ΕΡΓΑΣΙΑ,ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ, ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 5η, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ 5 :ΕΡΓΑΣΙΑ-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
Αγαπητές μαθήτριες/ αγαπητοί μαθητές,
1)Διαβάστε
τα κείμενα 1,2,4,5,6,7,8,9 από το σχολικό βιβλίο και τα 3,5,6,7
από το τετράδιο εργασιών του μαθητή.
2) α)Για τα επίθετα και τα παραθετικά τους, τα παραθετικά των επιρρημάτων, τη σύγκριση (α΄, β΄ όρος) θεωρία και ασκήσεις διαβάστε ΕΔΩ ή από
το βιβλίο της Γραμματικής Νέας Ελληνικής
Γλώσσας τις σελίδες: α)47-56
β)57-61 γ)101 δ)120 (ΕΔΩ) ε)σελίδα 177 για τα
περιγραφικά και αφηγηματικά κείμενα.(και τις σελίδες 78,80,83 από το βιβλίο της
Ν. Γλώσσας με την ίδια θεωρία και για το β΄ συνθετικό των σύνθετων λέξεων).
3)Οργάνωση
και συνοχή της περιγραφής και της αφήγησης: διαβάστε γι’ αυτά στο τέλος του φύλλου εργασίας και ΕΔΩ
4)Δείτε
τα παρακάτω βίντεο: https://youtu.be/fZi1f2OS7nU , https://youtu.be/jRSjXfDujfg , https://youtu.be/F3B4oVrOBsw για το επάγγελμα και την ανεργία.
5)Πιστεύετε
ότι είναι σημαντικό για τον άνθρωπο
να εξασφαλίσει κάποιο επάγγελμα με
το οποίο θα ασχοληθεί στη ζωή του; Γιατί;
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ(χωριστείτε
σε ομάδες και μοιραστείτε τις ερωτήσεις):
1)Περιγράψτε
με συντομία ό,τι βλέπετε στις παραπάνω εικόνες. Δώστε τίτλο
στην καθεμιά.
2)Διαβάστε το παρακάτω
κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις.
Κείμενο
συμβουλευτικής
Αγαπητές μαθήτριες/ αγαπητοί μαθητές,
Όλοι γνωρίζουμε ότι το να επιλέξει
κάποιος το ιδανικό επάγγελμα, δεν είναι η πιο εύκολη υπόθεση. Θα πρέπει να
βρίσκεται σε ώριμη ηλικιακά φάση, να διαθέτει συναισθηματική και ψυχική
ισορροπία, καθώς και να γνωρίζει όλες τις πληροφορίες που αφορούν στην αγορά
εργασίας. Σίγουρα συχνά αναρωτιέσαι για
το ποιο επάγγελμα σου ταιριάζει καλύτερα. Είτε δυσκολεύεσαι να σκεφτείς ποιο
μπορεί να είναι αυτό, είτε σου αρέσουν πολλά επαγγέλματα από τα οποία
δυσκολεύεσαι να ξεχωρίσεις τα σημαντικότερα για σένα. Να είσαι σίγουρος ότι
αυτό που βιώνεις αποτελεί κοινή εμπειρία για το μεγαλύτερο ποσοστό των εφήβων.
Η περίοδος της εφηβείας, όπου
καλείσαι να επιλέξεις το επάγγελμα που θα ακολουθήσεις, δε θα μπορούσε να
χαρακτηριστεί ως η πιο ιδανική, ίσως μάλλον
να είναι σημαντικότερη από άλλες περιόδους της ζωής μας. Κατά την
εφηβεία, ο βαθμός ωριμότητας του ατόμου βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Όμως, αυτή είναι η πρώτη περίοδος στη ζωή σου
που θα χρειαστεί να πάρεις μια σημαντική απόφαση για το μέλλον σου. Πιο κάτω παραθέτουμε ορισμένα βήματα που θα
σε βοηθήσουν, ώστε να πάρεις την πιο συνετή απόφαση.
Αυτογνωσία: Το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζεις
πράγματα για τον εαυτό σου. Ποιος είσαι; Τι άλλο θα ήθελες στη ζωή σου; Ποια
στοιχεία σε κάνουν να διαφέρεις από τους άλλους; Ποια είναι τα ελαττώματα και
ποια τα προτερήματά σου; Ποιες είναι οι αξίες σου; Είσαι επιμελής; Σε ποιες
δραστηριότητες είσαι πιο αποδοτικός και ταχύτερος από τους άλλους;
Τα προσόντα σου: Έχεις προσόντα,
ακόμα κι αν ανήκεις στην κατηγορία αυτών που δεν το πιστεύουν. Όλοι οι άνθρωποι
έχουν προσόντα και όλοι μπορούν να καλλιεργήσουν ορισμένα από αυτά. Τι
ικανότητες διαθέτεις λοιπόν; Ποια είναι τα ταλέντα σου; Ποια πράγματα μαθαίνεις
εύκολα; Πόσο καλά μιλάς ξένες γλώσσες;
Η ζωή σου στο μέλλον: Φαντάσου τον
εαυτό σου σε δέκα χρόνια από σήμερα. Πού βρίσκεσαι; Πώς είναι η καθημερινότητά
σου; Τι επάγγελμα ασκείς; Πώς κατέληξες σ΄ αυτό; Αυτό «το παιχνίδι φαντασίας»
θα σε βοηθήσεις να αποφασίσεις.
Έρευνα για τα επαγγέλματα που σε
ενδιαφέρουν: Ποια επαγγέλματα σου αρέσουν και με ποιες σπουδές συνδέονται;
Ποια επαγγέλματα θεωρούνται κορεσμένα; Μπορείς να πάρεις περισσότερες
πληροφορίες από τις υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού
Προσανατολισμού, από τον σύμβουλο του σχολείου σου, από ιστοσελίδες και βιβλία.
Να θυμάσαι πάντα, όμως, ότι οι συνθήκες στην αγορά εργασίας είναι αρκετά
ρευστές και γι’ αυτό είναι πολύ δύσκολο να προβλεφθούν για μεγάλο χρονικό
διάστημα.
Συζήτηση με άτομο εμπιστοσύνης: Όταν
θεωρήσεις ότι γνωρίζεις τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις σου και συγκεντρώσεις
πληροφορίες για τις σπουδές και τα επαγγέλματα που σε ενδιαφέρουν, η συζήτηση
με ένα άτομο της εμπιστοσύνης σου θα μπορούσε να αποβεί πολύ ωφέλιμη. Η
συζήτηση θα σε βοηθήσει να δεις τα πράγματα σφαιρικότερα, να ακούσεις κι άλλες
απόψεις και να «ακούσεις» καλύτερα τις δικές σου. Το άτομο αυτό θα μπορούσε να
είναι ένας εκπαιδευτικός, ένας σύμβουλος από το σχολείο σου, ο γονιός σου, ο
μεγαλύτερος αδελφός ή ένας πολύ καλός φίλος που νοιάζεται για σένα.
Κλείνοντας, η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος
αποτελεί μια σημαντικότατη διαδικασία. Δεν είναι η μοναδική στιγμή της ζωής
σου, όπου θα κληθείς να λάβεις μια απόφαση από την οποία θα κριθεί σε μεγάλο
βαθμό το μέλλον σου. Οπλίσου λοιπόν, με ψυχραιμία και αισιοδοξία και χτίσε μια
ζωή χαρούμενη και ολοκληρωμένη. Καλή επιτυχία και καλή σταδιοδρομία!
Διασκευή
Γραφείο Διασύνδεσης Ιονίου Πανεπιστημίου
α)Το κείμενο είναι πολυτροπικό
; Γιατί; Πώς συνδέονται οι εικόνες με το κείμενο;
β)Ποιος είναι ο πομπός,
ποιο το μήνυμα και ποιος ο δέκτης του στο παραπάνω κείμενο;
γ)Να υπογραμμίσετε τα
επίθετα στην 3η και την 7η
παράγραφο του κειμένου. Κατόπιν τοποθετήστε τα σε
μία από τις τρεις στήλες ανάλογα με τον βαθμό τους:
Θετικός Συγκριτικός Υπερθετικός
Το
πιο σημαντικό
|
||
δ)Να βρείτε τον α΄ και β΄ όρο
της σύγκρισης, όπου υπάρχουν ,στην 3η παράγραφο.
ε)Να δώσετε πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο του
κειμένου ,να γράψετε την περίληψή του
στο τετράδιό σας(σε 80λέξεις περίπου) και να επινοήσετε έναν δικό σας τίτλο για το κείμενο.
στ)Να συμπληρώσετε τους
άλλους βαθμούς των επιθέτων στον πίνακα της άσκησης γ.
3)α)Η
μητέρα δίνει περισσότερη σημασία του
Νίκου παρά της Ελένης. β)Είναι προτιμότερο να είσαι ειλικρινής παρά να είσαι
ψεύτης. γ)Είναι καλύτερο να έχεις χρήματα
παρά να είσαι φτωχός δ)Ο Γιάννης είναι πιο έξυπνος από τον Κώστα και η Ειρήνη
ομορφότερη από την Καίτη. ε)Η απεργία αυτή ήταν η μεγαλύτερη των τελευταίων
χρόνων. στ)Είναι μικρότερή σου.
Στις παραπάνω περιόδους: α)να υπογραμμίσετε τα επίθετα. β)ποιες ομοιότητες και διαφορές υπάρχουν μεταξύ των επιθέτων; γ)να υπογραμμίσετε τον α΄ και β΄όρο της
σύγκρισης, όπου υπάρχουν.
4)καλύτερη
δουλειά, πολλή κίνηση, ακριβότερο φαγητό, φτηνότερη ζωή, ξύλινη στέγη:να
γράψετε τα ονοματικά σύνολα με το επίθετο στο απόλυτο υπερθετικό του.
5)α)Να
βρείτε τι μέρος του λόγου είναι το β΄ συνθετικό
των παρακάτω λέξεων αλλά και η σύνθετη λέξη: σκληρόκαρδος, ανεβοκατεβαίνω, κακοντυμένος,
μεθαύριο,οργανοπαίχτης,κατακίτρινος,ηλιοβασίλεμα,μαυρομάτης,χιλιόμετρα, πολυήμερη, οχτάωρο. β)υπογραμμίστε
το β΄ συνθετικό των δύο τελευταίων επιθέτων και δημιουργήστε δύο καινούργιες
σύνθετες λέξεις με αυτό. Βάλτε τις σε
δύο προτάσεις με θέμα την εργασία ή το επάγγελμα.
6)Διαβάστε
το κείμενο 10 στη σελίδα 85 του
σχολικού βιβλίου: α)Ποια επαγγέλματα αναφέρονται στο κείμενο; β)Είχε δίκιο στις
προβλέψεις του ο συντάκτης του κειμένου, αν κρίνουμε από τη σημερινή κατάσταση
στη χώρα μας; γ)Ποια από τα παραπάνω επαγγέλματα σας φαίνονται ενδιαφέροντα και
γιατί; Γράψτε τα στο τετράδιό σας. δ)Αναζητήστε πληροφορίες γι’ αυτά στο
διαδίκτυο(www.oaed.gr).
7)Διαβάστε
το κείμενο 6 από το Τετράδιο Εργασιών. Προσέξτε
πώς οργανώνει την περιγραφή της η
συγγραφέας του κειμένου. Γράψτε μια αντίστοιχη περιγραφή για την αίθουσα της
τάξης σας. Υπογραμμίστε τις συνδετικές λέξεις σας και τα ρήματα που
χρησιμοποιήσατε. Σχολιάστε τα.
8)Διαβάστε
το κείμενο 7 του Τετραδίου Εργασιών. Προσέξτε
πώς οργανώνει και συνδέει την αφήγησή του ο συγγραφέας(συνδετικές λέξεις, φράσεις
).Στη συνέχεια αφηγηθείτε μια σύντομη
ιστορία σχετική με την εργασία(ή ανεργία) και το επάγγελμα στηριζόμενοι
στις παρακάτω εικόνες. Ακολουθήστε χρονολογική σειρά στην αφήγηση των γεγονότων.(αρχικά,
μετά, στη συνέχεια ….)
Ποιες
συνδετικές λέξεις χρησιμοποιήσατε και ποιον ρηματικό χρόνο;
9)Συγκεντρώστε
από τα κείμενα που διαβάσατε 10 λέξεις ή
φράσεις που σχετίζονται με την εργασία .Οι μισοί μαθητές να βρουν αυτές που
αναφέρονται στην εργασία και οι υπόλοιποι όσες αναφέρονται στα προσόντα των
εργαζομένων σε διάφορα επαγγέλματα. Γράψτε τις στο τετράδιό σας.
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Να
γράψετε συνοπτικά στο τετράδιό σας με κεφαλαία γράμματα τα θέματα με τα οποία
ασχοληθήκαμε στην ενότητα 5 .
2)Ζωγραφίστε
μια εικόνα σχετική με το θέμα της ενότητας ή γράψτε ένα κείμενο αφηγηματικό για τη ζωή και το επάγγελμα ενός γνωστού
σας προσώπου που σας προκάλεσε το ενδιαφέρον (με βάση τη χρονολογική σειρά
εξέλιξης των γεγονότων της ζωής του).Σε 100 λέξεις περίπου.
3)Να
γράψετε δύο παραγράφους που θα
αναπτύξετε με παραδείγματα ή(και)
αιτιολόγηση με θέμα: «Ποια προσόντα είναι
απαραίτητα ,για να γίνεις επιτυχημένος
δημοσιογράφος;»(σε 80 λέξεις περίπου).Να χρησιμοποιήσετε όσα περισσότερα επίθετα από τα παρακάτω μπορείτε (στον
θετικό,συγκριτικό,υπερθετικόβαθμό) :ευσυνείδητος,υπεύθυνος,συμπαθής,ευφυής,ευγενικός,εργατικός,αμερόληπτος,ευαίσθητος,επίμονος,υπομονετικός,εμφανίσιμος.
4)Γράψτε
ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα
με θέμα: «Πώς φαντάζομαι τον εαυτό μου 15 χρόνια μετά;»( ΄Ονειρα , επιθυμίες, επάγγελμα).σε
80-100 λέξεις.
5)α)Να
συντάξετε μια απλή αγγελία που θα
δημοσιευτεί σε ηλεκτρονική εφημερίδα με την οποία ζητάτε άτομο για απασχόληση
στην επιχείρησή σας και δηλώνετε σε αυτήν τα προσόντα που θέλετε να διαθέτει.(δείτε
τις αγγελίες-κείμενο 2 του βιβλίου της Γλώσσας. β)Γράψτε ένα σύντομο κείμενο για το επάγγελμα που σας
ενδιαφέρει απαντώντας μέσα σε αυτό στις παρακάτω ερωτήσεις:1)με ποιο κριτήριο το επιλέξατε;(τις
οικονομικές προοπτικές, τα ενδιαφέροντά σας..)2)Από ποιον επηρεαστήκατε για την
επιλογή του;(κοινωνικό περιβάλλον, σχολείο, γονείς,πρότυπα από τα Μ.Μ.Ε.).3)ποια
προσόντα απαιτούνται για την άσκησή του;(120 λέξεις)
6)Δραματοποίηση(αναλάβετε
ρόλους):α)Είστε ένας άνεργος νέος που ψάχνει για δουλειά. Μιλήστε σ’ έναν φίλο
σας για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε ή β)Είστε ένας πτυχιούχος που βρήκε
δουλειά.Μιλήστε γι’αυτό.
7)Διάλογος με
τη μορφή αντιλογίας(με χρήση επιχειρημάτων):1)΄Εχει μεγάλη σημασία ν’ αγαπάς
το επάγγελμα που ασκείς2)Δεν έχει σημασία με ποιο επάγγελμα ασχολείσαι ,αρκεί
να σου αποφέρει οικονομικό κέρδος. Δύο
ομάδες των τριών ατόμων η καθεμιά να υποστηρίξουν με επιχειρήματα την πρώτη
άποψη(ομάδα Α) ή τη δεύτερη άποψη (ομάδα Β).Η ομάδα νικητής –με τα πιο ισχυρά
επιχειρήματα θα κριθεί από το σύνολο των μαθητών του τμήματος και θα βραβευτεί
από την καθηγήτριά σας.(αγώνας λόγων)
8)Να
σχολιάσετε τις γελοιογραφίες.Ποια προβλήματα προβάλουν;Τα αντιμετωπίζουμε
σήμερα στην Ελλάδα;Να αναζητήσετε
κείμενα στο διαδίκτυο που αναφέρονται στα θέματα αυτά και να τα σχολιάσετε
στην τάξη.
9)Περιγράψτε τα βασικά χαρακτηριστικά της παρακάτω εικόνας σ’ ένα σύντομο κείμενο.Ποιες συνδετικές λέξεις χρησιμοποιήσατε και ποιον ρηματικό χρόνο; Δώστε έναν τίτλο στην εικόνα.
ΕΥΗ ΚΑΡΟΥΝΙΑ-ΜΑΡΤΙΟΣ 2018- http:filologikaek.blogspot.gr
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΧΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ
ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ
Περιγραφή είναι η αναπαράσταση ενός χώρου, γεγονότος, προσώπου,πράγματος ..
Με την περιγραφή απεικονίζουμε τα κύρια γνωρίσματα αυτού που περιγράφουμε
και την οργανώνουμε με άξονα το χώρο.
Κατά την περιγραφή τηρούμε τη βασική αρχή της μετάβασης από τα γενικά
χαρακτηριστικά στις ειδικές λεπτομέρειες .
Αν πρόκειται για περιγραφή τοπίου, αυτή οργανώνεται με βάση το σημείο περιγραφής, όταν παρακολουθούμε ακίνητοι έναν
χώρο, ή την κίνηση προς ένα σημείο (από μακριά κοντά, από πάνω
προς τα κάτω….) .
Η συνοχή
των περιγραφικών κειμένων εξασφαλίζεται με :
• χρησιμοποίηση χρόνου ενεστώτα και γενικότερα εξακολουθητικών χρόνων.
• χρήση επιθέτων που δηλώνουν
ιδιότητες του αντικειμένου αλλά και τη θέση του στον χώρο.
• προσδιορισμούς του χώρου
• χρήση των βοηθητικών ρημάτων είμαι και έχω και
ρημάτων που αναφέρονται σε κάποια κατάσταση.
• χρήση μεταφορικής (δίνει ζωντάνια
στην περιγραφή) ή κυριολεκτικής γλώσσας, ανάλογα με το είδος
του κειμένου και τον επιδιωκόμενο σκοπό.
• ειδικό λεξιλόγιο ή ορολογία , αν πρόκειται για περιγραφή επαγγέλματος , επιστήμης ,
τέχνης..
Αφήγηση είναι η εξιστόρηση ενός ή μιας σειράς γεγονότων με αρχή, μέση, τέλος.
Η αφήγηση παρακολουθεί το αντικείμενο για το οποίο γίνεται λόγος κατά τη
δράση και τις
μεταβολές του μέσα
στον χρόνο.
• Έτσι οργανώνεται με άξονα τον χρόνο ( διαδοχή γεγονότων),
• αλλά και τον άξονα της αιτίας
και του αποτελέσματος (όσα εξιστορούνται προκύπτουν ως
αποτέλεσμα άλλων ).
• Χρησιμοποιείται, κυρίως , ο αόριστος και πιο γενικά οι συνοπτικοί χρόνοι χωρίς να
λείπει από την αφήγηση ο παρατατικός και οι εξακολουθητικοί χρόνοι.
Καθοριστικό στοιχείο τόσο στην περιγραφή, όσο και στην αφήγηση είναι οι νοηματικές
σχέσεις που συνδέουν τις λέξεις-φράσεις του κειμένου, δηλ. η λογική σύνδεση των νοημάτων μεταξύ τους.
(Στοιχεία
από το Βιβλίο Εκπαιδευτικού,Ν.Γλώσσα, β΄γυμνασίου)
ΕΥΗ KAΡΟΥΝΙΑ, ΦΙΛΟΛΟΓΟ-ΠΟΡΕΙΑ,blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου