασμένες με ένα  τις παρακάτω προτάσεις με βάση το κείμενο:

 

Σ

Λ

Η Νίνα είναι η αφηγήτρια στο απόσπασμα .

 

 

Ο Αντώνης είναι ο σύζυγος της Κασιμάτη.

 

 

Ο Αντώνης πιστεύει ότι οι Γερμανοί είναι φιλέλληνες.

 

 

Η Μαριέττα είχε έναν αδελφό στρατευμένο.

 

 

Ο Αντώνης είναι εξαγριωμένος με τους Ιταλούς.

 

 

Η κυρα-Εκάβη είναι ψύχραιμη.

 

 








5)Να ξεχωρίσετε τα Επεισόδια που υπάρχουν στο απόσπασμα και ,αφού χωριστείτε σε ομάδες, να σχολιάσει η καθεμία ομάδα το περιεχόμενο ενός επεισοδίου.

6)Να αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της στήλης Α με αυτές που ταιριάζουν από τη στήλη Β:

Α

Β

1.ερεθίζεις τα νεύρα σου

Α.ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ

2. Είμαστε, βλέπεις, σαν μια γέφυρα μεταξύ ανατολής και δύσεως

Β.ΑΣΥΝΔΕΤΟ ΣΧΗΜΑ

3. Μα κανένας μας δεν το περίμενε τόσο γρήγορα.

Γ.ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

4. Και πετάγομαι απ' το κρεβάτι, τρέχω στο παράθυρο του σαλονιού

Δ.ΜΕΤΑΦΟΡΑ

5. Όσο ζήσαμε, ζήσαμε..

Ε.ΣΧΟΛΙΟ


7)Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στο συγκεκριμένο απόσπασμα;(αφήγηση, διάλογο, εσωτερικό μονόλογο;)

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

1)Αναλάβετε ρόλους :είσαι ένα από τα πρόσωπα του μυθιστορήματος. Μίλα και πες με δύο-τρεις προτάσεις τις απόψεις  και σκέψεις σου για τον πόλεμο. (αυτοαξιολόγηση- ετεροαξιολόγηση)

2)Συνέχισε την ιστορία με ένα κείμενο 10-15 σειρών.

3) α)Βρείτε φωτογραφικό υλικό από τον Οκτώβριο του 1940.

 β)Ιστορία-Λογοτεχνία-Βίντεο-Φωτογραφία: ποιο από τις  τέσσερα στοιχεία θεωρείτε πιο ενδιαφέρον και ποιο περισσότερο ενημερωτικό για τα γεγονότα; Αιτιολογήστε με επιχειρήματα την άποψή σας.

απο το φωτόδεντρο


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου