"Χαλασμένες γειτονιές", Κ. Χαρπαντίδης,Φύλλο εργασίας,παιχνίδι στην e-me, Λογοτεχνία Β΄Γυμνασίουαπό το my Kavala,μεταφορά καπνού
ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ «Χαλασμένες γειτονιές»,
Κ.Χαρπαντίδης
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε το κείμενο και το εισαγωγικό σημείωμα του
βιβλίου σας ΕΔΩ
2)
Ο συγγραφέας, Κοσμάς Χαρπαντίδης ,γεννήθηκε
το 1959 στο Κάτω Νευροκόπι Δράμας. Σπούδασε νομικά και σήμερα ζει στην Καβάλα.
Έχει κατοικήσει, κατά καιρούς, και σε άλλες πόλεις του βορρά. Δικηγορεί από το
1986. Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1993 με τα
αφηγήματα "Μανία πόλεως" (εκδόσεις Επικαιρότητα) και στη συνέχεια
το 1995 με τα διηγήματα "Οι εξοχές των νεκρών" (εκδόσεις Νεφέλη).
Συνεργάστηκε στην έκδοση του λογοτεχνικού περιοδικού "Υπόστεγο". Το
1997 έγραψε το "Ταξίδι με θέα τη θάλασσα", ένα ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για την Καβάλα.(πηγή
εδώ ). 3)Στα τρία αποσπάσματα από το βιβλίο
«Μανία πόλεως» του Κ. Χαρπαντίδη παρακολουθούμε μια αντιπροσωπευτική εικόνα
σύγχρονης επαρχιακής πόλης, η οποία πνίγει τον άνθρωπο με την πυκνή δόμηση των
πολυκατοικιών και την έλλειψη πράσινου και ελεύθερων χώρων για το παιχνίδι των
παιδιών. Η παλιά Καβάλα, πόλη καπνεμπορίου και προσφύγων ,μετατρέπεται ,σύμφωνα
με τον συγγραφέα, σε τσιμεντούπολη στη δεκαετία του 1970 ,όταν η πόλη ανοικοδομήθηκε
χωρίς σχεδιασμό. Ο συγγραφέας μεταφέρει στο κείμενο τις μνήμες της παιδικής του
ηλικίας αλλά και τη θλίψη που του προκαλεί η σύγχρονη εικόνα της πόλης του. Τις
γειτονιές της τις βλέπει χαλασμένες, ψυχρές, αφιλόξενες. Δέσμιοι αυτής της
καταστροφικής «αξιοποίησης» είναι σήμερα τα παιδιά των πολυκατοικιών που ζουν
φυλακισμένα και στερημένα από χώρους για
παιχνίδι .
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:
1)α)Να δώσετε τίτλο σε καθένα απόσπασμα-ενότητα του κειμένου:
1η
Χαλασμένες γειτονιές………… που άνοιξαν η νύχτα και ο έρωτας:………………...
2η
Παιδί κυνηγούσα……………….. κάτω από τις σκοτεινιασμένες καμάρες:………...
3η
Στρέφοντας το βλέμμα……………… ερημιά της επαρχίας:…………………………..
β)Ποιο είναι το
πρόβλημα που παρουσιάζει ο συγγραφέας; Βρείτε ένα χωρίο του κειμένου στο
οποίο προβάλλεται αυτό.
3)Να σχολιάσετε τις παρακάτω φράσεις από το κείμενο:
τις
πολυκατοικίες που πληγώνουν τον ουρανό με την ευτέλειά τους
να
βρεθεί ένας χώρος με λίγη δροσιά να κατοικήσουν εκείνοι οι άνθρωποι με
το βουισμένο κεφάλι
στο
μοναδικό πάρκο συνωστίζονται τα
φυλακισμένα παιδιά των γύρω πολυκατοικιών
και
αγριεύουν στο παιχνίδι (θυμάσαι, εμείς, κάποτε, ηρεμούσαμε παίζοντας)
4)Με ποια
σημασία χρησιμοποιεί ο συγγραφέας τις λέξεις «ανάπτυξη» και «αξιοποίηση» στο κείμενό του;
5)Ποια είναι τα συναισθήματα του συγγραφέα για το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης του
,όπως φαίνονται από το κείμενο; Να
εντοπίσετε τα χωρία που τα φανερώνουν.
6)Να βρείτε φράσεις που αναφέρονται στα αρνητικά της πόλης και άλλες που εκφράζουν την άποψη του συγγραφέα.
7)Να συμπληρώσετε το πινακάκι που ακολουθεί χαρακτηρίζοντας τα εκφραστικά
μέσα του κειμένου(εικόνα, μεταφορά, προσωποποίηση, επανάληψη):
Χαλασμένες γειτονιές=
έχτισε ο χρόνος =
θα μας εκδικηθεί το
παρελθόν.=
μια πόλη
έρημη =
τα φυλακισμένα παιδιά
των γύρω πολυκατοικιών=
έχτισε σιγά σιγά ο χρόνος =
Γρήγορα ξεφεύγαμε από την επιτήρηση των δασκάλων, σκαρφαλώναμε
στις τάπιες* κι από κει
παίζαμε με την πόλη, που χανόταν σε μια γλυκιά ομίχλη από φρέσκο ψωμί,
λαδομπογιά και καρνάγιο,ιώδιο και
κάρβουνο=
(θυμηθείτε
τα σχήματα λόγου ΕΔΩ)
8)Αφού διαβάσετε τα σχετικά με την
αφήγηση ΕΔΩ,
να απαντήσετε στις
ερωτήσεις που ακολουθούν:
α)Ποιος είναι ο
αφηγητής στα αποσπάσματα που έχουμε από τα αφηγήματα του βιβλίου «Μανία πόλεως»; β)Ποιος είναι ο
τύπος του αφηγητή;(ομοδιηγητικός, ετεροδιηγητικός, παντογνώστης…) γ)Ποιους αφηγηματικούς
τρόπους χρησιμοποιεί ο συγγραφέας;(αφήγηση, περιγραφή, διάλογο, σχόλιο,
εσωτερικό μονόλογο..)Να υπογραμμίσετε από ένα παράδειγμα για το καθένα στο
κείμενο.
Το φρούριο της Καβάλας
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: 1)Μιλήστε σ’ έναν φίλο σας για το πρόβλημα στην πόλη της Καβάλας που παρουσιάζει ο συγγραφέας στο κείμενό του.(σε 10-12 σειρές) 2)Γίνε ο αφηγητής: να περιγράψεις το παιχνίδι των παιδιών στο Φρούριο και το παιχνίδι τους στη σύγχρονη Καβάλα. Να συγκρίνεις τις δύο εποχές σε αυτό το θέμα. 3)α)Ποια είναι τα δικά σας συναισθήματα διαβάζοντας όσα ο συγγραφέας μάς πληροφορεί για τη σύγχρονη Καβάλα; β)Η δική σας πόλη, ο δικός σας τόπος είναι διαφορετικός; Μιλήστε γι’ αυτόν σε μια παράγραφο 10-15 σειρών.(αναπτύξτε την με παραδείγματα). 4)Τι μπορεί ν’ αλλάξει στην πόλη ,για να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των ανθρώπων; Προτείνετε λύσεις.Πάρκο Καβάλας,Αγ.Ιωάννης,1970
5)Αναζητήστε μουσικά κομμάτια που ταιριάζουν ,κατά τη γνώμη σας, με τα συναισθήματα του συγγραφέα στο παρελθόν και στο παρόν.6)Ποια σχέση έχει το θέμα της εικόνας που ακολουθεί με το θέμα του κειμένου;
ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ «Χαλασμένες γειτονιές»,
Κ.Χαρπαντίδης
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:
1)α)Να δώσετε τίτλο σε καθένα απόσπασμα-ενότητα του κειμένου:
1η
Χαλασμένες γειτονιές………… που άνοιξαν η νύχτα και ο έρωτας:………………... |
2η
Παιδί κυνηγούσα……………….. κάτω από τις σκοτεινιασμένες καμάρες:………... |
3η
Στρέφοντας το βλέμμα……………… ερημιά της επαρχίας:………………………….. |
3)Να σχολιάσετε τις παρακάτω φράσεις από το κείμενο:
τις
πολυκατοικίες που πληγώνουν τον ουρανό με την ευτέλειά τους |
|
να
βρεθεί ένας χώρος με λίγη δροσιά να κατοικήσουν εκείνοι οι άνθρωποι με
το βουισμένο κεφάλι |
|
στο
μοναδικό πάρκο συνωστίζονται τα
φυλακισμένα παιδιά των γύρω πολυκατοικιών |
|
και
αγριεύουν στο παιχνίδι (θυμάσαι, εμείς, κάποτε, ηρεμούσαμε παίζοντας) |
|
4)Με ποια σημασία χρησιμοποιεί ο συγγραφέας τις λέξεις «ανάπτυξη» και «αξιοποίηση» στο κείμενό του;
5)Ποια είναι τα συναισθήματα του συγγραφέα για το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης του
,όπως φαίνονται από το κείμενο; Να
εντοπίσετε τα χωρία που τα φανερώνουν.
6)Να βρείτε φράσεις που αναφέρονται στα αρνητικά της πόλης και άλλες που εκφράζουν την άποψη του συγγραφέα.
7)Να συμπληρώσετε το πινακάκι που ακολουθεί χαρακτηρίζοντας τα εκφραστικά
μέσα του κειμένου(εικόνα, μεταφορά, προσωποποίηση, επανάληψη):
Χαλασμένες γειτονιές= |
έχτισε ο χρόνος = |
θα μας εκδικηθεί το
παρελθόν.= |
μια πόλη
έρημη = |
τα φυλακισμένα παιδιά
των γύρω πολυκατοικιών= |
έχτισε σιγά σιγά ο χρόνος = |
Γρήγορα ξεφεύγαμε από την επιτήρηση των δασκάλων, σκαρφαλώναμε
στις τάπιες* κι από κει
παίζαμε με την πόλη, που χανόταν σε μια γλυκιά ομίχλη από φρέσκο ψωμί,
λαδομπογιά και καρνάγιο,ιώδιο και
κάρβουνο= |
(θυμηθείτε
τα σχήματα λόγου ΕΔΩ)
8)Αφού διαβάσετε τα σχετικά με την
αφήγηση ΕΔΩ,
να απαντήσετε στις
ερωτήσεις που ακολουθούν:
Το φρούριο της Καβάλας |
Πάρκο Καβάλας,Αγ.Ιωάννης,1970 |
Θεσσαλονίκη
(από τη συλλογή της Europeana)
Μεσαιωνικό
Υδραγωγείο, Καμάρες Καβάλας
Θεσσαλονίκη
(από τη συλλογή της Europeana) |
Μεσαιωνικό
Υδραγωγείο, Καμάρες Καβάλας |
Πολύ ωραίες δραστηριότητες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ,Μαρία μου!🌷
Διαγραφή