Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021

"΄Ενα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο",Ινδιάνος Σιάτλ Λογοτεχνία Β΄Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

"΄Ενα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο",Ινδιάνος  Σιάτλ, Λογοτεχνία Β΄ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας, διαδραστικό βίντεο

                                                

"΄Ενα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο",Ινδιάνος Σιάτλ Λογοτεχνία Β΄Γυμνασίου,
Ινδιάνος Σιάτλ
"΄Ενα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο",Ινδιάνος Σιάτλ Λογοτεχνία Β΄Γυμνασίου,
Πηρς

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ
ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : «Ένα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο» Ινδιάνος Σιάτλ

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε το κείμενο στις σελίδες 19-21 του σχολικού βιβλίου ή ΕΔΩ .

2)Ο Φράνκλιν Πιρς (Franklin Pierce1804-1869) ήταν ο 14ος πρόεδρος των Ηνωμένων πολιτειών. Ήταν ο νεαρότερος πρόεδρος των Η.Π.Α. εκείνη την εποχή. Αν και προερχόταν από πολιτεία του Βορρά, η φήμη του σε αυτές τις περιοχές έπεσε δραματικά μετά την εκλογή του, καθώς ενίσχυσε τη δουλεία στις ΗΠΑ. Μάλιστα, ψηφίστηκε ως ένας από τους χειρότερους προέδρους των Η.Π.Α. Ο Πιρς εκδιώχθηκε από το κόμμα του, δεν εξελέγη υποψήφιος από το Δημοκρατικό Κόμμα για τις εκλογές του 1856.

Οι ιθαγενείς πληθυσμοί της Αμερικής είναι οι άνθρωποι που κατοικούσαν στην αμερικάνικη ήπειρο πριν την ανακάλυψη και κατάκτηση της από τον 15ο αιώνα. Με την ίδια ονομασία αποκαλούνται μέχρι και σήμερα ορισμένες εθνικές μειονότητες, των οποίων οι ρίζες προέρχονται από τους ιστορικούς αυτούς λαούς. Ορισμένοι από αυτούς τους ιθαγενείς διατηρούν μέχρι σήμερα ένα μοναδικό τρόπο ζωής, ενώ κάποιοι άλλοι αναζήτησαν μόνιμη διαμονή δημιουργώντας μικρές κοινότητες και χωριά, ενώ σε κάποιες περιοχές κατάφεραν να οργανωθούν σε μεγαλύτερες κοινότητες, ακόμα και πόλεις, με πολιτική οργάνωση. Η ονομασία προέρχεται από την πεποίθηση του Κολόμβου ότι έφτασε στην Ινδία, ενώ στην πραγματικότητα είχε φτάσει στην Αμερική και ότι οι κάτοικοι που συνάντησε είναι Ινδοί.

Μετά την εξάπλωση των Ευρωπαίων, οι Ινδιάνοι εξαφανίστηκαν οριστικά από το μεγαλύτερο κομμάτι της αμερικάνικης ηπείρου. Άλλες φορές με τις μάχες και τις σφαγές, και άλλες φορές με επιδημίες, όπως η ευλογιά,ο τύφος, η ιλαρά, η διφθερίτιδα, οι θάνατοι των Ινδιάνων ήταν μαζικοί.

Ακόμα, οι επιμειξίες Ινδιάνων με λευκούς και μαύρους, είτε με είτε χωρίς τη θέληση των Ινδιάνων, είχαν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση των καθαρόαιμων Ινδιάνων. Ο σημερινός αριθμός των καθαρόαιμων Ινδιάνων, ο οποίος παραμένει άγνωστος, θα πρέπει να είναι χαμηλός. Υπάρχουν μερικές δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι που αυτοπροσδιορίζονται ως Ινδιάνοι, αλλά οι οποίοι είναι συχνά μιγάδες στην καταγωγή- μερικές φορές μπορεί να έχουν πολύ χαμηλό ποσοστό ινδιάνικου DNA.

Σήμερα, οι καθαρόαιμοι Ινδιάνοι δεν αποτελούν την πλειοψηφία σε καμία χώρα της αμερικάνικης ηπείρου. Στη Βόρεια Αμερική (Καναδά και Η.Π.Α) πλειοψηφούν οι λευκοί, ενώ στην Κεντρική και στη Νότια οι μιγάδες, με εξαιρέσεις κάποια μέρη όπως η Τζαμάικα, όπου πλειοψηφούν οι μαύροι και η Ουρουγουάη, όπου πλειοψηφούν οι λευκοί.(βικιπαίδεια)

3) Διαβάστε τις πληροφορίες για τη επιστολή του Ινδιάνου Σιάτλ  ΕΔΩ  .

4)Βασικές ιδέες του κειμένου: α)Η αρμονική σχέση του ανθρώπου με τη φύση. β)Σεβασμός στο  φυσικό περιβάλλον γ)Η αδιαφορία για το φυσικό περιβάλλον δ)Σύγκρουση πολιτισμών ε)Αιτίες της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος, η απουσία της αγάπης και του σεβασμού προς αυτό.

Ο Ινδιάνος Σιάτλ έχει επίγνωση της αδυναμίας του να προστατεύσει τη γη του και γνωρίζει ότι η υποταγή των Ινδιάνων στη θέληση των πανίσχυρων λευκών είναι αναπόφευκτη. Εκφράζει την αντίθεσή του στη βία με ένα κήρυγμα ανθρώπινης αξιοπρέπειας και σεβασμού της φύσης. Οι προτροπές του δεν εισακούστηκαν και γι’ αυτό η ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση της φύσης από τον άνθρωπο οδήγησε στην οικολογική καταστροφή με τις συνέπειες που βιώνουμε σήμερα.                           

άντρας από τη φυλή Χούπα,1923








5)Δείτε το βίντεο:  https://youtu.be/CFnN_-O3doQ .Συζητήστε για το περιεχόμενό του στην τάξη.

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:

1)Να δώσετε τίτλο σε καθεμία ενότητα και  να γράψετε με συντομία τα επιχειρήματα που διατυπώνει σε αυτές ο Ινδιάνος ,για να υποστηρίξει τις απόψεις του για τη φύση, τον άνθρωπο, τα ζώα και την ανάγκη  προστασίας τους:

1η ενότητα: Ο μεγάλος αρχηγός…..είναι άγριος και δεν καταλαβαίνει

 

2η ενότητα: Αν αποφασίσω….. την αρχή του θανάτου

 

3η ενότητα: Πουθενά δε βρίσκεται μια ήσυχη γωνιά …δεν οσμίζεται τίποτα.

 

4η ενότητα: Αν ξέραμε…από την κοινή μοίρα.

 



ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ

ΤΟΥ ΙΝΔΙΑΝΟΥ

ΣΙΑΤΛ

 

1η ενότητα

2η ενότητα

3η ενότητα

4η ενότητα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)Τι θεωρεί ιερό ο Σιάτλ και ο λαός του; α)……………….. β)………………….. γ)…………………. δ)……………………..

3)Σε κάποια χωρία του κειμένου ο Ινδιάνος Σιάτλ χαρακτηρίζει τον εαυτό του και τους ομοεθνείς του «άγριους». Να τα εντοπίσετε και να εξηγήσετε πώς αντιλαμβάνεστε αυτόν τον χαρακτηρισμό.

4)Σε ποια σημεία φαίνεται περισσότερο η διαφορετική στάση των Ινδιάνων απέναντι στη φύση, σε σύγκριση με τη στάση των λευκών; Να τα επισημάνετε στο κείμενο και να υπογραμμίσετε.

5)Ποιες οδηγίες δίνει ο ερυθρόδερμος στους λευκούς σε περίπτωση που αποκτήσουν τη γη του; Πώς δικαιολογείται το ενδιαφέρον του για την τύχη της γης;

6)α)Να βρείτε τρία εκφραστικά μέσα στο κείμενο και να σκεφτείτε τον λειτουργικό τους ρόλο.(θυμηθείτέ τα ΕΔΩ)  β)Ποιος είναι ο αφηγητής και ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί στο κείμενο;(σχετικά με την αφήγηση διαβάστε ΕΔΩ).

εικόνα travelstyle

7)Ποια συναισθήματα δημιουργεί το κείμενο στον αναγνώστη ,σ’ εμάς και ποιες ιδέες προβάλλονται;

ΘΕΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

                                                   

 

 

 

 

 

 

 


ΙΔΕΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

 

 

 

 

 

 8)Να βρείτε τα επίθετα που χρησιμοποιεί ο Ινδιάνος ,για να χαρακτηρίσει τους ίδιους, τη γη, τη φύση, τα ζώα:

ΕΠΙΘΕΤΑ

 

Ιερό, αστραφτερή

 

 

 

 

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

1)Είσαι ο Ινδιάνος Σιάτλ: μίλα στον πρόεδρο των Η.Π.Α  για το πρόβλημα που σε απασχολεί σ’ ένα σύντομο κείμενο 10-15 σειρών.

2) Αφού ερμηνεύσετε τον τίτλο του κειμένου ,να δώσετε έναν δικό σας τίτλο.

3)Εκφράστε με σύντομες φράσεις –συνθήματα την αγάπη των Ινδιάνων για τη γη τους, τα ζώα, το περιβάλλον.

4)Τι πιστεύετε ότι αποφάσισαν ,τελικά, οι Ινδιάνοι για τη γη τους; Βρείτε σημεία του κειμένου που μας προϊδεάζουν για την απόφασή τους.

5)Αν εφάρμοζε ο άνθρωπος τις ιδέες του Ινδιάνου ,θα ήταν διαφορετική η ζωή μας σήμερα; Δικαιολογήστε την απάντησή σας.

6)Σχολιάστε την εικόνα σε συνδυασμό με το κείμενο.

(εικόνα:Γνωμικολογικόν)

7)Δείτε το βίντεο με τις διαδραστικές ασκήσεις και απαντήστε σε αυτές:  ΕΔΩ .

8)Ακούστε τη μουσική των Ινδιάνων. Τι παρατηρείτε; Εκφράστε τις εντυπώσεις σας. https://youtu.be/ozFNXLIBJ44



                  




ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου