Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

"ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ" , ΑΝΤΩΝΗ ΣΑΜΑΡΑΚΗ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.

"ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ",ΑΝΤΩΝΗ ΣΑΜΑΡΑΚΗ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ

ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ,ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ

          ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

       ΑΝΤΩΝΗ ΣΑΜΑΡΑΚΗ: «ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ»(ΑΠΟ ΤΗ  ΣΥΛΛΟΓΗ   ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ «ΑΡΝΟΥΜΑΙ»).

ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ,ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1) Ο Αντώνης Σαμαράκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1919. Μετά το απολυτήριο από το Β' Γυμνάσιο σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.Κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής συμμετείχε στην εθνική αντίσταση. Το 1944 συνελήφθη από τους Ναζί και καταδικάστηκε σε θάνατο, αλλά κατάφερε να αποδράσει. Εργάσθηκε ως εμπειρογνώμων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας των Ηνωμένων Εθνών σε πολλές χώρες για κοινωνικά θέματα και το 1989 ανακηρύχθηκε  Πρεσβευτής Καλής Θέλησης της UNICEF για τα παιδιά του κόσμου. 

ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ,ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ,ΠΡΕΣΒΕΥΤΗΣ ΚΑΛΗΣ ΘΕΛΗΣΗΣ ΤΗΣ UNICEF

Η πρώτη του ουσιαστική εμφάνιση στον λογοτεχνικό χώρο γίνεται το 1954 με την έκδοση της συλλογής διηγημάτων Ζητείται ελπίς. Πρόκειται για έναν από τους περισσότερο μεταφρασμένους Έλληνες πεζογράφους, καθώς τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 30 γλώσσες.

Το έργο του Σαμαράκη έχει έντονο το στοιχείο της κοινωνικής καταγγελίας και αντικατοπτρίζει τις προσωπικές του ανησυχίες για το παρόν και το μέλλον της σύγχρονης κοινωνίας. Χρησιμοποίησε απλή γλώσσα και μη επιτηδευμένο ύφος και προσέγγισε τα θέματά του από μια έντονα ανθρωποκεντρική γωνία. Χαρακτηριζόταν από την αγάπη του για τους νέους. Δική του ιδέα ήταν η δημιουργία της Βουλής των Εφήβων, που οδήγησε στη διοργάνωση άτυπων συνεδριάσεων της Βουλής, όπου δίνεται ο λόγος σε νέους από όλη τη χώρα.Ο Αντώνης Σαμαράκης έφυγε από τη ζωή στις 8 Αυγούστου του 2003.Έργα του: Μυθιστορήματα: Σήμα κινδύνου (1959), Το λάθος (1965), Εν ονόματι (1998)    Διηγήματα: Ζητείται ελπίς (1954), Αρνούμαι (1961) ,Το διαβατήριο (1973), Η κόντρα (1992). (πηγή:Βικιπαίδεια).

2)Διαβάστε το κείμενο από το σχολικό βιβλίο σελίδες 200-202  ή  ΕΔΩ .

3)Τυχοδιώκτης= άνθρωπος που ζει ριψοκίνδυνη και περιπετειώδη ζωή, χωρίς ηθικούς ενδοιασμούς, για να πετύχει τον εύκολο πλουτισμό ή την κοινωνική προβολή.(λεξικό της κοινής νεοελληνικής) .                                 Ένδεια ιδεών=έλλειψη,απουσία ιδεών.

4)Εσείς τι θα κάνατε στη θέση του ήρωα,δηλαδή, αν δεν είχατε δουλειά ,αν και είσαστε αρκετά μεγάλος (-η) σε ηλικία;Θα ακολουθούσατε τη δική του λογική στην αναζήτηση εισοδήματος;

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ (χωριστείτε σε ομάδες):

1)Να χωρίσετε το κείμενο σε τρεις νοηματικές ενότητες και να δώσετε τίτλο στην καθεμιά.

2)Ποιο πρόβλημα έχει ο ήρωας της ιστορίας και με ποιον τρόπο προσπαθεί να το επιλύσει;

ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ,ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

3)Τα θεματικά κέντρα του αποσπάσματος είναι:στόχοι,επιθυμίες,όνειρα,ανεργία,τυχοδιωκτισμός.Να τα αναζητήσετε σε φράσεις του κειμένου.

4)Στο απόσπασμα ,που μελετάμε, συναντάμε φαινόμενα της εποχής που περιγράφει ο συγγραφέας,όπως: ένδεια ιδεών, εμπορευματοποίηση των ιδεών, επαγγέλματα χωρίς βάση ,δηλαδή«αεριτζίδικα», κυνήγι του εύκολου, του ευκαιριακού, του ψεύτικου. Σχολιάστε τα σε συνεργασία με τον(την)καθηγητή(-τριά) σας. Σήμερα,συναντάμε παρόμοια φαινόμενα; Να αναφέρετε παραδείγματα.

5)Να χαρακτηρίσετε τον ήρωα(τεκμηριώστε την άποψή σας με στοιχεία του κειμένου) κάνοντας ταυτόχρονα την κριτική σας γι’αυτόν.

6)α)Να βρείτε στο κείμενο τρία σχήματα λόγου (θυμηθείτε ΕΔΩ) που εκφράζουν την οικονομική και συναισθηματική κατάσταση του ήρωα. β)Σε ποια σημεία του κειμένου διακρίνετε το ειρωνικό ύφος του συγγραφέα; Πώς το δικαιολογείτε; γ)Ποιους σχολιάζει έμμεσα ο Σαμαράκης με αυτό το διήγημά του;

7)Ποια τα χαρακτηριστικά της γλώσσας που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας; Να τα εντοπίσετε στο απόσπασμα  και να τα σχολιάσετε ως προς το αποτέλεσμα που έχουν για εμάς, τους αναγνώστες.

ΑΘΗΝΑ 1961,ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ ,ΣΑΜΑΡΑΚΗ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΑΘΗΝΑ 1961

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:                                        

1)Να αφηγηθείτε σ’έναν φίλο σας το περιεχόμενο του κειμένου(σε 100 λέξεις περίπου).

2)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο απόσπασμα.

3)Ζωγραφίστε μια εικόνα από το κείμενο ή

 να διαβάσετε ολόκληρο το διήγημα(Γραφείον Ιδεών) και να σχολιάσετε στην τάξη την κατάληξη του Γραφείου Ιδεών και του ιδιοκτήτη του. Ήταν αναμενόμενη αυτή η εξέλιξη; Γιατί;

4)Συναντάτε τον ήρωα του κειμένου,τον κ.Καββαδία,στο «Γραφείον Ιδεών» ,που λειτουργεί στο κέντρο της Αθήνας.α)Ζητήστε του να σας δώσει ιδέες για κάποιο θέμα που σας ενδιαφέρει. β)Δραματοποιήστε τον διάλογο σε συνεργασία με έναν συμμαθητή ή μία συμμαθήτριά σας.

5)Να γράψετε ένα δικό σας σύντομο διήγημα(100-200 λέξεων) με θέμα μια πρωτότυπη  επαγγελματική διέξοδο που θα μπορούσε να βρει ένας σημερινός άνεργος.

6)  «Η ανεργία στα αστικά κέντρα είναι φυσικό να οδηγεί τους ανθρώπους σε ευκαιριακές- τυχοδιωκτικές λύσεις». Να δημιουργήσετε δύο   ομάδες των τριών ατόμων η καθεμιά και να χρησιμοποιήσετε επιχειρήματα υπέρ  και κατά της παραπάνω αντίληψης.(αντιλογία, αγώνας λόγων).

7)Να διαβάσετε ένα από τα διηγήματα της συλλογής του Αντώνη Σαμαράκη: «Ζητείται ελπίς» και να παρουσιάσετε το περιεχόμενό του στην τάξη.  

ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΔΕΩΝ,ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
                                                   

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΕΔΩ


ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΔΩ



Δείτε και ΕΔΩ


 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου