Τρίτη 12 Μαΐου 2020

"ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ",ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 6η,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 6η ,ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ













ΔΟΜΗΜΕΝΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Α.ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1)Διαβάστε τα εισαγωγικά  κείμενα της Ενότητας 6 : http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/337/2296,8756/  .

2)Μελετήστε τις σημειώσεις για τις «Δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μας» στο τέλος του φύλλου εργασίας. Διαβάστε τη θεωρία της ενότητας για τη λειτουργία των  πτώσεων του ουσιαστικού μέσα στην πρόταση, τον ρόλο του όταν προσδιορίζει άλλο ουσιαστικό, τον σχηματισμό παράγωγων ουσιαστικών από άλλα ουσιαστικά, ρήματα, επίθετα: http://filologikaek.blogspot.com/2020/03/6_18.html .                                                                               Θυμηθείτε όσα μάθαμε για την παράγραφο: https://filologikaek.blogspot.com/2019/10/2.html#more .

Για τις φωνές και τις συζυγίες των ρημάτων διαβάστε ΕΔΩ ,για το ποιον ενέργειας ΕΔΩ και για τις διαθέσεις του ρήματος ΕΔΩ

3)Παρακολουθήστε κάποιες από τις δραστηριότητες που παρουσιάζονται στους παρακάτω συνδέσμους: 

β)https://www.namuseum.gr/collection/klasiki-periodos-2/ Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο                                                                                            
γ)https://www.nationalgallery.gr/el/sulloges.html     Εθνική Πινακοθήκη https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi.html                                 

(επιλέξτε ένα από τα έργα που παρουσιάζονται και γράψτε τις εντυπώσεις σας) 
                                                                                                  

                                                    
   
4)Συζητήστε στην τάξη για δύο από τις παραπάνω ή για άλλες  δραστηριότητες που σας ενδιαφέρουν .                                                                                       
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ,ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

                  


Β.ΔΡΑΣΕΙΣ (συνεργαστείτε με τον διπλανό σας):


1)Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις:          [Mουσεία του κόσμου]

    Όσο πολύπλευρη είναι η ζωή του ανθρώπου, τόσο πολυάριθμα είναι και τα είδη των μουσείων: μουσεία τέχνης, επιστημών, φυσικής ιστορίας, αρχαιολογικά, ιστορικά, εθνολογικά, λαογραφικά, νομισματικά, πολεμικά, ναυτικά... Ο κατάλογος είναι ατελείωτος! Τα μουσεία δε στεγάζονται μόνο σε κτίρια που χτίστηκαν ειδικά γι' αυτό το σκοπό. Πολλά μουσεία αρχικά ήταν σπίτια (όπως το Μουσείο Μπενάκη) ή παλάτια (όπως το Ερμιτάζ, το παλάτι του Τσάρου στην Πετρούπολη) ή ακόμα και παλιά εργοστάσια! Αλλά κι ένας υπαίθριος χώρος, ένα ενυδρείο, ένας βοτανικός ή ζωολογικός κήπος μπορούν να είναι μουσεία.

Το μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου είναι το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Νέας Υόρκης, στις ΗΠΑ. Αποτελείται από 19 διαφορετικά κτίρια, που επικοινωνούν μεταξύ τους εσωτερικά, συνολικής έκτασης 9 στρεμμάτων (9.000 τ.μ.)!

Το μεγαλύτερο μουσείο της Ευρώπης είναι το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, με συνολική έκταση 7 στρεμμάτων. Το μεγαλύτερο μέρος του μουσείου αυτού είναι αφιερωμένο σε ευρήματα από την αρχαία Αίγυπτο, την Ελλάδα και τη Ρώμη. Εκεί βρίσκονται και τα περίφημα ελγίνεια μάρμαρα που έχουν αποσπαστεί από τον Παρθενώνα της Ακρόπολης της Aθήνας.

Στην Ευρώπη βρίσκονται μερικά από τα σπουδαιότερα μουσεία τέχνης σε ολόκληρο τον κόσμο, που προσελκύουν εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο. Τα Μουσεία του Βατικανού στη Ρώμη, η Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία, το Λούβρο στο Παρίσι και το Μουσείο Πράντο στη Μαδρίτη είναι μερικά από αυτά.

περιοδικό. «Ερευνητές», εφημ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 1999


    Όσο πολύπλευρη είναι η ζωή του ανθρώπου, τόσο πολυάριθμα είναι και τα είδη των μουσείων: μουσεία τέχνης, επιστημών, φυσικής ιστορίας, αρχαιολογικά, ιστορικά, εθνολογικά, λαογραφικά, νομισματικά, πολεμικά, ναυτικά... Ο κατάλογος είναι ατελείωτος! Τα μουσεία δε στεγάζονται μόνο σε κτίρια που χτίστηκαν ειδικά γι' αυτό το σκοπό. Πολλά μουσεία αρχικά ήταν σπίτια (όπως το Μουσείο Μπενάκη) ή παλάτια (όπως το Ερμιτάζ, το παλάτι του Τσάρου στην Πετρούπολη) ή ακόμα και παλιά εργοστάσια! Αλλά κι ένας υπαίθριος χώρος, ένα ενυδρείο, ένας βοτανικός ή ζωολογικός κήπος μπορούν να είναι μουσεία.
                                                                                                                                                       • Το μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου είναι το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Νέας Υόρκης, στις ΗΠΑ. Αποτελείται από 19 διαφορετικά κτίρια, που επικοινωνούν μεταξύ τους εσωτερικά, συνολικής έκτασης  9 στρεμμάτων( 9.000   τ.μ.)!
                                                                                                                                                     • Το μεγαλύτερο μουσείο της Ευρώπης είναι το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, με συνολική έκταση 7 στρεμμάτων. Το μεγαλύτερο μέρος του μουσείου αυτού είναι αφιερωμένο σε ευρήματα από την αρχαία Αίγυπτο, την Ελλάδα και τη Ρώμη. Εκεί βρίσκονται και τα περίφημα ελγίνεια μάρμαρα που έχουν αποσπαστεί από τον Παρθενώνα της Ακρόπολης της Aθήνας.
                                                                                                                                                                 • Στην Ευρώπη βρίσκονται μερικά από τα σπουδαιότερα μουσεία τέχνης σε ολόκληρο τον κόσμο, που προσελκύουν εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο. Τα Μουσεία του Βατικανού στη Ρώμη, η Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία, το Λούβρο στο Παρίσι και το Μουσείο Πράντο στη Μαδρίτη είναι μερικά από αυτά.                                                                                (περιοδικό:«Ερευνητές», εφημ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 1999)
α)Ποιο είναι το θέμα του κειμένου; Αποδώστε το με λίγες λέξεις. β)Ποιο είναι το μεγαλύτερο μουσείο της Ευρώπης; γ) Σε ποιο χώρο μπορεί να βρίσκεται ένα μουσείο; δ)Πού έχει δημοσιευτεί το παραπάνω κείμενο; ε)Σε ποιο σημείο βρίσκεται το θέμα του;   στ)Να βρείτε τα δομικά μέρη της πρώτης παραγράφου και να δώσετε  από έναν πλαγιότιτλο στην πρώτη και  τη δεύτερη παράγραφο του κειμένου. ζ)Για ποιον σκοπό  γράφτηκε το κείμενο;  η)Στα υπογραμμισμένα ρήματα του κειμένου  να βρείτε: τον χρόνο, τη φωνή, τη συζυγία, τη διάθεση και το ποιον ενέργειας.   θ)Ποια είναι η λειτουργία των υπογραμμισμένων ουσιαστικών και επιθέτων  μέσα στην πρόταση που ανήκουν (υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο, ομοιόπτωτος προσδιορισμός, ετερόπτωτος προσδιορισμός); ι)Συμπληρώστε το κείμενο με μια πληροφορία δική σας σχετική με το θέμα του στηριγμένοι στην 3η  από τις Υπομνήσεις   του φύλλου εργασίας.(κοίτα στις Υπομνήσεις)

ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ


2)Να βρείτε τη λειτουργία της υπογραμμισμένης  λέξης στα παρακάτω παραδείγματα ,αφού αναγνωρίσετε την πτώση της:                                                                                   
α)Η Ελένη λούζει το παιδί.  β)Μαθαίνει την  Μαρία χορό. γ)Δουλεύει δώδεκα ώρες την ημέρα. δ)΄Εχουμε ξένους σπίτι μας. ε)Το σαλόνι ήταν γεμάτο από ανθρώπους. στ)Δίνω τα κλειδιά στον Γιάννη.  ζ)Τους συνάντησα στη θάλασσα. η)Πεθαίνω της πείνας. θ)Θα πάμε διακοπές του χρόνου. ι)Ο μικρός Νικόλας κοιμάται. κ)Αυτός είναι ο Κώστας, ο φίλος μου. λ)Είναι αδέλφια της Σοφίας, της καθηγήτριας . μ)Έχει πολλές αρετές, καλοσύνη, γενναιότητα, εξυπνάδα.

ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ,ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ,ΕΝΟΤΗΤΑ 6,ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,ΒΙΝΤΕΟ


3)Να βρείτε παράγωγα ουσιαστικά με βάση τις παραγωγικές καταλήξεις-επιθήματα  που ακολουθούν στην πρώτη στήλη. Στη διπλανή στήλη γράψτε τη σημασία τους(τι δηλώνουν αυτά τα παράγωγα: τόπο, επάγγελμα, όργανο, ενέργεια, αποτέλεσμα, κατάσταση, , ιδιότητα,  υποκορισμό, μεγέθυνση…).

Παραγωγική κατάληξη                   Παράγωγη λέξη                           Σημασία
-έας
διανομέας
επάγγελμα
-είο


-ούλης


-οσύνη


-τητα


-άκι


-αρος


-ούλα,


-αράς


-ιμο



4)Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από την παρακολούθηση των βίντεο στη ερώτηση 3ε των Υπομνήσεων; Να τις εκφράσετε γραπτά σε μια παράγραφο 10-15 σειρών. Να προσέξετε τη δομή της παραγράφου (θεματική περίοδος, σχόλια, κατακλείδα).

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ,ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ,ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Γ.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:  
                          
1)Πείτε  με συντομία σ’ έναν φίλο σας που έλειπε από το μάθημα ποια είναι τα θέματα με τα οποία ασχοληθήκαμε σ’ αυτήν την ενότητα.

2)α)Από το βιβλίο σας των Κειμένων  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας  επιλέξτε ένα από τα ποιήματα που περιέχει, το πιο ενδιαφέρον για εσάς. Στη συνέχεια εξηγήστε ,όσο καλύτερα μπορείτε, γιατί το επιλέξατε.(σε 10-12 σειρές) .

                                                                
                                                       ή    

β)Βρείτε έναν γνωστό πίνακα ζωγραφικής και περιγράψτε τι απεικονίζει(σε10-12σειρές) .Προσέξτε τα συνδετικά ρήματα που θα χρησιμοποιήσετε (είναι, φαίνεται, μοιάζει, γίνεται…..) και τα κατηγορούμενα.(ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ,ερώτηση 3)                                                         
Γ. ΙΑΚΩΒΙΔΗΣ



Ν. ΛΥΤΡΑΣ
                           


3)Δώστε από έναν τίτλο στις εικόνες του φύλλου εργασίας. Ποιες δραστηριότητες παρουσιάζουν;


4)Αγώνας λόγων: δημιουργήστε δύο ομάδες των τριών ατόμων η καθεμία και στηρίξτε με επιχειρήματα δύο διαφορετικές απόψεις(μία άποψη η καθεμιά ομάδα):                                   
α)«Οι καλύτερες δραστηριότητες είναι όσες γυμνάζουν το σώμα»-  
                               
 β)«Οι καλύτερες δραστηριότητες είναι αυτές που καλλιεργούν το πνεύμα, το μυαλό». 

Αντικρούστε τις απόψεις των παιδιών της άλλης ομάδας, στηρίξτε με ιδέες –επιχειρήματα την άποψη που εκφράζει η ομάδα σας!

5)Σε δύο παραγράφους 10-12 σειρών η καθεμία να γράψετε για μία ευχάριστη και  δημιουργική δραστηριότητα που έχετε επιλέξει ή σκοπεύετε να επιλέξετε και για τους λόγους που σας οδηγούν σ’  αυτήν την επιλογή.



Η ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ  ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 

ΟΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ-ΕΚΘΕΣΗΣ  


















2 σχόλια: