Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

Αναφορικές προτάσεις -Θεωρία-Ασκήσεις, Γλώσσα Γ΄Γυμνασίου

Οι Αναφορικές προτάσεις  -τα  είδη τους - Θεωρία-Ασκήσεις, Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου, Ενότητα 4η 

ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΕΝΟΤΗΤΑ 4η

Αναφορικές ονομάζονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με αναφορικές αντωνυμίες και αναφορικά επιρρήματα και είτε αναφέρονται σε κάποιον όρο της κύριας πρότασης (π.χ. Μου έδωσε τις σημειώσεις που ήθελα) είτε είναι οι ίδιες όρος της κύριας πρότασης (π.χ. Πηγαίνει όπου θέλει).

Αναφορικές αντωνυμίες                                           Αναφορικά επιρρήματα

Που                                                                                      όπου, που, όπως

ο οποίος-η οποία-το οποίο                                                όσο, καθώς

Όποιος-όποια-όποιο                                                              σαν, ωσάν

Όσος-όση-όσο                                                       οσοδήποτε,οποτεδήποτε

ό,τι  (=άκλιτο)                                                                          οπουδήποτε

οποιοσδήποτε,  οσοσδήποτε, οτιδήποτε

-δήποτε=επίθημα

Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2025

Επίθετα δευτερόκλιτα, Θεωρία- Ασκήσεις.Η δεικτική αντωνυμία. Ενότητα 8η ,Αρχαία Α΄Γυμνασίου

Επίθετα δευτερόκλιτα ,Θεωρία-Ασκήσεις. Η δεικτική αντωνυμία Ενότητα 8η ,Αρχαία Α΄ Γυμνασίου









Επίθετα λέγονται οι λέξεις που φανερώνουν ιδιότητα ή ποιότητα ουσιαστικών. σοφὸς (ἀνήρ), καλὴ (γυνή), ὑψηλὸν (ὄρος)·

Από τα επίθετα:

1) πολλά είναι τρικατάληκτα με τρία γένη, δηλ. έχουν τρία γένη (αρσενικό, θηλυκό και ουδέτερο) και τρεις καταλήξεις, μία για κάθε γένος: ὁ σοφός, ἡ σοφή, τὸ σοφόν — ὁ βαθύς, ἡ βαθεῖα, τὸ βαθύ·

2) αρκετά είναι δικατάληκτα με τρία γένη, δηλ. έχουν τρία γένη, αλλά μόνο δύο καταλήξεις, μία για το αρσενικό και το θηλυκό και μία για το ουδέτερο: ὁ, ἡ ἄφθονος, τὸ ἄφθονον — ὁ, ἡ ἐπιμελής, τὸ ἐπιμελές·

3) μερικά είναι μονοκατάληκτα με δύο γένη, δηλ. έχουν μόνο δύο γένη, το αρσενικό και το θηλυκό, και μία κοινή κατάληξηὁ, ἡ πένης — ὁ, ἡ φυγὰς .

 

Τα επίθετα ανάλογα με την κατάληξή τους κλίνονται κατά μία από τις κλίσεις των ουσιαστικών. Και:

1) τα τρικατάληκτα με τρία γένη σχηματίζουν το θηλυκό πάντοτε κατά την α΄ κλίση (ἡ δικαία, ἡ καλή — ἡ βαθεῖα, ἡ πᾶσα) και το αρσενικό και το ουδέτερο άλλα κατά τη β΄ κλίση και άλλα κατά την γ΄ κλίση (ὁ δίκαιος, τὸ δίκαιον, γεν. τοῦ δικαίου — ὁ ἅπας, τὸ ἅπαν, γεν. τοῦ ἅπαντος)·

2) τα δικατάληκτα με τρία γένη κλίνονται άλλα κατά τη β΄ και άλλα κατά την γ΄ κλίση: , ἡ βάρβαρος, τὸ βάρβαρον, γεν. τοῦ βαρβάρου — ὁ, ἡ σώφρων, τὸ σῶφρον, γεν. τοῦ σώφρονος·

3) τα μονοκατάληκτα με δύο γένη κλίνονται τα περισσότερα κατά την γ΄ κλίσηὁ, ἡ φυγάς, γεν. φυγάδος — ὁ, ἡ πένης, γεν. πένητος.

Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2025

Η Ενωμένη Ευρώπη και οι πολίτες της, Σημειώσεις για την Έκθεση, Γλώσσα Γ΄Γυμνασίου

Ενωμένη Ευρώπη- Ευρωπαίοι πολίτες, Έκθεση-σημειώσεις, Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου, Ενότητα 4η




Ενότητα 4η – ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ

Στόχοι  της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

ü  Οικονομική ανάπτυξη  των κρατών –μελών

ü  Διαμόρφωση κοινής ευρωπαϊκής συνείδησης(έχουμε πολλά κοινά)

ü  Διατήρηση της πολιτικής σταθερότητας στα κράτη-μέλη

ü  Εδραίωση της ειρήνης στον ευρωπαϊκό χώρο

ü  Συνεργασία μεταξύ των κρατών για αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων

Γιατί συνεργάζονται μεταξύ  τους τα ευρωπαϊκά σχολεία:

Ø Για να γνωρίσουν την ευρωπαϊκή πολυμορφία (γλώσσα, παράδοση, θρησκεία) και να προσπαθήσουν να αναζητήσουν και να προβάλουν την κοινή  πολιτισμική κληρονομιά  (τους αγώνες για την ελευθερία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, κοινά ιστορικά στοιχεία…)

Ø Για να ανταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες σε διάφορους τομείς (εκπαίδευση, περιβάλλον, ανθρώπινες σχέσεις…)

Ø Για να συνεργαστούν και να δράσουν από κοινού απέναντι σε προβλήματα που απασχολούν όλους τους νέους της Ευρώπης(ανεργία, ναρκωτικά, ρατσισμός…)

Ελπίδες από την Ευρωπαϊκή ενοποίηση

  • Αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων.
  • Ενίσχυση της οικονομίας των ασθενέστερων οικονομικά  χωρών.
  •  Από κοινού αντιμετώπιση των προβλημάτων ανάμεσα στις χώρες.
  •  Ενίσχυση της πίστης σε αρχές όπως η ελευθερία, δημοκρατία, η ισότητα και η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων
  •  Συνεργασία σε όλους τους τομείς (επιστήμη, οικονομία, τέχνες, γράμματα  ).

Οι κίνδυνοι από την Ευρωπαϊκή ενοποίηση:

v  Απώλεια της εθνικής ταυτότητας και εξαφάνιση της ξεχωριστής μας φυσιογνωμίας(ήθη, έθιμα, παραδόσεις)

v  Φθορά της γλώσσας (εισροή ξενικών στοιχείων).

v   Παραγκωνισμός των αδύναμων χωρών και συνεργασία των ισχυρών.

v   Μη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων. Αδιαφορία για την πορεία μας ως μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  (στοιχεία για τις σημειώσεις από samara.gr) 

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025

"Ελεύθεροι Πολιορκημένοι",Δ.Σολωμός,Δημιουργική γραφή,Λογοτεχνία Γ΄Γυμνασίου

"Ελεύθεροι Πολιορκημένοι", Δ. Σολωμός, Ασκήσεις Δημιουργικής γραφής, Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ,ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Άλμπερτ ΄Ανκερ,1875

                            ΑΣΚΗΣΕΙΣ    Δ Η Μ Ι Ο Υ Ρ Γ Ι Κ Η Σ  Γ Ρ Α Φ Η Σ
ΜΕ ΤΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ «ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ» Δ.ΣΟΛΩΜΟΥ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

B΄σχεδίασμα           

I

Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·

λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει.

Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει·

στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:

«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω 'γώ στο χέρι;

οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει».

1)Προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα καινούργιο ποίημα αντικαθιστώντας όσα ρήματα είναι δυνατόν από αυτά που χρησιμοποιεί ο ποιητής με δικά σας συνώνυμα. Πώς σας φαίνεται το δημιούργημά σας;  ΄Αλλαξε το ύφος του ποιήματος;(για το Ύφος διαβάστε εδώ)

2)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο ποίημα

3)Συμπληρώστε την ακροστιχίδα με λέξεις που ταιριάζουν στο περιεχόμενο του ποιήματος:

Ε

Λ

Ε

Υ

Θ

Ε

Ρ

Ο

Ι

4)Να μετατρέψετε το ποίημα σε πεζό κείμενο 10-15 σειρών, αφού ολοκληρώσετε την ανάλυσή του. 

Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2025

"Η μεταμφίεση", Ρέα Γαλανάκη ,Λογοτεχνία Γ΄γυμνασίου








"Η μεταμφίεση", Ρέα Γαλανάκη ,Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας


Ελένη Αλταμούρα        Ρέα Γαλανάκη(βιβλιονέτ)

Η Ρέα Γαλανάκη προχωρεί στην πεζογραφία καθώς απομακρύνεται από την ποίηση, στην οποία ωστόσο είχε δώσει δείγματα πειστικής ακριβολογίας (Πλην εύχαρις, 1975), περνώντας ένα μεταβατικό στάδιο με τα πεζά: Πού ζει ο λύκος; (1982). Η απόφασή της να ακουστεί και η δική της φωνή ευοδώθηκε από το υπόβαθρο της προσωπικής της παιδείας και κατέληξε άνετα στον σχεδιασμό ενός τύπου αφήγησης που ανασύρει πρόσωπα του παρελθόντος τα οποία έχουν ξεχαστεί. Τα τρία μυθιστορήματα γραμμένα σε αυτή την κατεύθυνση, για τα οποία η Γαλανάκη αρνείται τον ορισμό «ιστορικό μυθιστόρημα», της επεφύλαξαν ικανοποιητική ανταπόκριση από πλευράς κριτικής και κοινού. Το πρώτο, Ο βίος του Ισμαήλ Φερίκ πασά (1991), στέκεται σε μερικές στιγμές της ζωής ενός ισχυρού ανθρώπου, Έλληνα από την Κρήτη που τον απήγαγαν και τον εξισλάμισαν όταν ήταν παιδί, και που έγινε υπουργός και αρχιστράτηγος του σουλτάνου της Αιγύπτου. Αποτελεί κάτι νέο η αντιμετώπιση του Τούρκου δίχως αισθήματα φθόνου που δεν έλειψαν κατά το παρελθόν από την ελληνική λογοτεχνία. […]Ακολούθησαν άλλα δύο μυθιστορήματα με πρόσωπα που ανασύρονται από το παρελθόν (Θα υπογράφω Λουί, 1993,  Ελένη ή Ο κανένας, 1998)· με το Ο αιώνας των λαβυρίνθων, 2002, οι στόχοι μετατοπίζονται.( Mario Vitti, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Εκδόσεις Οδυσσέας, Αθήνα 2003, 581-582).

Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2025

"Δύο γράμματα της Χαράς",Θ. Βαλτινός, Λογοτεχνία Β΄ Γυμνασίου

"Δύο γράμματα της Χαράς", Θ. Βαλτινός, Λογοτεχνία Β΄ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

ΓΙΟΧΑΝΕΣΜΠΟΥΡΓΚ-ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ

 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΖΖΑΣΙΟΥ : «Δύο γράμματα της χαράς», Θ. Βαλτινός

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Ο συγγραφέας:  Ο Θανάσης Βαλτινός (1932-2024): ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς της εγχώριας μεταπολεμικής λογοτεχνίας.

Γεννήθηκε στο Καστρί Κυνουρίας το 1932. Η οικογένειά του αναγκάστηκε λόγω φτώχειας να μετακινηθεί συχνά στα χρόνια της Κατοχής και έτσι ο Θανάσης Βαλτινός πήγε σχολείο σε Σπάρτη, Γύθειο, Τρίπολη. Στην Αθήνα ήρθε το 1950 και ενώ μπήκε στην Πάντειο και έκανε σπουδές κινηματογράφου, το 1958 πρωτοεμφανίστηκε στη λογοτεχνία, με τη βράβευση ενός διηγήματός του από τον «Ταχυδρόμο». Το 1963 δημοσίευσε στις «Εποχές» την «Κάθοδο των Εννιά», με θέμα τον ασφυκτικό αποκλεισμό μιας ομάδας ανταρτών, και το έργο ήταν αρκετό για να κληθεί να συμμετάσχει στα περίφημα «18 κείμενα» που κυκλοφόρησαν το 1971, στη χούντα. Ακολούθησαν τα «Συναξάρι του Αντρέα Κορδοπάτη», «Μπλε βαθύ, σχεδόν μαύρο» και τα εμβληματικά «Στοιχεία για τη δεκαετία του ’60» (Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 1990), με την τολμηρή αφηγηματική τεχνική και την εστίαση, για άλλη μια φορά, στους αφανείς της Ιστορίας. ΄Οπως και στην «Κάθοδο», η περίοδος του Εμφυλίου θα τον απασχολούσε σαν ιστορικό φόντο και στην περίφημη «Ορθοκωστά», που τόσες συζητήσεις είχε προκαλέσει στη δεκαετία του ’90 για τη λογοτεχνική μεταφορά της μεταπολεμικής Ιστορίας της Ελλάδας. Δεν ασκήθηκε μόνο στην πεζογραφία, στα μυθιστορήματα και στα διηγήματα. Μετέφρασε, επίσης, τις «Τρωαδίτισσες» και τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, καθώς και την «Ορέστεια» του Αισχύλου και ήταν οι δικές του αποδόσεις που παρουσιάστηκαν από τον Κάρολο Κουν στην Επίδαυρο το 1979 και το 1980. Το 1984 τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών με το βραβείο σεναρίου για την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Ταξίδι στα Κύθηρα», ενώ στις πολλές βραβεύσεις του περιλαμβάνονται το Διεθνές Βραβείο Καβάφη και ο Χρυσός Σταυρός του Τάγματος της Τιμής της Ελληνικής Δημοκρατίας. Το 2008 εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, της οποίας διετέλεσε και πρόεδρος (όπως και της Εταιρείας Συγγραφέων, για τέσσερις θητείες), ενώ τα βιβλία του, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Εστία, μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες.(https://www.kathimerini.gr/culture/563298220/thanasis-valtinos-1932-2024-efyge-enas-koryfaios-estiase-stoys-afaneis-tis-istorias/  )

2) Βασικά γνωρίσματα της ελληνικής κοινωνίας στη δεκαετία του ’60: το φαινόμενο και οι συνέπειες της μαζικής μετανάστευσης με κύριο σκοπό την εύρεση εργασίας, τα συντηρητικά ήθη και οι παραδοσιακές αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της γυναίκας (οικοκυρά), οι στενοί οικογενειακοί δεσμοί και η ανάγκη της ανθρώπινης επικοινωνίας, η συχνή αλληλογραφία, που αναπλήρωνε την έλλειψη σωματικής επαφής με την πατρίδα και τα αγαπημένα πρόσωπα.

3)Αφού διαβάσετε το κείμενο  να συζητήσετε για τη σημασία της αλληλογραφίας ως μέσου διαπροσωπικής επικοινωνίας. Ρωτήστε δικούς σας ανθρώπους (γονείς, θείους..) αν χρησιμοποίησαν στο παρελθόν την αλληλογραφία για την επικοινωνία τους με φίλους ή συγγενείς.


Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2025

ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ,ΛΙΛΗ ΛΑΜΠΡΕΛΛΗ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ 

1)Ενώ διαβάζουμε το βιβλίο, σημειώνετε φράσεις, λέξεις που σας εντυπωσιάζουν, που σας βάζουν σε σκέψεις:

 


2)Σε ποιους αφιερώνει η συγγραφέας το βιβλίο της;

3) ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο :  Όλα τα θυμάμαι: σχολιάστε τη φράση…