"Ο ΚΑΚΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ",ΑΝ.ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΣ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
«Ο ΚΑΚΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ»,ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΣ
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε το κείμενο στις σελίδες 66-68
του σχολικού βιβλίου ή στο:http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2365,8991/
2)Βιογραφία:
Ο Ανδρέας
Λασκαράτος γεννήθηκε το 1811 στο Ληξούρι σε μία περίοδο που τα Επτάνησα περνούσαν από τη γαλλική στην αγγλική προστασία. Υπήρξε έντονα σατιρικός
και αμετακίνητος στις απόψεις του, παραδίδοντας έργα που έρχονται σε σύγκρουση
με τις αντιλήψεις της εποχής του. Το γεγονός ότι δε δίσταζε να εκφράζει
ελεύθερα και ανεπηρέαστα τις απόψεις του στηλιτεύοντας την υποκρισία, αποτέλεσε
την κύρια αιτία για τη φυλάκιση, τους διωγμούς και τους αφορισμούς που υπέστη
κυρίως από την εκκλησία αλλα και από τους διάφορους θιγόμενους της εποχής του.
Κυριότερα έργα του είναι:
Κυριότερα έργα του είναι:
"Στιχουργήματα",(1872)
Τα μυστήρια της Κεφαλονιάς,(1872)
Ιδού ο άνθρωπος ή ανθρώπινοι χαρακτήρες’’,(1874)
Ποιήματα και ανέκδοτα,(1884)
Οι καταδρομές μου εξαιτίας του «Λύχνου»,(1888)
Απόκριση στον αφορισμό
Αυτοβιογραφία
Πέθανε στο Αργοστόλι, όπου διέμενε μετά από τους
διωγμούς που υπέστη, στις 24 Ιουλίου
1901, αλλά το έργο του παραμένει
διαχρονικό έως σήμερα. Όσοι το έχουν μελετήσει αντιλαμβάνονται ότι ήταν ένας
άνθρωπος που έβλεπε ιδιαίτερα μπροστά για την εποχή του και σήμερα, όσα αυτός
είχε προβλέψει και επιθυμούσε είτε να αλλάξει είτε να εμποδίσει, έχουν κατά
κανόνα επαληθευτεί.
Δείτε το σχετικό βίντεο
: https://youtu.be/aow2BUduKsA
3)Το θέμα των ανθρώπινων χαρακτήρων απασχόλησε πολύ τον Λασκαράτο. Από το 1854 άρχισε να
καταγράφει τις σκέψεις του για τη θρησκεία,την οικογένεια,την πολιτική. Οι
χαρακτήρες του βιβλίου του Ιδού ο
άνθρωπος εκκινούν από την αρχαία συγγραφή του φιλοσόφου Θεόφραστου(4ος-3ος
αι.π.Χ.) αλλά έχουν έντονη την προσωπική σφραγίδα του Λασκαράτου .Αυτός καυτηριάζει τα σύγχρονά του
κοινωνικά ήθη και αντιπαραθέτει
αντιθετικά ζεύγη(ο καλός-ο κακός μαθητής).Δείτε και το παράλληλο κείμενο
στην Αξιολόγηση του φύλλου εργασίας.
Παιδεία ευτυχούσι μεν εστί κόσμος, ατυχούσι
δε καταφύγιον. Ισοκράτης, 436-338
π.Χ., Αθηναίος ρήτορας (μτφρ: η μόρφωση είναι
στολίδι γι’ αυτούς που ευτυχούν και καταφύγιο γι’ αυτούς που δυστυχούν). |
JEAN-BAPTISTE GREUZE |
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ( χωρισμός σε ομάδες):
1)Δώστε πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο
του κειμένου.
2)Να εντοπίσετε τα θεματικά κέντρα του κειμένου και να τα γράψετε στο τετράδιο.
2)Να εντοπίσετε τα θεματικά κέντρα του κειμένου και να τα γράψετε στο τετράδιο.
3)Πώς σχετίζεται η παρακάτω
γελοιογραφία με το κείμενό μας;
4)α)Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς
του κακού μαθητή όσον αφορά τις υποχρεώσεις του;Βρείτε τα σημεία του κειμένου που δηλώνουν αυτήν τη
συμπεριφορά. β)Πώς αντιμετωπίζει το κοινωνικό σύνολο τον απαίδευτο άνθρωπο(την παλαιότερη
και τη σημερινή εποχή);
5)κακός μαθητής:να γράψετε
λέξεις ή έννοιες που σχετίζονται νοηματικά με την παραπάνω φράση.
6)α)Ποιος είναι ο αφηγητής στο
κείμενο και σε ποιον απευθύνεται; Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο συγγραφέας;(θυμηθείτε τη θεωρία για την αφήγηση ΕΔΩ ).β)Βρείτε τα εκφραστικά μέσα και
σχολιάστε τα(η σχετική θεωρία ΕΔΩ ). γ)Ποια είναι η γλώσσα του κειμένου;Να εντοπίσετε τρεις γλωσσικούς
ιδιωματισμούς.
7)Συναντάς έναν «κακό μαθητή» .Τι θα του πεις; (σε 10-12 σειρές)
8)Να συγγράψετε σε συνεργασία με τον
διπλανό σας ένα κείμενο 15 σειρών
περίπου για έναν ανθρώπινο τύπο έχοντας
υπόψη το κείμενο του Λασκαράτου.
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Να γράψετε την περίληψη του
κειμένου.
2)Διαβάστε το παράλληλο κείμενο και βρείτε ομοιότητες και διαφορές από το κείμενο
που αναλύσαμε:
Ο καλός µαθητής(Ανδρέας Λασκαράτος)
Ο καλός µαθητής, και εννοώ επιµελής µαθητής,
είναι εκείνος οπού σπουδάζει, όχι διά να ξέρει να πει το µάθηµα, αλλά διά να
αποχτήσει µάθησΙν. Μαθηταί δε τοιούτοι δυστυχώς είναι λίγοι.
Ο καλός τούτος µαθητής, αντίθετον του κακού
µαθητή, θεωρεί κάθε µάθηµα ως µερίδα πνευµατικής θροφής, την οποίαν προσπαθεί
ν’ αφοµοιώσει µε την ψυχή του. ∆εν τόνε δικάει 1 ναν το µάθει· αλλ’ αφού το µάθη, το εξετάζει σαν ανατόµος εις όλα
του τα µέρη, ποριζόµενος από αυτό την όσο περισσότερην ωφέλειαν.
Οι εορτές δεν είναι δι’
αυτόν αφορµές να διασκεδάζει· αλλά ευκαιρίες να καταγίνεται ελευθέρως και
ανεµποδίστως εις τη σπουδή του. Μένει αµέτοχος εις τον συνεταιρισµόν της
κλάσεως. Γυρεύει τη δουλειά του, δηλαδή τη σπουδή του· και αδιαφορεί εις τες
εορτές, επειδή αυτός τες κάµνει σπουδάσιµες.
Ο τοιούτος επιµελής µαθητής είναι πάντα έτοιµος να δεχθεί εξέτασες. Και όµως, εις τες γενικές εξέτασες του σχολαστικού χρόνου αφιερώνεται στη σπουδή, και σπουδάζει ακαταπαύστως διά να ταχτοποιήσει στο πνεύµα του τες γνώσες οπού έλαβε µέσα στο χρόνο· να κάµει µε αυτές, εις κάθε κλάδον µαθήσεως, ένα σύνολο ταχτοποιηµένο· το οποίον θέλει είναι η ωφέλεια που του επρόκυψε από τους κόπους του της χρονιάς εκείνης, και µέρος της περαιτέρω του µορφώσεως, και της µελλούσης προκοπής του.
Ο µαθητής τούτος, όταν εις
ανδρικήν ηλικίαν, θέλει έχει προκοπήν, ικανότητα, ηµπόρεσην· και θέλει είναι
ποθητός και επιζήτητος εις όλα τα µέρη· ώστε και να µπορεί να ζει, αν του
χρειαεί, µε την προκοπήν του. Επειδή, «όποιος ξέρει, µπορεί».
1=αρκεί
3)α)Επιλέξτε ένα σύντομο απόσπασμα από
το κείμενο και διαβάστε το δυνατά στην τάξη. β) Αντιγράψτε μια πρότασή
του που θα θυμάστε.
4)Γράψτε ένα ποίημα ή ζωγραφίστε εμπνευσμένοι από το περιεχόμενο του
κειμένου.
5)Σε ένα σύντομο κείμενο περιγράψτε
τη γενική εικόνα της τάξης σας σχετικά με την επίδοση και τη συμπεριφορά
των μαθητών.
6)Να γράψετε κάποιους από τους λόγους για τους οποίους πιστεύετε ότι οι μαθητές δεν έχουν καλές επιδόσεις στα μαθήματα σήμερα.
ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΣΕ ΑΛΛΗ ΜΟΡΦΗ: https://issuu.com/home/published/____.________________/embed?upsellFeature=true
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου