Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2023

Τραγωδία "Ελένη" του Ευριπίδη, το πρώτο μάθημα

"Ελένη" του Ευριπίδη, εισαγωγικό μάθημα στην τραγωδία 




1)Να συμπληρώσετε στον εννοιολογικό χάρτη τις λέξεις που σας έρχονται στο μυαλό στο άκουσμα του ονόματος της «ωραίας» Ελένης (από την εμπειρία σας των προηγούμενων χρόνων ,Ιλιάδα και  Οδύσσεια):

2)Τι γνωρίζετε για το ποιητικό είδος της τραγωδίας.

3)Έχετε παρακολουθήσει κάποια τραγωδία στο θέατρο; Ποιες οι εντυπώσεις σας;

4)Α.

Οργίστηκ' η ΄Ηρα που έτσι τη νικήσαν
κι εμπόδισε το γάμο μου μ' εκείνον.
Στου Πρίαμου το γιο δε δίνει εμένα,

παρά το είδωλό μου, φτιάχνοντάς το
σαν πλάσμα ζωντανό από τον αιθέρα
κι αυτός θαρρεί πως μ' έχει 
–κούφια ιδέα–
ενώ δε μ' έχει καν.

Β

σήκωσε πόλεμο αναμέσο
στη χώρα των Ελλήνων και στους δόλιους
τους Τρωαδίτες, για να ξαλαφρώσει
τη μάνα γη απ' το πλήθος των ανθρώπων

Γ. Την κούρσεψα, μα πάω κι εγώ χαμένος.

Δ. μα φύγε, ξένε, γρήγορα απ' τη χώρα

ο γιος πριν σ' αντικρίσει του Πρωτέα
που βασιλεύει εδώ· πήγε κυνήγι
με τα σκυλιά του· κι όποιον θα πετύχει
Έλληνα τον σκοτώνει.

Ε.

γιατί θαρρώ –και καυχησιά δεν είναι–
πως με καράβια οδήγησα στην Τροία
στράτευμα πλήθος κι όχι με τη βία
σαν τύραννος, αλλά μ' ακολουθήσαν
θέλοντας οι λεβέντες της Ελλάδας.

Χαθήκανε πολλοί, πολλοί κι εκείνοι
που χαίρονται, γιατί έχουνε ξεφύγει
τον κίνδυνο της θάλασσας 
και φέραν
τα ονόματα των σκοτωμένων πίσω
στα σπίτια τους.
Εγώ περιπλανιέμαι

 

 τόσον καιρό στο κύμα ο δόλιος, όσο
χρειάστηκα την Τροία για να κουρσέψω·

κι ενώ ποθώ στον τόπο μου να φτάσω,
τη χάρη αυτή οι θεοί δε μου χαρίζουν.

 

Στ.

Ο ευτυχισμένος, όταν κακοπάθει,

νιώθει πικρότερη τη δυστυχία,

παρ’ όσο αυτός που από παλιά την ξέρει.

 

Ποιες πληροφορίες για το έργο μας δίνονται από τους παραπάνω στίχους; Καταγράψτε τις πρώτες σκέψεις 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου