"Η ΜΑΝΑ",ΠΕΡΛ ΜΠΑΚ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Το Β1 μου,2023-24, για τη ΜΑΝΑ! Καταιγισμός ιδεών!! Ευχαριστούμε τον Σπύρο Ζ. για την οργάνωση
Η ΜΑΝΑ,ΠΕΡΛ ΜΠΑΚ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1)Διαβάστε
το εισαγωγικό σημείωμα και το κείμενο
στις σελίδες 42-47 του σχολικού βιβλίου σας ή στο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1685,5377/ .
2)ΠΕΡΛ ΜΠΑΚ:Η Περλ Μπακ
θεωρείται μία από τις σημαντικότερες πένες του 20ου αιώνα.Είναι γεννημένη στις
26 Ιουνίου 1892 στο Χίλσμπορο της Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Όταν ήταν μόλις τριών
μηνών, η οικογένεια μετακόμισε στην Κίνα, όπου η μικρή Περλ πέρασε τα παιδικά
της χρόνια. Τα περισσότερα έργα της Περλ
Μπακ αφορούν τη ζωή στην Κίνα, τη σκληρή καθημερινότητα των φτωχών ανθρώπων και
ιδιαίτερα των γεωργών, τα ήθη και τις παραδόσεις τους, αλλά και εμπειρίες
από τη ζωή της ίδιας της συγγραφέως.Έχει γράψει ,επίσης ,παιδικές ιστορίες, Το 1938 τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, «για τις πλούσιες
και αληθώς επικές περιγραφές της ζωής των χωρικών στην Κίνα, καθώς και για τα
βιογραφικά της αριστουργήματα.» Η πλούσια λογοτεχνική καριέρα της μετράει
παραπάνω από 45 βιβλία, τα οποία έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 20
γλώσσες και έχουν πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα. Πέθανε στις 6 Μαρτίου 1973, σε
ηλικία 81 ετών(πηγή:book city).
Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ |
3)Μυθιστόρημα: Είναι ένα από τα τρία είδη του πεζού λόγου. Είναι μια εκτενής, πολυεπίπεδη και πολυπρόσωπη
πολλές φορές αφήγηση. Το μυθολογικό
υλικό είναι εκτεταμένο και πολύπλοκο και εξελίσσεται σε πολλά επίπεδα χρόνου
και χώρου. Ανάλογα με τον σκοπό του συγγραφέα και το περιεχόμενο του έργου, το
μυθιστόρημα μπορεί να διαιρεθεί σε πολλά είδη (ιστορικό, ηθογραφικό, αστικό ….)(πηγή:ΠΟΘΕΓ).Διαβάστε και εδώ.
4)Θυμηθείτε
από το βιβλίο της Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας : α)τα σχετικά με το ύφος και τα σχήματα λόγου,σελ.180-182 και ΕΔΩ β)τα σημεία στίξης ,σελ.24-26 και ΕΔΩ γ) τα είδη κειμένων,σελ.177
5)Δείτε
το βίντεο ΕΔΩ
6)Ποιος
είναι ο ρόλος της μητέρας μέσα στην οικογένεια, σήμερα; Ποιοι άλλοι
αναλαμβάνουν αυτόν τον ρόλο ,όταν η μητέρα δεν μπορεί να «ασκεί» τον ρόλο της; Συζητήστε
τις απόψεις σας στην τάξη.
ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ,Ν.ΓΥΖΗΣ |
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ (χωριστείτε σε ομάδες):
1)Να εντοπίσετε τα θεματικά
κέντρα γύρω από τα οποία «κινείται» το κείμενο.
2)α)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο κείμενο. β)Να δώσετε πλαγιότιτλους στην
1η, 7η και 11η παράγραφό του. γ)Να βρείτε τα δομικά μέρη της 1ης παραγράφου του κειμένου.
3)Να σχολιάσετε τις παρακάτω προτάσεις του κειμένου: α)Έχει καμιά διαφορά η μια μέρα από την άλλη κάτω
από τον ουρανό για μια μάνα; β)
Δεν πρέπει λοιπόν να ξεχάσω την αλοιφή για τα μάτια αυτού του
παιδιού. γ) Ναι, είναι αλήθεια ότι όλες οι μέρες ήταν όμοιες για τη μάνα,
αλλά ποτέ της δεν τις βρήκε στενόχωρες ή πληκτικές κι ήταν αρκετά ευχαριστημένη
με το πέρασμά τους. Συγκρίνετε το περιεχόμενό τους με το βαθύτερο νόημα από το
βίντεο που παρακολουθήσατε(ΥΠΟΜΝΗΣΗ 5).
4)α)Η μητέρα στην Κίνα στις αρχές του 20ου αιώνα: ποια είναι η
θέση της στην οικογένεια και την κοινωνία, σύμφωνα με το κείμενο; β)Να χαρακτηρίσετε τη μάνα του αποσπάσματος από τη συμπεριφορά της
απέναντι στην ηλικιωμένη πεθερά της.
5)Συγκρίνετε τις συνθήκες ζωής και εργασίας της Κινέζας
μάνας του αποσπάσματος με τον σύγχρονο
τρόπο ζωής της μητέρας μέσα στην οικογένεια σ’ ένα κείμενο 15 γραμμών
,περίπου.
7)Να
δώσετε τίτλο στους πίνακες:
ΡΕΝΟΥΑΡ,1881 |
Γ. ΙΑΚΩΒΙΔΗΣ |
ΠΙΚΑΣΣΟ,1902 |
ΜΟΝΕ,1875 |
8)΄Ενας
μαθητής από κάθε ομάδα να αποδώσει με δραματοποίηση σκέψεις και ενέργειες των
ηρώων του αποσπάσματος.
9)Με
τη βοήθεια της(του) καθηγήτριάς(-ή ) σας δημιουργήστε στο https://wordart.com/ ή στο http://www.wordle.net/create συννεφόλεξο με 10 λέξεις που θα
επιλέξετε από το κείμενο.
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Να
αφηγηθείτε με συντομία το
περιεχόμενο του κειμένου σ’ έναν φίλο σας που έλειπε από το μάθημα (γραπτά σε
80 λέξεις) .
2)Να
κάνετε ανάγνωση ενός σύντομου
αποσπάσματος(6-8 σειρών) που σας αρέσει
από το κείμενο μέσα στην τάξη(το
έχετε διαβάσει προηγουμένως στο σπίτι).Αφού διαβάσουν όσοι το επιθυμούν ,το
σύνολο των μαθητών της τάξης διαλέγει εκείνον που έκανε την πιο επιτυχημένη
ανάγνωση(διαγωνισμός καλύτερης ανάγνωσης).
3)α)Αναλάβετε
τον ρόλο της μητέρας του κειμένου.
Μιλήστε στο παιδί σας. Πείτε του όσα πιστεύετε ότι η Κινέζα μάνα θα ήθελε να
πει στο παιδί της. β)Αναλάβετε και τον ρόλο
μιας σύγχρονης μητέρας. Να κάνετε το ίδιο.
4)Ζωγραφίστε μία από τις εικόνες του κειμένου ή γράψτε ένα ποίημα αφιερωμένο στη μάνα ή εναλλακτικά γράψτε μια
μικρή δική σας ιστορία χρησιμοποιώντας και τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
μάνα ,ξύπνησε,φροντίζω,σκέφτομαι,καταλαβαίνω,ευχαριστημένη,ικανοποιημένη,χαμο-γελά.
5)Ακροστιχίδα:Μητέρα
Ηρωίδα και ήλιε μου
Τι άλλο να κάνεις για μένα;
Ένα μονάχα θα σου πω
Ρωτάς ποιο είν’ το μυστικό:
Αγάπη για εσένα!
α)Δημιουργήστε και τη δική σας
ακροστιχίδα ή β)Γράψτε δικές σας φράσεις-συνθήματα σχετικές με τα
θεματικά κέντρα του κειμένου.(π.χ. Μάνα
είναι μόνο μία)
6)Να
αντιγράψετε στο τετράδιό σας 3 φράσεις
από το κείμενο που σας προκαλούν θετικά ή αρνητικά συναισθήματα και να
γράψετε ποια είναι αυτά.
7)Παράλληλα κείμενα: Διαβάστε: α)το ποίημα στο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1693,5429/ ή στη σελίδα 201 των Κειμένων Νεοελληνικής
Λογοτεχνίας: Υπάρχουν κοινά στοιχεία με τη «Μάνα» της Μπακ; β) Διαβάστε το
απόσπασμα από τα «Ματωμένα χώματα» της Δ.Σωτηρίου στο http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1685,5377/ ,όπου υπάρχει παραπομπή αμέσως μετά το τέλος του κειμένου του
σχολικού βιβλίου .Βρείτε κοινά στοιχεία και διαφορές από το κείμενό μας.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΑΛΛΗ ΜΟΡΦH
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου