Ασκήσεις στις ενότητες 1 (Οι πρώτες μέρες σ΄ ένα νέο σχολείο) και 2 (Επικοινωνία στο σχολείο) , Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1-2
Α |
√ |
Β |
Αύριο
φεύγουμε για τη Ζάκυνθο. Πρόταση
αποφαντική. |
|
|
Αυτό
το λουλούδι είναι όμορφο! Πρόταση
ερωτηματική. |
|
|
Πάρε
μαζί σου τη φωτογραφική μηχανή. Πρόταση
επιφωνηματική. |
|
|
Τι ήθελε ο Γιώργος; Πρόταση ερωτηματική |
|
|
Δε
θα πάμε στην Κρήτη. Πρόταση καταφατική. |
|
|
Ο
Στέφανος είναι διευθυντής. Πρόταση απλή. |
|
|
Ο
Στέφανος είναι διευθυντής του σχολείου. Πρόταση απλή. |
|
|
Το
Σάββατο. Πρόταση απλή. |
|
|
Δεν
πήγε στο σχολείο. Πρόταση κύρια |
|
|
2)Να αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της στήλης Α με την αναγνώριση του είδους τους στη στήλη Β:
Α |
Β |
1.Η Ελένη είναι προσεκτική. |
α. δευτερεύουσα πρόταση. |
2.Έδωσες το βιβλίο στην Αλίκη το πρωί. |
β. ερωτηματική πρόταση. |
3.Η μητέρα και ο πατέρας ήρθαν σήμερα. |
γ. επαυξημένη πρόταση. |
4.Ευτυχώς! |
δ. πρόταση επιθυμίας |
5.Έλα μαζί μας! |
ε. ελλειπτική πρόταση |
6.Πού θα πάτε; |
στ. απλή πρόταση |
7.Δεν πήγε στο σχολείο, γιατί ήταν άρρωστος. |
ζ. σύνθετη πρόταση |
3)Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με τις σημασίες τους στη στήλη Β:
Α |
Β |
1.ευάερος |
Α. αυτός που δίνει κυρίαρχο ρόλο στον μαθητή. |
2.καινοτομώ |
Β. αυτός που δεν αναλαμβάνει έγκαιρα τα υποχρεώσεις του |
3.επιπλήττω |
Γ. αυτός που αερίζεται καλά |
4.αυτενεργώ |
Δ. μαλώνω |
5.ασυνεπής |
Ε. αναλαμβάνω και ενεργώ με δική μου πρωτοβουλία |
6.μαθητοκεντρικός |
ΣΤ.
δημιουργώ κάτι
καινούργιο, πρωτοποριακό, διαφορετικό από αυτά που υπήρχαν παλιότερα. |
5)Αφού παρακολουθήσετε το βίντεο για την σύνταξη μιας επιστολής https://youtu.be/EoTAfg7Zdz4 ,να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
Αγαπητέ Γιώργο,
Είναι παράξενο το σόι της αλληλογραφίας. Έχει απροσδόκητες ιδιοτροπίες. Κάποτε σε παίρνει ο κατήφορος, κάποτε συναντάς ανυπέρβλητες ανηφοριές. Η αλήθεια είναι πως όλη τούτη η περίοδος ήταν δύσκολη για μένα. Τώρα μόλις αρχίζω να αισθάνομαι πως η ζωή μου έστρωσε κάπως. Έπειτα από την τελευταία δεκαετία, είχα να μαζέψω πολλά σπασμένα. Με λίγες λέξεις, η ζωή εδώ παρουσιάζεται έτσι: α) πολλή δουλειά, β) μια εξοχή με εξουθενωτική κοσμική κίνηση το χειμώνα, που ερημώνεται το καλοκαίρι, γ) κάτι το αφηρημένο, το απρόσωπο, όσο φυσικά δεν ταξιδεύεις και περιορίζεσαι εδώ. Συνάμα, ένα καλό παρατηρητήριο, για ένα διάστημα, και από γενική άποψη και για την αντιπαραβολή που μπορείς να κάνεις με τα δικά μας πράγματα. (…)
Ο Βαλαωρίτης μου γράφει πως ο Lehman τα ’χασε κάπως βλέποντας πως το βιβλιαράκι είχε την καλύτερη υποδοχή από όσα βιβλία έβγαλε ίσαμε σήμερα, εγγλέζικα ή ξένα. Μπορεί να λένε οι άλλοι. Ένα πράγμα ξέρω, πως η κατατρεγμένη γενιά του ’30 «εκόμισε» και τούτο: να κρίνουν τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία οι ξένοι σαν ίση με τη δική τους... Άμα βρω τρόπο να τις αντιγράψω, θα σου τις στείλω, για να τις δουν τουλάχιστο οι φίλοι, αφού με το υβρεολόγιο ή με τη σιωπή, ο πόλεμος που μας κάνουν δεν πρόκειται να σταματήσει για καιρό ακόμη. (…)
Παρακολουθώ τα γραφόμενά σου: είναι καλά. Το γράμμα παρατράβηξε, θα τα ξαναπούμε.
Γεια χαρά,
Γιώργος
1)Να ονομάσετε τα μέρη της παραπάνω επιστολής(…προσφώνηση, …αποφώνηση…).Γράψτε δίπλα σε κάθε τμήμα της την ονομασία του.
2)Ποιος μιλάει σε ποιον (αποστολέας, παραλήπτης), για ποιον σκοπό, ποιο είναι το θέμα, ποιες απόψεις(σκέψεις) μεταδίδει.
3)Ποιο είναι το είδος της επιστολής;(φιλική, επίσημη..)
4)Να γράψετε τα χαρακτηριστικά του περιεχομένου και της γλώσσας αυτής της επιστολής.(συντομία….ευγένεια..)
6)Να βρείτε τα δομικά μέρη της παρακάτω παραγράφου και να υπογραμμίσετε τις συνδετικές λέξεις που χρησιμοποιούνται σε αυτήν. Δώστε της έναν πλαγιότιτλο .
Από το τετράδιο εργασιών του μαθητή, Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου [Mια αληθινή φιλία]
Ανάμεσα στα δύο παιδιά αναπτύχθηκε φιλία αληθινή. Οι λόγοι ήταν πολλοί. Πρώτα πρώτα, οι οικογένειές τους χρόνια τώρα συνδέονταν φιλικά: οι πατέρες υπηρετούσαν στον ίδιο λόχο, ενώ οι μητέρες τους ήταν συμμαθήτριες από το Δημοτικό σχολείο. Κατοικούσαν, ύστερα, στην ίδια γειτονιά· έπαιζαν στους ίδιους πεζόδρομους και κατέβαιναν συντροφιά στην αγορά. Φοιτούσαν, ακόμα, στο ίδιο σχολείο: πήγαιναν στην ίδια τάξη, μελετούσαν μαζί, είχαν κοινές αγωνίες. Κοντά σ’ αυτά πρέπει να θυμηθούμε και το ωδείο, όπου αποκτούσαν μουσική παιδεία: ο Σοφοκλής μάθαινε βιολί, ο Περικλής φλάουτο. Τη χαίρονταν και οι δυο τους τη μουσική. Κι αν καμιά φορά κάποια περιστατικά τούς απομάκρυναν, αυτό δεν κρατούσε πολύ· γρήγορα πάλι αποκαθιστούσαν τις σχέσεις τους. Η φιλία τους δεν ήταν συμφεροντολογική. Αντίθετα, μάλιστα, ήταν ειλικρινής. Γι’ αυτό και ολοένα βάθαινε, με αποτέλεσμα να τους κάνει ευτυχισμένους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου