Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2025

Θούριος, Ρήγας Φεραίος, Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου

Θούριος, Ρήγας Φεραίος ,Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου



 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ  

«Θούριος», Ρήγας Βελεστινλής

Ο Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος) υπήρξε πρόδρομος και πρωτεργάτης του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Γεννήθηκε το 1757 στο Βελεστίνο της Μαγνησίας. Το θεωρούμενο ως πραγματικό του επώνυμο Αντώνιος Κυριαζής ή Κυρίτζης δεν επιβεβαιώνεται από τη σύγχρονη έρευνα. Στην αρχαιότητα η πόλη του ονομαζόταν Φεραί.

Ο νεαρός Ρήγας εγκατέλειψε το Βελεστίνο πολύ νωρίς, αφού πρώτα πήρε τη βασική του μόρφωση. Το 1785 πήγε στην Κωνσταντινούπολη, όπου συνέχισε τις σπουδές του κι εντάχθηκε στο περιβάλλον των Φαναριωτών, ενώ το 1788 εγκαταστάθηκε στη Βλαχία ως διοικητικός υπάλληλος.Στα χρόνια που ακολούθησαν διακρίθηκε ως λόγιος και συγγραφέας. Το 1790 και το 1796 ταξίδεψε στη Βιέννη για να τυπώσει τα βιβλία του, μεταξύ αυτών το «Σχολείο των ντελικάτων εραστών», το «Φυσικής Απάνθισμα», ο «Ηθικός Τρίποδας» και ο «Ανάχαρσις».Ως κορυφαίο έργο του, πάντως, θεωρείται η «Νέα Πολιτική Διοίκησις των κατοίκων της Ρούμελης, της Μικράς Ασίας, των Μεσογείων Νήσων και της Βλαχομπογδανίας*» που περιείχε:

  • τον Θούριο, γνωστό επαναστατικό άσμα
  • μία επαναστατική προκήρυξη
  • τη διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου σύμφωνα με τα πρότυπα των Γάλλων Διαφωτιστών
  • το Σύνταγμα του Ρήγα

Το πολιτικό όραμα του Ρήγα συνίστατο στη δημιουργία μιας πολυεθνικής βαλκανικής επικράτειας που θα ήταν απαλλαγμένη από τις αγκυλώσεις της οθωμανικής πολιτικής και στην οποία οι Έλληνες θα είχαν κυρίαρχη θέση. Για την πραγματοποίηση αυτού του στόχου προσπάθησε να εξεγείρει όλους τους υπόδουλους στους Οθωμανούς λαούς της Βαλκανικής εναντίον του κοινού τυράννου .Επεδίωξε, μάλιστα, να συναντήσει τον Μεγάλο Ναπολέοντα για να ζητήσει τη βοήθειά του. Συνελήφθη, όμως, στις 8 Δεκεμβρίου του 1797 από τους Αυστριακούς στην Τεργέστη και παραδόθηκε στους Τούρκους, οι οποίοι τον σκότωσαν δια στραγγαλισμού στις 12 Ιουνίου του 1798 στο Βελιγράδι. Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/1

θούριος -α -ο  : (για τραγούδια, ύμνους κτλ.) πολεμικός. Θούριο άσμα / σάλπισμα, αλλά συνηθέστερα ως ουσ. ο θούριος και το θούριο, πολεμικό τραγούδι.[λόγ. < αρχ. θούριος  =ορμητικός στον πόλεμο]

Πηγή:https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html  

*οι παραδουνάβιες ηγεμονίες· Μολδοβλαχία.

1)Αφού μελετήσετε το εισαγωγικό σημείωμα για τον ΝεοελληνικόΔιαφωτισμό, διαβάστε το απόσπασμα του Θούριου από το βιβλίο σας. http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2218/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_G-Gymnasiou_html-empl/index03_01.html

2)ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ:

 

3)Ο Θούριος είχε εθνεγερτικό χαρακτήρα, στόχος του ήταν  να ξεσηκώσει τους Έλληνες αλλά και τους υπόλοιπους καταπιεσμένους βαλκανικούς λαούς .Ο Ρήγας ζητούσε τη συμμετοχή όλων στη μελλοντική κοινοπολιτεία που οραματιζόταν. Η Χάρτα του Ρήγα ή Χάρτα της Ελλάδος είναι μεγάλων διαστάσεων χάρτης που απεικονίζει τον ελλαδικό χώρο, τα Μικρασιατικά παράλια και την ευρύτερη περιοχή της Βαλκανικής χερσονήσου νότια του Δούναβη. Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, έργο του Ρήγα Βελεστινλή, και το πιο σημαντικό δείγμα της ελληνικής χαρτογραφίας της προεπαναστατικής περιόδου.


4)α)Ποιες ήταν  οι συνθήκες ζωής κάτω από τον οθωμανικό ζυγό, σύμφωνα με τον Θούριο; Περιγράψτε τις σε ένα πεζό κείμενο 8-10 σειρών. β) Με ποια σχήματα λόγου τις αποδίδει ο Ρήγας;

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2025

ΙΛΙΑΔΑ, Α ΡΑΨΩΔΙΑ 131-306, ΣΧΟΛΙΑ, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΙΛΙΑΔΑ,ΡΑΨΩΔΙΑ Α 131-306,ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΑΧΙΛΛΕΑ-ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ,ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΤΙΧΩΝ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΑΧΙΛΛΕΑΣ-ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ

                      ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 

                        ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ, ΡΑΨΩΔΙΑ Α:στίχοι 131-306


Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Σύνδεση με τα προηγούμενα: Αφού στη συνέλευση των Αχαιών ο μάντης Κάλχας αποκαλύπτει τον υπεύθυνο για τον λοιμό, τον Αγαμέμνονα, εκείνος δέχεται να δώσει την Χρυσηίδα στον πατέρα της. Αλλά δηλώνει ότι θα απαιτήσει άλλο δώρο ,γιατί δεν γίνεται  αυτός να μείνει «αδώρητος». Ο Αχιλλέας του υπόσχεται ότι θα ανταμειφθεί τετραπλά, αν κατακτήσουν την Τροία. Ο ‘’αγώνας λόγων» των δύο ανδρών έχει ξεκινήσει ….

2)Διαβάστε τους στίχους και τις υποσημειώσεις τους στο σχολικό βιβλίο ή στο : http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B108/208/1443,4844/   .

ΙΛΙΑΔΑ Α ΡΑΨΩΔΙΑ 54-130, Συνέλευση των Αχαιών -Οι αποκαλύψεις του Κάλχα,Φύλλο εργασίας

ΙΛΙΑΔΑ,ΡΑΨΩΔΙΑ Α 54-130,Συνέλευση των Αχαιών -Οι αποκαλύψεις του Κάλχα, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ

Ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ
                                  ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
                                         ΣΤΗΝ  ΙΛΙΑΔΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ

         ΡΑΨΩΔΙΑ Α στίχοι 54-130:ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΧΑΙΩΝ,ΟΙ    ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΛΧΑ


Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε τους στίχους  54-130 από το σχολικό βιβλίο ή από το : http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B108/208/1443,4844/ και τις υποσημειώσεις σε αυτούς.
2)Αφού ο λοιμός που έφερε ο Απόλλωνας εξοντώνει τους Αχαιούς για πολλές μέρες, ο Αχιλλέας συγκαλεί σε συνέλευση τον στρατό τους, για να αναζητήσουν την αιτία του κακού. Οι θεϊκές επεμβάσεις στα ανθρώπινα πράγματα συνεχίζονται. Μία μορφή θεϊκής παρέμβασης έχουμε στον ΄Ομηρο, όταν ο θεός φωτίζει τον νου του ήρωα και αυτός προβαίνει σε κάποιες ενέργειες(ως η θεά τον δίδαξεν η ΄Ηρα η λευκοχέρα,στίχος 56).
3)Οιωνοσκόπος ή ορνεοσκόπος: αυτός που εξηγούσε το πέταγμα των πουλιών, μάντης με την ευρύτερη έννοια.(ο Κάλχας εδώ).΄Οφειλε την μαντική του ικανότητα στον Απόλλωνα.
4)Τεχνική της επιβράδυνσης(καθυστέρησης):είναι μια τεχνική αφήγησης που έχει σκοπό :α)να ξεκουράσει τον αναγνώστη β)να μας προετοιμάσει ,ώστε να παρακολουθήσουμε πιο εύκολα τη συνέχεια της ιστορίας γ)να αυξήσει την αγωνία δ) να κάνει πιο ενδιαφέρουσα την πλοκή του έπους. Ο ποιητής με διηγήσεις που παρεμβάλλει μεταβαίνει από το κύριο θέμα σε άλλο.

Επικοινωνία στο σχολείο, σημειώσεις για την έκθεση, ενότητα 2η ,Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου

Επικοινωνία στο σχολείο, σημειώσεις για την έκθεση, ενότητα 2η ,Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ  -   ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ,ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΑ 2η

 Το σχολείο αποτελεί χώρο μάθησης, επικοινωνίας και συνεργασίας. Η μάθηση είναι ένα από τα ζητούμενα του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν είναι , όμως, το μοναδικό.. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του είναι ο μαθητής να αποκτήσει γνώσεις αλλά ,κυρίως, να μάθει να αυτενεργεί,  να συνεργάζεται  και  να επικοινωνεί μέσα στη σχολική κοινότητα.

Ασκήσεις στις ενότητες 1 και 2 , Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου

Ασκήσεις στις ενότητες 1 (Οι πρώτες μέρες σ΄ ένα νέο σχολείο) και 2 (Επικοινωνία στο σχολείο) ,  Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1-2


1)Να βάλετε √ στις προτάσεις της στήλης Α που είναι σωστές και να γράψετε στη  στήλη Β τη σωστή αναγνώριση για τις προτάσεις της στήλης Α που είναι λανθασμένες:

Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2025

Επικοινωνία στο σχολείο, Φύλλο εργασίας, η παράγραφος, Γλώσσα Α΄Γυμνασίου,Ενότητα 2

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,Η ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ - ΔΟΜΗ ,BINTEO, ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΕΝΟΤΗΤΑ 2η

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ,ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ  Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,

 ΕΝΟΤΗΤΑ 2η :ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ

1)Διαβάστε από το σχολικό βιβλίο της Νεοελληνικής γλώσσας τις γενικές πληροφορίες σχετικά με τον προφορικό και τον γραπτό λόγο στη σελίδα 31 .

2)Γλωσσική ποικιλία: Ο ομιλητής ,για να επικοινωνήσει, βρίσκεται μπροστά σε μια σειρά επιλογών που πρέπει να κάνει ανάμεσα σε στοιχεία που διαθέτει η γλώσσα του(αγαπάω/αγαπώ…).Συχνά, οι επιλογές του αυτές εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες που επηρεάζουν τη γλωσσική παραγωγή, όπως: η περίσταση επικοινωνίας, η ταυτότητα του συνομιλητή, το πλαίσιο της συζήτησης, η αιτία της επικοινωνίας. Αυτοί και άλλοι παράγοντες καθορίζουν και το ύφος του ομιλητή: επίσημο, ανεπίσημο, φιλικό, λογοτεχνικό .Για το ύφος της νέας ελληνικής διαβάστε στη Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας τις σελίδες 180-181.