Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018

Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ,ΕΝΟΤΗΤΑ 1η,ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 ΓΛΩΣΣΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 1η : Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ,ΦΥΛΛΟ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ


   
                                                ΣΩΚΡΑΤΗΣ


     
                                                  
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε τα κείμενα της ενότητας 1 του σχολικού βιβλίου,σελίδες 10-25 ή στο:http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2411,9241/  ,http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2411,9242/

2)Δείτε τον πίνακα με τους συνδέσμους-παρατακτικοί και υποτακτικοί- στη σελίδα 104 της Γραμματικής της Νέας ελληνικής Γλώσσας   και ΕΔΩ  .

3)Διαβάστε για τα είδη και τους τρόπους σύνδεσης των προτάσεων   :https://filologikaek.blogspot.com/2021/09/blog-post_26.html#more    και στο βιβλίο της Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας ,σελίδες 145-146 ή στο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/621/4007,17985/ (μόνο τα γενικά στοιχεία).
4)Θυμηθείτε τους τρόπους ανάπτυξης παραγράφου και τη σύνταξη περίληψης κειμένου στα: http://filologikaek.blogspot.com/2017/09/blog-post_98.html  , http://filologikaek.blogspot.com/2017/11/blog-post.html

5)Δείτε τα παρακάτω βίντεο για την Ελλάδα:https://youtu.be/GeIldpNRRfwhttps://vimeo.com/163462654 .
                                                      

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ(χωριστείτε σε ομάδες για την επεξεργασία των ασκήσεων):

1)Διαβάστε προσεκτικά  το κείμενο που ακολουθεί και απαντήστε στις ερωτήσεις που το συνοδεύουν:

Πώς μας βλέπουν οι ξένοι που ζουν στην Ελλάδα
Της Ελενας Καρανάτση , από εφημερίδα,15.07.2006

«Σύμπτωμα ουσιαστικό της νεοελληνικής ψυχής: η μυθοπλασία. Πλάθουμε μύθους για τον εαυτό μας. Και μετά είμαστε δυστυχισμένοι, γιατί φαινόμαστε κατώτεροι από τους μύθους (που εμείς πλασάραμε)»... Γράφει ο συγγραφέας Νίκος Δήμου στο βιβλίο του «Η δυστυχία τού να είσαι Ελληνας».
Κι αν οι ΄Ελληνες έπλασαν όντως τους μύθους που ήθελαν ή που τους βόλευαν, οι αλλοδαποί που είχαν την ευκαιρία να μας γνωρίσουν καλά μιλούν για την πραγματικότητα του ΄Ελληνα που είδαν εκείνοι. Είτε αυτή μοιάζει με τον μύθο είτε απέχει χιλιόμετρα...
Η Μάγκι από τη Μ. Βρετανία και  η Σάρα από τον Καναδά και τη Νότια Κορέα  περιγράφουν τον ελληνικό λαό, όπως τον κατάλαβαν ζώντας και δουλεύοντας οι ίδιες στην Ελλάδα. Θερμοί, ανοιχτόκαρδοι, παθιασμένοι αλλά και γκρινιάρηδες και ρατσιστές είναι κάποιοι χαρακτηρισμοί για τους ΄Ελληνες στους οποίους συγκλίνουν οι απόψεις των ξένων.
Η Σάρα Γιου από τον Καναδά (με γονείς Νοτιοκορεάτες) ζει εδώ και 15 χρόνια στην Ελλάδα και σήμερα εργάζεται ως καθηγήτρια Αγγλικών. Η φράση της «Ο ΄Ελληνας μπορεί να είναι ο καλύτερος ή ο χειρότερος άνθρωπος» τα λέει όλα. «Οι ΄Ελληνες είναι γνήσιοι άνθρωποι που λειτουργούν με την καρδιά τους, κάτι που δεν το έζησα ούτε στον Καναδά ούτε στις ΗΠΑ. ΄Εχουν πάθος για τη ζωή, αν και γκρινιάζουν αντί να αντιδρούν ,διότι έχουν πειστεί ότι δεν μπορούν να αλλάξουν τίποτα».
Τη Μάγκι Νιαγάσα έφερε στην Ελλάδα από τη Μ. Βρετανία πριν από 31 χρόνια ο έρωτας και ο γάμος. Η ζωή της είναι μοιρασμένη σε Αθήνα και Κω. «Κάποτε οι Ελληνες ήταν πιο φιλόξενοι. Σήμερα, ίσως, επειδή είναι πολλοί οι αλλοδαποί, η στάση τους είναι λιγότερο φιλική. Εξακολουθούν, όμως, να είναι ανοιχτοί και δεν φοβούνται να δείξουν τα συναισθήματά τους», λέει η Μάγκι. Της αρέσει η αίσθηση της αλληλεγγύης μεταξύ συγγενών και φίλων και την εξηγεί συγκρίνοντας την κοινωνική πραγματικότητα Ελλάδας και Αγγλίας. «΄Ισως, επειδή στην Ελλάδα δεν υπάρχει ουσιαστική κοινωνική πρόνοια, για τη λύση των προβλημάτων σου πρέπει να βασιστείς στις σχέσεις σου, δηλαδή στην οικογένεια και τους φίλους. Στην Αγγλία,όμως, όπου η πρόνοια είναι πιο οργανωμένη, ο κόσμος δεν νιώθει την ανάγκη ούτε να ζητήσει βοήθεια αλλά ούτε και να συμπαρασταθεί στον διπλανό του».
Την εξοργίζει η έλλειψη σεβασμού στο περιβάλλον και την ενοχλούν οι ΄Ελληνες οι οποίοι δεν λογαριάζουν και δεν καταλαβαίνουν τον άλλο ή δεν έχουν λεπτούς τρόπους…..   (διασκευή)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: 1)Ποιο είναι το είδος του παραπάνω κειμένου; 2)Να δώσετε πλαγιότιτλο σε καθεμιά παράγραφό του. 3)Ποιος είναι ο πομπός, ποιο είναι το μήνυμα του κειμένου και ποιος ο δέκτης του μηνύματος;4)Πώς βλέπουν τους ΄Ελληνες οι ξένοι που ζουν στην Ελλάδα, σύμφωνα με το κείμενο;5)Πιστεύετε ότι ισχύουν οι χαρακτηρισμοί που δίνονται; Έχετε διαφορετική άποψη; 6)Με ποιους τρόπους συνδέονται μεταξύ τους οι προτάσεις στην πρώτη και δεύτερη παράγραφο του κειμένου;Επίσης, στην τελευταία του περίοδο;7)Ποιες συνδετικές/διαρθρωτικές λέξεις χρησιμοποιούνται στην προτελευταία παράγραφο για τη συνοχή της;8)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο κείμενο.

2)ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΤΕ ΜΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΦΙΣΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ:


    ΑΑΔΕ=ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

ΠΟΙΟΣ ΜΙΛΑΕΙ
(ΠΟΜΠΟΣ)
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
(ΔΕΚΤΗΣ)
ΠΟΙΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ
ΤΟ ΘΕΜΑ  ΤΟΥ ΣΚΙΤΣΟΥ










3) 




Σχολιάστε τις παραπάνω  δύο εικόνες σε 5-6 σειρές. Ποια αποτελεί διαφήμιση για την Ελλάδα και γιατί; Δώστε τίτλο στην καθεμία.

4)
 
Σε 10 σειρές σχολιάστε το μήνυμα των εικόνων που αφορά την Ελλάδα.


5)α)Να συντάξετε  την περίληψη του παρακάτω άρθρου σε 10 σειρές περίπου(περίληψη κειμένου οδηγίες):

ΤΑΣΟΥΛΑ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ,21-7-2014,ΑΡΘΡΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ

Πριν από μερικές εβδομάδες, o Guardian δημοσίευσε ένα μεγάλο άρθρο της Mary Beard. Η διακεκριμένη κλασική φιλόλογος, καθηγήτρια στο Cambridge, ταξίδεψε στο τρίτο πόδι της Χαλκιδικής για να ακολουθήσει τα «βήματα» του Αριστοτέλη στις καταπράσινες διαδρομές του Στρατονικού Ορους, μέχρι τα αρχαία Στάγειρα. «Σ’ αυτό το κομμάτι της Ελλάδας είδα παραλίες και απόλαυσα θέα στη θάλασσα για τα οποία αξίζει να... πεθάνει κανείς», έγραψε. Στην ιστοσελίδα της εφημερίδας όπου ανέβηκε η αφήγησή της, η ανταπόκριση των Βρετανών αναγνωστών ήταν μεγάλη. «Η Χαλκιδική είναι πραγματικό διαμάντι!» σχολίασε ένας. «Η Κρήτη είναι το ομορφότερο μέρος στην Ελλάδα. ΄Εχετε πάει;» ρώτησε κάποιος άλλος. «Σας ευχαριστώ, με εμπνεύσατε για τις επόμενες διακοπές μου», έγραψε ένας τρίτος.

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος επιφανής Ευρωπαίος -της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών- εκθειάζει τις ομορφιές της χώρας μας. ΄Ομως, τον τελευταίο καιρό η συχνότητα τέτοιων δημοσιευμάτων είναι εντυπωσιακή. Και μάλιστα από τους ταξιδιωτικούς συντάκτες. Με το «μάγκωμα» των περασμένων ετών -λόγω επεισοδίων, ειδικά στην Αθήνα- να έχει παρέλθει, τα μεγαλύτερα διεθνή μέσα περιλαμβάνουν φέτος την Ελλάδα ανάμεσα στους πιο hot προορισμούς. Και οι τουρίστες ανταποκρίνονται. Δεν είναι τυχαίο ότι το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς έκλεισε με αύξηση 17,1%, δηλαδή 760.000 επιπλέον αφίξεις στα αεροδρόμια της χώρας σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.

«Και η Αθήνα συνέχισε την πολύ καλή πορεία της, με αύξηση 32,8% ή περίπου 400.000 επιπλέον αφίξεις στο εξάμηνο», τονίζει ο Ιωσήφ Πάρσαλης, γενικός διευθυντής της Marketing Greece. Ο νεοσύστατος οργανισμός, που μετράει μόλις ένα χρόνο λειτουργίας, έχει αναλάβει όχι μόνο το κομμάτι των δημοσίων σχέσεων με ξένους δημοσιογράφους, αλλά και την προώθηση του brand «Greece» και την προσέλκυση πελατών υψηλής ποιότητας. Ιδιαίτερα στην πρωτεύουσα, που είχε πληγεί περισσότερο.«Η Αθήνα είναι τουριστικό προϊόν με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, ένας προορισμός για όλον το χρόνο, όχι μόνο το καλοκαίρι. Και αυτό προσπαθούμε να “περάσουμε” στα διεθνή ΜΜΕ», συνεχίζει.

β)Ποια είναι η σημασία της λέξης « επιφανής» στο παραπάνω άρθρο; Μπορείτε  να χρησιμοποιήσετε άλλη λέξη στη θέση της, χωρίς να αλλάξει η σημασία της πρότασης; Γιατί  επιλέγει  αυτή τη λέξη η αρθρογράφος;

6)Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ:   

«..Ομοίως, την πιο έξυπνη απάντηση στην ανόητη ερώτηση όποιου ακόμη ζητά στις μέρες μας από τους μαθητές μας να του πούνε “σε τί χρησιμεύει η εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών” μπορούμε να τη βρούμε στο μυθιστόρημα της Marguerite Yourcenar, Αδριανού Απομνημονεύματα. Σ’ έναν συγκινητικό στοχασμό αφιερωμένο στο μεγαλείο του ελληνικού πολιτισμού, ο Ρωμαίος αυτοκράτορας – εκλεπτυσμένος διανοούμενος και φιλότεχνος – έπλεξε το εγκώμιο της ελληνικής γλώσσας με αυτά τα λόγια:   Αγάπησα αυτή τη γλώσσα για την εύρωστη πλαστικότητά της, για το πλούσιο λεξιλόγιό της, πού η κάθε λέξη που πιστοποιεί την άμεση και διαφορετική επαφή της με τις αλήθειες, και γιατί ό,τι έχει λεχθεί καλό από τον άνθρωπο έχει ως επί το πλείστον λεχθεί σ’ αυτή τη γλώσσα. Με τα λατινικά κυβέρνησα την αυτοκρατορία μου. Ο επιτάφιος μου θα χαραχτεί στα λατινικά στον τοίχο του μαυσωλείου μου στις όχθες του Τίβερη, αλλά ελληνικά έχω σκεφτεί και ζήσει.         ( Marguerite Yourcenar Αδριανού Απομνημονεύματα)

Να εκφράσετε στην τάξη τα συμπεράσματά σας από την ανάγνωση του κειμένου .Δώστε έναν τίτλο στο κείμενο.

7)Συζητήστε στην τάξη τις εντυπώσεις σας από τα βίντεο της άσκησης  5 των Υπομνήσεων του φύλλου εργασίας. Ποια εικόνα της Ελλάδας προβάλλουν;

8)Αναζητήστε στο  βιβλίο σας των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ποιήματα ή πεζά κείμενα που αναφέρονται στην Ελλάδα. Ποια στοιχεία της προβάλλουν; Γράψτε τα στο τετράδιό σας. Τι είδους προτάσεις κυριαρχούν στα ποιήματα που βρήκατε; Χρησιμοποιούνται συνδετικές λέξεις; Προσπαθήστε να ερμηνεύσετε αυτές τις επιλογές των ποιητών.

9)Ακούστε το τραγούδι :https://youtu.be/PIS6eg2Q5AE  .Ποια η σημασία της λέξης Ρωμιοσύνη σε αυτό; Γιατί την επιλέγει ο στιχουργός του;



10)Ξένοι στην Ελλάδα: σχολιάστε τις  παραπάνω εικόνες και βρείτε τη διαφορετική σημασία της λέξης σε  καθεμιά εικόνα.

11)Η τουριστική ανάπτυξη στη χώρα μας: ποιους βασικούς τομείς πρέπει να προσέξουμε ως χώρα ,ώστε να πετύχουμε ακόμα μεγαλύτερη πρόοδο στον τομέα του τουρισμού;Προτείνετε λύσεις συζητώντας για τα «κακώς κείμενα» που πρέπει να διορθωθούν.(μελετήστε τις σημειώσεις για την παραγωγή λόγου )

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)Μιλήστε σ’ έναν φίλο σας για τις διαφορετικές όψεις της Ελλάδας, όπως τις είδατε στα κείμενα ,τα βίντεο και στις εικόνες που σχολιάσαμε .

2)Διατυπώστε ένα σύνθημα  με το οποίο να εκφράζετε την άποψή σας  για  την  "Ελλάδα στον κόσμο"  ή  για τις αντιφατικές όψεις που αυτή παρουσιάζει( π.χ. « Ελλάδα, η χώρα των θαυμάτων»).

3)Συντάξτε ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα με τις εντυπώσεις σας από ένα ταξίδι σε μέρος της Ελλάδας που ξεχωρίζει για τη φυσική ομορφιά του ή για την αρχαιολογική σημασία  του.(σε 80-100 λέξεις)

4)Ποια εικόνα της Ελλάδας προβάλλουν οι παρακάτω αφίσες; Αναζητήστε παρόμοιες αφίσες διαφήμισης της χώρας μας. 


5)Παιχνίδι ρόλων: α)΄Ενας μετανάστης, που ζει στη χώρα μας, μιλά για την Ελλάδα. β)΄Ενας ΄Αγγλος τουρίστας μιλά για την Ελλάδα μετά από τις διακοπές του εδώ. γ)΄Ενας ξένος που θέλει ν’ αγοράσει σπίτι στην Ελλάδα μιλά για τη χώρα μας.

6)Γράψτε το κείμενο μιας ραδιοφωνικής διαφήμισης για την Ελλάδα ,που θα μεταδοθεί από έναν σταθμό κάποιας χώρας της Ευρώπης(σε 5-7 σειρές).Ποιον τρόπο σύνδεσης των προτάσεων προτιμήσατε και γιατί;





ΣΥΝΩΝΥΜΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

4 σχόλια: