ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ-ΘΕΩΡΙΑ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ,ΑΡΧΑΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η υποτακτική παρουσιάζει αυτό που σημαίνει το ρήμα σαν κάτι επιθυμητό ή ενδεχόμενο: τὸ σῶμα γυμνάζωμεν (= ας γυμνάζομε) - ἐὰν ἔλθῃς (= αν υποθέσουμε πως θα έρθεις, όπως είναι ενδεχόμενο).
Η υποτακτική
έγκλιση χρησιμοποιείται κυρίως στον υποτεταγμένο λόγο (δηλαδή σε δευτερεύουσες
προτάσεις) και δείχνει κάτι προσδοκώμενο, δηλαδή κάτι που περιμένουμε να
γίνει (π.χ. Λέγω ταῦτα, ἵνα μάθητε), ή κάτι που
επαναλαμβάνεται συνεχώς στο παρόν και στο μέλλον (π.χ. Ἐπειδὰν ἢ πονῶσιν
ἢ γυμνάζωνται, γάλακτι πᾶν τὸ σῶμα ἱδροῦσιν).
Υποτακτική
συναντάται και σε κύριες προτάσεις και
τότε μπορεί να δηλώνει:
προτροπή (= εμπρός / ας...), π.χ. Ἴωμεν ἐπὶ τοὺς πολεμίους
(= Ας βαδίσουμε εναντίον των εχθρών / ας επιτεθούμε),
απαγόρευση (= μην...), π.χ. Μὴ ἄλλως (= διαφορετικά) ποιήσῃς.
απορία (= άραγε να...), π.χ. Εἴπω τὴν ἀλήθειαν;
Υποτακτική
έγκλιση διαθέτουν μόνο ο ενεστώτας, ο αόριστος και ο παρακείμενος.
Η υποτακτική στις
καταλήξεις παρουσιάζει -η-, -ῃ- και -ω-
εκεί όπου η οριστική έγκλιση εμφανίζει -ε-, -ει- και -ο- αντίστοιχα, π.χ. λύωμεν
(λύομεν στην οριστική), λύητε
(λύετε στην οριστική). Παίρνει άρνηση μή, π.χ. Λέγω ταῦτα, ἵνα μὴ ἀδικηθῇς.
Υποτακτική
ενεστώτα και αορίστου ενεργητικής φωνής των βαρύτονων ρημάτων
Υποτακτική
ενεστώτα λύ-ω λύ--ῃς λύ-ῃ λύ-ωμεν λύ-ητε λύ-ωσι(ν) |
Υποτακτική
αορίστου λύ-σ-ω λύ-σ-ῃς λύ-σ-ῃ λύ-σ-ωμεν λύσ-ητε λύ-σ-ωσι(ν) |
Η υποτακτική του αορίστου δεν δέχεται
αύξηση. |
Κλίση
υποτακτικής ενεστώτα ρ. εἰμί
ὦ
ᾖς ᾖ |
ὦμεν
ἦ-τε ὦσι(ν) |
Η υποτακτική
του παρακειμένου των βαρύτονων ρημάτων σχηματίζεται τόσο περιφραστικά (πιο
εύχρηστος τύπος) από την ενεργητική μετοχή παρακειμένου του ρήματος και την
υποτακτική ενεστώτα του ρ. εἰμί, π.χ. λε-λυκώς, -υῖα, -ὸς ὦ, όσο και μονολεκτικά (σπάνια), π.χ. λελύκ-ω,
λελύκ-ῃς κτλ.
Κλίση
υποτακτικής παρακειμένου
|
λελυκότες, λελυκυῖαι ὦμεν
λελυκότα
λελυκότες λελυκυῖαι
λελυκότα
λελυκότες λελυκυῖαι
λελυκότα
|
ἦ-τε
ὦσι(ν)
|
1)Να μεταφέρετε τους
ρηματικούς τύπους στον αόριστο
διατηρώντας ίδια την έγκλιση, τον αριθμό και το πρόσωπο:
Ὅστις μὴ πιστεύῃ _______________, ἡμεῖς βλάπτωμεν
_______________, οὗτοι ἱκετεύωσιν _______________, σὺ ἑρμηνεύης
_______________, ἡμεῖς κελεύωμεν _______________, ὑμεῖς θεραπεύητε
--------------------------
--------------------------
2) Να τοποθετήσετε τα ρήματα στο κατάλληλο πρόσωπο της υποτακτικής του χρόνου που ζητείται:
α. Ἐὰν
ἡμεῖς _____________ (φονεύω,
αόρ.) αὐτόν, ἄδικοι ἐσόμεθα.
β. Ἐὰν ὑμεῖς
_____________ (λύω,
αόρ.) τὰς σπονδάς, ἐπίορκοι ἔσεσθε.
γ. Ἤν τις _____________ (παραβαίνω, ενεστ.) τι τούτων, ζημίαν ἐπέθεσαν (= επιβάλλουν τιμωρία).
δ. Ἡ μὲν φύσις, ἂν ____________ (εἰμί, υποτ. ενεστ.) πονηρά, πολλάκις φαῦλα βούλεται.
ε. Ἐὰν σὺ ____________ (ἀριστεύω, αορ.), ὑπισχνοῦμαί σοι δέκα τάλαντα.
στ. Ἐὰν ὑμεῖς ταῦτα ____________ (πράττω, αορ.), εὐθὺς ὑμῖν στρατιώτας πέμψομεν.
ζ. ____________ (παιδεύω, α΄ πληθ. αορ.) τὸν ἀπαίδευτον.
3) Να μεταφέρετε τις παρακάτω υποτακτικές αορίστου και ενεστώτα στον παρακείμενο (περιφραστικά στο θηλυκό γένος) στον ίδιο αριθμό και στο ίδιο πρόσωπο:
γράψητε _________________________γ. Ἤν τις _____________ (παραβαίνω, ενεστ.) τι τούτων, ζημίαν ἐπέθεσαν (= επιβάλλουν τιμωρία).
δ. Ἡ μὲν φύσις, ἂν ____________ (εἰμί, υποτ. ενεστ.) πονηρά, πολλάκις φαῦλα βούλεται.
ε. Ἐὰν σὺ ____________ (ἀριστεύω, αορ.), ὑπισχνοῦμαί σοι δέκα τάλαντα.
στ. Ἐὰν ὑμεῖς ταῦτα ____________ (πράττω, αορ.), εὐθὺς ὑμῖν στρατιώτας πέμψομεν.
ζ. ____________ (παιδεύω, α΄ πληθ. αορ.) τὸν ἀπαίδευτον.
3) Να μεταφέρετε τις παρακάτω υποτακτικές αορίστου και ενεστώτα στον παρακείμενο (περιφραστικά στο θηλυκό γένος) στον ίδιο αριθμό και στο ίδιο πρόσωπο:
τάττῃ _____________________________
βλάψωσιν __________________________
κρύψῃς _____________________________
πείθῃ _____________________________
ἐρμηνεύωμεν _________________________
4)Να αντιστοιχίσετε τους τύπους της πρώτης στήλης με τη σωστή απάντηση από τη δεύτερη στήλη:
ὦσιν α΄ πληθ. υποτ. αορ
πράξωμεν γ΄ πληθ. υποτ. ενεστ
παραμεμενηκὼς ᾖ γ΄ εν. υποτ. παρακ.
ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;ΛΥΣΕ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ!! ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου