Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019

"ΤΑ ΖΑ", Σ.ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

"ΤΑ ΖΑ",ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


                               ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
                                    ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

       "ΤΑ ΖΑ ",ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ,ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "Η ΖΩΗ ΕΝ ΤΑΦΩ"(1931)


                                     
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε το κείμενο στις σελίδες 161-163 του βιβλίου της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ή στο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2368,9021/ .
2)Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το μυθιστόρημα του Μυριβήλη,  « Η ζωή εν τάφω» ,(1931), ένα ρεαλιστικό κείμενο για τη ζωή και τον θάνατο στα χαρακώματα. Ο τίτλος του είναι παρμένος από τα Εγκώμια της Παναγίας που ψάλλονται το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής, στην Ακολουθία του Επιταφίου. Πρόκειται  για  ένα βιβλίο με αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, το οποίο στο μεγαλύτερο μέρος του παρουσιάζεται ως ημερολόγιο που κρατά ο  λοχίας Κωστούλας στη διάρκεια των πολεμικών επιχειρήσεων  στο Μακεδονικό Μέτωπο κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο  ίδιος ο Μυριβήλης έχει λάβει μέρος και στους βαλκανικούς πολέμους και στον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, καθώς και στη Μικρασιατική εκστρατεία και  έχει γνωρίσει άμεσα τη φρίκη του πολέμου και των χαρακωμάτων και ουσιαστικά αυτή την άμεση εμπειρία μεταφέρει στο έργο του. « Η ζωή εν τάφω» εντάσσεται στο πνεύμα της αντιπολεμικής λογοτεχνίας που αναπτύχθηκε στην Ευρώπη μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1918), που ως βασικό σκοπό έχει να καταδικάσει τον παραλογισμό του πολέμου. Διαβάστε για τον  Α΄ παγκόσμιο πόλεμο στο:http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/65/522,1914/


3)Δείτε τα βίντεο για τον συγγραφέα: https://youtu.be/zqcBXw8WJCg   https://youtu.be/XHKh8L58sfM   και για τα ζώα στον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο: https://youtu.be/6VfplIpblrw

4)Τα ζώα στον πόλεμοεκφράστε στην τάξη τις σκέψεις σας γι΄ αυτό το φαινόμενο.

Σ.ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ
melwdos.net

Λεξιλόγιο: χαράκωμα= πρόχειρο  αμυντικό οχύρωμα  , φρουμάζω = (για άλογα) φυσάω δυνατά με τα ρουθούνια ,επιθαλάμιο= γαμήλιο τραγούδι , που τραγουδούσαν στην αρχαιότητα κορίτσια μπροστά από τον νυφικό θάλαμο.

Β.ΔΡΑΣΕΙΣ: (χωριστείτε σε ομάδες)

1)Ποιος είναι ο χώρος, ο χρόνος, τα πρόσωπα και το σκηνικό στο οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα;

2)Χωρίστε το κείμενο σε ενότητες και δώστε πλαγιότιτλο στην καθεμία. Ποια ενότητα δίνει αισιόδοξο μήνυμα και ποιο είναι αυτό;

3)Αναζητήστε 5 φράσεις του κειμένου που φανερώνουν τα αντιπολεμικά αισθήματα του συγγραφέα.

4)Επιλέξτε ένα απόσπασμα από το κείμενο που σας προκαλεί έντονα συναισθήματα και εκφράστε αυτά τα συναισθήματα δικαιολογώντας τα.

5)Να δώσετε πλαγιότιτλο στην 3η και 6η παράγραφο του κειμένου.

6)Σ’ ένα κείμενο 10-12 σειρών αφηγηθείτε την περιπέτεια των γαϊδάρων από τη στιγμή που έφυγαν από το νησί ως τη μαζική τους εξόντωση.

7)Να εντοπίσετε 6 σχήματα λόγου και να σχολιάσετε τον λειτουργικό τους ρόλο  μέσα στο κείμενο. Να βρείτε την αντίθεση στην τελευταία περίοδο του αποσπάσματος. Σχολιάστε την.(μελετήστε ΕΔΩ τα σχήματα λόγου).

8)α)Ποιους αφηγηματικούς τρόπους  χρησιμοποιεί ο συγγραφέας; Ποιος τρόπος  είναι κυρίαρχος και τι επιδιώκει να πετύχει ο Μυριβήλης με αυτόν; β)Ποιος είναι ο αφηγητής;   γ)Σχολιάστε τη γλώσσα     που       χρησιμοποιεί ο συγγραφέας. (διαβάστε τη θεωρία για την αφήγηση ΕΔΩ)

9)Ποια πλευρά του πολέμου προβάλλεται στο κείμενο; Σήμερα υπάρχουν ανάλογα φαινόμενα;

Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

1)Δώσε έναν δικό σου τίτλο στο απόσπασμα.

2)Ζωγράφισε μια σκηνή από το κείμενο εκφράζοντας τα συναισθήματά σου μ’ αυτήν.

3)α)Ακούστε το τραγούδι στο:https://youtu.be/hU4h3pMNXfA .Είναι μελοποιημένο ποίημα του Κ.Βάρναλη και είναι μονόλογος ενός ζώου. Ποια κοινά στοιχεία παρουσιάζει με «τα ζα» του Μυριβήλη; β)Δείτε σκηνές από τη σχετική ταινία: «Το άλογο του πολέμου»(2011) ΕΔΩ

4)α)Αλλάξτε το τέλος της ιστορίας. Πώς θα θέλατε να εξελιχθούν τα πράγματα; ή
 β)Γράψτε στο ημερολόγιό σας τις σκέψεις σας για τη συμμετοχή των ζώων στον πόλεμο.

5)Αναζητήστε τραγούδια ,εικόνες, πίνακες που να αποδεικνύουν τον παραλογισμό του πολέμου.   

ΔΕΙΤΕ ΠΟΛΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, ΒΙΝΤΕΟ, ΕΙΚΟΝΕΣ, ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ:http://photodentro.edu.gr/oep/r/8532/411
                                                                                             

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου