"Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΚΑΙ Η ΑΛΕΠΟΥ " ,ΑΝΤΟΥΑΝ ΝΤΕ ΣΑΙΝΤ ΕΞΥΠΕΡΥ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ
Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
Διαβάστε το κείμενο στη σελίδα 184 του σχολικού βιβλίου ή στο:
1)Ο Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ
(Antoine de Saint Exupery) γεννήθηκε το 1900 στη Λυών της Γαλλίας και θεωρείται
ως ένας από τους πιο σημαντικούς γάλλους συγγραφείς. Ο έρωτας, η λογοτεχνία
και η αεροπλοΐα αποτέλεσαν τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της όμορφης και
γεμάτης περιπέτεια ζωής του.Η πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα σφραγίζεται από την
εφεύρεση του αεροπλάνου, γεγονός που γοητεύει και τον μικρό Αντουάν. Η επιμονή
του τον βοήθησε να πάρει δίπλωμα πιλότου και να εκπαιδευτεί στα στρατιωτικά
αεροσκάφη κατακτώντας το βαθμό του ανθυποσμηναγού. Ως πιλότος, έκανε με τα
ταξίδια του πιο ενδιαφέρουσα και πλούσια σε περιπέτειες τη ζωή του. Όλες αυτές
οι εμπειρίες του θα γίνουν ταυτόχρονα και θέμα του συγγραφικού του έργου.
Ο Σαιντ Εξυπερύ ασχολήθηκε, επίσης, με τη δημοσιογραφία .Το 1938, ένα σοβαρό ατύχημα σε μια από τις πτήσεις που πραγματοποιούσε θα του προκαλέσει σοβαρά τραύματα και θα νοσηλευτεί σε κρίσιμη κατάσταση σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης. Την επόμενη χρονιά η ανακοίνωση για την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου θα τον βρει μακριά από την Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια του πολέμου προσφέρει τις υπηρεσίες του στη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και με την πτώση της Γαλλίας καταφεύγει στις ΗΠΑ. Το 1943 κατατάσσεται στις αεροπορικές δυνάμεις των συμμάχων στη Βόρεια Αφρική παρά την κακή κατάσταση της υγείας του και τη μεγάλη του ηλικία. Κατά την ταραγμένη αυτή περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καταγγέλλει μέσα από τα βιβλία του την κατάσταση που δημιουργήθηκε. Αυτή την περίοδο είναι που γράφει τα βιβλία «Πιλότος πολέμου», «Γράμμα σε έναν όμηρο» και το κλασικό βιβλίο «Ο Μικρός Πρίγκιπας». Ο Σαιντ Εξυπερύ εξαφανίστηκε με το αεροπλάνο του στα ανοικτά της Κορσικής στις 31 Ιουλίου 1944, παραμονή της απελευθέρωσης της Γαλλίας. Βρισκόταν στην ένατη και τελευταία του πολεμική αποστολή. Τα αίτια της πτώσης του αεροπλάνου ήταν άγνωστα μέχρι το 2003 όταν βρέθηκαν τα συντρίμια του αεροπλάνου του στο βυθό της θάλασσας. Είχε καταρριφθεί από Γερμανικά πυρά.
Ο Σαιντ Εξυπερύ ασχολήθηκε, επίσης, με τη δημοσιογραφία .Το 1938, ένα σοβαρό ατύχημα σε μια από τις πτήσεις που πραγματοποιούσε θα του προκαλέσει σοβαρά τραύματα και θα νοσηλευτεί σε κρίσιμη κατάσταση σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης. Την επόμενη χρονιά η ανακοίνωση για την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου θα τον βρει μακριά από την Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια του πολέμου προσφέρει τις υπηρεσίες του στη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και με την πτώση της Γαλλίας καταφεύγει στις ΗΠΑ. Το 1943 κατατάσσεται στις αεροπορικές δυνάμεις των συμμάχων στη Βόρεια Αφρική παρά την κακή κατάσταση της υγείας του και τη μεγάλη του ηλικία. Κατά την ταραγμένη αυτή περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καταγγέλλει μέσα από τα βιβλία του την κατάσταση που δημιουργήθηκε. Αυτή την περίοδο είναι που γράφει τα βιβλία «Πιλότος πολέμου», «Γράμμα σε έναν όμηρο» και το κλασικό βιβλίο «Ο Μικρός Πρίγκιπας». Ο Σαιντ Εξυπερύ εξαφανίστηκε με το αεροπλάνο του στα ανοικτά της Κορσικής στις 31 Ιουλίου 1944, παραμονή της απελευθέρωσης της Γαλλίας. Βρισκόταν στην ένατη και τελευταία του πολεμική αποστολή. Τα αίτια της πτώσης του αεροπλάνου ήταν άγνωστα μέχρι το 2003 όταν βρέθηκαν τα συντρίμια του αεροπλάνου του στο βυθό της θάλασσας. Είχε καταρριφθεί από Γερμανικά πυρά.
2)Τα χαρακτηριστικά του
παραμυθιού: α)
Το
παραμύθι είναι μια διήγηση φανταστική και διασκεδαστική. β) Δεν
αναφέρεται σε ορισμένο πρόσωπο ή σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο. γ)Διακρίνεται
για το ευτυχές τέλος του. δ)Έχει λιτότητα ύφους και
εκφραστικών μέσων. ε)Στο παραμύθι κυριαρχούν οι μεταμορφώσεις και ο
παμψυχισμός. Τα πάντα μπορούν να αλλάζουν μορφή ανά πάσα στιγμή. Οι
άνθρωποι μεταμορφώνονται σε ζώα, και τα ζώα σε ανθρώπους. Παράλληλα με την
μεταμόρφωση υιοθετούν και ανθρώπινες συμπεριφορές. Τα αντικείμενα ζωντανεύουν,
και η χρήση μαγικών , επίσης, είναι ιδιαίτερα συχνή και αποδεκτή. στ) Οι επαναλήψεις . ζ)Οι αντιθέσεις.(διαβάστε και ΕΔΩ ).
3) «Ο Μικρός Πρίγκιπας» είναι ένα συμβολικό παραμύθι και το περιεχόμενό του αποτελεί ένα μήνυμα στη
δοκιμαζόμενη πατρίδα του συγγραφέα ,μακριά από την οποία νιώθει εξόριστος και
χαμένος ,όπως ο μικρός πρίγκιπας μακριά από τον πλανήτη του. Οι παραμυθιακοί ρόλοι (πρίγκιπας,
τριαντάφυλλο, αλεπού) και οι συμβολισμοί
που αυτοί υποκρύπτουν(πορεία του ανθρώπου προς τη γνώση μέσω της
κοινωνικοποίησής του ,μετάβαση από τον κόσμο του παιδιού στην πραγματική ζωή,
στις σχέσεις και τις υποχρεώσεις του ενηλίκου) γίνονται εύκολα κατανοητοί.
4)Το «ημέρωμα» είναι μια διαδικασία
με την οποία ο άνθρωπος μαθαίνει τους κανόνες και την ομορφιά της κοινωνικής
ζωής (φιλία, ανθρώπινες σχέσεις, σεβασμός της διαφορετικότητας στο κοινωνικό
μας περιβάλλον).
Β.ΔΡΑΣΕΙΣ:
1)Τα θεματικά κέντρα στο απόσπασμα είναι: α)η σημασία της
προσωπικής επαφής με τους ανθρώπους και τα πράγματα. β)το «ημέρωμα»: η καλλιέργεια μιας συναισθηματικής σχέσης. γ)η κοινωνικοποίηση και η συναισθηματική
ωρίμανση του παιδιού . δ)οι συμβολισμοί που κρύβονται πίσω από τους
αφηγηματικούς ρόλους. Να αναζητήσετε στο
κείμενο φράσεις ή προτάσεις που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη αυτών των θεμάτων.
2)α)Να χωρίσετε το απόσπασμα σε τρεις ενότητες και να τους δώσετε τίτλους. β)Να γράψετε τα στοιχεία παραμυθιού
που εντοπίσατε στο κείμενο.
3)Για ποιο λόγο ο πρίγκιπας λυπήθηκε
,όταν είδε τον ανθισμένο τριανταφυλλόκηπο; Πώς αντιμετώπισε τελικά την αρχική
στενοχώρια του;
4)Ποιος
είναι ο ρόλος που παίζει η αλεπού
στο απόσπασμα; Σχολιάστε την επίδραση που έχει στον μικρό πρίγκιπα.
5)Τι είναι το «ημέρωμα» και με ποια διαδικασία επιτυγχάνεται ,σύμφωνα με
τα λόγια της αλεπούς; Γιατί το παρουσιάζει η αλεπού στον μικρό πρίγκιπα;
6)Να βρείτε πέντε φράσεις ή
προτάσεις από το κείμενο που
περιέχουν σημαντικά νοήματα, κατά τη γνώμη σας, και να τις σχολιάσετε
γραπτά.
7)α)Να βρείτε πέντε σχήματα λόγου
στο κείμενο και να σχολιάσετε τον λειτουργικό τους ρόλο.(δείτε εδώ)β)Ποιοι αφηγηματικοί
τρόποι χρησιμοποιούνται στο απόσπασμα;(δείτε εδώ) .Να εντοπίσετε από ένα παράδειγμα για
τον καθένα. γ)Ποιο είναι το είδος του αφηγητή;
8)Φιλία, ανθρώπινες σχέσεις, σεβασμός στη
διαφορετικότητα: να συζητήσετε γι’ αυτά στην τάξη.
Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
1)α)Να αφηγηθείτε με συντομία σ’ έναν συμμαθητή σας το περιεχόμενο του
«μαθήματος» που δίνει η αλεπού στον Μικρό Πρίγκιπα.β)Ποιος έχει δώσει σε σας ένα παρόμοιο «μάθημα»; Συζητήστε το στην τάξη.
2)Ποιο είναι το αποτέλεσμα της
διαδικασίας του ημερώματος; Πώς αυτή
η διαδικασία μπορεί να πραγματοποιηθεί στη
σύγχρονη κοινωνία;
3)Ποια είναι τα πλεονεκτήματα που έχει
ένας άνθρωπος ,όταν δημιουργήσει δεσμούς;
4)Να δραματοποιήσετε (μοιράζεστε ρόλους) μια σκηνή από το απόσπασμα μέσα
στην τάξη.
5)Να ζωγραφίσετε μια εικόνα του κειμένου που σας φαίνεται ξεχωριστή.
6)Διαβάστε και άλλα αποσπάσματα από το
βιβλίο «Ο μικρός πρίγκιπας» στη Βιβλιοθήκη του Σχολείου σας.
7)Συμπληρώστε την ακροστιχίδα εκφράζοντας τα συναισθήματά σας:
Φ
Ι
Λ
Ι
Α
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
https://youtu.be/GaT6J0N9FHQ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου