Τετάρτη 25 Απριλίου 2018

" ΄Ενας στοργικός ηγέτης",Ξενοφών,Αγησίλαος,Αρχαία Β΄Γυμνασίου

"ΕΝΑΣ ΣΤΟΡΓΙΚΟΣ ΗΓΕΤΗΣ",ΞΕΝΟΦΩΝ,ΑΓΗΣΙΛΑΟΣ,ΕΝΟΤΗΤΑ 7η, ΑΡΧΑΙΑ  Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ                          

" ΄Ενας στοργικός ηγέτης",Αρχαία Β΄Γυμνασίου
Αγησίλαος

Ξενοφών


       

           




             


 ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ  Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ 7: «ΕΝΑΣ ΣΤΟΡΓΙΚΟΣ ΗΓΕΤΗΣ»,ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ,ΑΓΗΣΙΛΑΟΣ 7.1-3


Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1) Ο βασιλιάς Αγησίλαος Β΄  βασίλευσε στη Σπάρτη από το 399 έως το 360 π.Χ. Ο Αγησίλαος σεβόταν τους ναούς ακόμη και στην εχθρική γη, γιατί είχε τη γνώμη ότι πρέπει να έχει κανείς τους θεούς συμμάχους το ίδιο στην εχθρική και στη φιλική χώρα. Αρνιόταν να του στήσουν άγαλμα, αν και πολλοί ήθελαν να του κάνουν δώρο. Αν και ήταν πολύ ήρεμος απέναντι στους φίλους, προξενούσε μεγάλο φόβο στους εχθρούς.Οι συγγενείς του τον αποκαλούσαν στήριγμα της οικογένειας, οι φίλοι του πρόθυμο, όσοι του πρόσφεραν κάποια υπηρεσία άνθρωπο που το αναγνώριζε, όσοι αδικούνταν υπερασπιστή τους και όσοι ,βέβαια ,πέρασαν μαζί του κινδύνους σωτήρα μετά από τους θεούς. Ποιος προξενούσε στην ακμή της ηλικίας του τόσο φόβο στους εχθρούς, όσο ο Αγησίλαος στην πιο προχωρημένη ηλικία;(Ξενοφών)……Ο Ξενοφών, Αθηναίος ιστορικός και συγγραφέας, εκτιμούσε ιδιαίτερα τον  Σπαρτιάτη βασιλιά Αγησίλαο. Το έργο του «Αγησίλαος»  θεωρείται ένα από τα έργα που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της βιογραφίας ως λογοτεχνικού είδους.

2)Διαβάστε το κείμενο στο σχολικό βιβλίο, σελίδα 52 ή ΕΔΩ


3)Στο τέλος του φύλλου εργασίας διαβάστε την απόδοση του κειμένου στα νέα ελληνικά και το κείμενο για τον ηγέτη. Επίσης, μελετήστε τα γλωσσικά και τα ερμηνευτικά  σχόλια του βιβλίου.

4)Διαβάστε για τις αναφορικές αντωνυμίες στις σελίδες 144-45 της Γραμματικής της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας ή στο :http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL102/639/4107,18846/  ή ΕΔΩ

5)Είναι σημαντική η ύπαρξη ενός «καλού» ηγέτη για μια χώρα; Γιατί;

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:
1)Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις με λέξεις ή φράσεις του αρχαίου κειμένου: α)Πώς έδειχνε ο Αγησίλαος την αγάπη του για την πατρίδα; β)Τι θεωρούσε έργο του καλού βασιλιά; γ)Ποια θεωρεί ο Ξενοφώντας ως τη μεγαλύτερη υπηρεσία του Αγησίλαου προς την πατρίδα; δ)Πώς συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους συμπολίτες του και με τι τον παρομοιάζει ο Ξενοφώντας;

2)α)Υπογραμμίστε στο κείμενο τα επίθετα και τα ουσιαστικά που αναφέρονται στον Αγησίλαο .β)Βρείτε τα ρήματα που δείχνουν τις ενέργειες του βασιλιά για την πόλη του.

3)Ποιεςείναι οι αρετές ενός ηγέτη ,σύμφωνα με τις αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων;(από στοιχεία του κειμένου).Ποια σας φαίνεται η πιο σημαντική;

4)Να γράψετε πέντε προτάσεις στα νέα ελληνικά χρησιμοποιώντας λέξεις από τον Λεξιλογικό πίνακα της ενότητας.

5)Να συμπληρώσετε τον κατάλληλο τύπο της αναφορικής αντωνυμίας ὅστις, ἥτις, ὅ,τι (= όποιος) ,ώστε να συμφωνεί με τα ουσιαστικά:
πατρίδα…………………….  , χρημάτων ………………………  βασιλέως………………, πόλει  ……………… , κέρδος………………,           πατρίδος……………

6)Να σχηματίσετε την ίδια πτώση του άλλου αριθμού στα παρακάτω ουσιαστικά: χρημάτων, πόνων, σῶμα, βασιλέως , τοῖς ἁμαρτήμασιν, πολίτην.

7) ὠφελήσειν:να βρείτε το είδος του απαρεμφάτου(ειδικό ή τελικό), τη συντακτική του θέση και το υποκείμενό του.       
    
                                                              
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1) Είστε πολίτης της Σπάρτης την εποχή του βασιλιά Αγησίλαου. Μιλήστε γι’ αυτόν σε ένα σύντομο κείμενο(60 λέξεων περίπου)στηριζόμενοι στις πληροφορίες του Ξενοφώντα.

2)Σχολιάστε τον τίτλο του αποσπάσματος. Δώστε έναν δικό σας τίτλο.

3)α)Είναι απαραίτητες οι αρετές του Αγησίλαου και για τους σύγχρονους ηγέτες των κρατών; β)Ποιες διαφορές έχουν οι σύγχρονοι ηγέτες από τον Αγησίλαο;

4)Να συντάξετε ένα δικό σας κείμενο (80-100 λέξεων) στο οποίο θα περιγράψετε πώς θα θέλατε τον ιδανικό ηγέτη για τη χώρα σας(τα χαρακτηριστικά του στον τρόπο διακυβέρνησης και αντιμετώπισης των πολιτών).

5)Διαγωνισμός ανάγνωσης:διαβάστε δυνατά μέσα στην τάξη το αρχαίο κείμενο. Ο καλύτερος στην ανάγνωση θα βραβευτεί από τον καθηγητή σας.




 ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΗΓΕΤΗ
Ο Θουκυδίδης αναφέρει ότι ο αρχαίος Έλληνας πολιτικός, ο Περικλής, ήγε και ήγετο από το πλήθος, είχε δηλαδή το χάρισμα να κατέχει το πλήθος ελευθέρως και δεν αντλούσε τη δύναμή του από την εξουσία αλλά από τη θεληματική προσκόλληση του πλήθους σε αυτόν.
Μεγάλος ηγέτης δεν γίνεται αυτός που κατέχει την εξουσία. Μεγάλος ηγέτης γίνεται εκείνος που συγχρονίζει το εσωτερικό ρολόι του με το ρολόι της καθημερινής εξέλιξης και ευημερίας του λαού του. Όταν αναλαμβάνει την ευθύνη και είναι έτοιμος, πρώτος εκείνος, να θυσιαστεί για το κοινό καλό, δίδοντας το παράδειγμα. Ηγέτης είναι αυτός που δημιουργεί την ελπίδα μαζί με σοφές πράξεις, που δεν έχει την ανάγκη των άλλων παρά μόνο την αγάπη τους, που διαθέτει ανεξαρτησία πνεύματος και κατέχει την έννοια του δικαίου και που φυσικά θέλεις να είσαι μαζί του με όλη τη δύναμη της ψυχής σου.
Αυτός που εκπέμπει ισχύ, δημιουργεί ενότητα και χαράζει δρόμο, δίδοντας το κοινό όραμα και συντονίζοντας για να μπορέσει να υπάρξει ένα καλύτερο μέλλον....(Της Έφης Τριήρη etriiri@naftemporiki.gr)


απόδοση  του κειμένου 7 στα νέα ελληνικά:

Όλοι ανεξαιρέτως γνωρίζουµε ότι ο Αγησίλαος, όπου πίστευε ότι θα ωφελήσει σε κάτι την πατρίδα δεν έπαυε να µοχθεί, δεν απέφευγε τους κινδύνους, ούτε λυπόταν τα χρήµατα, και δεν πρόβαλλε ως δικαιολογία ούτε την αδυναµία του σώµατος ούτε τα γηρατειά, αλλά θεωρούσε και τούτο ότι είναι έργο καλού βασιλιά, δηλαδή να κάνει όσο το δυνατό περισσότερα καλά στους υπηκόους του. Στις µεγαλύτερες ωφέλειες της πατρίδας εγώ συγκαταλέγω και αυτό εδώ, ότι αν και ήταν ο πιο ισχυρός στην πόλη, φανερά υπηρετούσε σε µεγάλο βαθµό τους νόµους. Ποιος θα ήθελε να µην υπακούει, όταν βλέπει τον ίδιο το βασιλιά να υπακούει; […]Αυτός και προς τους πολιτικούς αντιπάλους συµπεριφερόταν ,όπως ακριβώς ο πατέρας προς τα παιδιά. Γιατί τους κακολογούσε από τη µια για τα σφάλµατα, ενώ από την άλλη τους τιµούσε ,αν έκαναν κάτι καλό, παραστεκόταν ,αν κάποια συµφορά συνέβαινε, γιατί κανένα πολίτη δε θεωρούσε εχθρό και γιατί ήθελε όλους να τους επαινεί και θεωρούσε κέρδος να σώζονται όλοι, ενώ θεωρούσε ζηµιά, αν κάποιος χανόταν έστω και ανάξιος.


Η ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΕΔΩ


ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ -ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018


2 σχόλια: